Nyt alkaa tuttavapiirissä tippua ihmisiä
Olen tänään kuullut kahdesta perheestä jossa menetettiin pyhien aikana isovanhempi koronalle.
Turhia kuolemia, kun tämä olisi voitu välttää.
Joten miettikääpä seurauksia jos tuntuu
tärkeältä alkaa elää vapaasti.
Kommentit (257)
Kaikkiin kausiflunssiin kuolee ihmisiä joka vuosi sadoittain, etenkin vanhuksia, joten ihmisen hiipuessa tartuntariski on aina suuri.
Iäkäs äitini on menettänyt niin paljon elämänhaluaan isäni kuollessa, että arvelisin hänen olevan valmis jo kuolemaan itsekin.Tätä asiaa ei pitäisi kenenkään väheksymän ja kunnioittaa myös iäkkään ihmisen ajatuksia, miten elää elämänsä viime vuodet.
Äitini asuu senioritalossa ja on varovainen naapureiden vuoksi noudattaen sääntöjä. Itseään ei niinkään mieti.
Kuolema kuuluu elämään,
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä kuollut 2 nuorta. Tilastot kuolemista päivittyy 2 viikon viiveellä johtuen jostakin tilastoinneista ja tietokatkoista. En usko, että ovat ainoat koronaan menehtyneet nuoret. Samasta ketjusta 1 teholla, toivottavasti kuitenkin selviää!
Joko lähdit valehtelemaan tai sitten oikeasti tunsit melkein jokaisen "nuoren" joka on sattunut kuolemaan koronaan.
Päästä irti irrationaalisesta pelostasi, jos olet perusterve sinulla ei ole huolen häivää. Paniikkihäiriö on vakava tila, toivottavasti saat apua.
"Tämän Ylen jutun julkaisun jälkeen torstaina iltapäivällä THL tarkensi tietojaan(siirryt toiseen palveluun): ikäryhmissä 30–39-vuotta, 40–49-vuotta ja 50–59-vuotta kuolleita on kussakin alle viisi."
En tunne yhtään koronaan sairastunutta tai kuollutta. Ei myöskään tuttavapiirissäni.
Muuten elämänpiirissäni on viimeisen vuoden aikana kuollut montakin ihmistä. Kaksi iäkästä sukulaista, molemmat asuivat kotonaan, paitsi ihan lopussa. Toinen syöpään, toinen ilmeisesti vanhuuteen, oli liki 90 v.
Ystäväni aviomies, alle 70-vuotta, syöpään, ystäväni veli, iäkäs, syöpään, jne. En ala nyt luettelemaan.
Mielestäni tuo hiukan yli 200 kuollutta on pieni määrä, tietysti kaikille omaisille surullista. Ikämediaani on kuitenkin 82-vuotta.
Olen itse riskiryhmäläinen, iän takia, mutta ei ole mitään todettua sairautta ja en syö mitään jatkuvia lääkkeitä.
Panadolia on kaapissa ja kipugeeliä.
Mutta olen jo kauan ajatellut niin, että kuolen silloin kun se hetki on minulle tulee, en itse siihen voi vaikuttaa.
Tietysti ei päättömästi kannata mitän asiaa tehdä, mikä aiheuttaisi riskin kuolla.
Mutta ei sitä oikein välttääkään voi. Jos se on korona niin se on korona. Toivottavasti ei, koska kuitenkin haluaisin vielä katsoa mitä mukavaa elämässä saattaa olla. Mutta en sen takia myöskään estä itseäni elämästä normaalisti. En voi itse mestaroida elämäni pituutta vaikka eläisin kokonaan eristettynä muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä kuollut 2 nuorta. Tilastot kuolemista päivittyy 2 viikon viiveellä johtuen jostakin tilastoinneista ja tietokatkoista. En usko, että ovat ainoat koronaan menehtyneet nuoret. Samasta ketjusta 1 teholla, toivottavasti kuitenkin selviää!
Joko lähdit valehtelemaan tai sitten oikeasti tunsit melkein jokaisen "nuoren" joka on sattunut kuolemaan koronaan.
Päästä irti irrationaalisesta pelostasi, jos olet perusterve sinulla ei ole huolen häivää. Paniikkihäiriö on vakava tila, toivottavasti saat apua.
"Tämän Ylen jutun julkaisun jälkeen torstaina iltapäivällä THL tarkensi tietojaan(siirryt toiseen palveluun): ikäryhmissä 30–39-vuotta, 40–49-vuotta ja 50–59-vuotta kuolleita on kussakin alle viisi."
Italian 26000:sta koronaan kuolleesta alle 50 vuotiaita, eli 0-49 vuotiaat, on alle 300.
Italian 26000:sta koronaan kuolleesta alle 40 vuotiaita, eli 0-39 vuotiaat, on 62.
Italian 26000:sta koronaan kuolleesta alle 30 vuotiaita, eli 0-29 vuotiaat, on 11.
Alle kaksikymppisiä on Italian 26000:sta koronaan kuolleesta 2.
Eikö isovanhempien ikäisten pitänyt eristää itse itsensä karanteeninomaisiin olosuhteisiin. Mitä sinä meitä täällä syyttelet?
No se on noiden isovanhempien /heidän sosiaalisten kontaktiensa syytä. Ei meidän palstalaisten.
Ihme syyttelyä. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin se on ap sinun syytäsi että minä olen juuri nyt flunssassa kotona. Hävetä saisit kun noin tartutit taudin minuun. Juuri sinä.
Suositus siitä että vanhusten tulee eristää itsensä karanteeninomaisiin olosuhteisiin on yhä voimassa. Sitä rajoitusta ei ole purettu eikä olla ihan heti purkamassa. Nuo isovanhemmat todennäköisesti eivät ole totelleet näitä suosituksia.
Koronaan kuolee myös työikäisiä ja nuoria, ei ainoastaan vanhuksia.
Monilta korona vie työkyvyn pitkään ja siihen lapsien sairastelujen hoitolomat vielä lisäksi. Ruotsissa koulut ovat olleet auki. Ruotsissa sairaailoihin ei tahdo mahtua kuin koronapotilaita vaikka Ruotsissakin on ihmiset olleet enemmän etätöissä. Sielläkin ikääntyneitä on ohjeistettu olemaan kotona.
New Yorkissa tilanne on järkyttävä. Ihmiset eivät voi siellä nyt paremmin tai elä taas normaalisti.
Miten Suomessa uskotaan että antamalla taudin levitä, se toisi hyvinvointia ja että kun päättäjät vaan niin päättää, niin elämä palaa normaaliksi? Miksi Italiassa ei ymmärretty päättää samoin? Suomessa on suojavarustepula ja koulut alkavat levittää koronatartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
En ole aloittaja, mutta tiedän alle 3-kymppisen, perusterveen nuoren miehen, joka menehtyi koronaan. Joten itsellesi höpö höpö.
Jätkäshenkilö 47 vuotta kirjoitti:
Vapaus on tärkeää, ja tuo Korona on teidän vapauden vihollisten tekosyy vallankäytölle toisten elämän rajoittamiseksi ja perusoikeuksien loukkaamiseksi.
Jos joku Sinulle tai ystävällesi rakas vanhus on kuollut, niin onhan se ikävää, mutta ihmisiä nyt vain kuolee joka päivä maailman alusta aina sen loppuun asti, oli koronaa tai sarssia tai lerssiä tai perssiä tai kanalentsua tai sikalentsua liikkeellä tai ei: katsos, kun ihminen ei elä ikuisesti ja hänen pitää "kerran kuoleman".
Minä en ainakaan olisi alunperinkään halunnut ainuttakaan rajoitusta, sillä vapaa elämä toden totta "on minulle tärkeää". Enkä yhtään häpeä myöntää sitä.
Se vapaus tulis sen myötä, että ihmiset noudattaisivat suosituksia. Silloin voisi valita, eikä tarvitsisi alistua pakkoon. Itsekäs, joka ei välitä muista, saa aikaan pakot. Olis se mikä tahansa elämänalue.
Vierailija kirjoitti:
Ohoh, onpa jännä että niistä noin 200 koronaan kuolleesta juuri sinä ap tunnet kaksi! Mikä ikävä sattuma!
Tajusitko vatipää, että esimerkiksi Kiuruvedellä kaikki tuntevat toisensa. Ei kahden tunteminen ole siis mitenkään ihmeellistä, siellähän on kuollut jo puolet hoivakodin asukkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vapaus on tärkeää, ja tuo Korona on teidän vapauden vihollisten tekosyy vallankäytölle toisten elämän rajoittamiseksi ja perusoikeuksien loukkaamiseksi.
Jos joku Sinulle tai ystävällesi rakas vanhus on kuollut, niin onhan se ikävää, mutta ihmisiä nyt vain kuolee joka päivä maailman alusta aina sen loppuun asti, oli koronaa tai sarssia tai lerssiä tai perssiä tai kanalentsua tai sikalentsua liikkeellä tai ei: katsos, kun ihminen ei elä ikuisesti ja hänen pitää "kerran kuoleman".
Minä en ainakaan olisi alunperinkään halunnut ainuttakaan rajoitusta, sillä vapaa elämä toden totta "on minulle tärkeää". Enkä yhtään häpeä myöntää sitä.
Käy järvessä uimassa ja syö terassilla ruokasi ja käy kotimatkalla Alkossa. Kaikkea pystyy tekemään, mitä ennenkin.
En osaa uida, joten en ui tavallisestikaan missään, en järvessä enkä hallissa.
Terassilla on tähän aikaan vuodesta vielä kylmä ja monissa paikoissa terasseja ei ole vielä kalustettukaan kesäkuntoon. Ja kesällä terasseilla kiusaavat paarmat ja ampiaiset. Minulla on kolme vakiobuffettia: yksi kebab-, yksi shushi- ja yksi joku muu kungfutse-tyyppinen, jolla on monta omistajaa, muutama kantasuomalainen ja muutama aasialaistaustainen, ja heidän paikassaan syön aina pääsääntöisesti riisä ja häränlihakastiketta. Yhdessäkään näistä vakiobuffeteistani, joiden hintataso mahtuu minun budjettiini (tosin tuo viimeksimainittu venyttelee kyllä ilkeästi kipurajaa), ei ole terassia.
En käy Alkossa enää illoinkaan, tavallisestikaan, koska olen marraskuusta 2006 lähtien hakenut kaikki viinani Itä-Euroopan "post-sovieettisista" maista ja kerännyt monia eri merkkejä jo varastoonkin satoja litroja yhteensä, sekä tilaan kaikki miedot juomani - punaviinit - netistä enkä maksa Suomen alkoholiveroja. Olen ostanut myös muutamaksi lähivuosiksi tupakkani samoista maista.
Mutta toki ymmärrän, mitä tarkoitat: että joitain vähemmän sosiaalisia asioita voi edelleen harrastaa normaalisti. Niin, onhan se niinkin, mutta tekisi jo mieli lähteä puputtamaan pötsi täyteen mättöä.
Tilaa mättösi kotiin.
Onhan tuo tunnettu vastareaktio, kun pelko ja tunne että voi itse vaikuttaa, kohtaavat.
pitkä-aikaistyöttömiä kuolee kuin kärpäsiä koko ajan , jo vuosikymmenen jos ei parikin. ei ole ketään vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on läsnä joka hetki. Ihmisiä kuolee tälläkin hetkellä esim. nälkään, väkivaltaan, sydän- ja verisuonsairauksiin ja itsemurhaan.
Milloin ihmiset kuvittelivat että sen voisi jotenkin välttää?
Kuolema ei ole mitenkään kamala asia, kuolleelle. Me ihmiset vain tehdään siitä kamalaa.
Haluatko itse kuolla lähiaikoina koronaan? Oletko valmis? Vai Joku Muuko joutaa siihen kuolemaan?!
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäistä pidät nuorena? Ja missä maassa nää tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Aika monen perheen talous on romahtanut, avioliitot hajonneen, lapset lähdössä huostaan koronarajoitusten vuoksi. Iäkäs ihminen kuolee joka tapauksessa, lapsille soisi ehjän kodin ja ruokaa mahaansa.
Jos avioliitto hajoaa tai lapset lähtevät huostaan koronarajoitusten takia, niin olisi varmaan käynyt muutenkin. Aina on olemassa ihmisiä joiden ei pitäisi lisääntyä.
Koreassa tapettiin ihmisiä enemmän ampumalla ulkonaliikkumiskieltojen yhteydessä, mitä kuoli itse tautiin.