Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa outoja ratkaisuja lasten nimeämisessä!

Vierailija
03.05.2020 |

Mitä vanhempien nimivalintoja olet ihmetellyt? En hae nyt välttämättä vain niitä erikoisia nimiä, vaan esimerkiksi nimiä, joissa outo mielleyhtymä, lapsia jotka nimetty kyseenalaisen esikuvan mukaan tai esimerkiksi sisarussarjassa nimiä, jotka ovat keskenään erityyppisiä...

Kommentit (401)

Vierailija
381/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli hiljattain kastettujen luettelossa kaksoset, joiden nimeksi oli annettu Ninnu ja Nannu. 

Joskus vuosia sitten oli kastettu myös Tiku ja Taku.

Vierailija
382/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lari,jari, mari

No voi tavaton. Ja vielä pienellä alkukirjaimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun adoptioon annetulla veljellä on sama kutsumanimi kuin mulla.

Vierailija
384/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun toinen vetäjä oli Anu Saukko. Aanus aukon nimi aukes kaikille leiriläisille kahden päivän jälkeen ja sit riitti riemua. :D

Vierailija
385/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta, pojat tyyliin Ricardo ja Marlon, tyttö Aino. Sukunimi lyhyt suomalainen, tyyliin Mäki. Eivät ole romaneja. 

Vierailija
386/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tytöille annettavat miesten nimien johdannaiset, MIKAela, HENRIikka, PAULIIina... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
387/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina nimeä Tapani. Esim. yksi tuttava antoi lapselle nimeksi Oliver Armas Tapani.

Armas Tapani Karhu olis hyvä!

Vierailija
388/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silläkin uhalla, että joku nyt tunnistaa... Naapurustossa asuu perhe, jossa tyttäret Kiira, Kiia ja Kiara. Nimet ovat niin samanlaisia, etten käsitä miten vanhemmat pysyvät selvillä kuka on kuka. Itse menen aina sekaisin ja rupeaa naurattamaan, kun tosi puhelias ja jatkuvasti tyttäristään puhuva äiti selostaa tyttärien harrastuksia, koulumenestystä ja mahatauteja 😃

Minäkin tiedän perheen jossa on tytöt tyyliin Minka, Minja, Milka, Milja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
389/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nimet, jotka on vähän muutettu jostain yleisestä nimestä. Näitä on yllättävän paljon. Siis esim. Minnea, Aana, Linne, Eemel. Saavat varmasti selittää nimeään koko elämänsä, kun kaikki kirjoittaa väärin.

Vierailija
390/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän lasta, joista kuuden nimet pitkiä ja nimessä on kirjain R, (Verneri, Valtteri, Katariina, Karoliina, Santeri jne.) olikohan neljännen vai viidennen nimi hieman lyhyempi nimi ilman sitä ärrää, tyyliin Elina.

 

Perhe, jossa lapset olivat muistaakseni Mira, Mari ja Rami. Olisihan tosiaan saanut neljännen nimeksi vielä vaikka Armi tai Amir.

 

Kaksi poikaa, nimet Noel ja Leon. Tiedän useamman perheen, jotka ovat käyttäneet tämän nimiparin. Kivat nimet erikseen, mutta yhdessä tulee vähän Tiku ja Taku fiilis. 

 

Hieman myös ihmetyttää miksi ihmiset valitsevat ne listan suosituimmat nimet. Toki ymmärrän, että jollain nimellä voi olla jokin muu, syvempi merkitys lapsen vanhemmille,  mutta jotenkin tuntuisi itsestä tylsältä valita vaikkapa kolmelle lapselle niistä samoista nimistä, jotka pyörii leikkipuistossa. Saattaa on useampi perhe, joilla on perheen lapsilla ne Top 5 listalta löytyvät nimet, eli suunnilleen samat nimet kuin muilla saman leikkipuiston lapsilla, vähän vain jotain pientä variaatiota perheiden välillä. 

 

Toisaalta varmasti moni ihmetellyt meidänkin lasten nimiä. Ensimmäisellä ei kovin yleinen nimi, toisella yhdistelmänimi ja viimeisellä "mummonimi". Nimet sopivat jollain tavalla yhteen, vaikka eivät ole samanlaisia. Jokaiselle valittu se nimi, mikä on sopinut piirteisiin ja "luonteeseen", jos nyt vauvan luonteen voi alle kuukauden ikäisestä jotenkin nähdä. :D

 

Eli varmasti muiden korviin eriskummalliset ja täysin päättömätkin nimet on kyllä oikeasti mietitty. Tarina ei vain aukea muille. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
391/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippikoulun toinen vetäjä oli Anu Saukko. Aanus aukon nimi aukes kaikille leiriläisille kahden päivän jälkeen ja sit riitti riemua. :D

Olikohan oikeasti?

Vierailija
392/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu oli keksinyt kolme mielestään kivaa kahden nimen yhdistelmää, mutta ei kyennyt päättämään, joten lapsen nimeksi tuli jotain tyyliin Aino Amanda Luna-Esmeralda Raija-Birgit. Nimiä saa olla neljä, ja kun laittaa väliviivoja muutaman sekaan, niin saa kivasti sinne mukaan vähän klassisempaa ja modernia ja mummojen nimet myös! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
393/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin äidillä oli avioituessaan ikää jo 40v ja lapsia alkoi syntyä tiuhaa tahtia. Ensin vauva kahtena peräkkäisenä vuonna ja seuraavana vuonna hän oli taas raskaana.

Ihan raskauden lopulla uupunut äiti sai tietää odottavansa kaksosia. Hän romahti.

Ristiäisissä tämä äiti oli hyvin väsynyt. Hän sanoi sukulaisille, että laittakaa niille mitkä nimet tahdotte. 

Toisesta tuli Maija-Leena ja toisesta Pirkko. 

Tuollainen juttu, kun kyselin miksi kaksosilla on niin erityyliset nimet.

 

 

 

.

Vierailija
394/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kummastelen nimenomaan sitä, miksi sisaruksilla pitäisi olla toisiinsa sointuvat nimet? Ymmärrän jos vaikka lemmikkikanien nimet on Lilli ja Lolli, mutta ihmisillä on vähän eri, ei sisarukset ole mikään elinikäinen tiimi vaan yksilöitä.

Miten se että on toisiinsa sointuva nimi tai esim.joku luontoon liittyvä teema, veisi pois sen että sisarukset eivät olisi yksilöitä? omituinen näkökulma. ja kyllähän ne sisarukset nimenomaan ovat elinikäisesti sisaruksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
395/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tutuilla oli jo iso perhe ennestään kun syntyi tyttövauva. Nimeä ei ehditty miettiä. Papin tiedusteluun isä sanoi, että tehdään siitä Manta. 

Alkuun nimi vähän ihmetytti, mutta pianhan siihen tottui. Loppujen lopuksi hyvä nimi.

Vierailija
396/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tytöille annettavat miesten nimien johdannaiset, MIKAela, HENRIikka, PAULIIina... 

Minusta ovat kauniita. Esim. Gabriela on ihana.

Vierailija
397/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tutuilla oli jo iso perhe ennestään kun syntyi tyttövauva. Nimeä ei ehditty miettiä. Papin tiedusteluun isä sanoi, että tehdään siitä Manta. 

Alkuun nimi vähän ihmetytti, mutta pianhan siihen tottui. Loppujen lopuksi hyvä nimi.

Miksi ei ehditty miettiä?

Vierailija
398/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle annettu nimi Jati. Tämä on siis virallinen nimi (ensimmäinen etunimi) eikä ajan myötä kehittynyt väännös jostain muusta nimestä. Moni nainen kyllä luulee, että Jati olisi lyhennelmä etunimestä Janita. Miehet vain nauravat ja virnuilevat. "Hei, sä oot konekivääri! Jatimatic. Laukeatko monta kerta putkeen?" 

Vanhempien keksimä ah-niin-uniikki etunimi on siis ollut tytölle vain riesa. Hän joutuu selittelemään nimensä historiaa jatkuvasti. Uteliaita kysyjiä riittää. Peruskoulu, lukio, jatko-opiskelupaikka. Vielä työpaikallakin joutuu melko usein selittämään, että virallinen etunimi on tosiaan Jati. Yllättävän monet luulevat, että Jati on sukupuolensa vaihtanut henkilö. Syntynyt poikana ja saanut nimekseen Jani. Sitten aikuisena vaihtanut sukupuolensa naiseksi ja ottanut nimen Jati. Mutta tämä Jati on kyllä pomminvarmasti cis-nainen. Näkeehän sen, kun koulussa liikuntatuntien jälkeen mentiin suihkuun. 

Vierailija
399/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe, jossa kaikkien etunimi alkaa samalla kirjaimella. Kaikilla on myös sama sukunimi ja sama kotiosoite. Huvittavaa nähdä kun postissa tulee kirje, jonka päällä lukee vain vastaanottajan sukunimi, ensimmäisen etunimen alkukirjain ja osoite. Siis näin:


M. MEIKÄLÄINEN
KUUSIKATU 6
66666 KÄPYKYLÄ
 

Perhe joutuu arvailemaan kenelle kirje on osoitettu. Kirje tuli oikeaan postilaatikkoon, mutta sen enempää ei tiedetä. Kenen pitäisi avata juuri tämä kirje? Yrittääkö kirjeen lähettäjä tavoitella perheen äitiä, isää, tytärtä vai poikaa? Yllättävän monella taholla (yksityiset, yritykset, yhteisöt) on tapana lähettää kirjeet ilman kunnollisia nimitietoja. Sekaannuksia tulee paljon. Tietosuoja myös pettää usein.  

Matti Meikäläisen lääkärilasku (sekä diagnoositiedot) menevätkin vaimolle eli Minna Meikäläiselle. Voihan se toki olla huvittavaa, kun miehen lääkärikäynnin syy (impotenssidiagnoosi) selviää vaimolle. Vaimo tietää, että avioliitto on väljähtynyt ja seksiä ei harrasteta ollenkaan. Mihin aviomies tarvitsee Viagraa? Onko hänellä salainen rakastaja? Toinen nainen? Vai onko aviomies kaappihomo? 

Ja tuo impotenssidiagnoosi on tosijuttu parin vuoden takaa. Mies oli käynyt lääkärissä valittamassa impotenssiä ja saanut Viagra-reseptin. Siitähän tuli kunnon perheriita, koska vaimo tietää että hän ei ole haarojaan levittänyt kotona kenellekään sen jälkeen kun lapset syntyivät viime vuosituhannella.   :D

Vierailija
400/401 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tutuilla oli jo iso perhe ennestään kun syntyi tyttövauva. Nimeä ei ehditty miettiä. Papin tiedusteluun isä sanoi, että tehdään siitä Manta. 

Alkuun nimi vähän ihmetytti, mutta pianhan siihen tottui. Loppujen lopuksi hyvä nimi.

Miksi ei ehditty miettiä?

Oli kiirettä ja hulinaa isossa perheessä, eivätkä ehkä pitäneet nimiasiaa niin tärkeänä. 

Hyvän nimenhän tyttö kuitenkin sai.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän