OOO---HEINÄhellityt hellemammat TIISTAIHIN---OOO
Eiliset http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7704804&p=1&tmode=1&smode…
Minä yökukkuja jälleen aloitan uuden pinon, kun ovat nuo yöt niitä tuskaisia, repaleisia. Onneksi teitä oli muitakin kohtalotovereita. Varmaan sitä elimistö valmistautuu äitiyteen ja yövalvomisiin sekä erittää jotain adrenaliinia synnytystä varten, kun ei uni tule (vaikka tekis mitä)! Pitänee vaan (yrittää ainakin) ottaa tämäkin positiivisesti ajatuksena, että MINUSTA TULEE (JÄLLEEN) ÄITI, JEE! Yritetään siis kestää ja kukutaan sitten vaikka täällä netissä:)
Kesähelinä, synnytän OYS:ssa. Mitattiinko sinulta edellisen sektion arpea, että onko minkä paksuinen? Minulta ei saatu, kun virtsarakko oli tyhjä. Pyydän kyllä nyt mennessäni mittaamaan, koska haluaisin tietää, jos vielä vaikka (joskus) haluaisin sen neljännen, että onko ajatus mahdoton vai kuinka.
Vaikka olihan (tinkako?) saanut viisi sektiolla ja muistelisin, että edellisellä kerralla lääkäri lupaili, että neljä voidaan turvallisesti synnyttää sektiolla. Nyt oli kyllä töykeämpi lääkäri, kun sanoi ilman mittauksia, että neljäs omalla vastuulla. Mietin vaan, että eiköhän nämä kaikki maailman vauvat tehdä omalla vastuulla!!! Oli muuten muutenkin vähän outo lääkäri (ei suomalainen), kun kyseli, että katkaistaanko munasarjat samalla. No ei, parkaisin lähes hätääntyneen. Ei nyt eikä koskaan, mitään niin lopullista en halua tehdä! Kummallisia nuo jotkut ulkolaiset lääkärit, kun ovat niin lapsikielteisiä. Niimittäin samainen lääkäri oli eräälle ystävälleni tokaissut salissa hänen valitellessa kipujaan, että mitä tuota valitat, itsehän tuohon jamaan olet itsesi saattanut. Kamalaa!!!! Toivonkin nyt, ettei ainakaan tuo lääkäri minua leikkaa.
Nyt on taas pää tyhjä, kun en musita mitä minun piti kirjoittaa, mutta ainakin toivotan KOVASTI ONNEA KAIKILLE NYYTIN SAANEILLE. Toivotaan, että te yliaikaiset ja lasketun ajan kynnykselläkin olevat saatte päästä vatsasta eroon:) Pidetään siis peukkuja ja olemme hengessä mukana.
Sitten avaisin gallupin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): 3 600 kg viikolle 40
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Tiedetään (kai)
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kyllä, mutta sänky laitetaan loppuviikolla sekä kaivetaan rattaat esiin.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n. 9 kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Ollut hyvä, ei turvotusta, mutta ikäviä mustelman näköisiä verenpurkaumia tullut jalkoihin, mutta raskausarpia ei uusia ole ilmaantunut, ei närästä, mutta vatsa on todella jo tiellä. Yleiskunto kuitenkin huippu, sillä jaksan vielä pyöräillä ja uidakin.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Täällä odotetaan innolla ja joka välissä vatsaa paijataan ja vauvalle puhutaan. Ovat keksineet hänelle oman lempinimenkin. Hellyttävää, miten innoolla odottavat. Toivon, että ovat yhtä innokkaita sitten, kun vauva on syntynyt:)
Innolla odottelen gallup-vastauksia ja lentoaikeista vielä kesähelinälle, että muistan jostain lukeneeni, että ei ole este viedä vastasyntynyttä koneeseen, mutta suositellaan imettämistä sekä nousun että laskun ajan, ettei ota vauvan korviin. Lisäksi voi (tarkista vielä apteekista ja terkkarilta) muistaakseni antaa niitä puuduttavia korvatippoja ennen lähtöä.
Carelia ja Tiitiäinen 37+2 enää 9.....
Kommentit (24)
Ette muuten usko, mutta tänään ukot saivat aikaiseksi JOPA tuoda tuon pinnasängyn tänne :D Sain sitten nostettua pohjan ylös ja pestyä sen. Nyt on petattunakin valmiiksi, jos huomenna pitää/pääsee lähtemään sinne äippäpolille :)
Nyt pitäisi kaikki olla valmista, tupa on puhdas (ainakin melkein), petivaatteet kaikilla puhtaat, tiskit tiskattu, pyykit pesty, vauvan tavarat ja sänky valmiina :) Voin siis hyvillä mielin lähteä huomenna, jos pääsen..Toivottavasti pääsen edes tämän viikon aikana sinne vielä. Aamulla teen vielä ukolle ruuan valmiiksi, saapi syödä sitä sitten pari päivää. Tyttö syö kuitenkin hoidossa ja mummolassa. Siellä se todennäköisesti on yötäkin, kun olen sairaalassa. Äsken katsottiin ukon kanssa niiden juhlavaatteetkin valmiiksi, anoppi saa silittää tytön mekon, jos lähtevät juhliin. Ukon setä täyttää lauantaina 60 v. ja minä olen silloin todennäköisesti sairaalassa tai sitten pääsen silloin kotiutumaan..Onneksi ei tartte mennä sinne hikoilemaan juhlavaatteet päällä, kun lupasi +30 ja ukkosta ;) Jos yhtenä kappaleena olen kotona, niin sittenkään en taida sinne raahautua.
Vauva pökkii päällänsä alaspäin niin että tuntuu! Tuntuu että läpi se sieltä tulee..Punnaa jaloillaan samaan aikaan, huhhuijaa!
Mutsi04 taisi kuin taisikin päästä hommiin, kun ei ole kuulunut sen jälkeen mitään :)
Mutta nyt katsomaan televisiota Sinkkuelämän ajaksi ja sitten suihkuun..
~suviande ja öttiäinen 40+4~
vielä iltaankin. Ei tosin yhtä paljoa kuin wekulla siellä keskemmällä Eurooppaa. Kuuma on silti, ihan ukkoselta tuntuu. Auringonlasku oli jännän punainen, kun keräilin kamppeita sateen varalta pihalta sisään.
Kokeneena yliaikaisodottajana luulin jo oppineeni, mutta en ollutkaan. Annoin toiveikkaiden kommenttien, " kyllä se pian tulee, kun on niin alhaalla maha" , herättää kuvitelman, että kantoaikani voisi olla lyhyempikin. Höh ja pöh, mitään ei kuulu. On taas tuskaiset päivät edessä.
Pinossa oli muitakin samalla päiväyksellä siunattuja. 40 viikkoa tulee nimittäin torstaina täyteen. Kaksi edellistä lasta ovat kylläkin syntyneet 41+1 ja 41+3, joten ehkä olen hitaasti kypsyvää tyyppiä. Kohtuni on taas osoittautunut supistusominaisuuksiltaan tehtäväkeskeiseksi (kuka sitä pohtikaan kirjoituksesssaan?). Kun alkaa, niin sitten mennään ja kovaa. Sellaista sprintterimallia, lapset kerralla ulos kun siihen hommaan ryhdytään. Esikoisen synnytys oli pisin, viisi tuntia.
Galluppi näytti niin ajankohtaiselta, että pitännee vastailla.
Vauvan painoarvio (jos tehty): Pienen kasvun takia ultrattiin toukokuussa, nyt kolmatta viikkoa sitten arvio 3200g, eli uh huh, isoa taas tehdään ja siltä kyllä tuntuu. Kylkiluut kovilla, kuten joku muukin valitti. Edellisissä raskaudessa terkka ei tehnyt mitään arvioita, enkä niihin kovin luotakaan, kun kätilöiden ja ultran arviot ovat heittäneet reilulla puolella kilolla.
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Arvaus poika.
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Suunnilleen, paitsi remontti :-). Paljoahan nuo eivät tarvitse, ja jotain ehtii tehdä syntymän jälkeenkin.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: Kai noin 15 kg.
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Unet menee, aamulla herään törkeän aikaisin. Selkä väsyy, mutta noin yleisesti raskaus ei vielä tunnu fyysisesti liian raskaalta.
Milloin vatsalihakset ovat palautuneet oikeille paikoilleen? Muistaakseni sitten, kun sormet ei enää menee lihasten väliin.
Millaista musiikkia olette ajatelleet ottaa synnytykseen mukaan...? Otan Vox Silentiin Kyrie Eleison -levyn, jos siitä vaikka muistaisi rentoutua niinä hetkinä kun ei supista. Lapset ainakin nukahtaa levyyn hyvin. Ennen en ole levyjä pakannut, enkä kaivannutkaan, mutta kerta se on viimeinenkin kerta. Muuten musisoin itse, eli synnytyslaulu (liian kaunis sana kuvaamaan sitä huokailua) on minun juttuni.
Paljon supistuksia kaikille ja rentoja unia niiden välissä,
Kukkuu ja Ihmelapsi 39+5
ensin G:
Vauvan painoarvio (jos tehty): 3,8-4kg viikolle 40
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: veikkaamme poikaa
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kyllä,kaikki ollut jo kauan.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n.19kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?:Turvotus on pahin,närästystä tosi harvoin enää.Ummetus on ihan kamalaa,kerta viikossa kun suoli tyhjenee.eipä kait muuta erikoista.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Täällä odotetaan innolla ja hoitajia on varmasti joak lähtöön.
No joo minä kun kasassa edelleen niin en saanut enää nlaan aikaa vaan menen huomenna polille ja aion jäädä sinne,en suostu enää isommaksi tätä kasvattaan,vauveli on laskeutunut nyt hiljattain ja sf mitta on kasvanut silti vielä 1,5cm eli on nyt 36,5cm,joten yritän vaatia käynnistyksen. Ja jos huomenna näette illalla kirjoituksiani tällä palstalla niin voitte kait kuvitella että en ole hyvällä huumorilla matkassa.
Mutta toivottavasti seuraavan kerran ilmoittaudun vauvelin kera.
Tsemppiä kaikille masujen kanssa
pipsaliinu 40+2
Ei ole minullakaan vielä kunnon merkkejä, että tämä lapsi täältä ulos haluais... Vähän supistelee välillä, mutta ihan kivuttomia. LImaa/valkovuotoa tulee, mutta ilman veriviiruja, eikä mitään hirveitä määriä. Vähän alkaa olla kärsimätön olo, mutta eiköhän tuo ymmärrä joskus tulla uloskin. :)
Ja Galluppiin
Vauvan painoarvio (jos tehty): 3200g 37+0 eli laskettuna noin 4 kiloa
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: En tiedä, enkä osaa oikein arvatakaan
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: On, ainakin isoimmat, vaipat hakee mies kaupasta sillä aikaa kun ollaan sairaalassa. Hoitolaukkua, pinnasuojusta yms. olen miettinyt, mutta eipä noilla olekaan kiirettä.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n. 14 kg, eikä haittaa yhtään. :) (bmi ennen raskautta 20)
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Vähän verensokerien kanssa ollut hommaa, että saanut kohilleen, peräpukamat on inhottavat ja pissattaa. Ei siis kovin paha. Kävellä jaksan ihan hyvin, sellaisia 3 kilsan lenkkejä.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: 3 vuotias isosisko oottaa vauvaa, muistaa aina luetella vauvankin perheeseen (tykkään isistä, äitistä ja vauvasta yms.).
Tiitti rv 39+6