Tunnustus: mä toivon että hallitus leikkaa opintotukea, mahdollisesti lakkauttaa kokonaan
Ihan hirveän epäreilua saksia vanhuksilta ja lapsiperheiltä samaan aikaan kun nuoret aikuiset saavat maailman parhaan koulutukseen + taskurahaa ilmaiseksi. Tämä raha menee monella kurkusta alas tai sitten voidaan löyhästi asua omillaan vert. muihin Euroopan maihin joissa nuoret aikuiset asuvat vanhemmillaan valmistumisen saakka. Tämä myös lyhentää opiskeluaikoja kun nuoret haluavat "pois vanhempien nurkista"
Kommentit (102)
Kyllä ilmainen koulutus pitää poistaa, jotta vanhemmat saa kiristämispotentiaalia ja syytä itkeä omaa uhrautumistaan lasten eteen.
Vierailija kirjoitti:
Eli jätetään kouluttautuminen varakkaiden vanhempien lapsille, lahjakkaat - osa heistä - voivat lähteä opiskelemaan sitten 30+ iässä aikuiskoulutustuella. Hukataan valtava määrä potentiaalia. Nerokas ajatus.
Siis nyt on ristiriitaiset tunnelmat. Mielestäni nerokas ajatus, kyllä. Mutta olit varmaan sarkastinen ja jos plussaisin, niin todellakin plussaisin aloituksen nerokkuutta.
Zinc
(Matrixissa osaajia .. hahhahhahaha ... päiwän paras witsi)
250 euroa on eriiittäin pieni summa, ap varsin pihalla. 😂
Tollot ei edes tajua, että edes TULITIKKUA te ette saa sytytettyä, jos sitä ei ole matrixiin KIRJOITETTU
Zinc
Kokeilkaapas vaikka ! Tulitikkunne eivät enää syty !!
Zinc
No mulla menee opintotuki kyllä ihan asumiseen. Valmistuttuani menen töihin ja maksan veroja kymmeniä vuosia. Ihan hyvällä omallatunnolla nostan tukeni, varsinkin kun on ihmisiä jotka elää sossun tuilla eikä edes yritä töihin.
Suuri osa opintotuesta on jo nyt opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Samaa toivon minä. Olin liian suurituloinen saadakseni senttiäkään.
Samoin! Kyllä ärsytti, kun muut saivat noin vain opintotukea ja mun piti elää vanhempien siivellä!
Minä en elänyt kenenkään siivellä. Asuin opiskeluaikani omillani omassa omistusasunnossani.
Upeaa, että työskentelit vauvasta alkaen hankkiaksesi pesämunan! Kerro mitä kaikkea ehdit tekemään ja sijoititko palkkarahat vai riittivätkö ihan itsenään? Ilman takaajia ja perintöä tosi hyvä suoritus, ihailen! Lapsityövoima on kantiksilta yleensä kielletty :(
Mä olen tehnyt 7v vanhasta töitä vanhempieni firmassa. Palkkaa on maksettu. Työstä saaduilla rahoilla maksoin puolet asunnostani loput maksoin perintörahoilla.. Opiskelu ajan työskentelinkin sitten jo miehen isän firmassa ja tätä pyöritän edelleen. Sijoituksia ei ole eikä tule koskaan olemaankaan.
"Oppivelvollinen nuori saa tehdä töitä vapaapäivinä enintään 7 tuntia ja koulupäivinä enintään 2 tuntia. Koulupäivän ja työajan yhteispituus saa olla enintään 8 tuntia ja viikoittainen työaika enintään 12 tuntia."
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/nuori-tyontekija/tyoaika
Pääsit varmaan heti asiantuntijatehtäviin hyvällä liksalla
P.S. Vanhemmiltasi ja perintönä se raha tuli silti eli kultalusikka suussa synnyit ;)
Lakia ei tarvitse e noudattaa. Lapsityövoiman käyttämättä jättäminen on luonnotonta ja kamala karhun palvelus lapsille. Oppivat että töitä tekemättä saa rahaa eli tukiaisia.
En ole vanhemmiltani perinyt senttiäkään koska elävät. Kummisedältäni perin kun suomalaiset "huippuosaajat" eivät häntä hoitaa kuntoon. Rutiini operaatio olisi pelastanut hänen henkensä.Vanhemmiltasi perintönä
ja
Vanhemmiltasi ja perintönä tarkoittavat eri asioita.
Vanhemmiltani en ole saanut perintöä enkä kyllä mitään muutakaan taloudellista apua sen jälkeen kun täytin 15. Omalla työllä ja kummisedän perinnöllä ostin asuntoni.
Ei uskoisi, että olet pärjännyt työelämässä, mutta suhteilla pääsee.
En ole saanut työpaikkoja i suhteilla. Minä olen alani huippuosaaja jolla on loistava maine ja työpaikkoja tarjotaan jatkuvasti.
"Mä olen tehnyt 7v vanhasta töitä vanhempieni firmassa. Palkkaa on maksettu. Työstä saaduilla rahoilla maksoin puolet asunnostani loput maksoin perintörahoilla.. Opiskelu ajan työskentelinkin sitten jo miehen isän firmassa ja tätä pyöritän edelleen."
Teillä oli siis vanhempiesi firmassa avonainen haku ja ulkopuoliset rekrytoijat jotka sattuivat kaikkien hakijoiden joukosta valitsemaan juuri 7 v. hakijan joka ihan sattumalta oli firman omistajan lapsi? Sama onnenkantamoinen sitten miehesi isän firmassa?
Sillä välin kun muut kersat seurusteli kavereiden kanssa ulkona, meidän perheen lapset joutui menemään perheyritykseen töihin. Ei sinne kukaan edes hakenut töihin, joten on sitten siitä oma-aloitteisuudestakin kiinni, ei niitä vieraitten kakaroita kotoa lähdetä töihin hakemaan. Eikä monet halunneet, kun olisi pitänyt tulla viikonloppuisin, kun halusivat bilettää. Meiltä yrittäjien lapsilta ei sitä halukkuutta ole aina kysytty, myöskään palkka ei välttämättä ollut kauhean korkea. Joten aika kauan saa tehdä perheen yrityksessä joskus töitä, jotta asuntorahaa saisi kokoon.
Hyvä idea. Laitetaan nuoret jo parikymppisinä toimeentulotuelle niin eivät varmasti uskalla edes yrittää opiskella.
Siis täällä on ihan pihalla olevia ihmisiä.
Noita opintojen kustannuksia pohtivilla ei voi itsellään olla koulutusta.
Ne ei tiedä tai halua ymmärtää, ettei opiskelu ole mistään varallisuudesta tai vanhemmista kiinni. Kai niiden psyyke muuten hajoaisi.
Vierailija kirjoitti:
No mulla menee opintotuki kyllä ihan asumiseen. Valmistuttuani menen töihin ja maksan veroja kymmeniä vuosia. Ihan hyvällä omallatunnolla nostan tukeni, varsinkin kun on ihmisiä jotka elää sossun tuilla eikä edes yritä töihin.
Juu, ilman muuta tämä tarpeen monelle, ja oikeutettu. Ihminen sentään yrittää tulla hyväksi kansalaiseksi. Ongelmana koronakriisin jäljiltä muuttuneessa ja köyhtyneessä Suomessa saattaa vaan olla just sitten se, ettei ole enää rahaa siihen. Tämä voi koskea kaikkia nykyisiä tukia, asumistukia, toimeentulotukia, jne. Siinä vaiheessa mietitään priorisointia, mikä on se ryhmä, mikä pärjää heikoiten, tai ei pysty elättämään itseään. Yksi tällainen ryhmä, joka priorisoidaan ehkä tärkeimmäksi avunsaajaksi on vaikka vammaiset.
Aloittaja ja moni muu on aivan pihalla, sillä opintotuen lakkauttaminen se vasta kalliiksi tulisi, sillä opintotuen sijaan pitää myöntää toimeentulotukea tai sallia työmarkkinatuella opiskeleminen. Ilman mitään tukea nyt vaan ei voi opiskelijoitakaan jättää. Ainakin opintolainaa myönnetään jatkossakin.
Onneksi ap ja muut tallukat eivät päätä yhtään mistään mitään.
Ei opiskelijoilta saa leikata!
Mitä ne sitten kuvaavat instagrameihinsa tulevaisuudessa kun kilpavarustelevat keskenään?
Ei enää viikonloppu-ostosmatkoja Euroopan kaupunkeihin kivoine hotelleineen ja hotelliaamiaisineen, eikä käsipuolessa M.Korsit ja L.Vuittonit eikä jalassa yli satasen Adidaksia tai Nikeja, ei sushiravintoloiden annoksia, tai muiden Hgin pintaravintoloiden annoksia, ei enää logollisia merkkihuiveja, ei Canada Goosen takkeja, ei ripsijatkeita, tekorusketuksia, tekohiuksia, kampaajakäyntejä, kalliita tuoksuja, ei pikku-Audeja tai pikku-Mersuja! Ei jatkuvia keikkoja, leffoja, festareita, ei uusia vaatteita joita käytetään pari kertaa kuvia varten. Ei Applen iPhoneja ja MacBookeja.
Millä ja miten he sitten eläisivät????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jätetään kouluttautuminen varakkaiden vanhempien lapsille, lahjakkaat - osa heistä - voivat lähteä opiskelemaan sitten 30+ iässä aikuiskoulutustuella. Hukataan valtava määrä potentiaalia. Nerokas ajatus.
Opintolainaakin voisivat ottaa. Niin ennen vanhaan tehtiin, tämä tuki on tullut myöhemmässä vaiheessa. Koronakriisin jälkeen tuskin on enää varaa esim. siihen, että jatketaan opintoja loputtomasti, niin tähän varmasti on tulossa jotain muutosta, kun aletaan hakea säästöjä. Edullinen opintolaina hyvinkin todennäköinen tulevaisuuden opintojen rahoituskeino. Vaikka ei haluttaisi, niin yhteiskunnan rahat eivät välttämättä riitä.
Nämä ennen vanhaan -tyypit voisivat päivittää tietojaan. Opintolainaa nostetaan nykyisin todella paljon, ja opintolainahyvityksellä yritetään vauhdittaa valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Samoin! Kyllä ärsytti, kun muut saivat noin vain opintotukea ja mun piti elää vanhempien siivellä!
Minä en elänyt kenenkään siivellä. Asuin opiskeluaikani omillani omassa omistusasunnossani.
Upeaa, että työskentelit vauvasta alkaen hankkiaksesi pesämunan! Kerro mitä kaikkea ehdit tekemään ja sijoititko palkkarahat vai riittivätkö ihan itsenään? Ilman takaajia ja perintöä tosi hyvä suoritus, ihailen! Lapsityövoima on kantiksilta yleensä kielletty :(
Mä olen tehnyt 7v vanhasta töitä vanhempieni firmassa. Palkkaa on maksettu. Työstä saaduilla rahoilla maksoin puolet asunnostani loput maksoin perintörahoilla.. Opiskelu ajan työskentelinkin sitten jo miehen isän firmassa ja tätä pyöritän edelleen. Sijoituksia ei ole eikä tule koskaan olemaankaan.
"Oppivelvollinen nuori saa tehdä töitä vapaapäivinä enintään 7 tuntia ja koulupäivinä enintään 2 tuntia. Koulupäivän ja työajan yhteispituus saa olla enintään 8 tuntia ja viikoittainen työaika enintään 12 tuntia."
P.S. Vanhemmiltasi ja perintönä se raha tuli silti eli kultalusikka suussa synnyit ;)
Lakia ei tarvitse e noudattaa. Lapsityövoiman käyttämättä jättäminen on luonnotonta ja kamala karhun palvelus lapsille. Oppivat että töitä tekemättä saa rahaa eli tukiaisia.
En ole vanhemmiltani perinyt senttiäkään koska elävät. Kummisedältäni perin kun suomalaiset "huippuosaajat" eivät häntä hoitaa kuntoon. Rutiini operaatio olisi pelastanut hänen henkensä.Vanhemmiltasi perintönä
ja
Vanhemmiltani en ole saanut perintöä enkä kyllä mitään muutakaan taloudellista apua sen jälkeen kun täytin 15. Omalla työllä ja kummisedän perinnöllä ostin asuntoni.
En ole saanut työpaikkoja i suhteilla. Minä olen alani huippuosaaja jolla on loistava maine ja työpaikkoja tarjotaan jatkuvasti.
"Mä olen tehnyt 7v vanhasta töitä vanhempieni firmassa. Palkkaa on maksettu. Työstä saaduilla rahoilla maksoin puolet asunnostani loput maksoin perintörahoilla.. Opiskelu ajan työskentelinkin sitten jo miehen isän firmassa ja tätä pyöritän edelleen."
Teillä oli siis vanhempiesi firmassa avonainen haku ja ulkopuoliset rekrytoijat jotka sattuivat kaikkien hakijoiden joukosta valitsemaan juuri 7 v. hakijan joka ihan sattumalta oli firman omistajan lapsi? Sama onnenkantamoinen sitten miehesi isän firmassa?
Sillä välin kun muut kersat seurusteli kavereiden kanssa ulkona, meidän perheen lapset joutui menemään perheyritykseen töihin. Ei sinne kukaan edes hakenut töihin, joten on sitten siitä oma-aloitteisuudestakin kiinni, ei niitä vieraitten kakaroita kotoa lähdetä töihin hakemaan. Eikä monet halunneet, kun olisi pitänyt tulla viikonloppuisin, kun halusivat bilettää. Meiltä yrittäjien lapsilta ei sitä halukkuutta ole aina kysytty, myöskään palkka ei välttämättä ollut kauhean korkea. Joten aika kauan saa tehdä perheen yrityksessä joskus töitä, jotta asuntorahaa saisi kokoon.
Mä olin perheen yrityksessä vain yhden kesän. Sen jälkeen päätin itse, että mä tarvitsen rahaa ja kotityöt saa riittää avuksi kotiin. Painelin mansikkapellolle ja siivoustöihin ja tienasin lyhyessä ajassa triplasti enemmän kuin perheen kaupassa koko kesän aikana edellisenä kesänä. Jonkin verran sitten kuljetin tavaraa kun sain ajokortin ja tein hätävuoroja viikonloppuisin palkatta, mutta säännölliseen työhön en suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelijoilta saa leikata!
Mitä ne sitten kuvaavat instagrameihinsa tulevaisuudessa kun kilpavarustelevat keskenään?
Ei enää viikonloppu-ostosmatkoja Euroopan kaupunkeihin kivoine hotelleineen ja hotelliaamiaisineen, eikä käsipuolessa M.Korsit ja L.Vuittonit eikä jalassa yli satasen Adidaksia tai Nikeja, ei sushiravintoloiden annoksia, tai muiden Hgin pintaravintoloiden annoksia, ei enää logollisia merkkihuiveja, ei Canada Goosen takkeja, ei ripsijatkeita, tekorusketuksia, tekohiuksia, kampaajakäyntejä, kalliita tuoksuja, ei pikku-Audeja tai pikku-Mersuja! Ei jatkuvia keikkoja, leffoja, festareita, ei uusia vaatteita joita käytetään pari kertaa kuvia varten. Ei Applen iPhoneja ja MacBookeja.
Millä ja miten he sitten eläisivät????
En tiedä, mutta noita juttuja ei osteta 250 euroa/kk opintorahalla. Eikä 650 euroa/kk opintolainallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
ja
Ja et vieläkään ymmärrä sitä, että sellaiseen yrittäjäperheeseen syntyneellä on mahdollisuus hankkia rahaa omilta vanhemmiltaan kun vastaavasti muilla työskentelevä yksinhuoltajasiivoojavanhempi ei voi antaa lapselleen töitä ja sitä kautta rahaa asuntoa varten. Köyhä vanhempi maksaa kyllä lapselle kotitöistä 5 e viikko, mutta sillä ei vielä asuntoon säästetä. Eli sinä lapsena ja joku toinen lapsena ette ole saaneet lainkaan samanlaisia mahdollisuuksia työllistyä ja hankkia rahaa. Sinulle on kaikki annettu kultalautasella, sinun ei tarvinnut edes hakea ja taistella työpaikasta. Vieraiden on aina hankalampi päästä töihin kun työt mielellään annetaan suhteiden kautta silloin kun se on mahdollista. Nykyään jopa työpaikkailmoitukset räätälöidään sen henkilön mukaan, joka työhön halutaan niin on sitten "paras hakija" valittu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tosi paljon fiksumpaa on antaa opiskelijoiden kerätä 10-25 000 velka tai tuhertaa samalla töissä ja kokoaikaisissa opinnoissa. Itselläni oli joskus kontaktipäiviä klo 8:45-17:30, tuonko jälkeen olisi pitänyt mennä vielä neljäksi tunniksi iltavuoroon johonkin pitseriaan? Tai ottaa monsterilaina ja vastavalmistuneena siinä olisi aika nalkissa kun asuntolaina/perhe tulisi ajankohtaiseksi.
Toisekseen, kaikki eivät asu kaupungissa jossa voi opiskella haluamaansa alaa, eli ei sitä vanhempien nurkkiinkaan voi jäädä. Monilla on myös huono tai väkivaltainen lapsuudenperhe. On kaikkien etu että tuollaisesta ympäristöstä pääsee pois. Itsellä lähin oman alan yliopisto oli 500+ km päässä. Olen tosi kiitollinen ja ylpeä Suomen opintorahasysteemistä ja siitä että sain tutkintoni sen turvin.
Ja tämän lisäksi kauhea itku- ja valitusvirsi, kun nuoret eivät jostain syystä vielä samaan aikaan asetu aloilleen, punnerra perhettä kasaan ja synnyttele tärkeitä uusia veronmaksajia. Sanonpahan vaan, että kakkua ei voi sekä syödä, että säästää. Pitää ymmärtää ajamiensa asioiden syy ja seuraussuhteet.