Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnustus: mä toivon että hallitus leikkaa opintotukea, mahdollisesti lakkauttaa kokonaan

Vierailija
02.05.2020 |

Ihan hirveän epäreilua saksia vanhuksilta ja lapsiperheiltä samaan aikaan kun nuoret aikuiset saavat maailman parhaan koulutukseen + taskurahaa ilmaiseksi. Tämä raha menee monella kurkusta alas tai sitten voidaan löyhästi asua omillaan vert. muihin Euroopan maihin joissa nuoret aikuiset asuvat vanhemmillaan valmistumisen saakka. Tämä myös lyhentää opiskeluaikoja kun nuoret haluavat "pois vanhempien nurkista"

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et itse viitsinyt opiskella niin pois menestymisen mahdollisuus sitten muiltakin? Ikiopiskelukaan ei muuten onnistu ainakaan opintotuen turvin. Valitettavasti nämä pystyvät selviämään esim töitä tehden sivussa. Onko vieras termi? Todella moni opiskelija tekee töitä opintojen ohella.

Vierailija
22/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat siirtyvät suurelta osin toimentulon piiriin, joka on tuplat opintotukeen verrattuna. Opintotuen saamiseen vaaditaan vielä vastiketta, eli pitää saada tietty määrä opintopisteitä kasaan. Toimeentulotuella ei oikeasti tarvitse tehdä mitään.

Siksi pysytäänkin mallissa jossa opiskelijoilla ei ole oikeutta tt-tukeen.

Ja milläs opiskelijat sitten eläisivät?

No sitten töihin vaan opiskelujen ohella.

Ai mihin töihin? Jatkossa saa olla tyytyväinen, jos edes vakkareille riittää töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä toivon, että kaikki muutkin tuet kuin opintotuki laitetaan vastikkeellisiksi. Tt-tuki poistetaan kokonaan. Työkyvyttömät saavat pitää jonkinlaisen tuen, muut tehkööt edes jotain vastineeksi. Opiskelijat sentään opiskelevat. Ja kaikilla maksimituki on 250€/kk, eläkööt lainalla jos ei pärjää työttömätkin.

Vierailija
24/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä toivon, että kaikki muutkin tuet kuin opintotuki laitetaan vastikkeellisiksi. Tt-tuki poistetaan kokonaan. Työkyvyttömät saavat pitää jonkinlaisen tuen, muut tehkööt edes jotain vastineeksi. Opiskelijat sentään opiskelevat. Ja kaikilla maksimituki on 250€/kk, eläkööt lainalla jos ei pärjää työttömätkin.

Ja jatkan vielä, voihan sitä mennä vanhempienkin nurkkiin asumaan, jos sattuvat hengissä olemaan. Jos ei, voivoi.

Vierailija
25/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Samaa toivon minä. Olin liian suurituloinen saadakseni senttiäkään.

Samoin! Kyllä ärsytti, kun muut saivat noin vain opintotukea ja mun piti elää vanhempien siivellä!

Opiskelija saa myös paljon muita tukia, kuten halvemmat lippu ja ateriahinnan opiskelijaruokalassa. Eli jos olet matkustanut opiskelijalipulla tai syönyt niitä reilun kahden euron aterioita opiskelija-ruokalassa, niin et voi sanoa ettet olisi saanut tukea! 

Ja en saanut minäkään opintotukirahaa, koska tein töitä yo-opintojen ohessa ja oli kivempi olla kun oli oikeasti rahaa. Miksi olla kateellinen sille, että muilla on asiat huonommin. En ymmärrä tätä asennetta lainkaan!

26/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Samoin! Kyllä ärsytti, kun muut saivat noin vain opintotukea ja mun piti elää vanhempien siivellä!

Minä en elänyt kenenkään siivellä. Asuin opiskeluaikani omillani omassa omistusasunnossani.

Vierailija
27/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikiopiskeliat ainakin vähenisi ja menisivät töihin tai kortistoon.

Eikö ole parempi kehittää itseään kuin jäädä kortistoon juopottelemaan?

Vierailija
28/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan. Ja eiköhän hallitus leikkaakin, ihan 100%

Opintotuki puoleen nykyisestä ja pois masentuneilta ikiopiskelijoilta.

Tiedäthän, että masentunut ihminen on riski yhteiskunnalle? Opiskelu on parempi vaihtoehto kuin rikollisuus. Vaikka ihminen opiskelisi koko ikänsä niin sillä voi säästyä monta ihmishenkeä.

Vierailija
29/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut yhden ihmisryhmän jättämisestä kokonaan sosiaaliturvan ulkopuolelle ja viitsit vielä puhua epäreiluudesta?

Vierailija
30/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Minä en elänyt kenenkään siivellä. Asuin opiskeluaikani omillani omassa omistusasunnossani.

Upeaa, että työskentelit vauvasta alkaen hankkiaksesi pesämunan! Kerro mitä kaikkea ehdit tekemään ja sijoititko palkkarahat vai riittivätkö ihan itsenään? Ilman takaajia ja perintöä tosi hyvä suoritus, ihailen! Lapsityövoima on kantiksilta yleensä kielletty :(

Vierailija
31/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikiopiskelijoilta on opintotukikuukaudet loppuneet viidessä vuodessa, eli ei sitä loputtomiin voi nostaa. Ikiopiskelukaan ei ole enää mahdollista ylliopistossa, vaan opinnot pitää saada kasaan 7 vuodessa ja sinut potikitaan ulos tutkinnotta.

Tukikuukausien maksimimäärä on 54 kk ja tämän jälkeen ei sitä voi enää saada edes uutta tutkintoa opiskeltaessa.

On mahdollista hakea lisää opintoaikaa.

Vierailija
32/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat siirtyvät suurelta osin toimentulon piiriin, joka on tuplat opintotukeen verrattuna. Opintotuen saamiseen vaaditaan vielä vastiketta, eli pitää saada tietty määrä opintopisteitä kasaan. Toimeentulotuella ei oikeasti tarvitse tehdä mitään.

Siksi pysytäänkin mallissa jossa opiskelijoilla ei ole oikeutta tt-tukeen.

Ja milläs opiskelijat sitten eläisivät?

No sitten töihin vaan opiskelujen ohella.

Kuten suuri osa tekee tälläkin hetkellä, koska arvaa mitä sillä opintotuella ei elä. Todellisuudessa TYÖNTEKO on se mikä ohjaa opiskelijoita ikiopiskelemaan, koska se helposti pidentää opiskeluaikaa. Opintojen lyhentämiseen tukien katkaiseminen on siis huonoin mahdollinen lääke.

Vierailija
33/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto mua huvittaa sun kaltaiset tontut. Kannattaisi perehtyä tukijärjestelmiin ennen kuin kommentoi. Korkeakouluopintoihin voi saada vain rajoitetun määrän tutkikuukausia eli ikiopiskelijat rahoittavat opintonsa jollain muulla kuin opintososiaalisilla eduilla.

Vierailija
34/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosi paljon fiksumpaa on antaa opiskelijoiden kerätä 10-25 000 velka tai tuhertaa samalla töissä ja kokoaikaisissa opinnoissa. Itselläni oli joskus kontaktipäiviä klo 8:45-17:30, tuonko jälkeen olisi pitänyt mennä vielä neljäksi tunniksi iltavuoroon johonkin pitseriaan? Tai ottaa monsterilaina ja vastavalmistuneena siinä olisi aika nalkissa kun asuntolaina/perhe tulisi ajankohtaiseksi.

Toisekseen, kaikki eivät asu kaupungissa jossa voi opiskella haluamaansa alaa, eli ei sitä vanhempien nurkkiinkaan voi jäädä. Monilla on myös huono tai väkivaltainen lapsuudenperhe. On kaikkien etu että tuollaisesta ympäristöstä pääsee pois. Itsellä lähin oman alan yliopisto oli 500+ km päässä. Olen tosi kiitollinen ja ylpeä Suomen opintorahasysteemistä ja siitä että sain tutkintoni sen turvin.

Vierailija
35/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Tietysti mullakin oma asunto oli jo silloin, mutta vanhempieni ostama.

Vierailija
36/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista paska. Opintotuki on jo nyt niin pieni, että sillä ei osteta käytännössä melkein mitään.

37/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Upeaa, että työskentelit vauvasta alkaen hankkiaksesi pesämunan! Kerro mitä kaikkea ehdit tekemään ja sijoititko palkkarahat vai riittivätkö ihan itsenään? Ilman takaajia ja perintöä tosi hyvä suoritus, ihailen! Lapsityövoima on kantiksilta yleensä kielletty :(

Mä olen tehnyt 7v vanhasta töitä vanhempieni firmassa. Palkkaa on maksettu. Työstä saaduilla rahoilla maksoin puolet asunnostani loput maksoin perintörahoilla.. Opiskelu ajan työskentelinkin sitten jo miehen isän firmassa ja tätä pyöritän edelleen. Sijoituksia ei ole eikä tule koskaan olemaankaan.

38/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Mulle vanhemmat ei ole ostaneet opiskelu ikäisenä edes synttärilahjaa,

Vierailija
39/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka puoltavat opintotuen poistamista, niin eivät varmasti ole joutuneet koskaan elämään sen varassa. Köyhin ja hankalin elämänvaiheeni oli kun opiskelin. Ei mun yh-äidillä ollut varaa elättää mua täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja jos halusi edes jonkin ammattitutkinnon, niin oli muutettava pois sieltä tuppukylästä. Siis olihan näitäkin, jotka jäi sinne eli ne jotka ei opiskellut peruskoulun jälkeen ja hakivat sossusta rahat ja olivat alkoholisoituneita ja työkyvyttömiä jo 22v lähtien ja taisi muutama elämäntarina olla sellainenkin, että alettiin jo teininä puskemaan lapsia, eikä opiskeltu tai käyty töissä. Jälleen elämä rahoitettiin sossulla. Näinkö olisi pitänyt itsekin toimia? Noh, onneksi sain tuon muutaman vuoden niitä onnetomia ropoja, että sain pienen huoneeni vuokran maksettua ja istettua halvinta ruokaa, jota kaupasta sai. Valmistuin ajallaan ja työllistyin opiskelemaani ammattiin. Nyt olenkin ihan hyvin toimeentuleva.

Vierailija
40/102 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Mulle vanhemmat ei ole ostaneet opiskelu ikäisenä edes synttärilahjaa,

Ei mullekaan mitään synttärilahjoja ostettu.