Mitä jonkun lapsuudenystäväsi perheen tapaa/käytäntöä ihmettelit?
Yhden ystävän luona ei saanut kiittää ruuasta, sillä ruuan valmistanut mummu olisi nolostunut. Tämä oli mielestäni melko erikoista.
Kommentit (730)
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää nuo kertomukset kuinka saa käyttää vain tietyn määrän vessapaperia, esim. yhden palan pissalla ja kolme kakalla. Miten ihmeessä tuo edes onnistuu? En osta mitään halvinta mahdollista vessapaperia, mutta silti jos sitä yrittäisi käyttää vain palan kerrallaan niin siinähän olisi käsikin sotkussa, eikä se yksi pyyhkäisy riitä mihinkään. o__o
Ihan sama kuin pyyhkis sormilla. Mua yököttää ajatuskin käsistä kakassa. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää nuo kertomukset kuinka saa käyttää vain tietyn määrän vessapaperia, esim. yhden palan pissalla ja kolme kakalla. Miten ihmeessä tuo edes onnistuu? En osta mitään halvinta mahdollista vessapaperia, mutta silti jos sitä yrittäisi käyttää vain palan kerrallaan niin siinähän olisi käsikin sotkussa, eikä se yksi pyyhkäisy riitä mihinkään. o__o
Ihan sama kuin pyyhkis sormilla. Mua yököttää ajatuskin käsistä kakassa. Hyi.
Yök. Minä ainakin Ensin pyyhkäisee, sitten pesen pyllyni ja pyyhin sitten kuivaksi.
Joskus ala-asteikäisenä vierailin usein koulun jälkeen kaverini luona. Aika useasti tultiin heille siinä klo 14-15 aikoihin ja ihmettelin kovasti, miksi kaverini äiti ja isäpuoli oleilivat tuohon aikaan kylpytakeissa. Että kävivätkö keskellä päivää suihkussa, vai mitä. No, sen ikäisenä ei osannut yhdistää sitä onnellisen raukeaa ilmettä ilmeiseen syyhyn. Täytyy sanoa, että näin eronneena naisena olisi ihanaa, jos voisi lasten ollessa koulussa vaan harrastella poikaystävän kanssa keskellä päivää seksiä. Jos nyt sellaista edes olisi. Omassa perheessäni oltiin säntillisiä. Heti herättyä paitapusero kaulaan asti napitettuna. Tällainen boheemi meininki ei tosissaan olisi sopinut meidän ylemmän keskiluokan elämäntyyliimme. En muista edes koskaan nähneeni vanhempieni suutelevan. Vanhempamme tosin kyllä sittemmin erosivatkin
Koulukaveri ala-asteella asui ällän muotoisessa okt-tiilitalossa, joka oli silloin 70-luvulla vielä hieno ja harvinainen. Heillä oli pihalla uima-allas, sellainen betonista valettu ja maalilla maalattu. Mutta. He olivat täyttäneet sen HIEKALLA!
Tätä ihmettelin aina suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Koulukaveri ala-asteella asui ällän muotoisessa okt-tiilitalossa, joka oli silloin 70-luvulla vielä hieno ja harvinainen. Heillä oli pihalla uima-allas, sellainen betonista valettu ja maalilla maalattu. Mutta. He olivat täyttäneet sen HIEKALLA!
Tätä ihmettelin aina suuresti.
Vietin lapsuuteni Länsi-Pakilassa. Siellä oli kodeissa paljon uima-altaita sisällä tai ulkona. Ja aika monet olivat myös poistaneet altaan käytöstä. Naapurini pihalla oli juuri tuollainen hiekalla täytetty uima-allas, jota itsekin skidinä ihmettelin. Melkoisia tila- ja energiasyöppöjä nämä altaat. Nyt aikuisena olen katsellut välillä asuntoja vanhoilta kotikulmilta, ja missään ei enää näy näitä altaita. Mihin ne ovat menneet? Tietysti järkevähän sellainen allas ei ole esim. rivarissa jossa on vain kaksi makuuhuonetta ja sitten maan alla valta allas- ja takkahuone.
Kaverin vanhemmat olivat onnellisesti naimisissa mutta tapailivat myös muita. Kun olin teininä yökylässä, molemmilla vanhemmilla oli yökylässä omat kumppaninsa. Näin vanhempien makkarin ovensuusta äidin vieraan miehen kanssa, kun olin lähdössä, ja vierashuoneessa kömpi nuhjuinen krapulainen nuori nainen kanssani ulos asunnosta samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin luona syötiin joka päivä perunaa. Tiedän tämän, koska olin heillä lapsenlikkana auttelemassa yhtenä kesänä joskus 12-13-vuotiaana ja söin ne viikot perheen kanssa lounasta. Joka päivä pöydässä oli keitettyjä perunoita, ei kertaakaan esim. spagettia, makaronilaatikkoa, riisiä ja kanaa tms.
Meilläkin oli aina perunaa ysärillä. Oli lama ja perunaa kasvatettiin itse. Oli myös yleinen mielipide että makaroni ja riisi ovat perunaan verrattuna epäterveellisiä.
Anteeksi vain, mutta niinhän ne ovat.
Makaronin ja riisin ravintoarvot ovat surkeammat kuin perunan.
Toki muitakin vaihtoehtoja perunan rinnalle nykyään on paljonkin, ei ollut tuolloin niin yleisesti.
Yksi naapurin kaveri sai itse tehdä ruokaa koulun jälkeen, kun meillä piti odottaa, että äiti tulee kotiin ja laittaa päivällisen koko perheelle. Ei sen takia, että olisimme olleet sivistyneempiä, vaan koska olimme köyhiä.
Kaveri teki itselleen kymmenen munan munakkaita ja paistoi kerralla paketillisen kalapuikkoja. Se oli todella outoa. Niin paljon ruokaa yhdelle ihmiselle! Lisäksi hän saattoi syödä paketillisen jäätelöä tai keksejä. Meidän perheessä ne olisivat kestäneet monta eri karkkipäivää. Kaveri oli silloin luokan lihavin oppilas, mutta nykystandardien mukaan täysin normaalipainoinen tyttö. Voin vain kuvitella, kuinka paljon lapset nykyään syö, kun ne ovat niin paljon lihavampia!
sitä että kakarat sai kiusata toisia, vanhempien tekemättä mitään, no samaa tapahtuu myös näinä päivinä.
Naapuriperhe, lapset mukaanlukien, menivät joka kevät Pohjanmaalle "katsomaan tulvia". Kysyin aikuisena äidiltäni oliko heillä siellä joku mökki jota olisi pitänyt padota tai sukulaisia, mutta ei ollut, tykkäsivät vain ajella ja katsella tulvia.
Ihmettelin aina kaverin ja tämän äitinsä tapaa puhua toisilleen. Kaveri oli tosi kiva ja äitinsä herttainen mutta toisilleen lässyttivät ja lepertelivät, käyttivät ihan täysin "vauvakieltä". Surutta myös kavereiden ja vieraiden nähden. Edelleen parivaljakon somepostaukset ovat vastaavanlaista lepertelyä. Eipä sinänsä paha jos vertaa moneen muuhun asiaan mitä voisi olla, mutta tämän muistan ihmetyksen aiheena😄
Kaverin luona sai pissata WC:ssä vain istualtaan, koska hänen äiti oli opettanut, että muuten roiskuu. En totellut. M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapureilla oli 80-luvulla joulumänty.
Lapissa on perinteisesti ollut joulumänty koska siellä ei kasva kuusia. Ehkä kaverisi vanhemmat tai toinen oli sieltä päin kotoisin? Tai heidän vanhempansa jolloin se oli sellainn lapsuudesta peritty juttu?
He olivat Pohjanmaalta, vähän boheemia teatteriporukkaa. Kiva kuulla kuitenkin tuosta Lapin joulumännystä; en tiennyt siitä.
En ole koskaan kuullut että täällä Lapissa jollain olisi joulumänty ja olen ikäni täällä asunut. Ja kyllä täälä kuusiakin kasvaa.
Kaverin äiti halveksi köyhiä ja muistutti, että vain rikkaat pääsee taivaaseen. Oon aika varma, että kyseinen rouva on tätä nykyä hiilikellariosastoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lomat mökillä tai matkoilla.
Varmaan tosi kivaa lapsista kun ei näe kavereita koskaan?
Mä olen ollut lähestulkoon kaikki lomat, viikonloput ja juhlapyhät pois kotoa ja ei ole haitannut yhtään. Ollaan vietetty kivoja hetkiä perheen ja sukulaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lomat mökillä tai matkoilla.
Varmaan tosi kivaa lapsista kun ei näe kavereita koskaan?
Mä olen ollut lähestulkoon kaikki lomat, viikonloput ja juhlapyhät pois kotoa ja ei ole haitannut yhtään. Ollaan vietetty kivoja hetkiä perheen ja sukulaisten kanssa.
Ihmettelin että kaverien äidit tekivät niille välipalaa ja silminnähden välittivät lapsistaan. Itse en semmoista lapsuutta kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Naapuriperhe, lapset mukaanlukien, menivät joka kevät Pohjanmaalle "katsomaan tulvia". Kysyin aikuisena äidiltäni oliko heillä siellä joku mökki jota olisi pitänyt padota tai sukulaisia, mutta ei ollut, tykkäsivät vain ajella ja katsella tulvia.
Tämä oli Pohjanmaalla yleinen kansanhuvi silloin, kun siellä vielä tulvia eli sikäläisellä kielellä paisuntoja oli. Ihmiset tosiaan lähtivät ajelemaan ja ihmettelemään veden valtaamia peltolakeuksia, autoja oli välillä letkaksi asti. Mulla on elävä muisto lapsuudestani joskus 80-luvun puolivälistä, kun seinäjokisilla pelloilla ihmiset soutelivat soutuveneellä ja joku yritti surffata(!)
Nykyään tätä varmaa keväänmerkkiä ei kai enää salaojitusten, patojen yms takia esiinny.