Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasittaako teitäkin iltarutiinit, suihkussa käynti, hampaiden ja ihon hoito?

Vierailija
01.05.2020 |

Mun täytyy useimpina iltoina vetää ne läpi ihan siinä ja siinä, että viitsin. Ihon puhdistus, yövoide, hampaat, hammaslanka, suihku, rasvaus... illasta toiseen sitä samaa.

Tekis mieli mennä peseytymättä nukkumaan, riisua vaan vaatteet, laittaa yöpaita ja mennä sänkyyn. No, en tee sitä, mutta itsensä hoitaminen iltaisin on todella rasite.

Mitäs te muut? Ei ongelmaa 365 iltana vuodessa suihkutella, voidella, hoitaa itseänne?

Kommentit (423)

Vierailija
281/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee muuta kuin pesen hampaat ja putsaan hammasvälit

Vierailija
282/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän rutiinit minimissä, enkä ota muutenkaan stressiä jos aina ei jaksa. Saatan joskus vaan kaatua sänkyyn. Mitään yövoiteita en ole käyttänyt ikinä, enkä muutenkaan rasvaile vartaloakaan paljon koskaan,  ainoastaan jos on oikea tarve, ja yleensä ei ole. Hampaat kyllä pesen ja lankaan aina, mutta satun nauttimaan siitä, että on puhdas suu, joten se ei tunnu vaivalloiselta vaan teen sen mielelläni. Kokovartalosuihkussa en käy joka ilta. Bidee- suihkulla saa pestyä ne mitä pitää pestä ja siinä menee se puol minuuttia. Oon vahvasti sitä mieltä, että ihmiset puunaa nykyään itseään liikaa. Minäkin puunasin ennen. Mutta kun vähensin, huomasin, että ihokin voi paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön iltapalan illalla klo 20 ja pesen hampaat sen jälkeen. En meikkaa ja käyn aamulla suihkussa

Vierailija
284/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden harjaus ja lankaus jostain syystä rasittaa aina vaan eniten vaikka sitä on koko iän tehnyt ja vie aikaakin vähemmän kuin suihku ja ihonhoito. Siinä on vain jotain käsittämättömän tylsää.

Vierailija
285/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko laittaa kolmea rasvaa sille iholle?

Joidenkin on. Mulla on atopia ja sekaiho. Käsiin ja kantapäihin kaikkein rasvaisinta mitä löytyy, kasvoihin vähärasvaista perusvoidetta, lisäksi vaniqa, jne.

Mitääm meikkejähän en edes käytä. Akneihoa ei voi pestä rasvaamatta, koska se rasvoittuu vain lisää. Erittäin kuivaa ihoa ei voi jättää rasvaamatta, koska esim. rystyset ja sormet haavoilla ja kantapäillä kävelystä tulee kivuliasta kun ne halkeamat on niin syviä.

Mitään meikkejä en edes käytä.

Voiteet on pakko olla apteekin rasvoja.

Ettekö tosiaan tiedä että joidenkin on _pakko_ käyttää eri rasvoja?

-eri

Vierailija
286/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavaa, jos joku saa rasittavaksi kokemansa iltarutiinit kuitenkin tehtyä. Tarkoittaako rasittavuus silloin, että seuraavana päivänä jaksaa vähemmän kuin muuten? Vai palautuuko tällainen taistelija yön aikana niin että pystyy toimimaan taas normaalisti?

Minun ainoa iltarutiinini on hampaidenharjaus enkä yleensä saa sitä tehtyä, vaikka haluaisin. Jos jotenkin onnistun, niin voin olla seuraavana päivänä "laiskempi", koska muistan miten käytin illalla voimia hampaiden harjaamiseen.

Muukin hygienianhoitoni on puutteellista. Hiuksia pesen harvemmin kuin haluaisin. Saatan olla monta päivää rasvaisella tukalla ennen kuin jaksan pestä tukan.

En ole masentunut. Kyse ei ole myöskään siitä, että en välittäisi hyvinvoinnistani. En vain jaksa. Olen kuin tehoton tietokone, jonka kapasiteetti ei riitä kaikkeen mihin pitäisi, ja tämä koskee muitakin asioita kuin hygienianhoitoa. Verikokeet ok. Myöskään mikään mt-diagnoosini (on ahdistushäiriötä ja muuta) ei varmaan selitä tätä. Olen käynyt psykologin testeissäkin, eikä ole todettu vaikkapa adhd:tä.

Rutiinit ei ole ollut mulle helppoja koskaan. Teoriassa ihannoin ajatusta siitä, että olisi selkeät rutiinit, eli en vain ole päättänyt olla tällainen. Näen nykyään paljon vaivaa asioiden tekemiseen, pitämällä kirjaa, suunnittelemalla milloin teen mitäkin jne. Se on auttanut vähän, mutta ei tarpeeksi.

Vierailija kirjoitti:

Voi lapset rakkaat. Mihin tämä on mennyt? Odottakaahan, kun teillä on lapsia. Tiedätte silloin, mitä on rasittavat iltarutiinit. Ne kestää iltapaloineen, pesuineen ja nukuttamisineen vähintään tunnin. Eikä monessa perheessä tunti riitä alkuunkaan, varsinkin jos on useita alle kouluikäisiä lapsia. Joidenkin lasten nukuttaminen vanhemmista riippumattomista syistä voi itsessään jo kestää tunnin. Sitten on vielä ne omat iltatoimet päälle, jos jaksat ne vielä tehdä. Iltarutiinit vievät lapsiperheissä suuren osan yhteisestä vapaa-ajasta. Sitä ennen on juuri selvitty illallisrutiineista. Lasten kanssa elämä on suurimmaksi osaksi erilaisia rutiineja. Ne ovat tärkeitä, perusturvallisuutta tuovia kasvatustilanteita, vuorovaikutusta ja yhdessäoloa. Nyt olis korkea aika sellaiselle, jolle jo pelkkä oma iltarutiini tuntuu hankalalta, vain opetella pitämään siitä. Muuten ette kyllä selviä kovin hyvin rutiineista lasten kanssa.

Hah! En todellakaan aio hankkia lapsia, koska tiedän, ettei energia riittäisi. Ja tuo ei muuten valitettavasti kuulosta yhtään mun lapsuudelta, ei kotonamme ollut rutiineja vaan kaaosta. Olisin halunnut sieltä pois järjestelmällisiin oloihin esim. johonkin laitokseen, mutta ulkopuolisten mielestä kotonani oli ihan tarpeeksi hyvät olot.

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla melko helvetin laiska ihminen jota tuollainen rasittaa. Saatko myös yhteiskunnalta avustuksia ja oletko pienituloinen kun ei ole oikein jaksanut oikein mitään ja kaikki on vähän rasittavaa?

Itse olen työtön. Yksinkertainen tapa ymmärtää muiden jaksamattomuutta: Kuvittelee vain sellaisen superihmisen, joka jaksaa paljon enemmän kuin itse. Ja sitten kuvittelee, että on itsekin superihminen joidenkin näkökulmasta.

Vierailija
287/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin epämukavaa ja aikaa vievää ja raskasta, sekä erittäin erittäin epäpalkitsevaa. Hampaiden pesun jälkeen tuntuu, että suu kuivuu vaikka miten juot. Suihkussa tykkään käydä kyllä, jos en ole liian väsynyt, koska se lämmittää mukavasti, mutta hampaiden pesu ja muut rutiinit on kyllä niin argh! Ei se loppujen lopuksi eole ajateltuna edes suuri vaiva, mutta joku siinä ainaisessa harjaamisessa rassaa.

Vierailija
288/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minua ei rasita, ainakaan kasvojen pesu ja hoito, koska jos puhdistus ja kosteutus jää pois, niin kasvoihin tulee näppylöitä ja iho kuivuu korpuksi. Hampaat on myös kiva pestä aamuin illoin. Hoidan kasvojen hoidon joka päivä siinä kuuden aikaan illalla (toki pesen myös aamullakin ja samat kosteustuotteet), joten kun alkaa väsyttämään (klo. 22-01), niin ainoastaan hampaat pitää käydä pesemässä. Hammaslankaa en ole koskaan käyttänyt.

Suihkussa käyn tarvittaessa, eli en välttämättä joka ilta. Hiukset pesen 2-3 krt/viikko. Vartaloa ei tarvitse rasvata koskaan, koska sen iho ei ole kuivuuteen taipuvainen.

Sitäpaitsi, tykkään läträtä ihonhoitotuotteilla ja kokeilla uusia. Mikään ei ole mukavampaa kuin huomata kuinka iho tulee kuulaaksi, kirkastuu ja puhdistuu hyvillä tuotteilla.

Jos et lankaa hampaita, sulla jää 30% hampaiden pinnasta puhdistamatta. Yleensä reikiä tulee helposti hampaiden väliin. Mulla tuli lapsena paljon reikiä. Nyt aikuisiällä vasta ymmärsin että hammaslankaakin ois hyvä käyttää...

Vierailija
289/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmaksi osaksi ei rasita mutta joskus se on aika mielenkiintoista kun kaksi pientä lasta pitää siinä samalla hoidella. Oliskin helppoa jos olisi vain omat hampaat ja peseytymiset 😃

Tämmöset vastaukset on kyllä tylsiä. "Onpa sulla helppoo ku ei oo lapsia"...huoh

Ei minullakaan ole lapsia, mutta kyllä tuollainen kommentti antaa perspektiiviä niihin omiin arjen vaivoihin. Tuntuu äkkiä, ettei tämä nyt sittenkään niiiiin paha ole. Jaksaa taas vähän aikaa pestä niitä omia hampaita.

Vierailija
290/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain että lankaatteko hammaspesun jälkeen? Itse lankaan pesua ennen.. Näin hammaslääkäri minulle suositteli ja netistä luin myös.

Mä oon ymmärtänyt ettei väliä kummin päin. Mä lankaan vasta jälkikäteen koska en halua harjata sitä likaa takaisin hampaiden väliin ja sitä langattavaa plakkia ois enemmän. Mielummin pesen eka, lankaus ja huuhtelu/purskuttelu.

Vierailija
291/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tosi paljon miettinyt tuota ilmeisesti suosittuakin tapaa käydä iltaisin suihkussa. Mulla se ei ainakaan arkisin toimisi ollenkaan. Hikoilen yöllä jonkin verran ja lisäksi mulla on itsepäinen tukka, joka nousee yöllä aivan pystyyn. Hirveä homma sukia sitä siistiksi aamulla - helpompaa on pestä se aamuilla ennen töihin menoa. Mun mielestä aamu on ainoa järkevä hetki käydä suihkussa. Toki käyn illallakin pikasuihkussa, jos olen treenannut itseni hikiseksi. Joka ilta en treenaa niin kovaa.

Mäkin saatan hiukan hikoilla yöllä, mutta en kykene menemään aamuisin enää suihkuun. Palelen aivan hirveästi, siis hampaat kalisten. En tiedä mistä johtuu mutta lapsena/nuorena aamusuihkut oli aivan hirveitä. Lisäksi en halua kosteutta jalkoihin aamulla ennen sukkien laittoa (ollut mm. jalkasieni nuorempana).

Vierailija
292/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuntuis välillä paremmalta vaihtoehdolta jäädä sohvalle nukkumaan paskasena kuin että väkivalloin ärsyyntyneenä hankaa naamaa ja hampaita. Joku hammasvälien putsaus sillä pikkuharjalla mukavasti tuo veren maun suuhun ennen yöpuulle menoa...

En about koskaan pese naamaa aamulla (koska se sopii mun iholle) mutta iltaisin se on pakko. Tavallaan tsemppaan itseäni sillä että kerran päivässä nyt pitää jaksaa.

Ja jestas sitä metatyön määrää!

Vierailija
293/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa hinkkaamista, raaputtamista, rasvausta ,illoin ja aamuin . Tuuteista tietoa millainen kuuluu tänä kesänä olla . Mikä väri ja pituus hiuksissa , mikä väri ja vaate , kenkien koron korkeus jne.  Mikä paino ja vyötärön ympärys oltava syksyllä . Mitä on syötävä .  - Lopettakaa kanssasisaret orjuuttajienne uskominen .

Vierailija
294/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ensin väsyttää niin, että meinaa sohvalle nukahtaa. Kun saa nuo tehtyä, on pirteä kuin peippo, eikä nukuta enää yhtään. Yksi syy unettomuuteeni on turhat iltarutiinit, tai niiden huono ajoittaminen.

Mene hyvissä ajoin suihkuun klo 19 aikaan.

Vierailija
295/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko laittaa kolmea rasvaa sille iholle?

Miehelle ihon hoito on sitä että ajaa aamulla pois parransängin ja käy suihkussa pesten samalla hiukset ja koko kropan. Muuten en leikkaan kaulan alapuolella olevia ihokarvoja.

Lähinnä Niveaa voi tarvita jos kädet tuntuvat todella kuivilta. Aamusuihku erottaa yön päivästä ja silloin käynnistyvät muutkin aamurutiinit eikä sen jälkeen ole enää syytä tai tarvetta palata takaisin sänkyyn makoilemaan. On kohteliasta muita ihmisiä kohtaan että on suurimman osan päivää puhtaana eikä vasta mennessään illalla nukkumaan. Tosin helteiden aikaan tulee käytyä helposti suihkussa kahdesti päivään ja joskus vielä uitua luonnonvesissä sen ohella.

Hampaat pesen ainakin kolmesti päivässä yleensä varsin pian syömisen jälkeen. Kun pääsee illalla erityisen hyvin hampaat, niin se merkitsee samalla sitä että sen jälkeen ei enää tule naposteltua mitään turhaa.

Vierailija
296/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapset rakkaat. Mihin tämä on mennyt? Odottakaahan, kun teillä on lapsia. Tiedätte silloin, mitä on rasittavat iltarutiinit. Ne kestää iltapaloineen, pesuineen ja nukuttamisineen vähintään tunnin. Eikä monessa perheessä tunti riitä alkuunkaan, varsinkin jos on useita alle kouluikäisiä lapsia. Joidenkin lasten nukuttaminen vanhemmista riippumattomista syistä voi itsessään jo kestää tunnin. Sitten on vielä ne omat iltatoimet päälle, jos jaksat ne vielä tehdä. Iltarutiinit vievät lapsiperheissä suuren osan yhteisestä vapaa-ajasta. Sitä ennen on juuri selvitty illallisrutiineista. Lasten kanssa elämä on suurimmaksi osaksi erilaisia rutiineja. Ne ovat tärkeitä, perusturvallisuutta tuovia kasvatustilanteita, vuorovaikutusta ja yhdessäoloa. Nyt olis korkea aika sellaiselle, jolle jo pelkkä oma iltarutiini tuntuu hankalalta, vain opetella pitämään siitä. Muuten ette kyllä selviä kovin hyvin rutiineista lasten kanssa.

Itseasiassa kun olen muiden (sukulaisten/monikkoperheiden) lapsista/vauvoista pitänyt huolta, niin ne kotihommat on jopa tuntuneet kevyemmiltä kun on tehnyt ne "toista varten" tai niillä on jokin merkitys. Sen sijaan itselle kokkaaminen sinkkuna tuntuu hirvittävän raskaalta. Aiemmin avoliitossa oli sentään "syy" laittaa ruokaa. Kokkaankin yleensä vain silloin kun on muitakin syömässä. Muulloin syön ruokalassa/puffetissa/eineksiä. En vaan jaksa. Enkä tarvii tähän mitään "syötpä epäterveellisesti"-kommenttia. Joskus kyllä, mutta enimmäkseen esim ruokalassa syön kasviksia ja lihaa/kalaa, kotona hedelmiä ja kauraa, jne. Marjoja jos mahdollista, jne.

Jostai syystä kun elää yksin tuntuu kaikki iltarutiinit pahalta. Vaikka niillä o tarkoitus, mutta just tuo että väsymys menee ohi ja aamulla en vaan voi tehdä niitä juttuja.

Onneks en oo ainut.

Vierailija
297/423 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hampaat ja käyn kusella. 

En meikkaa juuri koskaan, joten ei tarvi naamaa pestä eikä "hoitaa", ja suihkussa käyn aina aamulla koska hikoilen joskus yöllä ja muutenkin, nukun alasti ja aamulla suihkun jälkeen aina puhtaat vaatteet.

Vierailija
298/423 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rasittaa hiusten pesu ja laitto. Pesun jälkeen annan kuivua, ja sitten takkujen selvittely. Imee vain kropasta kaikki voimat.

Vierailija
299/423 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etätöissä niin rutiinit on mitä on. Ei rasita niiden tekeminen eikä tekemättömyys :) Asun yksin.

Tässä kuitenkin miten yleensä teen:

Suihku illalla joka toinen päivä. Silloin pesen ja rasvaan naaman. Kukaan ei näe minua päivän aikana töissä niin en meikkaa. Hampaat pesen 1-2 kertaa päivässä. Hammasvälit ovat ongelma, joten ne puhdistan vähintään kerran päivässä. Varmistan suun puhtauden Suuhygienistillä käynnillä 2 kertaa vuodessa. Alapesu tietty joka päivä.

Tiskit koneeseen kun on tiskivuori nje.

Vierailija
300/423 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tungen sornen perseeseen ja maistelen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi