Sappikivet ja niiden poisto
Kommentit (4)
Liittyy jotenkin niihin kaasuihin jota sinne vatsaan pumpataan.
Ja 3 reikää, yksi navasta.
Muistona neljä arpea vatsassa, suurin on sellainen pari senttinen. Yön yli olin sairaalassa, koska nukutusaineet tekivät pahoinvoivaksi, pääsin pois vasta kun ruoka pysyi sisällä ja jalat kantoivat. Sairaslomaa sain 4 viikkoa, koska työni on fyysisesti raskasta ja joudun nostelemaan paljon. Muistaakseni ennakko-ohjeissa sanottiin sairasloman pituudeksi 2-3 viikkoa.
Leikkauksen jälkeen olin melkein kaksi viikkoa niin turvoksissa kaasusta, että mitkään housut eivät menneet kiinni, vatsa oli kuin viimeisillään raskaana. Ja niska oli tosi jumissa koko tuon 2 viikkoa, sekin kuulemma johtui siitä kaasusta. Eli usko sitä ohjetta ja varaa väljät vaatteet leikkauksen jälkeen puettavaksi.
Toipuminen meni hyvin, tosin jouduin välillä hakemaan antibiootit, koska yksi leikkaushaavoista tulehtui. Nyt lähes vuosi leikkauksen jälkeen voin todeta elämänlaatuni parantuneen hurjasti. Voin syödä mitä vain eikä koko aikaa tarvitse pelätä kipukohtauksen uusimista.
Mulle sanottiin, että 3-4 " reikää" mahaan ja laserilla tms. kivet hajalle ja tulee pissan mukana pihalle. Aamulla sisään ja illalla pääsee pois jos on joku joka hakee + on mun kanssa aamuun asti (no ehkä mies on!).
Kuulemma viikon sairasloma kun ei saa nostaa maitopurkkia painavempaa. Jos on fyysinen työ niin sairasloma 2 viikkoa tai enemmänkin.