Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käy niille kaikille ihmisille jotka eivät ponnistuksista huolimatta pääse mihinkään korkeakouluun?

Vierailija
01.05.2020 |

Oliko niin että vain 50% kansasta on käynyt AMKn tai yliopiston?
Tämähän on järkyttävä inhimillinen tragedia kun et millään pääse alalle johon sovit ja mitä osaat.

Otetaan esim. hyväosaisten perheet, mitä käy jos niiden lukiolainen ei pääse jatko opiskelemaan?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014060118360822

En ymmärrä! Miksi hukataan paljon hyviä ihmisiä?? toi että sulta jää piste pois ei tee susta huono. Jotkut ovat 6-7vuotta lukenut pääsykokeisiin päästäkseen sisään. Siinä ajassa olet jo asiantuntija.

Ap:n lähtökohta on jo väärä. Jos olet hyvä ja osaat, pääset sinne minne haluat. Jos joudut junnaamaan 7 vuotta pelkkään sisäänpääsyyn, et ole hyvä etkä sopiva siihen, minne yrität. Mitä tekee lääkärillä, jolta kestää vuosia tehdä diagnoosi? Potilaat kuolee käsiin. Mitä tehdä asiantuntijalla, joka ei pysty määräajassa tekemään sitä mitä on sovittu? Vaikka olis miten hieno työ, jos se on myöhässä, se ei ole välttämättä minkään arvoinen.

Tuo pätee lähinnä sellaisessa tilanteessa, jossa hakijan ikä, sukupuoli, ulkonäkö, rotu yms. ei vaikuta arvioon ja se jo itsessään sulkee pois hyvin monta erilaista valintakoetta. Jos pääsykoe tehdään anonyyminä ja etänä, silloin tilanne on eri. Joku voi esim.hakea vaikka amikseen ja kun valitsija siellä pöytänsä takaa katsoo papereita, hän voi sisimmässään ajatella, että "perskele, tämä tyyppi pyyhkii minulla lattiaa! Mutta minulla on sentään valta tyrmätä hänen unelmansa, kjeh!" 

Joka tapauksessa jos kaikki ne lääkiksen teoriakurssit laitettaisiin julkisesti nettiin kaikille opiskeltavaksi, niin jokainen halukas voisi sieltä opiskella omalla ajalla ne juuri olennaiset asiat ja tenttiä ne kurssit vaikka johonkin sähköiseen portfolioon ilman muuttoa Tarton maksulliseen yliopistoon (tietääkseni nettilukiossa on jo näin eli kuka tahansa voi netistä selkeästi tarkastella lukion kurssien sisältöä ennen kouluun hakemista). Tämä edistäisi kaikkien ihmisten yleissivistystä ja kansanterveyttä sekä siinä henkilö pääsisi vaivattomasti kokeilemaan tuntuuko ala sittenkään oikealta noin teoriatasolla. Jos ei tunnu, kaikki ne tentityt tiedot voisi kenties hyväksilukea vaikka farmaseutin, sairaanhoitajan tms. tutkintoon eikä vuosia menisi hukkaan. Nykysysteemissä pitää jo taistella hirveästi sen eteen, että pääsee edes vilkaisemaan sisältöä.

Sen jälkeen kun ne kaikille tasa-arvoisesti tarjolla olevat tiedot on omaksuttu, voisi joku oppisopimuskeskuksen tapainen taho ruveta järkkäämään tälle ihmiselle työssäoppimismahdollisuuksia.

Luonnollisesti oppilaitosten palkalliset ja eri alojen ammattilaiset voisivat vastustaa tätä, koska se lisäisi kilpailua keinotekoisten esteiden ja byrokratioiden purkauduttua.

Se, että joku ei pärjää jossain pääsykokeessa ei kerro kaikkea; monesti urheilijat tekevät parhaat tuloksensa harjoituskaudella eikä kilpailussa. Kilpailussa urheilija tai taiteilija voi näyttää vain pienen osan arsenaalistaan.

Lääkikseen merkitsee lukion pitkä matikka, fysiikka, kemia ja bilsa. Mikään ei estä ketään treenaamasta, ei ole salaista tietoa.

Vierailija
42/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes on kiintiöt esim verkko opinnoissa. Luentoa pystyy seuraamaan netissä esim 1000 henkilöä, opintomateriaali yms netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuosikausia yrittää turhaan päästä alalle "johon sopii ja jota osaa", niin herää kysymys, onko se sittenkään se oikea ala? Ts. jos on motivoitunut lukemaan pääsykokeisiin, on monta vuotta aikaa opetella asiat yms. ja sittenkin aina karsiutuu, niin tulee kyllä mieleen, että miten siinä itse työssäkään voisi pärjätä, jos tiedon omaksuminen on noin hankalaa?

Niille aloille on monta muutakin hakijaa ja se määrä mitä joka vuosi otetaan on rajallinen. Se ettei saa täysiä pisteitä kaikesta ei tarkoita etteikö asiaa silti voisi hyvin osata, on vaan ihmisiä jotka osaavat vielä paremmin vastata kokeessa. Monille itse koetilanne voi olla se mihin pääsy tökkää, vaikka opiskeluissa ja työelämässä menestyisi loistavasti kun vain saisi tilaisuuden sinne asti päästä.

Vierailija
44/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rimanalitus kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3746271/mies-29v-6v-miettii-korona-aika…

Koulut nykymuodossa voitaisi lopettaa ja yrittää siirtyä perustuloon.

Keisarin uudet kaasuvalot ("sinulla ei ole tutkintoa") tulisi jättää historiaan. Oppilaitosten ei kuulu manipuloida työmarkkinoita pitämään ihmisiä kuristusotteessa vaatimalla tarpeettomia. 

Tuosta varmaan moni oman elämänsä alisuorittaja haaveilee.

Elämän tekeminen vaikeaksi ei ole mikään itseisarvo. Ketään ei pitäisi asettaa sellaiseen asemaan, jossa hänet voidaan lytätä lyttyyn ilman perusteluja ja vaatia hakemaan hyväksyntää ja lupaa sellaisen asian tekemiseen, jonka hän voisi tehdä ilmankin ilman tarpeettomia hallinnollisia esteratoja. 

Voi jeesus! Yliopistokoulutuksen tärkein asia on, että sinun typerät luulosi (ne muka "ilman perusteluja") saadaan tuhottua. Ihmisillä on aivan väärää tietoa asioista, ja niistä pääseminen eroon on hyvin vaikeaa. Arvostelu on hyvin tärkeää. Useimmat opiskelun jälkeen palaavat vanhoihin luuloihin, ikävä kyllä.

Tuossa vastauksessa ei ollut mitään todellista sisältöä. 

Höpöhöpö! Sinä olet juuri hyvä esimerkki asiasta. Olet kääntäjä, mutta tällä palstalla olet esittänyt "tietoja" kielestä, jotka selitetään vääriksi jo kielitieteen perusteissa.

Lähde unohtui väitteeltäsi, mutta tuo ei muutenkaan liity itse asiaan eli yhteiskuntapolitiikkaan. Kuka tahansa voi joskus erehtyä jostain asiasta riippumatta siitä minkä nimisestä laitoksesta, kirjasta tai muusta lähteestä tiedot on peräisin ja kielten kohdalla tämä on suht tasa-arvoista, koska ei ole väliä mistä tiedot on hankittu, kunhan ne löytyy. Kuka tahansa voi siis käydä kääntäjäkokeen ilman syrjintää ja metatyötä. 

Ja olet ihminen, joka on aina oikeassa. Mikään arvostelu ei mene koskaan perille. Surullista, ja estää kasvamisesi aikuiseksi.

Vierailija
45/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kyllä jaksaa valittaa. Ilmaiseksi kaikki, myös koulutus, ja nyt ei jakseta enää edes pääsykokeisiin panostaa? Jos et pääse sisään, et kuulu alalle. Piste. Mäkin haluan olla vaikka mitä ja saada kaikenlaista, mutta jos ei rahkeet riitä niin ei riitä. Koulutus ja tutkinto ansaitaan kyvyillä ja työllä, ei sillä et ”mut äiti mä haluuuuun!!1!1!”. Uskomatonta puhetta täälläkin.

Vierailija
46/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta mitään tullut. Pääsin eläkkeelle mielenterveydellisin syin. Elän terveenä eläkkeellä. Ihan sama kun ette kerran minua mihinkään halunneet. Yhteiskunta ei halunnut auttaa missään vaiheessa. Kaikki apu evättiin, mutta eläke tuli heittämällä. Maksakaa kun niin halusitte. Ihan samanlainen olin koulussakin, Ei kukaan puhunut minulle, ei ollu ketään. Vuosikausia hiljaa. Nyt yhteiskunta maksaa siitä parhaimmillaan yli 60 vuotta.

Viestisi kertookin sinusta kaiken oleellisen. Olet aloitekyvytön ja katkera luuseri. Luuletko että kaikille muille vaan tultiin puhumaan koulussa ja kaikki ihan noin vain haluttiin mukaan kaikkialle? Ihan kuule muillakin ollut kiusaamista, syrjimistä, onnettomuuksia, sairautta yms. elämässä ja silti ei tule noin katkeraksi ja typeräksi. Luulet ilmeisesti että katkeroitumisesi ja se että tuhlaat elämäsi kykkimällä kotona muiden pitäessä hauskaa on jotenkin näpäytys yhteiskunnalle? Olet väärässä, kukaan ei ajattele sua ollenkaan ja kyllä sullekin liikenee pari pennosta. Ihan itseäsi tolla näpäytät. 

No, omapa on elämäsi. Mutta tiedäkin se, että ei tolla asenteella olisi kenestäkään tullut yhtään mitään. Voit syyttää tilanteestasi vain itseäsi. Yhteiskunta ja kaikki muut ihmiset eivät ole pahoja, vika on sinussa. Olet katkera ja laiska epäonnistuja. 

Vierailija
47/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuosikausia yrittää turhaan päästä alalle "johon sopii ja jota osaa", niin herää kysymys, onko se sittenkään se oikea ala? Ts. jos on motivoitunut lukemaan pääsykokeisiin, on monta vuotta aikaa opetella asiat yms. ja sittenkin aina karsiutuu, niin tulee kyllä mieleen, että miten siinä itse työssäkään voisi pärjätä, jos tiedon omaksuminen on noin hankalaa?

Niille aloille on monta muutakin hakijaa ja se määrä mitä joka vuosi otetaan on rajallinen. Se ettei saa täysiä pisteitä kaikesta ei tarkoita etteikö asiaa silti voisi hyvin osata, on vaan ihmisiä jotka osaavat vielä paremmin vastata kokeessa. Monille itse koetilanne voi olla se mihin pääsy tökkää, vaikka opiskeluissa ja työelämässä menestyisi loistavasti kun vain saisi tilaisuuden sinne asti päästä.

Eli sun mielestä henkilö joka vannoo treeneissä juoksevansa tosi hyviä aikoja mutta juoksukilpailussa ei pärjää alkuunkaan ansaitsee päästä kisassa palkintopallille, kyllähän se sanoi juoksevansa tosi hyvin aina paitsi silloin kun tosiaan pitäisi pärjätä? 

Jos ei pääse sisään, ei sovi alalle. Rahkeet joko riittää tai ei riitä, halulla ja "mut kyl mä oikeesti nää asiat osaan"-sössötyksellä ei ole väliä. 

Vierailija
48/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta mitään tullut. Pääsin eläkkeelle mielenterveydellisin syin. Elän terveenä eläkkeellä. Ihan sama kun ette kerran minua mihinkään halunneet. Yhteiskunta ei halunnut auttaa missään vaiheessa. Kaikki apu evättiin, mutta eläke tuli heittämällä. Maksakaa kun niin halusitte. Ihan samanlainen olin koulussakin, Ei kukaan puhunut minulle, ei ollu ketään. Vuosikausia hiljaa. Nyt yhteiskunta maksaa siitä parhaimmillaan yli 60 vuotta.

Mitä apua hait?

Kaikkea. Ei suostuttu tutkimaan, ei tekemään testejä, ei mitään. Käsipäivää ja hyvästi.

Vierailija
49/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota. Minä pääsin kyllä korkeakouluun, mutta 4,5 vuoden opiskelujen jälkeen totesin, että ei tästä mitään tule. En ikimaailmassa kykene paniikkihäiriöni kanssa pitämään jotain esitelmää lopputyöstäni, ja miten ihmeessä edes pääsen johonkin firmaan töihin jossa sen voisin suorittaa??? Ainakin 2000-luvun alussa oli vaatimuksena että lopputyö pitää tehdä jollekin firmalle.

Joten irtisanouduin koulusta ja hankin työpaikan, minkä tahansa työpaikan. Menin siis vuokrafirmaan kirjoille, ja tein ihan mitä tahansa, ihan missä tahansa. Varastoissa, toimistoissa, leipomoissa, kaupoissa, you name it, mä oon ollut siellä. Lopulta itse bongasin erään paikan, ja soitin oikopäätä toimistolle ja ilmoitin että tahdon sinne. Pääsin haastatteluun, sain paikan. Olen samassa firmassa vielä tänäänkin. Olen tehnyt 3 eri hommaa siellä, on tarjottu yhtä vaativampaakin hommaa mutta kieltäydyin koska koen sen liian vaativaksi. En ole yhtään auktoritäärinen, ja tällä alalla on pakko. Paljon nuoria miehiä, paljon konflikteja ja kurinpitoa. En halua (miksei vanhemmat kasvata lapsiaan).

Eli perusduunari olen. Kamalaahan se tavallaan on tajuta, ettei ole fiksu. Olisi niin kiva että voisi ajatella että kaikki tiet ovat avoinna, mutta eihän se niin ole. Haluaisitko itsellesi vaikka lääkärin, joka on päässyt 7. hakukerralla sisään, ja juuri ja juuri rimaa hipoen keplotellut ulkoa pänttäämällä itsensä koulusta läpi, ymmärtämättä juuri mitään? Tuskin.

Ihan hyvää elämää tämäkin on. En vaan koskaan tule näkemään omakotitaloa tai lehmän kokoista isoa koiraa, hummeri-illallisia tai loma-ajan asuntoa Espanjassa. Mutta ihan hyvää tämä elämä on.

Tavoite on, että lopputyö tehdään firmalle, mutta ei niitä kaikille firmoista riitä. Niitä tehdään myös nn. yhdistyksille ja kouluille. Tiedän tapauksia, että rakennuspuolella on lopputyönä suunniteltu oma talo, tosin muistaakseni amk:ssa. Esitelmienkin kanssa voi jotkut koulut joustaa, esim. että pidetään suljettuna vain opettajien ja opponoijien läsnäollessa.

Vierailija
50/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä! Miksi hukataan paljon hyviä ihmisiä?? toi että sulta jää piste pois ei tee susta huono. Jotkut ovat 6-7vuotta lukenut pääsykokeisiin päästäkseen sisään. Siinä ajassa olet jo asiantuntija.

Ap:n lähtökohta on jo väärä. Jos olet hyvä ja osaat, pääset sinne minne haluat. Jos joudut junnaamaan 7 vuotta pelkkään sisäänpääsyyn, et ole hyvä etkä sopiva siihen, minne yrität. Mitä tekee lääkärillä, jolta kestää vuosia tehdä diagnoosi? Potilaat kuolee käsiin. Mitä tehdä asiantuntijalla, joka ei pysty määräajassa tekemään sitä mitä on sovittu? Vaikka olis miten hieno työ, jos se on myöhässä, se ei ole välttämättä minkään arvoinen.

Tuo pätee lähinnä sellaisessa tilanteessa, jossa hakijan ikä, sukupuoli, ulkonäkö, rotu yms. ei vaikuta arvioon ja se jo itsessään sulkee pois hyvin monta erilaista valintakoetta. Jos pääsykoe tehdään anonyyminä ja etänä, silloin tilanne on eri. Joku voi esim.hakea vaikka amikseen ja kun valitsija siellä pöytänsä takaa katsoo papereita, hän voi sisimmässään ajatella, että "perskele, tämä tyyppi pyyhkii minulla lattiaa! Mutta minulla on sentään valta tyrmätä hänen unelmansa, kjeh!" 

Joka tapauksessa jos kaikki ne lääkiksen teoriakurssit laitettaisiin julkisesti nettiin kaikille opiskeltavaksi, niin jokainen halukas voisi sieltä opiskella omalla ajalla ne juuri olennaiset asiat ja tenttiä ne kurssit vaikka johonkin sähköiseen portfolioon ilman muuttoa Tarton maksulliseen yliopistoon (tietääkseni nettilukiossa on jo näin eli kuka tahansa voi netistä selkeästi tarkastella lukion kurssien sisältöä ennen kouluun hakemista). Tämä edistäisi kaikkien ihmisten yleissivistystä ja kansanterveyttä sekä siinä henkilö pääsisi vaivattomasti kokeilemaan tuntuuko ala sittenkään oikealta noin teoriatasolla. Jos ei tunnu, kaikki ne tentityt tiedot voisi kenties hyväksilukea vaikka farmaseutin, sairaanhoitajan tms. tutkintoon eikä vuosia menisi hukkaan. Nykysysteemissä pitää jo taistella hirveästi sen eteen, että pääsee edes vilkaisemaan sisältöä.

Sen jälkeen kun ne kaikille tasa-arvoisesti tarjolla olevat tiedot on omaksuttu, voisi joku oppisopimuskeskuksen tapainen taho ruveta järkkäämään tälle ihmiselle työssäoppimismahdollisuuksia.

Luonnollisesti oppilaitosten palkalliset ja eri alojen ammattilaiset voisivat vastustaa tätä, koska se lisäisi kilpailua keinotekoisten esteiden ja byrokratioiden purkauduttua.

Se, että joku ei pärjää jossain pääsykokeessa ei kerro kaikkea; monesti urheilijat tekevät parhaat tuloksensa harjoituskaudella eikä kilpailussa. Kilpailussa urheilija tai taiteilija voi näyttää vain pienen osan arsenaalistaan.

Luulet selvästi olevasi hyvinkin fiksu, mutta ei sit kuitenkaan tarpeeksi fiksu pääsemään mihinkään koulutukseen? Jos sössöttäisit vähemmän ja lukisit enemmän ihan niitä kaikkien saatavilla olevia lukiokirjoja joilla sinne lääkikseen päästään niin olisit varmaan jo sisällä. Miksi et vain lue itseäsi sisälle? Ai niin, et uskalla edes yrittää. On niin paljon turvallisempi ja helpompi vaan inistä vuodesta toiseen vauvapalstalla.  Sanonta siitä että tyhjät tynnyrit kolisee eniten pätee kyllä sun kohdalla ihan loistavasti. 

P.S Jos urheilija ei ikinä menesty kilpailuissa ja tulosta tulee aina vaan harjoituskaudella, ei se henkilö kuule pitkään ole mikään kilpaurheilija. Vai ootko sitä mieltä että urheilukisoissakin voitto kuuluis henkilölle joka ei menesty kilpailuissa mutta kun se haluu niiiiin paljon sitä kultamitalia? 

Vierailija
51/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua hait?

Kaikkea. Ei suostuttu tutkimaan, ei tekemään testejä, ei mitään. Käsipäivää ja hyvästi.

Joo, jostain syystä en nyt ihan usko sua. Haluat vaan uhriutua, se on kaikkien tärkeintä. Mitä tyydytystä saat sillä, että kuvittelet kaiken olevan sua vastaan? Ymmärrä nyt jo hyvä ihminen, vika on sinussa. Ei ole kenenkään tai minkään vastuulla korjata sun asennevammaasi. Ei aina kaikesta voi syyttää yhteiskuntaa, muita ihmisiä tms. 

Vierailija
52/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on kyllä täynnä niin katkeria ja ilkeitä ihmisiä että ei voi ymmärtää. Mikä teitä on niin pahasti satuttanut että pitää purkaa pahaa oloaan täysin tuntemattomiin olemalla tarpeettoman ilkeä ja julma?

Vierailija
53/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää todellakin kysymys riittävätkö rahkeet opintoihin jos ei pääse kouluun sisään edes monen yrittämän jälkeen. Luulisi myös lukiolaisilla olevan sen verran järkeä ja realismia, että panostaisivat opintoihin jos haluavat korkeakouluun. Jollain C:n papereilla ei pääse edes Kajaanin ammattikorkeakouluun nykyään.

Miksi myöskään esimerkiksi lukihäiriöisen edes pitää mennä lukioon ja pyrkiä tuloksetta korkeakouluihin, kun voisi hyvin mennä amikseen?

Vierailija
54/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ei tarvitse olla korkeakoulutettuja.

Vierailija
55/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap ja muut "korkeakoulutetut" asuu duunarien tekemissä asunnoissa ja käy "duunarien" miehittämissä ruokakaupoissa. huuts 

Vierailija
56/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä kerro mistään muusta kuin aloituspaikkojen määrästä suhteessa hakijoihin. Kuvitellaan, että Suomessa sairaanhoitajakouluun valitaan yksi ihminen vuosittain ja hakijoita olisi saman verran kuin nyt. Tarkoittaako tämä sitä, että vain harvat selviäisivät sairaanhoitajan opinnoissa ja töissä?

Vierailija
57/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se taivas siitä sen ihmeemmin välttämättä aukea, vaikka saisi ne maisterin paperit. Itse en ole työllistynyt omalle alalleni ja nyt koulutukseni on jo vanhentunut. En tiedä olisiko pitänyt hakeutua ulkomaille töihin. Pk-seudulta ei ainakaan irtoa edes harjoittelupaikkaa. Ktm

Vierailija
58/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli epäonnistunut, moninkertainen amis. Pettymys omaan epäonnistumiseen ja alisuoriutumisen tunne sekä alemmuuden tunne ovat pilanneet elämäni ja mielenterveyteni. Olisin halunnut hyväpalkkaisen työn ja uran, mutta olen tuomittu pa skaduuneihin. Kitkuttamista ja turhautumista surkealla toimeentulolla. Nyt olen taas työtön ja se on kahdesta pahasta pienempi.

Vierailija
59/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jää sitten se toisen asteen koulutus. Mielestäni koko "susta voi tulla ihan mitä vaan" -puhe pitäisi lopettaa. Miksi lapsille edes uskotellaan noin, kun ei se todellakaan ole totta? Kaikilla ei riitä äly mihin vaan, tai opiskelutaidot, tai ei ole varaa opiskella niin pitkään, tai ei syystä tai toisesta voi vaihtaa paikkakuntaa opiskelun vuoksi tai ihan mitä vaan. Tärkeämpää olisi ymmärtää, että kaikista voi tulla jotain. Ei ihan mitä tahansa, mutta jotain. Sitten ei ehkä myöhemmin iskisi samalla tavalla kasvoille se, jos valmiiksi mietitty haaveammatti tyssääkin korkeakoulun pääsykokeeseen vuosi toisensa jälkeen.

Vierailija
60/76 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä tajusin jo 3. vuonna laittaa paperit vetämään myös muualle ja päädyinkin huomattavasti paremmin palkatulle alalle siisteihin sisätöihin.