Miten käy niille kaikille ihmisille jotka eivät ponnistuksista huolimatta pääse mihinkään korkeakouluun?
Oliko niin että vain 50% kansasta on käynyt AMKn tai yliopiston?
Tämähän on järkyttävä inhimillinen tragedia kun et millään pääse alalle johon sovit ja mitä osaat.
Otetaan esim. hyväosaisten perheet, mitä käy jos niiden lukiolainen ei pääse jatko opiskelemaan?
Kommentit (76)
Korkeakouluihin halutaan vain hikipingot, jotka osaavat kaikki aineet täydellisesti. Ei mitään saumaa, jos on vaikka lukivaikeuden takia vaikeuksia äidinkielessä ja ei kirjoita siitä L:ää.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakouluihin halutaan vain hikipingot, jotka osaavat kaikki aineet täydellisesti. Ei mitään saumaa, jos on vaikka lukivaikeuden takia vaikeuksia äidinkielessä ja ei kirjoita siitä L:ää.
Sanni Grahn Laasosen johdolla tämä muuttui tämmöiseksi. Esim itse en ole kirjoittanut matikkaa lainkaan aikoinaan ja reaalista tuli C ja olen opiskellut 2 yliopistoalalla pääsykokeiden perusteella.
Onko kellään joku konkreettinen tarina? Mitä on käynyt jos esim. lukiolainen tai amislainen ei ole mihinkään kouluun päässyt?
Onko niin että hyväosaisten perheiden lapset jäävät kaupan kassalle?
Kaipaan konkreettista tietoa. Miksi ylipäätään pitää Suomessa on noin järkyttävän vaikeeta?
Lukion jälkeen voi mennä ammattikouluun. On vuoden lyhyempikin kuin peruskoulupohjalta. Siltä sitten halutessaan AMK:hon ja sitä kautta yliopistoon, jos rahkeet riittävät.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014060118360822
En ymmärrä! Miksi hukataan paljon hyviä ihmisiä?? toi että sulta jää piste pois ei tee susta huono. Jotkut ovat 6-7vuotta lukenut pääsykokeisiin päästäkseen sisään. Siinä ajassa olet jo asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään joku konkreettinen tarina? Mitä on käynyt jos esim. lukiolainen tai amislainen ei ole mihinkään kouluun päässyt?
Kaipaan konkreettista tietoa. Miksi ylipäätään pitää Suomessa on noin järkyttävän vaikeeta?
Minulla on kaveri, joka opiskeli merkonomiksi, sitten tradenomiksi ja lopulta kauppatieteen maisteriksi.
Onko tullut mieleen, että moni käsienheiluttelumaisteri istuu kaupankassalla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varakas tuttavaperhe, jonka kanssa tosin viime vuosina ei enää olla kauheasti pidetty yhteyttä. Mutta heillä on nyt n. nelikymppinen poika, joka aikanaan haki jonnekin elokuvakouluun pari kertaa, ja kun ei päässyt, niin jäi sitten kokonaan lukiokoulutuksen varaan. Vanhemmat edelleen elättävät häntä, ja välillä hän puuhastelee joidenkin epämääräisten taideprojektien parissa. Asuu yksin, ei lapsia. Ilmeisesti kannabista kuluu aika lailla.
Muista nyt hyvä ihminen, että ennen käytiin insinööriksi ja teknikoksi opistossa - olen muuten teknikko ja AMK-insinööri ja minulla on täydet perusteet sanoa, että teknikoksi opiskelu 1991 oli vaativampaa kuin insinööriksi reilu 15 vuotta myöhemmin, vaikka tuossa välillä tein ihan toisen alan töitä. Samoin opistomerkonomit eivät liene tuossa luvussa mukana. Hyvin iso osa ammattikoulun käyneistä ei enää jatka. Eli jos puolet työikäisestä väestöstä on käynyt jonkin korkeakoulun, se on kyllä aika paljon.
Ei minusta mitään tullut. Pääsin eläkkeelle mielenterveydellisin syin. Elän terveenä eläkkeellä. Ihan sama kun ette kerran minua mihinkään halunneet. Yhteiskunta ei halunnut auttaa missään vaiheessa. Kaikki apu evättiin, mutta eläke tuli heittämällä. Maksakaa kun niin halusitte. Ihan samanlainen olin koulussakin, Ei kukaan puhunut minulle, ei ollu ketään. Vuosikausia hiljaa. Nyt yhteiskunta maksaa siitä parhaimmillaan yli 60 vuotta.
Alkavat vetämään huumeita, myymään itseään ja lopulta kuolevat yliannostukseen. Kaikki.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3746271/mies-29v-6v-miettii-korona-aika…
Koulut nykymuodossa voitaisi lopettaa ja yrittää siirtyä perustuloon.
Keisarin uudet kaasuvalot ("sinulla ei ole tutkintoa") tulisi jättää historiaan. Oppilaitosten ei kuulu manipuloida työmarkkinoita pitämään ihmisiä kuristusotteessa vaatimalla tarpeettomia.
Opintopolku kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, joka opiskeli merkonomiksi, sitten tradenomiksi ja lopulta kauppatieteen maisteriksi.
Onko tullut mieleen, että moni käsienheiluttelumaisteri istuu kaupankassalla?
Ex-kollega on myös ns pitkän linjan kavereita: sähköasentaja, sähköteknikko, AMK-inssi (elektroniikka), DI (tietoliikennetekniikka) ja lähtiessämme eri teille hän kertoi kirjoitelleensa pari vuotta artikkeleita väikkäri tähtäimessään. Tosin taitaa jäädä eläkeharrastukseksi tuo väikkäröinti.
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta mitään tullut. Pääsin eläkkeelle mielenterveydellisin syin. Elän terveenä eläkkeellä. Ihan sama kun ette kerran minua mihinkään halunneet. Yhteiskunta ei halunnut auttaa missään vaiheessa. Kaikki apu evättiin, mutta eläke tuli heittämällä. Maksakaa kun niin halusitte. Ihan samanlainen olin koulussakin, Ei kukaan puhunut minulle, ei ollu ketään. Vuosikausia hiljaa. Nyt yhteiskunta maksaa siitä parhaimmillaan yli 60 vuotta.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Keisarin uudet kaasuvalot ("sinulla ei ole tutkintoa") tulisi jättää historiaan. Oppilaitosten ei kuulu manipuloida työmarkkinoita pitämään ihmisiä kuristusotteessa vaatimalla tarpeettomia.
Tuosta varmaan moni oman elämänsä alisuorittaja haaveilee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua hait?
Mä menin helpommalle alalle.
Omalle lapselleni olisin kustantanut minkä tahansa valmennuskurssin, että voi tavoitella unelmiaan. Nyt ei tarvitse, kun tulee pääsemään papereilla minne ikinä haluaa.
Rimanalitus kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Tuosta varmaan moni oman elämänsä alisuorittaja haaveilee.
Elämän tekeminen vaikeaksi ei ole mikään itseisarvo. Ketään ei pitäisi asettaa sellaiseen asemaan, jossa hänet voidaan lytätä lyttyyn ilman perusteluja ja vaatia hakemaan hyväksyntää ja lupaa sellaisen asian tekemiseen, jonka hän voisi tehdä ilmankin ilman tarpeettomia hallinnollisia esteratoja.
Jos vuosikausia yrittää turhaan päästä alalle "johon sopii ja jota osaa", niin herää kysymys, onko se sittenkään se oikea ala? Ts. jos on motivoitunut lukemaan pääsykokeisiin, on monta vuotta aikaa opetella asiat yms. ja sittenkin aina karsiutuu, niin tulee kyllä mieleen, että miten siinä itse työssäkään voisi pärjätä, jos tiedon omaksuminen on noin hankalaa?
Vain 50% Siis puolet kansasta? - Missä muussa maailman maassa puolella kansakuntasa on mahdollsiuus hakeuua korkeakouluun ja/ tai yliopistoon ja opiskella siellä itse valitsemaansa ja päättämäänsä opintokokonaisuutta ja kaikki tämä paljossa julkisen vallan tukemana ja avustamana? Mistä kaikille korkeakouluteuille edes löytyy tehäviä ja töitä, jossa voi hyödytää hankkimaansa osaamispotentiaalia?
En väheksy vain muutaman esimerkin antaakseni rekkakuskin, kaupankassan tai siivoojan työtä lainkaan teenhän yhtä näisä itsekin mutta ei tätä tointa varten olisi maiseriksi asti tarvinnut opiskella.
Tai kun eilen kävin lähikaupassani, niin neljällä viidestä oli vähintään optio suorittaa korkeakoulu tai yliopisto -tutkinto. Kuitenkin monia ammateja pitäisi voida tehdä ilman eriyistä muodollista koulutusta tai merkittävää aiempaa kokemustakin.
Kyllä Suomessa korkeakoulutus on sikäli inflatoitu, että saattaa hyvinkin pettyä, jos odottaa saavansa esimerkiksi parempaa palkkaa opintojensa jälkeen kuin sellainen, jolla on opiskelut jääneet vähemmälle.
Ja ei en olen kateellinen sillekin Vapulle, joka on vuoroin toimittajaa välillä kokkia toisinaan kirjailijaa tai sille Tuomakselle, joka on välillä toimittajaa, yheiskunnallista keskustelijaa....Ja ketä kaikkia näiä reippaita ylioppilata keskuudessamme onkaan.
Ulkomaisiin kouluihin pääsee rahalla