Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain ulosotolta kirjeen koskien äitini kuolinpesää

Vierailija
01.05.2020 |

Äitini kuoli reilu vuosi sitten ja olin ainoa kuolinpesän osakas. Perukirja tehtiin hyvissä ajoin ennen 3kk aikarajaa. Olin silloin jo yhteydessä ulosoton kanssa (siellä oli velkaa paljon) ja kyselin miten toimitaan näiden velkojen kanssa. He käskivät toimittaa perukirjan ja sitten kaikki ok.

Nyt sain hyvin ison laskun osoitettuna kuolinpesälle ja maksuaikaa 7pvä.

Otin tietenkin yhteyttä UO, mutta vastaavat varmaankin vasta ensi viikolla.

Mitähän ihmettä. Kuolinpesä on täysin varaton. Vain velkaa. Miksi ne vielä karhuaa 3 laskua (muut 5 poistettu).

Kokemuksia? Voinko joutua nämä itse nyt maksamaan?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että asia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Minulla sama tilanne, että missään tekemisissä ei olla oltu, en ole edes nähnyt äitiäni yli 10 vuoteen. Varatonhan se on ja luvassa on aikanaan (elää siis vielä) varmaan just jokin vastaavanlainen sotku ja takuulla kaikki hautajaiskulut tulevat aikanaan minulle. Tuntuu vaan niin väärältä kun ajattelee mitä kaikkea olen saanut äitini taholta kärsiä.

Onko olemassa mitään laillista keinoa kieltäytyä selvittelemästä pesää ja järjestämästä hautajaisia jne? Onko minun oikeasti pakko tehdä se? Olen miettinyt tätä jo nyt, sen verran äidilläni kuitenkin jo ikää.

Vierailija
42/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Pankin lakimies otti muutama vuosi sitten 400 euroa. Skannailin vain papereita hänelle ja lähtin sähköpostilla, osan hankki itse (virkatodistukset, tilitiedot). Lopuksi kävin allekirjoittamassa paperin ja pankki lähetti sen verottajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ulosotossa on tapahtunut jokin virhe eikä laskut lähettänyt henkilö ole syystä tai toisesta huomannut, että kuolinpesä on jo todettu varattomaksi. Ehkä asiaa vuosi sitten hoitaneelta henkilöltä on jäänyt merkitsemättä jokin juttu tiedostoihin.

Tai sitten mainitsemasi velat eivät vuosi sitten olleet ulosotossa. Nyt velkojat yrittävät uudelleen periä niitä ulosoton kautta eikä ulosotolla ehkä ole järjestelmää, josta se aitomaattisesti näkisi, että kp on jo aikaisemmin todettu varattomaksi. Sinun kannattaa ulosoton lisäksi olla suoraan yhteydessä näihin velkojiin, jotta säästyt tältä varmasti jatkossa.

Joka tapauksessa on täysin selvää, että et joudu maksamaan näitä velkoja, kun kerran olet asianmukaisesti hoitanut perunkirjoituksen aikoinaan.

Kiitti. Pitää ottaa yhteyttä kaikkiin velkojiin heti maanantaina että onhan saanut tiedon kuolemasta ja että kp on varaton. :) Ap

Vierailija
44/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että as peia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Minulla sama tilanne, että missään tekemisissä ei olla oltu, en ole edes nähnyt äitiäni yli 10 vuoteen. Varatonhan se on ja luvassa on aikanaan (elää siis vielä) varmaan just jokin vastaavanlainen sotku ja takuulla kaikki hautajaiskulut tulevat aikanaan minulle. Tuntuu vaan niin väärältä kun ajattelee mitä kaikkea olen saanut äitini taholta kärsiä.

Onko olemassa mitään laillista keinoa kieltäytyä selvittelemästä pesää ja järjestämästä hautajaisia jne? Onko minun oikeasti pakko tehdä se? Olen miettinyt tätä jo nyt, sen verran äidilläni kuitenkin jo ikää.

Voit kieltäytyä. Selvittely siirtyy vain sitten seuraavalle perintöjärjestyksessä olevalle. :)

Vierailija
45/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kp on varaton, se on varaton. Uo:n täytyy lainmukaisesti lähettää perintään tulleesta asiasta ilmoitus sekä kehotus, ei siinä sen kummempaa. Jos pesässä on omaisuutta, sillä pitää maksaa kp:n velat pois. Penniäkään ei saa jakaa pesän osakkaille, jos velkaa pesässä on.

Eikö edes hautajaisia saa maksaa kuolinpesästä ennen kuin velkojat hyppäävät kimppuun?

Jos ajatellaan, että vainajallla on tilillä rahaa tonni, mutta ei omaisuutta, ja ulosotossa miljoona. Niin saako sen tonnin käyttää hautajaisiin?

Ohis

Vierailija
46/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Pankin lakimies otti muutama vuosi sitten 400 euroa. Skannailin vain papereita hänelle ja lähtin sähköpostilla, osan hankki itse (virkatodistukset, tilitiedot). Lopuksi kävin allekirjoittamassa paperin ja pankki lähetti sen verottajalle.

Maksoitko itse vai kuolinpesä? Tässä tapauksessa joutuisin itse maksamaan. Maksoin 30e perukirja pohjasta, luin muutaman tunnin ohjeita verotukseen, velkoihin jne liittyen, hain kaikki tarvittavat liitteet, täytin pohjan ja lähetin UO sekä verottajalle.

Vaikeampaa olisi jos osakkaita olisi enemmän ja omaisuutta myös. Silloin kannattaa ammattilainen hankkia.

Ap

Vierailija
47/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat aikanaan  äitisi kunnan sosiaalitoimelle, että et laita tikkua ristiin hautajaisten vuoksi... voivat joko pitää kylmiössä tai haudata itse. Perinnöstä voi kieltäytyä, mutta jos sulla on lapsia, sotku kaatuu heidän niskaansa. Eli perukirja on käytännössä tehtävä, senkin voi ulkoistaa.

Vierailija
48/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kp on varaton, se on varaton. Uo:n täytyy lainmukaisesti lähettää perintään tulleesta asiasta ilmoitus sekä kehotus, ei siinä sen kummempaa. Jos pesässä on omaisuutta, sillä pitää maksaa kp:n velat pois. Penniäkään ei saa jakaa pesän osakkaille, jos velkaa pesässä on.

Eikö edes hautajaisia saa maksaa kuolinpesästä ennen kuin velkojat hyppäävät kimppuun?

Jos ajatellaan, että vainajallla on tilillä rahaa tonni, mutta ei omaisuutta, ja ulosotossa miljoona. Niin saako sen tonnin käyttää hautajaisiin?

Ohis

Ei saa käyttää. Kaikki nämä kulut liitin perukirjan. Tuhkauskulut (800e), kylmäsäilytys jne.. Pystyin hakemaan nämä kulut sosiaalitoimistosta. AP

Vierailija
49/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit kieltäytyä. Selvittely siirtyy vain sitten seuraavalle perintöjärjestyksessä olevalle. :)

En kyllä toki halua jättää sitä kuravelliä myöskään (aikuisen) lapseni selvitettäväksi, hän ei sen enempää ole äitini kanssa tekemisissä. Eikö nyt oikeasti voi suvusta ottaa halutessaan eroa... luoja mikä vääryys.

Voisimmeko molemmat (siis lapsenikin halutessaan) kirjoittaa jonkinlaisen luopumispaperin?

Vierailija
50/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat aikanaan  äitisi kunnan sosiaalitoimelle, että et laita tikkua ristiin hautajaisten vuoksi... voivat joko pitää kylmiössä tai haudata itse. Perinnöstä voi kieltäytyä, mutta jos sulla on lapsia, sotku kaatuu heidän niskaansa. Eli perukirja on käytännössä tehtävä, senkin voi ulkoistaa.

Kiitos vastauksesta. Ulkoistaa perukirjan teon, siis lakimiehelle..? Sekin mennee sitten minun rahoistani. Suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
51/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä toki halua jättää sitä kuravelliä myöskään (aikuisen) lapseni selvitettäväksi, hän ei sen enempää ole äitini kanssa tekemisissä. Eikö nyt oikeasti voi suvusta ottaa halutessaan eroa... luoja mikä vääryys.

Voisimmeko molemmat (siis lapsenikin halutessaan) kirjoittaa jonkinlaisen luopumispaperin?

Sepä se. Kiva oli saada tämä vastuu itselleen. Olisi edes jäänyt jotain varoja kuolinpesän niin olisi vähän helpompaa, mutta ei. :( AP

Vierailija
52/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein sen itse. Kuolinpesällä oli vain velkaa laskuista. Ei asuntoa, luottokortteja, ei mitään muuta kuin vanhoja laskuja UO:SSA. Ap

Ensi viikolla sitten otat yhteyttä ammattilaiseen. Jotain on mennyt pieleen tai jäänyt mainitsematta kun jatkavat uo:a.

Mielenkiinnosta, kenen luottotietojen menetyksellä mahtavat uhkailla. Kuolinpesän, edesmenneen vai ap:n?

En varmaan maksa 1000e perukirjan teosta, kun menee suoraan minun lompakosta... Ei ole jäänyt mitään! Kaikista paikoista ihan asianmukaisesti hankittu tiedot. Mistä UO sai tietää että kuolinpesällä on rahaa, mutta en minä? Äidillä ei ollut edes vuokra-asuntoa tai huonekaluja. Tilillä vain miinusta ja haki ruokansa veljensä luota. Eläkkeellä viimeiset 15 vuotta.. Ei ole mitään ulosmitattavaa. Ap

Ulosotolla on oikeus pankkitietoihin. Jos kuolinpesän tilillä rahaa, myös nosto-oikeus.

Vierailija
53/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein sen itse. Kuolinpesällä oli vain velkaa laskuista. Ei asuntoa, luottokortteja, ei mitään muuta kuin vanhoja laskuja UO:SSA. Ap

Ensi viikolla sitten otat yhteyttä ammattilaiseen. Jotain on mennyt pieleen tai jäänyt mainitsematta kun jatkavat uo:a.

Mielenkiinnosta, kenen luottotietojen menetyksellä mahtavat uhkailla. Kuolinpesän, edesmenneen vai ap:n?

En varmaan maksa 1000e perukirjan teosta, kun menee suoraan minun lompakosta... Ei ole jäänyt mitään! Kaikista paikoista ihan asianmukaisesti hankittu tiedot. Mistä UO sai tietää että kuolinpesällä on rahaa, mutta en minä? Äidillä ei ollut edes vuokra-asuntoa tai huonekaluja. Tilillä vain miinusta ja haki ruokansa veljensä luota. Eläkkeellä viimeiset 15 vuotta.. Ei ole mitään ulosmitattavaa. Ap

Ulosotolla on oikeus pankkitietoihin. Jos kuolinpesän tilillä rahaa, myös nosto-oikeus.

Tilillä tai siis tileillä oli rahaa yhteensä -6e eli velkaa pankille. Ap

Vierailija
54/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ethän millään tavoin ryhtynyt pesään?

Vierailija
55/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaajaa. Otetaan kaikki pikavipit ja eletään velaksi kuolinvuoteelle asti. Sellaista se nykymeno.

Vierailija
56/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni raha mielestäni siitä ettei tarvitse itse tuntikaupalla selvittää jälkikäteen asioita. Toki on eri juttu jos ei laske omalle ajalle arvoa ja tietää osaavansa kaikki jutut itse.

Vierailija
57/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Soita ensi vkolla ja kerro et ota perintöä vastaan. Velat eivät perinny.

En enää voi sanoa näin. Verohallintoon toimitettu perukirja ja he ovat antaneet jo perintäverosta päätöksen. Ja jos olisin kieltäytynyt perinnöstä, olisi se mennyt lapsilleni jotka ovat alaikäisiä. Olisin kuitenkin joutunut selvittämään koko sotkun. Ap

Nyt en ymmärrä, sillä eihän mitään perintöä tai veroja ole voinut tulla, jos kerta pesä ollut ylivelkainen.

Ei sitä tullutkaan. Mutta jos olisin alussa sanonut että ei, kieltäydyn hoitamasta tätä, kieltäydyn "perinnöstä", olisi tämä sotku mennyt lapsilleni ja koska he ovat alaikäisiä, olisin silti joutunut hoitamaan selvitykset. Ap

Kuten on neuvottu, tee lisäveloista täydennysperukirja. Laadittava kuukauden kuluessa siitä kun perunkirjoitusvelvollinen osakas on saanut tiedon, lisäaikaa pitää hakea verotoimistolta. 

En vain usko että ovat uusia velkoja, vaan vanhoja, ja siksi ihmettelen mistä ovat tulleet. Alkuperäisestä summasta siis lähtenyt vain muutama tonni eli selkeästi ne isommat laskut vielä UO:SSA. Sitä juuri ihmettelen että miksi vain muutama otettu pois ja edelleen yritetään periä niitä suurempia. Kyse on siis yli 50 000e...

Ap

Jos ne on samoja velkoja bitka jo on mainittu perukirjassa, lähetät saman perunirjan ja laitat saatteenai selvityspyynnön miksi asiaa ei ole hoidettu loppuun jo vuosi sitten.

Mä sain eilen karhulaskun taloyhtiön vesilaskusta vuodelta 2017. Huvittavinta on, että yhtiön pitäisi palauttaa mulle, mutta karhuaakin niitä multa. Asian piti olla hoidettu syksyllä 2019 ja sain rahatkin jo tilille...mutta alusta alkaa taas. Käsittämätöntä aikana jolloin kaikki on tallessa tiedostoissa jne. Pyydän varmaan palautusta sitten uudelleen 😁

Itse sain monta vuotta jälkeenpäin laskun maksamattomasta vuokrasta joltain kuulta. Selailin sitten pankin tiliotteet siltä vuodelta (siihen aikaan ne tuli paperisina postissa) ja vastasin että omien tiliotteiden mukaan nää on kaikki maksettu eli saiskos vähän lisätietoa että mikä muka on maksamatta. Meni jonkin aikaa ja tuli anteeksipyynnöt että olikin ollut maksamatta toisella tyypillä samassa rapussa joka oli muuttanut pois samoihin aikoihin ja jotain muuta epämääräistä.

Mutta tällaista tää on joskus kun isännöitsijäntoimistot harrastelee itse kirjanpitoa.

Vierailija
58/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni raha mielestäni siitä ettei tarvitse itse tuntikaupalla selvittää jälkikäteen asioita. Toki on eri juttu jos ei laske omalle ajalle arvoa ja tietää osaavansa kaikki jutut itse.

Jos omat kuukauden varat on 400 ja siitä pitäisi ostaa ruoat ja matkalippu niin ei sitä ihan kevyin mielin lähde koko summaa maksamaan jollekin lakimiehelle. 

Vierailija
59/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun pesä velkainen, en todellakaan ottaisi riskiä ja tekisi perukirjaa itse. Pahimmassa tapauksessa se on tehty päin honkia ja ap joutuu oikeasti maksumieheksi. Ihan kaikessa ei voi säästää.

Vierailija
60/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ei saa käyttää. Kaikki nämä kulut liitin perukirjan. Tuhkauskulut (800e), kylmäsäilytys jne.. Pystyin hakemaan nämä kulut sosiaalitoimistosta. AP

Kyllä saa käyttää. Tililtä saa maksaa hautaamiseen ja perunkirjoitukseen liittyvät kulut vaikka pesä olisikin ylivelkainen. Mieheni kuoli 1½v sitten ja tiesin, että pesä on ylivelkainen. Hautaustoimisto antoi ohjeet. Maksoin tililtä arkun, tuhkauksen, hautapaikan, muistolaatan, kukat, muistotilaisuuden, kuolinilmoituksen ja perunkirjoituksen. Vainajalta jäi velkaa vajaa 5000€. Pari velkojaa siirsi suoraan luottotappioksi, yhden kanssa sain sovittua että kirjaavat luottotappioksi ja kaksi lähetti perintätoimistolle. Perintätoimisto oli käyttänyt ne ulosotossa mutta kun ulosotto totesi pesän varattomaksi, joutuivat nämäkin tahot kirjaamaan lopulta luottotappioksi.

Me pesän osakkaat saimme yhteensä noin 66000€ henkivakuutusrahoja, mutta ne oli osoitettu meille eikä kuolinpesälle, joten velkojat eivät voineet niidenkään nojalla vaatia meitä maksamaan vainajan velkoja.

Pesässä on vainajan velkaa (syntynyt hänen elinaikanaan) ja kuolinpesän velkaa (syntynyt kuoleman jälkeen). Kuolinpesän velkoja saa maksaa, vainajan velkoja ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi