Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain ulosotolta kirjeen koskien äitini kuolinpesää

Vierailija
01.05.2020 |

Äitini kuoli reilu vuosi sitten ja olin ainoa kuolinpesän osakas. Perukirja tehtiin hyvissä ajoin ennen 3kk aikarajaa. Olin silloin jo yhteydessä ulosoton kanssa (siellä oli velkaa paljon) ja kyselin miten toimitaan näiden velkojen kanssa. He käskivät toimittaa perukirjan ja sitten kaikki ok.

Nyt sain hyvin ison laskun osoitettuna kuolinpesälle ja maksuaikaa 7pvä.

Otin tietenkin yhteyttä UO, mutta vastaavat varmaankin vasta ensi viikolla.

Mitähän ihmettä. Kuolinpesä on täysin varaton. Vain velkaa. Miksi ne vielä karhuaa 3 laskua (muut 5 poistettu).

Kokemuksia? Voinko joutua nämä itse nyt maksamaan?

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaajaa. Otetaan kaikki pikavipit ja eletään velaksi kuolinvuoteelle asti. Sellaista se nykymeno.

Ja kuolema kuittaa velat. Se on oikein vikavippifirmoille.

Vierailija
62/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun pesä velkainen, en todellakaan ottaisi riskiä ja tekisi perukirjaa itse. Pahimmassa tapauksessa se on tehty päin honkia ja ap joutuu oikeasti maksumieheksi. Ihan kaikessa ei voi säästää.

Ei ollut siinä tilanteessa varaa mihinkään lakimieheen kun meni 2000e hautajaisiin. Tuli hyvin yllättäen kuolema. Oli vain 50v ja kuolema oli äkillinen. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Pankin lakimies otti muutama vuosi sitten 400 euroa. Skannailin vain papereita hänelle ja lähtin sähköpostilla, osan hankki itse (virkatodistukset, tilitiedot). Lopuksi kävin allekirjoittamassa paperin ja pankki lähetti sen verottajalle.

Pieni raha mielestäni siitä ettei tarvitse itse tuntikaupalla selvittää jälkikäteen asioita. Toki on eri juttu jos ei laske omalle ajalle arvoa ja tietää osaavansa kaikki jutut itse.

Jos omat kuukauden varat on 400 ja siitä pitäisi ostaa ruoat ja matkalippu niin ei sitä ihan kevyin mielin lähde koko summaa maksamaan jollekin lakimiehelle. 

Pienituloiset saa oikeusapua joskus jopa ilmaiseksi. Tuomarille tai lakimiehelle joka hoitaa pitää ilmoittaa olevansa pientuloinen ja selvittää omat tulot ja hän laskee omavastuuosuuden jonka joutuu maksamaan.

Ainakin ennen oli niin.

Aloittaja tosin ilmeisesti on joutuu maksamaan itse, ei ole ehkä pienituloinen.

Vierailija
64/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Soita ensi vkolla ja kerro et ota perintöä vastaan. Velat eivät perinny.

AP:n äiti on kuollut jo yli vuosi sitten ja perunkirjoitus on pitänyt tehdä jo silloin, samoin perinnöstä kieltäytyminen.

Jos tämä ei ole provo eikä aloittaja ole älynnyt ilmoittaa kuolinpesää konkurssiin ja että ei ota perintöä vastaan, niin sitten vaan maksaa. Velat eivät periydy. Tämä on fakta, mutta siinä on tiettyjä ehtoja.

Vierailija
65/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

AP:n äiti on kuollut jo yli vuosi sitten ja perunkirjoitus on pitänyt tehdä jo silloin, samoin perinnöstä kieltäytyminen.

Jos tämä ei ole provo eikä aloittaja ole älynnyt ilmoittaa kuolinpesää konkurssiin ja että ei ota perintöä vastaan, niin sitten vaan maksaa. Velat eivät periydy. Tämä on fakta, mutta siinä on tiettyjä ehtoja.

Suosittelen lämpimästi lukemaan koko ketjun läpi ennen kommentoimista. Ap on moneen kertaa kertonut, että perunkirjoitus on tehty ja perukirja toimitettu velkojille ja ulosottoon.

Vierailija
66/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että asia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Minulla sama tilanne, että missään tekemisissä ei olla oltu, en ole edes nähnyt äitiäni yli 10 vuoteen. Varatonhan se on ja luvassa on aikanaan (elää siis vielä) varmaan just jokin vastaavanlainen sotku ja takuulla kaikki hautajaiskulut tulevat aikanaan minulle. Tuntuu vaan niin väärältä kun ajattelee mitä kaikkea olen saanut äitini taholta kärsiä.

Onko olemassa mitään laillista keinoa kieltäytyä selvittelemästä pesää ja järjestämästä hautajaisia jne? Onko minun oikeasti pakko tehdä se? Olen miettinyt tätä jo nyt, sen verran äidilläni kuitenkin jo ikää.

Et sinä joudu kustantamaan kenenkään muun hautajaisia. Vain omasi, mutta sekään ei ole siinä vaiheessa enää sinun murheesi.

Varattomana kuolleen ihmisen hautajaiset kustantaa sosiaalitoimi. Sillä rahalla saa tosin vain peruspalvelun, tuskin edes kahveja kantajille.

Perunkirjoitus on tehtävä. Se on edellytys sille, että vainajan velat eivät tule perillisille.

Aika usein velka "periytyy" siksi, että vainajalla on velkaa enemmän kuin varoja, mutta omaisuuteen sisältyy jotain sellaista, jonka perilliset haluavat säilyttää: kesämökki, kotitalo tai muuta sellaista.

Vierailija
67/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun kukaan ei ole vielä todennut, ettei pidä kuolla jollei siihen ole varaa.

Vierailija
68/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Suosittelen lämpimästi lukemaan koko ketjun läpi ennen kommentoimista. Ap on moneen kertaa kertonut, että perunkirjoitus on tehty ja perukirja toimitettu velkojille ja ulosottoon.

Suosittelen lämpimästi lukemaan, mihin kirjoitukseen vastaa. En vastannut aloittajalle vaan lainauksen kirjoittajalle, joka neuvoi "soittamaan ensi viikolla", kun se ilmoitus on pitänyt tehdä noin vuosi sitten.

Tässä on voinut tulla jotain sekaannusta joko ulosotossa tai sitten ap on sössinyt. Ehkä kaikille velkojille ei ole mennyt tietoa ilmoituksesta perunkirjoituksesta eikä kuolinpesän konkurssista.

Vierailija
69/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Pankin lakimies otti muutama vuosi sitten 400 euroa. Skannailin vain papereita hänelle ja lähtin sähköpostilla, osan hankki itse (virkatodistukset, tilitiedot). Lopuksi kävin allekirjoittamassa paperin ja pankki lähetti sen verottajalle.

Pieni raha mielestäni siitä ettei tarvitse itse tuntikaupalla selvittää jälkikäteen asioita. Toki on eri juttu jos ei laske omalle ajalle arvoa ja tietää osaavansa kaikki jutut itse.

Jos omat kuukauden varat on 400 ja siitä pitäisi ostaa ruoat ja matkalippu niin ei sitä ihan kevyin mielin lähde koko summaa maksamaan jollekin lakimiehelle. 

Pienituloiset saa oikeusapua joskus jopa ilmaiseksi. Tuomarille tai lakimiehelle joka hoitaa pitää ilmoittaa olevansa pientuloinen ja selvittää omat tulot ja hän laskee omavastuuosuuden jonka joutuu maksamaan.

Ainakin ennen oli niin.

Ihan keskituloinen olen, mutta lapsia ja muita kuluja tietenkin on. En tarvinnut lakimiestä, kun perukirja oli hyvin simppeli. Vain 8 velkojaan, jotka oli kaikki ulosotossa, sieltä sain tarvittavat liitteet niihin. Pankista sain tiliotteet sekä muut tiedot ette ole omistuksia.

Varat kohtaan ei tullut oikeastaan mitään. Vain velkaa. Ja velat olivat vanhoja. Eli niissäkään ei olisi pitänyt olla mitään epäselvyyttä. Näin myös uo mies sanoi kun sinne soitin ja kyselin niistä.

Tein perukirjan 2kk kuoleman jälkeen. Lähetin sen verottajalle joka lähetti 6kk jälkeen päätöksen että ei ole perintöveroa maksettavaksi. Myös lähetin uo saman perukirjan.

En nähnyt tarvetta hankkia lakimiesta. Sossusta sain kulut hautaamiseen liittyen. Tuhkaus ja kylmiösäilytys jne.pakolliset menot. Itse hautajaisia ei pidetty, kun ei ollut sukua.

Ap

Vierailija
70/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kp on varaton, se on varaton. Uo:n täytyy lainmukaisesti lähettää perintään tulleesta asiasta ilmoitus sekä kehotus, ei siinä sen kummempaa. Jos pesässä on omaisuutta, sillä pitää maksaa kp:n velat pois. Penniäkään ei saa jakaa pesän osakkaille, jos velkaa pesässä on.

Eikö edes hautajaisia saa maksaa kuolinpesästä ennen kuin velkojat hyppäävät kimppuun?

Jos ajatellaan, että vainajallla on tilillä rahaa tonni, mutta ei omaisuutta, ja ulosotossa miljoona. Niin saako sen tonnin käyttää hautajaisiin?

Ohis

Saa, koska se on nimenomaan vainajan velka samoin kuin esimerkiksi sairaalalasku, viimeisen kuukauden vuokra ja muut sellaiset. Kuolinpesää vaan ei saa jakaa eikä perilliset saa ottaa siitä mitään ennen perunkirjoitusta

Vierailija
71/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitko hakea kuolinpesää konkurssiin?

Ainakin ennen oli niin.

Ihan keskituloinen olen, mutta lapsia ja muita kuluja tietenkin on. En tarvinnut lakimiestä, kun perukirja oli hyvin simppeli. Vain 8 velkojaan, jotka oli kaikki ulosotossa, sieltä sain tarvittavat liitteet niihin. Pankista sain tiliotteet sekä muut tiedot ette ole omistuksia.

Varat kohtaan ei tullut oikeastaan mitään. Vain velkaa. Ja velat olivat vanhoja. Eli niissäkään ei olisi pitänyt olla mitään epäselvyyttä. Näin myös uo mies sanoi kun sinne soitin ja kyselin niistä.

Tein perukirjan 2kk kuoleman jälkeen. Lähetin sen verottajalle joka lähetti 6kk jälkeen päätöksen että ei ole perintöveroa maksettavaksi. Myös lähetin uo saman perukirjan.

En nähnyt tarvetta hankkia lakimiesta. Sossusta sain kulut hautaamiseen liittyen. Tuhkaus ja kylmiösäilytys jne.pakolliset menot. Itse hautajaisia ei pidetty, kun ei ollut sukua.

Ap

Vierailija
72/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitko kuolinpesän konkurssiin?

Vierailija
73/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyisin ylivelkaista kuolinpesää ei tarvitse hakea konkurssiin. Riittää, että lähettää velkojille kopion perukirjasta.

Sitten voi olla eri tilanne, jos vainajalla on ollut yritystoimintaa.

Vierailija
74/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tarpeellista. Ap

Vierailija
75/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mahdotonta vastata näkemättä nyt itse perukirjaa... Ensimmäisenä tulee mieleen, että perunkirjoitusvaiheessa ei näitä velkoja ole ollut tiedossasi ja niitä ei ole merkitty perukirjaan. Ovat sinulle ns. uusia velkoja (tietysti siis isäsi vanhoja velkoja). Jos näin, niin 1 kk kuluessa pitää tehdä täydennyspk. 

Soita sille karhukirjeessä näkyvälle ulosottomiehelle vapun jälkeen. Kyllä se selviää. 

asianajaja

Vierailija
76/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, tää ei nyt varmaan paljoa auta mut halusin vain kertoa että ymmärrän miltä susta tuntuu. En ole ollut oman isäni kanssa tekemisissä vuosiin ja tiedän että hänellä on kymmenien tuhansien velkasotkut ihan ulkomaita myöten. "Innolla odotan" sitä aikaa kun joudun alkaa setviä hänen asioitaan.

Vierailija
77/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että as peia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Minulla sama tilanne, että missään tekemisissä ei olla oltu, en ole edes nähnyt äitiäni yli 10 vuoteen. Varatonhan se on ja luvassa on aikanaan (elää siis vielä) varmaan just jokin vastaavanlainen sotku ja takuulla kaikki hautajaiskulut tulevat aikanaan minulle. Tuntuu vaan niin väärältä kun ajattelee mitä kaikkea olen saanut äitini taholta kärsiä.

Onko olemassa mitään laillista keinoa kieltäytyä selvittelemästä pesää ja järjestämästä hautajaisia jne? Onko minun oikeasti pakko tehdä se? Olen miettinyt tätä jo nyt, sen verran äidilläni kuitenkin jo ikää.

Voit kieltäytyä. Selvittely siirtyy vain sitten seuraavalle perintöjärjestyksessä olevalle. :)

En kyllä toki halua jättää sitä kuravelliä myöskään (aikuisen) lapseni selvitettäväksi, hän ei sen enempää ole äitini kanssa tekemisissä. Eikö nyt oikeasti voi suvusta ottaa halutessaan eroa... luoja mikä vääryys.

Voisimmeko molemmat (siis lapsenikin halutessaan) kirjoittaa jonkinlaisen luopumispaperin?

Niin, entäs jos lapsetkin kieltäytyvät perinnöstä?  Kenelle asia sitten menee?

Vierailija
78/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kp on varaton, se on varaton. Uo:n täytyy lainmukaisesti lähettää perintään tulleesta asiasta ilmoitus sekä kehotus, ei siinä sen kummempaa. Jos pesässä on omaisuutta, sillä pitää maksaa kp:n velat pois. Penniäkään ei saa jakaa pesän osakkaille, jos velkaa pesässä on.

Eikö edes hautajaisia saa maksaa kuolinpesästä ennen kuin velkojat hyppäävät kimppuun?

Jos ajatellaan, että vainajallla on tilillä rahaa tonni, mutta ei omaisuutta, ja ulosotossa miljoona. Niin saako sen tonnin käyttää hautajaisiin?

Ohis

Saa, koska se on nimenomaan vainajan velka samoin kuin esimerkiksi sairaalalasku, viimeisen kuukauden vuokra ja muut sellaiset. Kuolinpesää vaan ei saa jakaa eikä perilliset saa ottaa siitä mitään ennen perunkirjoitusta

Nimenomaan vainajan velkoja (syntyneet elinaikana) ei saa maksaa. Kuolinpesän velkoja (syntyneet kuoleman jälkeen) saa maksaa. Jos mennään maksamaan esim. sairaalalasku eikä muita laskuja, suositaan yhtä velkojaa toisen kustannuksella ja ollaan lirissä. Jos hautaus- ja perunkirjoituskulujen jälkeen jää rahaa, maksetaan laskuista osuuksia laskujen loppusummien suhteessa, jotta kaikkia velkojia kohdellaan tasapuolisesti.

Vierailija
79/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdotonta vastata näkemättä nyt itse perukirjaa... Ensimmäisenä tulee mieleen, että perunkirjoitusvaiheessa ei näitä velkoja ole ollut tiedossasi ja niitä ei ole merkitty perukirjaan. Ovat sinulle ns. uusia velkoja (tietysti siis isäsi vanhoja velkoja). Jos näin, niin 1 kk kuluessa pitää tehdä täydennyspk. 

Soita sille karhukirjeessä näkyvälle ulosottomiehelle vapun jälkeen. Kyllä se selviää. 

asianajaja

Jees. Lähetin heti eilen spostia uo:lle kopion perukirjan ja selvityspyynnön ja heti mä alan soittelemaan ympäriinsä. Jäi vain kummittelemaan tuo 50t lasku jääkaapin ovessa niin oli pakko päästä anonyymisti juttelemaan ja kyselemään.. :) ap

Vierailija
80/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, tää ei nyt varmaan paljoa auta mut halusin vain kertoa että ymmärrän miltä susta tuntuu. En ole ollut oman isäni kanssa tekemisissä vuosiin ja tiedän että hänellä on kymmenien tuhansien velkasotkut ihan ulkomaita myöten. "Innolla odotan" sitä aikaa kun joudun alkaa setviä hänen asioitaan.

Kiitti. Tsemppiä sulle, ei tuu olemaan helppoa :) Ap