Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain ulosotolta kirjeen koskien äitini kuolinpesää

Vierailija
01.05.2020 |

Äitini kuoli reilu vuosi sitten ja olin ainoa kuolinpesän osakas. Perukirja tehtiin hyvissä ajoin ennen 3kk aikarajaa. Olin silloin jo yhteydessä ulosoton kanssa (siellä oli velkaa paljon) ja kyselin miten toimitaan näiden velkojen kanssa. He käskivät toimittaa perukirjan ja sitten kaikki ok.

Nyt sain hyvin ison laskun osoitettuna kuolinpesälle ja maksuaikaa 7pvä.

Otin tietenkin yhteyttä UO, mutta vastaavat varmaankin vasta ensi viikolla.

Mitähän ihmettä. Kuolinpesä on täysin varaton. Vain velkaa. Miksi ne vielä karhuaa 3 laskua (muut 5 poistettu).

Kokemuksia? Voinko joutua nämä itse nyt maksamaan?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy, kun "tein itse ja säästin". Olisit kieltäytynyt perinnöstä kokonaan. Ja tuo vinkuminen siitä, että se olisi mennyt lapsille, niin ei voi kun päätä pudistella tuollaiselle typeryydelle. Sinä olet heidän huoltajansa, ja olisit heidän puolestaan kieltäytynyt heidän perinnöstään. Ja kysynyt lakimiehen neuvoa pitääkö käyttää jonkun edunvalvojan kautta, joka aivan varmasti katsoo, että lapsien etu on veloista eli perinnöstä kieltäytyminen.

Vierailija
82/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin mahdotonta vastata näkemättä nyt itse perukirjaa... Ensimmäisenä tulee mieleen, että perunkirjoitusvaiheessa ei näitä velkoja ole ollut tiedossasi ja niitä ei ole merkitty perukirjaan. Ovat sinulle ns. uusia velkoja (tietysti siis isäsi vanhoja velkoja). Jos näin, niin 1 kk kuluessa pitää tehdä täydennyspk. 

Soita sille karhukirjeessä näkyvälle ulosottomiehelle vapun jälkeen. Kyllä se selviää. 

asianajaja

Jees. Lähetin heti eilen spostia uo:lle kopion perukirjan ja selvityspyynnön ja heti mä alan soittelemaan ympäriinsä. Jäi vain kummittelemaan tuo 50t lasku jääkaapin ovessa niin oli pakko päästä anonyymisti juttelemaan ja kyselemään.. :) ap

Äh, kamala kun tämä puhelin korjaa ja kirjoittaa ihan mitä sattuu..

Lähetin siis heti pe spostia ulosottoon ja toimitin heille perukirjan uudestaan sekä pyysin selvitystä velasta. Maanantain alan soittelemaan velkojia läpi sekä ulosottomiehelle.

Teen lisäyksen perukirjaan heti kun saan tiedon veloista:)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, tosin Nordea Rahoituksen kanssa. Asiat olivat jo kunnossa, pesä varaton ja perukirja toimitettu jne. Vuosi sen jälkeen N.R. otti yhteyttä ja karhusi saataviaan. Asia hoitui yhdellä puhelinsoitolla. Ihmisiä sielläkin on töissä ja virheitä tapahtuu, kuten missä tahansa muuallakin. Ei siis kannata ihan heti hermostua. Soita ulosottoon maanantaina.

Vierailija
84/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin käy, kun "tein itse ja säästin". Olisit kieltäytynyt perinnöstä kokonaan. Ja tuo vinkuminen siitä, että se olisi mennyt lapsille, niin ei voi kun päätä pudistella tuollaiselle typeryydelle. Sinä olet heidän huoltajansa, ja olisit heidän puolestaan kieltäytynyt heidän perinnöstään. Ja kysynyt lakimiehen neuvoa pitääkö käyttää jonkun edunvalvojan kautta, joka aivan varmasti katsoo, että lapsien etu on veloista eli perinnöstä kieltäytyminen.

Miksi olet niin vihainen?

Luuletko että sitä tietää aivan kaikki asiat kun joku kuolee?

Sain tietää äidin kuolemasta poliisilta. En edes tiennyt missä hän asui sitä ennen. Jouduin soittelemaan ties minne että sain edes jotain infoa mitä pitäisi tehdä. En edes tiennyt hänen henkilötunnusta! Todellakaan ensimmäinen ajatus ole että kieltäydyn yhtään mistään, saati että alan maksamaan lakimiehelle omasta pussista vain sen takia että joku jolla on sukulaisside minuun, kuolee.

Ap

Vierailija
85/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta, tosin Nordea Rahoituksen kanssa. Asiat olivat jo kunnossa, pesä varaton ja perukirja toimitettu jne. Vuosi sen jälkeen N.R. otti yhteyttä ja karhusi saataviaan. Asia hoitui yhdellä puhelinsoitolla. Ihmisiä sielläkin on töissä ja virheitä tapahtuu, kuten missä tahansa muuallakin. Ei siis kannata ihan heti hermostua. Soita ulosottoon maanantaina.

Hyvä tietää. Kiitti :)

Ap

Vierailija
86/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Soita ensi vkolla ja kerro et ota perintöä vastaan. Velat eivät perinny.

En enää voi sanoa näin. Verohallintoon toimitettu perukirja ja he ovat antaneet jo perintäverosta päätöksen. Ja jos olisin kieltäytynyt perinnöstä, olisi se mennyt lapsilleni jotka ovat alaikäisiä. Olisin kuitenkin joutunut selvittämään koko sotkun. Ap

Nyt en ymmärrä, sillä eihän mitään perintöä tai veroja ole voinut tulla, jos kerta pesä ollut ylivelkainen.

Ei sitä tullutkaan. Mutta jos olisin alussa sanonut että ei, kieltäydyn hoitamasta tätä, kieltäydyn "perinnöstä", olisi tämä sotku mennyt lapsilleni ja koska he ovat alaikäisiä, olisin silti joutunut hoitamaan selvitykset. Ap

Kuten on neuvottu, tee lisäveloista täydennysperukirja. Laadittava kuukauden kuluessa siitä kun perunkirjoitusvelvollinen osakas on saanut tiedon, lisäaikaa pitää hakea verotoimistolta. 

En vain usko että ovat uusia velkoja, vaan vanhoja, ja siksi ihmettelen mistä ovat tulleet. Alkuperäisestä summasta siis lähtenyt vain muutama tonni eli selkeästi ne isommat laskut vielä UO:SSA. Sitä juuri ihmettelen että miksi vain muutama otettu pois ja edelleen yritetään periä niitä suurempia. Kyse on siis yli 50 000e...

Ap

Ne ehkä vaan kokeilee kepillä jäätä oletko tarpeeksi tyhmä, että yrität maksaa velkoja, jotka ei sinulle kuulu. Sellaisia perintäfirmat on. Soita sinne velkojalle ja kerro tilanne, eli että kyseessä varaton kuolinpesä. Soita verottajalle ja kerro tilanne (jos tässä kyseessä velka, joka ei ollut perukirjassa, he neuvoo eteenpäin täydennysperukirjan tekoon). Jos velka oli jo perukirjassa, ja tämä velkoja on sen perukirjan saanut, niin voit unohtaa koko jutun. Velkojen numeroita tms katsomalla pitäisi selvitä mihin laskuun velka kohdistuu. Ja karhuajan velvollisuus on antaa tieto alkuperäisestä velasta.

Velka ei siis ole sinun ongelmasi muuten kuin siltä osin näkyykö se jo perukirjassa vai ei. Velkoja ei tule saamaan mitään, ja kyllä se velkoja rauhoittuu kunhan heillä on tästä tieto.

Vierailija
87/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että asia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Minulla sama tilanne, että missään tekemisissä ei olla oltu, en ole edes nähnyt äitiäni yli 10 vuoteen. Varatonhan se on ja luvassa on aikanaan (elää siis vielä) varmaan just jokin vastaavanlainen sotku ja takuulla kaikki hautajaiskulut tulevat aikanaan minulle. Tuntuu vaan niin väärältä kun ajattelee mitä kaikkea olen saanut äitini taholta kärsiä.

Onko olemassa mitään laillista keinoa kieltäytyä selvittelemästä pesää ja järjestämästä hautajaisia jne? Onko minun oikeasti pakko tehdä se? Olen miettinyt tätä jo nyt, sen verran äidilläni kuitenkin jo ikää.

Perinnöstö voi kieltäytyä, mutta kannattaa olla tilanne, jossa omat lapset ja lapsenlapset ovat kaikki täysi-ikäisiä. Alaikäisen on hankala kieltäytyä perinnöstä.

Vierailija
88/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Huono neuvo, kun ap on jo ottanut perinnön vastaan huolehtimalla perunkirjoituksesta.

Nyt pitää selvittää mitä nuo laskut ovat ja lisätä ne perukirjaan. Ja sen jälkeen toimittaa tieto pesän varattomuudesta velkojille.

Jos pesässä ei mitään ole, siitä ei voida ulosmitata.

Vierailija
89/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisen perinnöstä kieltäytymiseen tarvitaan Maistraatin lupa. Maistraatti ei anna lupaa, koska kyseessä vastikkeeton saanto. Näin sanoin minulle lakimies. Kyse oli isäni perinnöstä, joka käsitti mm. purkukuntoisen talon, josta oli kuitenkin kuluja. 

Vierailija
90/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että as peia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Minulla sama tilanne, että missään tekemisissä ei olla oltu, en ole edes nähnyt äitiäni yli 10 vuoteen. Varatonhan se on ja luvassa on aikanaan (elää siis vielä) varmaan just jokin vastaavanlainen sotku ja takuulla kaikki hautajaiskulut tulevat aikanaan minulle. Tuntuu vaan niin väärältä kun ajattelee mitä kaikkea olen saanut äitini taholta kärsiä.

Onko olemassa mitään laillista keinoa kieltäytyä selvittelemästä pesää ja järjestämästä hautajaisia jne? Onko minun oikeasti pakko tehdä se? Olen miettinyt tätä jo nyt, sen verran äidilläni kuitenkin jo ikää.

Voit kieltäytyä. Selvittely siirtyy vain sitten seuraavalle perintöjärjestyksessä olevalle. :)

En kyllä toki halua jättää sitä kuravelliä myöskään (aikuisen) lapseni selvitettäväksi, hän ei sen enempää ole äitini kanssa tekemisissä. Eikö nyt oikeasti voi suvusta ottaa halutessaan eroa... luoja mikä vääryys.

Voisimmeko molemmat (siis lapsenikin halutessaan) kirjoittaa jonkinlaisen luopumispaperin?

Niin, entäs jos lapsetkin kieltäytyvät perinnöstä?  Kenelle asia sitten menee?

Jos koko aleneva polvi kieltäytyy perinnöstä, niin hommaa ei hoida kukaan, siis kulut ja selvitykset jäävät yhteiskunnalle. Eikä niitä tosiaan taida kukaan hoitaa, vaan asiat jää roikkumaan vuosikausiksi, kunnes unohtuvat.

Vierailija
91/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että kieltäytyy perinnöstä ei vapauta kuolinpesän osakasta perukirjan teon velvollisuudesta, jos hän siinä on ainut osakas. Jos sen jättää hoitamatta, niin velat voi tosiaan kaatua omaan niskaan. Eihän velkaisesta kuolinpesästä edes mitään perintöä tule, ei velat ole mitään perintöä. Älkää uskoko näitä vauvapalstan "lakimammoja"

Vierailija
92/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ihan tavallista,että velvojat kokeilevat kepillä jäätä, jos joku vaikka erehtyisi velat maksamaan.

Mieheni on hoitanut kaksi perunkirjoitusta sukulaiselleen. Kummaltakin tipahteli mitä ihmeellisimpiä laskuja vielä,

Toisen kohdalla jopa isännöitsijä soitti, että mitä äitisi siellä taivaassa ajattelisi, jos et maksaisi vuokria ja asunnon remonttia, huono poika.

Vesilaskuja ja sähkölaskuja yritettiin myös tunteisiin vetoamalla periä mieheltäni, vaikka kyse ei ollut edes perintökaaren sukulaisesta, vaan teki perunkirjoituksen varattomasta sukulaisestaan, kun kukaan muu ei osannut.

Euroakaan ei tarvinnut tietenkään maksaa, mutta muutama uskomaton sähköposti tuli, joita ihmeteltiin. "Kyllä se nyt hyvä olisi äitisi laskut maksaa. Mitä äitisikin siellä haudassa miettisi, jos et maksa hänen vuokriaan ja asunnon siivouskuluja ja remonttia"

Joten ap, ole huoletta. Kokeilevat kepillä jäätä, koska aina on joku niin arka, että suostuu maksamaan vainajan velat, kun uhataan ulosotolla.

Vierailija
93/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Huono neuvo, kun ap on jo ottanut perinnön vastaan huolehtimalla perunkirjoituksesta.

Nyt pitää selvittää mitä nuo laskut ovat ja lisätä ne perukirjaan. Ja sen jälkeen toimittaa tieto pesän varattomuudesta velkojille.

Jos pesässä ei mitään ole, siitä ei voida ulosmitata.

Ei perunkirjoituksesta huolehtiminen ole mitään "perinnön vastaanottamista". Muutenhan jokainen lakimies, joka hoitaa perunkirjoituksia saisi perintöä.

Vierailija
94/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa tarvitse mitään perinnöstä kieltäytyä, koska kuolinpesä on varaton, eli ei ole mitään perintöä.

Kun kuolinpesä on varaton, perukirja tehty ja toimitettu verottajalle, se on siinä. Kuolinpesä on jaettu, ja siten se lakkaa olemasta, ei siltä voi enää mitään karhuta, eikä kenenkään tarvi niitä maksella. Se on täysin selvä juttu. Jos karhukirjeen lähettäjä ei ole ihmisen kuolemasta 3kk sisään esittänyt velkaansa eikä sitä ole ulosotossakaan näkynyt, niin voi voi. Ei perukirjan tehnyt perillinen ole siitä voinut tietää, eikä sillä olisi ollut merkitystäkään koska vainaja oli varaton, lopputulos on ihan sama, eli velkoja jää nuolemaan näppejään. 

Nämä perintäfirmat tosiaan lähettelee vainajien perillisille näitä laskuja jälkikäteen, mullekin on tullut, mutta ei niihin tarvi edes vastata mitään, tietävät kyllä siellä että ihminen on kuollut vuosia sitten, eli ihan siitä toivosta vaan lähettävät että jos olen tyhmä ja rahoissani että maksaisin ne... kun nyt pitää rakkaan juopon isän velat maksella ihan vaan suvun maineen takia tai jotain...

Vierailija
95/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Pankin lakimies otti muutama vuosi sitten 400 euroa. Skannailin vain papereita hänelle ja lähtin sähköpostilla, osan hankki itse (virkatodistukset, tilitiedot). Lopuksi kävin allekirjoittamassa paperin ja pankki lähetti sen verottajalle.

Niin? Sekä pankki, että lakimies olisivat ottaneet tuon 1200€. Ja sinähän teit hommat niiden puolesta. No mutta mikäs siinä jos on ylimääräistä.

Vierailija
96/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

En enää voi sanoa näin. Verohallintoon toimitettu perukirja ja he ovat antaneet jo perintäverosta päätöksen. Ja jos olisin kieltäytynyt perinnöstä, olisi se mennyt lapsilleni jotka ovat alaikäisiä. Olisin kuitenkin joutunut selvittämään koko sotkun. Ap

Nyt en ymmärrä, sillä eihän mitään perintöä tai veroja ole voinut tulla, jos kerta pesä ollut ylivelkainen.

Ei sitä tullutkaan. Mutta jos olisin alussa sanonut että ei, kieltäydyn hoitamasta tätä, kieltäydyn "perinnöstä", olisi tämä sotku mennyt lapsilleni ja koska he ovat alaikäisiä, olisin silti joutunut hoitamaan selvitykset. Ap

Kuten on neuvottu, tee lisäveloista täydennysperukirja. Laadittava kuukauden kuluessa siitä kun perunkirjoitusvelvollinen osakas on saanut tiedon, lisäaikaa pitää hakea verotoimistolta. 

En vain usko että ovat uusia velkoja, vaan vanhoja, ja siksi ihmettelen mistä ovat tulleet. Alkuperäisestä summasta siis lähtenyt vain muutama tonni eli selkeästi ne isommat laskut vielä UO:SSA. Sitä juuri ihmettelen että miksi vain muutama otettu pois ja edelleen yritetään periä niitä suurempia. Kyse on siis yli 50 000e...

Ap

Ne ehkä vaan kokeilee kepillä jäätä oletko tarpeeksi tyhmä, että yrität maksaa velkoja, jotka ei sinulle kuulu. Sellaisia perintäfirmat on. Soita sinne velkojalle ja kerro tilanne, eli että kyseessä varaton kuolinpesä. Soita verottajalle ja kerro tilanne (jos tässä kyseessä velka, joka ei ollut perukirjassa, he neuvoo eteenpäin täydennysperukirjan tekoon). Jos velka oli jo perukirjassa, ja tämä velkoja on sen perukirjan saanut, niin voit unohtaa koko jutun. Velkojen numeroita tms katsomalla pitäisi selvitä mihin laskuun velka kohdistuu. Ja karhuajan velvollisuus on antaa tieto alkuperäisestä velasta.

Velka ei siis ole sinun ongelmasi muuten kuin siltä osin näkyykö se jo perukirjassa vai ei. Velkoja ei tule saamaan mitään, ja kyllä se velkoja rauhoittuu kunhan heillä on tästä tieto.

Ei lue mitään erittelyä.

On vain

Maksukehotus

Se ja se kuolinpesä C/O minun nimi

"Kehotamme maksamaan velan viimeistään eräpäivänä. Muussa tapauksessa ryhdymme ulosottotoimenpiteisiin.

Jos velkaanne ei saada perityksi ulosottotoimin. Teille voi aiheutua maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin.

Kehotuksen asiat: 3kpl muut yksityisoikeudelliset perintäasiat xx xxxEUR

Ylosottomaksut xxxEUR

Ja tilinumero sekä eräpäivä 11.5.2020

Ei mitään muuta lisätietoa.

Enkä ole saanut tietoon mitään uusista veloista. On vain uo mieheltä vuoden takaa se listaus velkojista, jotka lisäsin perukirjaan.

Ap

Vierailija
97/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Pankin lakimies otti muutama vuosi sitten 400 euroa. Skannailin vain papereita hänelle ja lähtin sähköpostilla, osan hankki itse (virkatodistukset, tilitiedot). Lopuksi kävin allekirjoittamassa paperin ja pankki lähetti sen verottajalle.

Pieni raha mielestäni siitä ettei tarvitse itse tuntikaupalla selvittää jälkikäteen asioita. Toki on eri juttu jos ei laske omalle ajalle arvoa ja tietää osaavansa kaikki jutut itse.

En löytänyt tuota hintaa mistään, kun hoidin äitini kuolinpesän asioita, vaan se olisi ollut yli tonnin. Eikä perukirjan tekijä selvittele mitään jälkikäteen.

Jos vainaja ei ole esimeksiksi yristystoiminnassa mukana, niin se perukirja on helppo tehdä. Pankit yms. lähettävät tiedot lainoista ja varoista. Sitten arvioidaan omaisuuden määrä. Ja lopuksi lasketaan mitä jää viivan alle. Tunnin homma, joten kyllä siinä ihan hyvin pääsi palkoille.

Vierailija
98/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Ap

Ei lue mitään erittelyä.

On vain

Maksukehotus

"Kehotamme maksamaan velan viimeistään eräpäivänä. Muussa tapauksessa ryhdymme ulosottotoimenpiteisiin.

Jos velkaanne ei saada perityksi ulosottotoimin. Teille voi aiheutua maksuhäiriömerkintä luottotietorekisteriin.

Ylosottomaksut xxxEUR

Enkä ole saanut tietoon mitään uusista veloista. On vain uo mieheltä vuoden takaa se listaus velkojista, jotka lisäsin perukirjaan.

Ap

Olet jo asian hoitanut, niin kuin pitää. Eli lähettänyt tiedon, että kuolinpesä on varaton. Ei tarvitse huolehtia enää.

Vierailija
99/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Ap

Ei lue mitään erittelyä.

On vain

Maksukehotus

Ylosottomaksut xxxEUR

Ap

Tämä siis ulosotolta ei velkojalta.

Vierailija
100/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lafka on kyllä ahneuden huippu. Heillä meni yli kuukauden saada lähetettyä tiedot vainajan veloista. Sitten siitä pari viikkoa eteenpäin, kun tuli ensimmäinen perintäfirman kirje. Edes kuolema ei vaikuta heillä lainan maksuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme