Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain ulosotolta kirjeen koskien äitini kuolinpesää

Vierailija
01.05.2020 |

Äitini kuoli reilu vuosi sitten ja olin ainoa kuolinpesän osakas. Perukirja tehtiin hyvissä ajoin ennen 3kk aikarajaa. Olin silloin jo yhteydessä ulosoton kanssa (siellä oli velkaa paljon) ja kyselin miten toimitaan näiden velkojen kanssa. He käskivät toimittaa perukirjan ja sitten kaikki ok.

Nyt sain hyvin ison laskun osoitettuna kuolinpesälle ja maksuaikaa 7pvä.

Otin tietenkin yhteyttä UO, mutta vastaavat varmaankin vasta ensi viikolla.

Mitähän ihmettä. Kuolinpesä on täysin varaton. Vain velkaa. Miksi ne vielä karhuaa 3 laskua (muut 5 poistettu).

Kokemuksia? Voinko joutua nämä itse nyt maksamaan?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetät sen perukirjan kopion, mikä osoittaa pesän varattomaksi, sille velkojalle. Asia on poissa päiväjärjestyksestä. 

Vierailija
22/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä per**stä revistystä tavasta jolla nuo perintätoimistot nykyään pompottelee velkaa ulosottoon ja pois ilmeisesti vuosikymmeniä. Joskus yhden tyypin velkoja koitin selvitellä perijän apuna ja todella vaikea maallikon tietää mihin kaikkialle tuollainen on velkaantunut kun ulosotossakaan kaikki ei näy ja perintätoimistot vaihtuu ja laskuissa saattaa lukea mitä ihmeellisempiä summia eikä kaikki noista vaivaudu edes lähettämään laskuja vaan ulosotto hoitaa koko perinnän.

Sieltä pompsahti sitten jälkikäteen tosiaan vuoden tai parin päästä vielä lisää velkaa näkyviin kun oli jäänyt joku velkoja välistä. Ei siinä mitään, piti vaan just täydentää perunkirjaa ja ilmoittaa velkojalle niin sai noi poikki. 

Joo.. UO ei ollut yhtään yhteistyökykyinen kun vuosi sitten sinne soittelin. Yritin ystävällisesti kysyä veloista ja että otanko itse yhteyttä velkojiin kuolemasta jne. Huoh.

Pitää yrittää selvittää mistä velat koostuu. Harmi kun ei ollut mitään erittelyä mukana.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on monen tahon velkojia. Osa vienyt ulisottion myöhemmin kuin toiset.

Vierailija
24/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetät sen perukirjan kopion, mikä osoittaa pesän varattomaksi, sille velkojalle. Asia on poissa päiväjärjestyksestä. 

Näin luulin kun vuosi sitten lähetin sen ulosottoon.. ap

Vierailija
25/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kp on varaton, se on varaton. Uo:n täytyy lainmukaisesti lähettää perintään tulleesta asiasta ilmoitus sekä kehotus, ei siinä sen kummempaa. Jos pesässä on omaisuutta, sillä pitää maksaa kp:n velat pois. Penniäkään ei saa jakaa pesän osakkaille, jos velkaa pesässä on.

Vierailija
26/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan ap että asia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Vierailija
27/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kp on varaton, se on varaton. Uo:n täytyy lainmukaisesti lähettää perintään tulleesta asiasta ilmoitus sekä kehotus, ei siinä sen kummempaa. Jos pesässä on omaisuutta, sillä pitää maksaa kp:n velat pois. Penniäkään ei saa jakaa pesän osakkaille, jos velkaa pesässä on.

Ei ole tullut uusista asioista ilmoitusta. Nämä ovat selkeästi niitä vanhoja, jotka olivat jo perukirjassa listattuna. Siksi ihmettelen. Summa on vain samanlainen joka tulee kolmesta isommasta velasta. En usko että on uusia koska äitini oli pitkään UO:n asiakas eikä löydetty mitään tietoa mistään perintä yhtiöstä että olisi velkaa. Ap

Vierailija
28/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan ap että asia selviää.

Oma äitini velkaantui eläkkeelle jäätyään 88.000€ ja on nyt siis uo:n asiakas. Pääoma kasvaa korkoa korolle.

Äitini asuu vuokralla, ei omista mitään. Asunnossa olevat huonekalutkin ovat -80 luvulla ostettuja ja hankittuja.

Kertomuksesi vahvisti käsitykseni siitä, että äitini kuoltua olemme pitkään pesäselvittelijän kanssa yhteistyössä ja varaudun kaikkeen mahdolliseen ylimääräiseen työhön.

Joo ei tämä ole helppoa varsinkaan kun en ole ollut tekemisissä 20 vuoteen ks. Ihmisen kanssa. Ei ole kivaa yksin näitä asioita hoitaa kun toinen ei ikinä edes välittänyt pitää yhteyttä minuun tai auttaa minua missään. Tuntuu niin väärältä joutua käyttämään omaa rahaa ja aikaa toisen velkoihin, hautajaisiin ja kaikkeen muuhun.. Ap

Vierailija
29/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Soita ensi vkolla ja kerro et ota perintöä vastaan. Velat eivät perinny.

En enää voi sanoa näin. Verohallintoon toimitettu perukirja ja he ovat antaneet jo perintäverosta päätöksen. Ja jos olisin kieltäytynyt perinnöstä, olisi se mennyt lapsilleni jotka ovat alaikäisiä. Olisin kuitenkin joutunut selvittämään koko sotkun. Ap

Nyt en ymmärrä, sillä eihän mitään perintöä tai veroja ole voinut tulla, jos kerta pesä ollut ylivelkainen.

Ei sitä tullutkaan. Mutta jos olisin alussa sanonut että ei, kieltäydyn hoitamasta tätä, kieltäydyn "perinnöstä", olisi tämä sotku mennyt lapsilleni ja koska he ovat alaikäisiä, olisin silti joutunut hoitamaan selvitykset. Ap

Kuten on neuvottu, tee lisäveloista täydennysperukirja. Laadittava kuukauden kuluessa siitä kun perunkirjoitusvelvollinen osakas on saanut tiedon, lisäaikaa pitää hakea verotoimistolta. 

En vain usko että ovat uusia velkoja, vaan vanhoja, ja siksi ihmettelen mistä ovat tulleet. Alkuperäisestä summasta siis lähtenyt vain muutama tonni eli selkeästi ne isommat laskut vielä UO:SSA. Sitä juuri ihmettelen että miksi vain muutama otettu pois ja edelleen yritetään periä niitä suurempia. Kyse on siis yli 50 000e...

Ap

Jos ne on samoja velkoja bitka jo on mainittu perukirjassa, lähetät saman perunirjan ja laitat saatteenai selvityspyynnön miksi asiaa ei ole hoidettu loppuun jo vuosi sitten.

Mä sain eilen karhulaskun taloyhtiön vesilaskusta vuodelta 2017. Huvittavinta on, että yhtiön pitäisi palauttaa mulle, mutta karhuaakin niitä multa. Asian piti olla hoidettu syksyllä 2019 ja sain rahatkin jo tilille...mutta alusta alkaa taas. Käsittämätöntä aikana jolloin kaikki on tallessa tiedostoissa jne. Pyydän varmaan palautusta sitten uudelleen 😁

Vierailija
30/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolinpesä on varaton.

Soita ensi vkolla ja kerro et ota perintöä vastaan. Velat eivät perinny.

En enää voi sanoa näin. Verohallintoon toimitettu perukirja ja he ovat antaneet jo perintäverosta päätöksen. Ja jos olisin kieltäytynyt perinnöstä, olisi se mennyt lapsilleni jotka ovat alaikäisiä. Olisin kuitenkin joutunut selvittämään koko sotkun. Ap

Nyt en ymmärrä, sillä eihän mitään perintöä tai veroja ole voinut tulla, jos kerta pesä ollut ylivelkainen.

Ei sitä tullutkaan. Mutta jos olisin alussa sanonut että ei, kieltäydyn hoitamasta tätä, kieltäydyn "perinnöstä", olisi tämä sotku mennyt lapsilleni ja koska he ovat alaikäisiä, olisin silti joutunut hoitamaan selvitykset. Ap

Kuten on neuvottu, tee lisäveloista täydennysperukirja. Laadittava kuukauden kuluessa siitä kun perunkirjoitusvelvollinen osakas on saanut tiedon, lisäaikaa pitää hakea verotoimistolta. 

En vain usko että ovat uusia velkoja, vaan vanhoja, ja siksi ihmettelen mistä ovat tulleet. Alkuperäisestä summasta siis lähtenyt vain muutama tonni eli selkeästi ne isommat laskut vielä UO:SSA. Sitä juuri ihmettelen että miksi vain muutama otettu pois ja edelleen yritetään periä niitä suurempia. Kyse on siis yli 50 000e...

Ap

Jos ne on samoja velkoja bitka jo on mainittu perukirjassa, lähetät saman perunirjan ja laitat saatteenai selvityspyynnön miksi asiaa ei ole hoidettu loppuun jo vuosi sitten.

Mä sain eilen karhulaskun taloyhtiön vesilaskusta vuodelta 2017. Huvittavinta on, että yhtiön pitäisi palauttaa mulle, mutta karhuaakin niitä multa. Asian piti olla hoidettu syksyllä 2019 ja sain rahatkin jo tilille...mutta alusta alkaa taas. Käsittämätöntä aikana jolloin kaikki on tallessa tiedostoissa jne. Pyydän varmaan palautusta sitten uudelleen 😁

Eikä.. ihme touhua!

Joo lähetin UO perukirjan uudestaan ja pyysin selvityksen veloista ja miksi näitä yritetään uudestaan karhuta vaikka kp on varaton.. toivotaan että vastaa pian. Ap

Vierailija
31/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Tein sen itse. Kuolinpesällä oli vain velkaa laskuista. Ei asuntoa, luottokortteja, ei mitään muuta kuin vanhoja laskuja UO:SSA. Ap

Ensi viikolla sitten otat yhteyttä ammattilaiseen. Jotain on mennyt pieleen tai jäänyt mainitsematta kun jatkavat uo:a.

Mielenkiinnosta, kenen luottotietojen menetyksellä mahtavat uhkailla. Kuolinpesän, edesmenneen vai ap:n?

Vierailija
32/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuja ja velkojia voi ilmaantua pitkäänkin ja joudut esittämään perunkirjan. Silloin jää velkojien tappioksi ja ei voi mitään.

Sinun ei tarvitse maksaa omistasi yhtään ainoaa varattoman kuolinpesän laskuja! Ei edes yhtään lehtitilausta tms. Yrittäjiä saattaa riittää, mutta näin se vaan menee. Ota perunkirjasta jo kopioita ja tee yhden lauseen vakiokirje ” Liisa Lahti on kuollut 1.5.2019. Kuolinpesä on varaton kuten oheisesta selvityksestä ilmenee.”

Vierailija
33/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytithän anmattilaista kuolipesän selvityksessä? Ota häneen yhteys ja käske selvittää loppuun.

Tein sen itse. Kuolinpesällä oli vain velkaa laskuista. Ei asuntoa, luottokortteja, ei mitään muuta kuin vanhoja laskuja UO:SSA. Ap

Ensi viikolla sitten otat yhteyttä ammattilaiseen. Jotain on mennyt pieleen tai jäänyt mainitsematta kun jatkavat uo:a.

Mielenkiinnosta, kenen luottotietojen menetyksellä mahtavat uhkailla. Kuolinpesän, edesmenneen vai ap:n?

En varmaan maksa 1000e perukirjan teosta, kun menee suoraan minun lompakosta... Ei ole jäänyt mitään! Kaikista paikoista ihan asianmukaisesti hankittu tiedot. Mistä UO sai tietää että kuolinpesällä on rahaa, mutta en minä? Äidillä ei ollut edes vuokra-asuntoa tai huonekaluja. Tilillä vain miinusta ja haki ruokansa veljensä luota. Eläkkeellä viimeiset 15 vuotta.. Ei ole mitään ulosmitattavaa. Ap

Vierailija
34/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota luottotietomerkintää juuri jäin pohtimaan.

Kirje osoitettu kuolinpesälle ja siinä on velallisen henkilötunnus. Eli onko kyseessä hänen luottotiedot, minun vai kuolinpesän? Ap

Vierailija
35/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuja ja velkojia voi ilmaantua pitkäänkin ja joudut esittämään perunkirjan. Silloin jää velkojien tappioksi ja ei voi mitään.

Sinun ei tarvitse maksaa omistasi yhtään ainoaa varattoman kuolinpesän laskuja! Ei edes yhtään lehtitilausta tms. Yrittäjiä saattaa riittää, mutta näin se vaan menee. Ota perunkirjasta jo kopioita ja tee yhden lauseen vakiokirje ” Liisa Lahti on kuollut 1.5.2019. Kuolinpesä on varaton kuten oheisesta selvityksestä ilmenee.”

Joo näin olen tehnyt sinne ulosottoon jo vuosi sitten. Luulisi että niillä olisi se merkintä jo tiedoissa . Nyt lähetin sen perukirjan uudestaan. Ap

Vierailija
36/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota luottotietomerkintää juuri jäin pohtimaan.

Kirje osoitettu kuolinpesälle ja siinä on velallisen henkilötunnus. Eli onko kyseessä hänen luottotiedot, minun vai kuolinpesän? Ap

Luottotietomerkintä on tulossa sitten vainajalle. Tuskimpa hän enää välittää.

Vierailija
37/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta mikä lakimies täällä on mainostamassa palvelujaan? Kun äitini menehtyi, niin ainoa arvokas omaisuus oli asunto-osake. Sitten oli asuntolaina, pieni kulutusluotto ja luottokortilla vähän saldoa. Kun pankit saivat aikaiseksi lähettää kaikki tiedot, niin perunkirjan tekemiseen meni noin tunti näin ensikertalaisella. Ja sama temppu olisi maksanut 1200€ asiantuntijalla. En edes harkinnut sellaisen käyttämistä.

Vierailija
38/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ulosotossa on tapahtunut jokin virhe eikä laskut lähettänyt henkilö ole syystä tai toisesta huomannut, että kuolinpesä on jo todettu varattomaksi. Ehkä asiaa vuosi sitten hoitaneelta henkilöltä on jäänyt merkitsemättä jokin juttu tiedostoihin.

Tai sitten mainitsemasi velat eivät vuosi sitten olleet ulosotossa. Nyt velkojat yrittävät uudelleen periä niitä ulosoton kautta eikä ulosotolla ehkä ole järjestelmää, josta se aitomaattisesti näkisi, että kp on jo aikaisemmin todettu varattomaksi. Sinun kannattaa ulosoton lisäksi olla suoraan yhteydessä näihin velkojiin, jotta säästyt tältä varmasti jatkossa.

Joka tapauksessa on täysin selvää, että et joudu maksamaan näitä velkoja, kun kerran olet asianmukaisesti hoitanut perunkirjoituksen aikoinaan.

Vierailija
39/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yhteys johonkin talous asiantuntijaan. velat ei periydy eli joku toimi tai paperi pitää tehdä jossa todetaan kuolinpesä varattomaksi. velkaneuvojat ym voi auttaa .suomi 24 löysin neuvoja kun tarvin itse.

Vierailija
40/103 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ota yhteys johonkin talous asiantuntijaan. velat ei periydy eli joku toimi tai paperi pitää tehdä jossa todetaan kuolinpesä varattomaksi. velkaneuvojat ym voi auttaa .suomi 24 löysin neuvoja kun tarvin itse.

Ap on jo hoitanut kaikki oikein, joten tässä tapauksessa mitään asiantuntijaa ei tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän