Minkä ikäinen mies on "setä"?
Kommentit (107)
Daddy: komea vanhempi mies, vaikka toki riippuen naisen iästä, mutta sanotaan 30-40 v ja ylöspäin.
Setä: noin 40-50 v ja ylöspäin.
Setämies: epähaluttava setäikäinen, etenkin 50 v ja ylöspäin.
Onko Pate Itäniemi jo 20? Siinä on kunnon setämies.
Vierailija kirjoitti:
Daddy: komea vanhempi mies, vaikka toki riippuen naisen iästä, mutta sanotaan 30-40 v ja ylöspäin.
Daddy ei ikinä ole alta viidenkympin.
Setämäisyys on katsojan silmässä. N. 20 vuotiaana naapurin pikkupoika kysyi äidiltään että mihin tuo setä oikein menee.
Siitä alkaen, kun veljelläsi on lapsia.
Sen ikäinen, että hänen sisaruksella on lapsia. Lapsille hän on silloin setä isän puolelta ja eno jos on äidin puolelta. Tämä sinulle Iikori tiedoksi suomen kilestä vastaisuuden varalle.
Siinä vaiheessa kun naiset alkaa hymyilemään ja puhumaan ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Daddy ei ikinä ole alta viidenkympin.
Eiköhän se 18-vuotias tyttö voi hyvinkin kutsua 35-vuotiasta daddyksi. Daddyna oleminen ei siis vaadi, että mies olisi tarpeeksi vanha ollakseen realistisesti naisen isän ikäinen, vaan että on yksinkertaisesti vanhempi. Totta kai daddy voi tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, ja jopa useamman vuosikymmenen ikäeroa, mutta lähtökohtana on vain, että mies on vanhempi.
Yhtä fiksu kysymys, kuin minkä ikäinen mies on eno? Riippuu ihan ihmisestä.
Olen ollut setä jo alle 10 vuotiaasta lähtien. Ja joku varmasti jo syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun naiset alkaa hymyilemään ja puhumaan ystävällisesti.
Ja antamaan istumapaikkansa bussissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi antaa tarkkaa ikää. Setyyden voi saavuttaa hankkimalla setääntyneen olemuksen. Asiaa auttavat tynnyröitynyt vyötärönseutu, rypistynyt ja eltaantuneen tuoksuinen iho, keltaiset hampaat, karkaavat hius- ja ienrajat, kadonnut takamus, kävelyn muuttuminen köpöttelyksi, jämähtäminen nuoruuden tyyliin ja makumieltymyksiin ja monet muut setämäiset piirteet. Voidaan oikeasti tarjota vain tarkka kuvaus tai pitkä tarkistuslista.
Jahas, täti-ihmisellä laukkaa taas. Harmi ettet hankkinut oikeeta aikusten työuraa kuitenkaan. Olisit vakuuttavampi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut setä jo alle 10 vuotiaasta lähtien. Ja joku varmasti jo syntyessään.
Kukaan ei ole setä syntyessään. Vai oliko se seppä?
Minua sanoi joku lapsi kaupassa sedäksi 34-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Siitä alkaen, kun veljelläsi on lapsia.
Olen siis ikuinen nuori.
Yli 10 vuotta vanhempi mies kuin itse on. Tai mikä ikäero nyt kenellekin on vähän liian vanha tai siinä rajoilla, että voisiko harkita suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Setämies on mies, joka ei miellytä naista ja nimitys, joilla halutaan loukata miestä iästä riippumatta. Nainen , jolla on aviomiehenä 65-vuotias pullea kaljupää tai 80- vuotias tutiseva dementikko voi halutessaan kutsua nelikymppistä miestä setämieheksi.
Onko naisista setämiestä vastaavaa nimitystä? Öykkäröivä ja päsmäröivä tättähäärä on yleinen naistyyppi, etenkin punavihreiden puolueiden äänestäjäkunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli järkyttynyt, kun joskus parikymppisenä rupesi vierailta lapsiperheilta kuulemaan tätä tyyliin, "väistäpä setää". WTF??? Minuako kutsutaan SEDÄKSI ?!?!?
Varsinkin pienet lapset kutsuvat usein myös nuoria miehiä ja naisia sediksi ja tädeiksi. Kun parikymppinen siskoni avasi kirjastossa pikkupojalle oven poika totesi äidileen: "Onpa kohtelias täti." Minua ja siskoa nauratti.
Johtunnee siitä että pienestä pitäen on päiväkoti-, tarha- yms. Setien/tätien kanssa tekemisissä ja heitä kutsutaan yleisesti sediksi/tädeiksi. Lapselle tulee automaatio että setä/täti on neutraali ilmaisu tuntemattomasta aikuisesta.
Ennen kun lapset tehtiin nuorina. Moni 42 vuotias mies oli jo vaari. Joten nykyisin setä on 42 vuotias mies ja siitä eteenpäin.