Meinaatko laittaa lapsesi kouluun kahdeksi viikoksi?
Mä edelleen pohdin sitä onko se hyvä juttu, varsinkin kun meillä ei lapsilla ole ns. "hätää". Meillä ruoka, rytmit, puhtaat vaatteet, yhdessä tekeminen, rakkaus yms. Ymmärrän kyllä että näiden lasten, kenellä ei asiat ole näin, menevät sinne kouluun edes käväisemään etteivät jää ihan yksin.
Olen vähän kahden vaiheilla,ja kiinnostaisi tietää mitä muiden vanhempien päässä liikkuu tämän asian tiimoilta, ja miten aiotte toimia?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Olen ekaluokan ope, lapset 5. ja 8. luokilla.
Olemme mieheni kanssa olleet etätöissä kotona sieltä 18.3. asti. Käytännössä olemme eristäytyneet kavereista ja sukulaisista täysin. Mieheni äiti ei vielä täytä riskiryhmäkriteerejä, häntä olemme tavanneet kerran koko perheenä, mies pari kertaa yksin. Oma yksinasuva äitini on riskiryhmää. Olen ainoa lapsi, mutta tähän mennessä olemme nähneet vain ikkunan läpi, kun olen toimittanut hänelle kauppatavaroita. Eilen näimme häntä ensimmäistä kertaa ulkotiloissa koko perheen voimin. Seuraavaa kertaa kun ei tiedä, se voi olla vasta syksyllä, jos perheemme saa THL:n toivomaan tapaan nyt koronan. Itku tuli, kun ajoimme pois äitini pihasta.
Lapset ovat viihtyneet kotona ja hoitaneet koulun erinomaisesti. Isompi on nähnyt kahta kaveriaan ulkona (ovat mopoiässä), nuorempi ei ketään kertaakaan. Kumpikin haluaisi nyt kouluun tapaamaan kavereita. Olemme pohtineet asiaa pitkään ja perusteellisesti (jo ennen avaamispäätöstä) ja lopputulos on se, että emme päästä lapsia enää kouluun. Tulen anomaan rehtorilta lomaa loppuajaksi. Silloin opetusvastuu siirtyy kotiin. Nuorempi on kanssani samassa koulussa, joten hänen kirjansa saan palautettua ongelmitta. Vanhemman kohdalla mietimme vielä, kävisikö hän palauttamassa kirjansa itse yhtenä päivänä vai miten toimitaan.
14.5. menen itse tietysti töihin, ei ole vaihtoehtoa. Muutama monisairas kollega on jo kysynyt palkattoman mahdollisuutta, mutta sitä ei myönnetä, koska on sijaiskielto. Pois töistä voi siis jäädä ainoastaan sairausloman kautta. Osa tulee toimimaan niin, ja ymmärrän sen täysin. Koska kaikki opettajat eivät uskalla palata töihin, me terveemmät joudumme siis menemään.
En tiedä yhtään, miten ekaluokan arjen voi tässä tilanteessa saada toimimaan. En oikeastaan halua sitä edes miettiä, sillä meille on luvattu ohjeet Opetushallituksesta esim. tilojen väljyyteen, ruokailuun, koulukyyteihin ja hygieniaan. Jännä nähdä, onko niissä mitään toteuttamiskelpoista tai konkreettista. Itse ajattelin suunnitella sitten sen opetuksen, joka työtäni onkin. Todennäköisesti teemme kirjasta rästitehtäviä omalla paikalla ja katsomme YLE Areenaa, sillä ulkona on vielä liian kylmä eikä mitään toiminnallisempaa voi tehdä ahtaassa luokassa.
Toivon, että mahdollisimman moni vanhempi jättää lapsensa kotiin. Se on ainoa keino luoda sitä väljyyttä luokkaan.
Vetoa rauhassa flunssaan. Ihan oikeasti, kiltit ihmiset uhrautuvat turhaan, palkintoja ei ole tulossa. Ei minkäänlaista arvostusta edes.
Valitse äitisi ja perheesi. Virus on vaarallinen ja THL päätös vastuuton. Mekään emme vie lapsia kouluun.
t.lääkäri
Aikaisemmin av:lla pyöri vaan rikkaita, mutta nyt palstan ovat vallanneet ”opet”, ”rehtorit” ja ”lääkärit”, jotka tekevät käännytystyötä ettei kukaan vaan päästäisi lastaan kouluun.
Ihme juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä määrä on muuten tuo 11 pv, josta niin monessa yhteydessä puhutaan? Itse saan kalenterista laskemalla 14.5.-30.5. välillä 13 koulupäivää.
Tuohon väliin menee helatorstai, joka on 21.5. Joissain kunnissa ja jopa koulukohtaisesti se perjantai 22.5. voi myös olla vapaata, se on voitu "tehdä sisään" jo syksyllä pitämällä jonain lauantaina esim. urheilupäivää.
Meidän koulussa tuo päivä on normaali koulupäivä. Sen vuoksi meillä kaikille avointa normaalikoulua on tälle keväälle vielä 12 päivää. Tosin ihan tavallisessakin tilanteessa nämä irtopäivät viikonlopun kupeessa ovat perheissä suosittuja lomapäiviä jotta saadaan pitkä viikonloppu lomaa, joten koulusta on moni pois. Tänä vuonna taatusti vielä useampi.
Se ekaluokan ope.
En ole Nordin, mutta pessimisti realisti. En usko, että tautia voi välttää enkä aio eristäytyä vuosiksi lasten kanssa. Ihana jos löytyy lääkityksiä tai se rokote, mutta siinäkin on se, että osa sitten ei uskalla ottaa rokotettakaan eikä tautia saada pois silläkään ja ne on iso jos jos..ne ketkä haluaa voi eristäytyä rauhassa vaikka lopun elämää, ei se meidän perheeltä ole pois. Me toimitaan ohjeitten mukaan ja kun koulu aukeaa lapset menevät sinne. Tuntuu että jotkut pitää ihan rikollisena kouluun menoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä määrä on muuten tuo 11 pv, josta niin monessa yhteydessä puhutaan? Itse saan kalenterista laskemalla 14.5.-30.5. välillä 13 koulupäivää.
Tuohon väliin menee helatorstai, joka on 21.5. Joissain kunnissa ja jopa koulukohtaisesti se perjantai 22.5. voi myös olla vapaata, se on voitu "tehdä sisään" jo syksyllä pitämällä jonain lauantaina esim. urheilupäivää.
Meidän koulussa tuo päivä on normaali koulupäivä. Sen vuoksi meillä kaikille avointa normaalikoulua on tälle keväälle vielä 12 päivää. Tosin ihan tavallisessakin tilanteessa nämä irtopäivät viikonlopun kupeessa ovat perheissä suosittuja lomapäiviä jotta saadaan pitkä viikonloppu lomaa, joten koulusta on moni pois. Tänä vuonna taatusti vielä useampi.
Se ekaluokan ope.
Kiitos, helatorstaita en muistanutkaan.
Tietenkin. Tänään juuri samat asiantuntijat, jotka valehtelevat lasten kouluunmenon olevan riskitöntä, kertovat että on veren kaivamista nenästä jos lapset tapaa isovanhempiaan. Lääkeyhtiöiden maksamat asiantuntijat valehtelevat riskittömyydestä, toivottavasti ihmiset herää unestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ekaluokan ope, lapset 5. ja 8. luokilla.
Olemme mieheni kanssa olleet etätöissä kotona sieltä 18.3. asti. Käytännössä olemme eristäytyneet kavereista ja sukulaisista täysin. Mieheni äiti ei vielä täytä riskiryhmäkriteerejä, häntä olemme tavanneet kerran koko perheenä, mies pari kertaa yksin. Oma yksinasuva äitini on riskiryhmää. Olen ainoa lapsi, mutta tähän mennessä olemme nähneet vain ikkunan läpi, kun olen toimittanut hänelle kauppatavaroita. Eilen näimme häntä ensimmäistä kertaa ulkotiloissa koko perheen voimin. Seuraavaa kertaa kun ei tiedä, se voi olla vasta syksyllä, jos perheemme saa THL:n toivomaan tapaan nyt koronan. Itku tuli, kun ajoimme pois äitini pihasta.
Lapset ovat viihtyneet kotona ja hoitaneet koulun erinomaisesti. Isompi on nähnyt kahta kaveriaan ulkona (ovat mopoiässä), nuorempi ei ketään kertaakaan. Kumpikin haluaisi nyt kouluun tapaamaan kavereita. Olemme pohtineet asiaa pitkään ja perusteellisesti (jo ennen avaamispäätöstä) ja lopputulos on se, että emme päästä lapsia enää kouluun. Tulen anomaan rehtorilta lomaa loppuajaksi. Silloin opetusvastuu siirtyy kotiin. Nuorempi on kanssani samassa koulussa, joten hänen kirjansa saan palautettua ongelmitta. Vanhemman kohdalla mietimme vielä, kävisikö hän palauttamassa kirjansa itse yhtenä päivänä vai miten toimitaan.
14.5. menen itse tietysti töihin, ei ole vaihtoehtoa. Muutama monisairas kollega on jo kysynyt palkattoman mahdollisuutta, mutta sitä ei myönnetä, koska on sijaiskielto. Pois töistä voi siis jäädä ainoastaan sairausloman kautta. Osa tulee toimimaan niin, ja ymmärrän sen täysin. Koska kaikki opettajat eivät uskalla palata töihin, me terveemmät joudumme siis menemään.
En tiedä yhtään, miten ekaluokan arjen voi tässä tilanteessa saada toimimaan. En oikeastaan halua sitä edes miettiä, sillä meille on luvattu ohjeet Opetushallituksesta esim. tilojen väljyyteen, ruokailuun, koulukyyteihin ja hygieniaan. Jännä nähdä, onko niissä mitään toteuttamiskelpoista tai konkreettista. Itse ajattelin suunnitella sitten sen opetuksen, joka työtäni onkin. Todennäköisesti teemme kirjasta rästitehtäviä omalla paikalla ja katsomme YLE Areenaa, sillä ulkona on vielä liian kylmä eikä mitään toiminnallisempaa voi tehdä ahtaassa luokassa.
Toivon, että mahdollisimman moni vanhempi jättää lapsensa kotiin. Se on ainoa keino luoda sitä väljyyttä luokkaan.
Vetoa rauhassa flunssaan. Ihan oikeasti, kiltit ihmiset uhrautuvat turhaan, palkintoja ei ole tulossa. Ei minkäänlaista arvostusta edes.
Valitse äitisi ja perheesi. Virus on vaarallinen ja THL päätös vastuuton. Mekään emme vie lapsia kouluun.
t.lääkäri
Kiitos sympatiseeraamisesta. Minun on mentävä töihin, sillä olen ainoa "riskiryhmätön" ekaluokan ope talossamme. Muut 3 ovat joko itse sairaita tai puoliso on sairas (vaikeaa astmaa ja diabetes). Heitä en halua enää lähiopettamaan pakottaa, joten itse menen. Tosin varmasti osa heistäkin joutuu paikalle tulemaan.
Vaikka hallitus kuinka sanoi, että ryhmät pidetään erillään, niin silti tulee käytännössä käymään niin, että luokkia yhdistetään. Näin on pakko toimia, kun opettajia ei kaikille luokille vaan kerta kaikkiaan ole eikä sijaisia saa palkata. Isommat voivat opiskella osittain myös ilman opettajan jatkuvaa läsnäoloa (eli yksi ope juoksee kahden tai kolmen luokan väliä), mutta ekaluokissa pitää olla aikuinen koko ajan läsnä, jos hygieniasta edes yritetään pitää kiinni. Työskentely varmaan sujuisikin jotenkin, mutta se etäisyyksien pito ei.
Jos yhdistäminen kielletään, on ekaluokillakin tilanne 100% varmuudella se, että lapset ovat osan aikaa keskenään luokassa, kun ope on valvomassa toista sairaaksi tulleen open luokkaa. Opettamisesta on siinä kohtaa jo vähän turha puhua. Jokainen voi kuvitella, mitä tekee 7-vuotias, kun aikuisen silmä välttää, varsinkin kun kavereita on ollut ikävä ja asiaa on kahden kuukauden edestä.
Tämä ei ole käännyttämistä kouluun tuloa vastaan vaan kuvaus siitä todellisuudesta, johon lapset palaavat. Tätä ei hallitus halunnut kuulla tai ottaa huomioon, mutta totta se on siltikin, vaikka osa valitsisi sulkea siltä silmänsä.
Se ekaluokan ope
Lapsi menee kouluun, kun se on turvallista. Nyt ei ole, vaikka niin väittävät.
Ovat myös suoraan myöntäneet, että tarvitaan lisää tartuntoja. Marin ei voi suoraan sanoa totuutta, koska politiikka estää.
Mika Salminen on sitä vastoin rehellisesti kertonut, että epidemia on hänen mielestään hidastunut liikaa ja tarvitaan lisää tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka kuvittelette että ”ei se tauti tänne tule”... kyllä se teillekin tulee jahka koko tämä ”saastunut” massa vyöryy sukuloimaan ja mökkeilemään ja lomailemaan.
Ei sinne twrvita kuin muutama viruslingon supertartuttaja.
Tätä mä oon ihmetelly kanssa jonkun verran.
Ensin maalla huudetaan pää punasena, että uuttamaata ei saa avata kun siellä on niin paljon sairautta.
Mutta nyt kun sairastumisen riskiä kasvatetaan, uusimaa on auki ja lomat lähtemässä pyörimään juuri sopivasti niin, että oikeasti mökeille lähdetään kevätsiivouksia tekemään (juuri ennen kuin oireet alkaisivat näkymään), niin tää onkin ihan mahtava tilanne eikä missään ole mitään vaaraa 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään laita. Ollaan just saatu potero kaivettua ja ollaan ja pysytään täällä.
Älkää sit jälkikäteen itkekö sarkastisien kommentienne jälkeen kun korona tuli.
Sarkasmit sulla on housuissas. Tässä mitään itketä, koska tänne ei korona iske.
Sinne (kuuhun?) ei varmaan koskaan iske normaalit flunssa- ja influensaepidemiatkaan?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Tänään juuri samat asiantuntijat, jotka valehtelevat lasten kouluunmenon olevan riskitöntä, kertovat että on veren kaivamista nenästä jos lapset tapaa isovanhempiaan. Lääkeyhtiöiden maksamat asiantuntijat valehtelevat riskittömyydestä, toivottavasti ihmiset herää unestaan.
Jep, ja kun tartunnat lähtevät kouluissa leviämään, nämä samat persre*ät tulevat viisastelemaan, että päätöksiä tehtiin ”sen hetkisen tiedon” perusteella.
Te jotka päästätte lapsenne kouluun, miten aiotte perustella lapsellenne kouluun menon turvallisuutta? Meidän fiksu 15-vuotias tietää miten koronavirus leviää pilvenä ilmassa yskäyksen mukana tai miten pyöräilijät/lenkkeilijät virusta kantaessaan voisivat levittää sitä metrien etäisyydelle.
Lapseni ei halua mennä kouluun koska ymmärtää että voisi saada tartunnan mikäli samassa opetusryhmässä olisi oireeton viruksen kantaja. En mitenkään pystyisi lapselleni toisin todistelemaan tai perustelemaan ilman että valehtelisin.
Jos herkkä ja fiksu lapseni pakotettaisiin nyt kouluun, siitä olisi seurauksena hänelle itselleen ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta.
Eikö ole ristiriitaista vakuuttaa lapselle että kouluun meno on riskitöntä (koska lapset eivät tartuta toisiaan) mutta silti pitää pestä ahkerasti käsiä ja pitää turvavälejä?
Oletteko suunnitelleet miten aiotte selittää lapsellenne/nuorellenne mahdolliset tulevat tartuntatapaukset kouluissa? Yksittäistapauksina? Huonona tuurina joka ei koske meitä?
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun Salminen totesi koulujen avaamisen olevan "riskitöntä", totesin, että parempi pysyä visusti kaukana.
Ei että riski on matala, tai että on epätodennäköistä, että tämä koulujen avaaminen aiheuttaisi lisää sairastumisia ja lapsillekin vakavia tautimuotoja, vaan että tämä toiminta on "riskitöntä". Luuleeko hän tosiaan, että ihmiset ovat niin tyhmiä, että ostavat tuon riskittömyyden vai uskooko hän siihen itse? Oikeastaan aika sama, kumpikin vaihtoehto osoittaa, että tyyppi on väärässä paikassa meluamassa ja pitäisi välittömästi potkia pois vaarantamasta suomalaisten terveyttä.
Suomi ei devalvoi. Kouluun meno tässä tilanteessa on riskitöntä.
Nämä on esimerkkejä lauseista, joiden takana on miljardeja euroja/markkoja/dollareita. Vain aivan täysi idiootti uskoo.
Oma eskari ei mene.
Mutta rupesin tässä pohtimaan, että kun olemme olleet sieltä 11.3 saakka aika lailla eristyksissä, ei siis kavereita ole tavattu lainkaan kun se ei ollut sallittua eikä niitä lapsella edes ole ilman harrastusta/eskariaikaa, että minkälaista lapsen sitten on aloittaa syksyllä koulu? Puoli vuotta käytännössä kotona, sisarusten kanssa, vaikuttaakohan jo jotenkin sosiaalisiin taitoihin?
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka kuvittelette että ”ei se tauti tänne tule”... kyllä se teillekin tulee jahka koko tämä ”saastunut” massa vyöryy sukuloimaan ja mökkeilemään ja lomailemaan.
Ei sinne twrvita kuin muutama viruslingon supertartuttaja.
Mikä "saastunut" massa? Ei kai somalit, vokkilaiset ja hoivakotivanhukset lähde suurin joukoin sukuloimaan ympäri Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään laita. Ollaan just saatu potero kaivettua ja ollaan ja pysytään täällä.
Älkää sit jälkikäteen itkekö sarkastisien kommentienne jälkeen kun korona tuli.
Sarkasmit sulla on housuissas. Tässä mitään itketä, koska tänne ei korona iske.
Sinne (kuuhun?) ei varmaan koskaan iske normaalit flunssa- ja influensaepidemiatkaan?
Ei kuuhun vaan sinne poteroon, jonka ovat kaivaneet.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko jättää laittamatta syksylläkään koska koronatilanne silloin sama tai ehkä pahempi?
Se on sitten sen ajan murhe. Kukaan ei vielä tiedä mikä tilanne on 3-4kk kuluttua. Miettikää nyt mikä tilanne oli 3-4kk taaksepäin. Syksyllä toimitaan sitten sen hetken tilanteen mukaan. Silloin voi olla jo lääkkeitäkin käytössä ihan eri tavalla kuin nyt. Kuka oikeasti haluaa viettää kesälomaa sairaana? Mahdollisesti vakavastikin? Pahoissa hengitysvaikeuksissa keskellä helteitä? Eipä juuri houkuttele...
Vierailija kirjoitti:
Te jotka päästätte lapsenne kouluun, miten aiotte perustella lapsellenne kouluun menon turvallisuutta? Meidän fiksu 15-vuotias tietää miten koronavirus leviää pilvenä ilmassa yskäyksen mukana tai miten pyöräilijät/lenkkeilijät virusta kantaessaan voisivat levittää sitä metrien etäisyydelle.
Lapseni ei halua mennä kouluun koska ymmärtää että voisi saada tartunnan mikäli samassa opetusryhmässä olisi oireeton viruksen kantaja. En mitenkään pystyisi lapselleni toisin todistelemaan tai perustelemaan ilman että valehtelisin.
Jos herkkä ja fiksu lapseni pakotettaisiin nyt kouluun, siitä olisi seurauksena hänelle itselleen ahdistusta ja turvattomuuden tunnetta.
Eikö ole ristiriitaista vakuuttaa lapselle että kouluun meno on riskitöntä (koska lapset eivät tartuta toisiaan) mutta silti pitää pestä ahkerasti käsiä ja pitää turvavälejä?
Oletteko suunnitelleet miten aiotte selittää lapsellenne/nuorellenne mahdolliset tulevat tartuntatapaukset kouluissa? Yksittäistapauksina? Huonona tuurina joka ei koske meitä?
Sama tilanne meillä. Tietenkään sinne kouluun ei voi mennä.
On ollut jo rankka kevät, ei olisi ollut keneltäkään pois, jos koulujen loma olisi alkanut jo aiemmin.
Sos.viranomaiset voivat kartoittaa lapset, joihin ei etäkoulussa ole saatu yhteyttä. Koulujen avaus ei tähän auta.
Mitä useampi pitää lapsensa kotona, sitä paremmin turvassa ovat tosiaan nekin reppanat, joiden vanhemmat eivät osaa toimia vastuullisesti. Jos riittävän moni ymmärtää pitää lapset kotona, voi olla että tauti ei kauheasti roihahda (ja sitten nämä pätevät, että eihän koulujen avaaminen mitään levittänyt..) Näinhän on Tanskassakin. Tartuttavuusluku on noussut noin 0.6->0.9 mutta vielä tilanne hallinnassa, koska noin puolet kouluun "oikeutetuista" ovat kotona edelleen ja loppujen kanssa saadaan toteutettua kunnollista väljyyttä. Ja siellä sentään puhutaan luokista 1-4 (vai 5?), muut ovat edelleen kodeissa.