Synnyttäminen ulkomailla. Kellään kokemuksia? Miehen työpaikka maksaa synnyttämisen.
Kommentit (26)
Olen synnyttänyt Englannissa. Käyttävät paljon paremmin kivunlievitystä kuin Suomessa. Sairaalaan ei päässyt helposti, vaan pitivät viimeseen asti kotona. Jouduinkin sitten hätäsektioon. Mutta siis lääkitykset oli tosi kohdallaan enkä mitään epämukavuutta kokenut sen jälkeen kun sairaalaan pääsin.
Yksikään lapsi ei ole jäänyt syntymättä missään päin maailmaa. Älä siis huolehdi, kaikki tulee pihalle, tavalla tai toisella.
Olen synnyttänyt molemmat poikani Saksassa. En nyt tiedä, onko tämä relevattia tietoa sulle, jos Yhdysvalloista vain on kyse. Valitsin antroposofisen sairaalan, vaikka en mitenkään kuulu heidän "kannattajiin". Synnytin molemmat ilman kivunlievitystä, ekassa ei oikein ehditty ja tokassa synnytyksessä en edes halunnut. Vähintään yksi kätilö oli kokoajan luonani, mikä tuntui turvalliselta. Varsinaisessa synnytyksessä myös kaksi kätilöä ja lääkäri. Imetykseen kannustettiin ja sairaalassa oli erityisiä imetyskätilöitä. Yövyin ekan synnytyksen jälkeen 5 yötä, toisen 4 yötä sairaalassa. Tämä on kätevää, koska lastenlääkäri tekee sairaalassa vauvalle pakolliset tarkastukset paikanpäällä, muuten pitäisi kotoa lähteä lastenlääkäriin. Saksassa mahtava juttu on kätilön (jonka olet itse raskauden aikana valinnut, eli monet kätilöt ovat freelancereita täällä) vierailut luonasi kotona synnytyksen jälkeen, hän tulee jeesaaman imetyksessä, tsekkaa, että palaudut oikein (esim. itselläni ei kohtu kunnolla palautunut ja kätilö lähetti gynekologille pikapikaa), punnitsee vauvan, neuvoo muutenkin jne. Tätä jopa viikojen ajan, jos on jotain ongelmia. Olin tosi tyytyväinen kaikkeen eikä maksanut senttiäkään.
Synnytin Saudi-Arabiassa, ihan hyvin meni. Miehen työpaikka öljy-yhtiö Saudi-Aramco maksoi yksityissairaalan maksut.
Minä olen se englannissa synnyttänyt ja minulla myös oli kätilö kotona sekä ennen synnytystä että jälkeen. Tosin en usko, että siellä aina on, mutta ulkomaalaisena jolla on vähemmän tukiverkkoja he halusivat tällaisen tarjota. Kaikki tarkit oli hänen kanssaan (plus lääkärit ja neuvola sitten myöhemmin). Synnytys ja tämä palvelu ei maksaneet mitään. Englannissa myös on kovaa huutoa suosia imetystä, koska siellä niin harva nainen imettää. Eli siihen sai paljon kannustusta ja tukea. Olivat myös kovasti hurahtaneet luonnonmukaisuuteen (vaikka tarvittaessa tosiaan ihan kunnon lääkkeet sai). Meille opetettiin että vauvan kynnet tulee purra poikki eikä leikata saksilla ja vastasyntyneen voi antaa ryömiä aluksi rinnalle. Niin hän tekikin! Kaikki muu meni todella mukavasti, mutta ne kätilöt (vai mitä olivatkaan) jotka toistuvasti käännyttivät minut pois sairaalasta olivat aika nyrpeitä tyyppejä. Ja se eka kätilö jonka sitten soittivat hätiin kun sinne väkisin tulin. Mutta sitten hän melko nopsaan huomasikin, että on syytä mennä sektioon ja kymmenen minuuttia myöhemmin lapsi maailmassa. Neuvolassa oltiin ihania ja ystävällisiä. Sitä ihmislämpimyyttä joskus kaipaan Suomessa mihin siis muutin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa. t.ap
Yhdysvallat on iso maa, missa osavaltiossa?
Vierailija kirjoitti:
Yksikään lapsi ei ole jäänyt syntymättä missään päin maailmaa. Älä siis huolehdi, kaikki tulee pihalle, tavalla tai toisella.
Väärin. Joskus lapsi ei tule ulos, ja jos sektiota ei ole tarjolla, se merkitsee ihan lievimmässä tapauksessa lapsen kuolemaa, mutta yleensä sekä lapsen että äidin kuolemaa. Tämä on karu totuus suurissa osissa maailmaa. Joten voitaisiinko jo lopettaa tuon typerän ja valheellisen väitteen levittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Californiassa. t.ap
Miten niin varmaan Kaliforniassa? Eiko sinulla ole jo synnytyslaakari joka sinua hoitaa? Sairaala maaraytyy sen mukaan missa laakarilla on oikeus harjoittaa tointaan eli privileges.
Varaudu nyt ainakin siihen etta hoitajat ovat ystavallisia ja hymyilevia, voi olla shokki suomalaiselle.
Kalifornian sairaalat eivat kylla ole maan parhaita, kokemusta on.
Saksassa näin kirjoitti:
Olen synnyttänyt molemmat poikani Saksassa. En nyt tiedä, onko tämä relevattia tietoa sulle, jos Yhdysvalloista vain on kyse. Valitsin antroposofisen sairaalan, vaikka en mitenkään kuulu heidän "kannattajiin". Synnytin molemmat ilman kivunlievitystä, ekassa ei oikein ehditty ja tokassa synnytyksessä en edes halunnut. Vähintään yksi kätilö oli kokoajan luonani, mikä tuntui turvalliselta. Varsinaisessa synnytyksessä myös kaksi kätilöä ja lääkäri. Imetykseen kannustettiin ja sairaalassa oli erityisiä imetyskätilöitä. Yövyin ekan synnytyksen jälkeen 5 yötä, toisen 4 yötä sairaalassa. Tämä on kätevää, koska lastenlääkäri tekee sairaalassa vauvalle pakolliset tarkastukset paikanpäällä, muuten pitäisi kotoa lähteä lastenlääkäriin. Saksassa mahtava juttu on kätilön (jonka olet itse raskauden aikana valinnut, eli monet kätilöt ovat freelancereita täällä) vierailut luonasi kotona synnytyksen jälkeen, hän tulee jeesaaman imetyksessä, tsekkaa, että palaudut oikein (esim. itselläni ei kohtu kunnolla palautunut ja kätilö lähetti gynekologille pikapikaa), punnitsee vauvan, neuvoo muutenkin jne. Tätä jopa viikojen ajan, jos on jotain ongelmia. Olin tosi tyytyväinen kaikkeen eikä maksanut senttiäkään.
Jos satut olemaan vielä paikalla, niin kerro toki, mikä tämä on! Kiinnostaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt Englannissa. Käyttävät paljon paremmin kivunlievitystä kuin Suomessa. Sairaalaan ei päässyt helposti, vaan pitivät viimeseen asti kotona. Jouduinkin sitten hätäsektioon. Mutta siis lääkitykset oli tosi kohdallaan enkä mitään epämukavuutta kokenut sen jälkeen kun sairaalaan pääsin.
Miksi Suomessa säästetään kipulääkkeissä synnytyksessä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa säästetään kipulääkkeissä synnytyksessä? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Koska Suomessa ei säästetä kipulääkkeissä synnytyksessä. 🙄 Olisin saanut epiduraalin heti, kun tulin sairaalaan, mutta en halunnut. Kaikki, mitä halusin, tuotiin heti tarjolle ja vaihtoehtojakin esiteltiin. Se on sitten eri asia, mitä kipulääkettä annetaan synnytyksen jälkeen, varsinkin sellaiselle, joka haluaa imettää vauvaa. Siinä mennäänkin sitten nopeasti panadol-linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta. t.ap
Jos lapsesi syntyy yhdysvalloissa, mitä teet tiedolla siitä, miten synnytys sujuu Iso-Britanniassa? Ihmettelen vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa ei säästetä kipulääkkeissä synnytyksessä. 🙄 Olisin saanut epiduraalin heti, kun tulin sairaalaan, mutta en halunnut. Kaikki, mitä halusin, tuotiin heti tarjolle ja vaihtoehtojakin esiteltiin. Se on sitten eri asia, mitä kipulääkettä annetaan synnytyksen jälkeen, varsinkin sellaiselle, joka haluaa imettää vauvaa. Siinä mennäänkin sitten nopeasti panadol-linjalle.
Olen kuullut että Suomessa odotetaan viimeiseen saakka ennen kuin pistävät epiduraalin/spinaalin ja sitten kun on tositoimet päällä niin ei enää ehditä antaa kun lapsi on syntymässä. Kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että Suomessa odotetaan viimeiseen saakka ennen kuin pistävät epiduraalin/spinaalin ja sitten kun on tositoimet päällä niin ei enää ehditä antaa kun lapsi on syntymässä. Kamalaa!
Tiesitkö, että epiduraalia ei voi laittaa liian aikaisin eikö liian myöhään? Kumpikin lisää komplikaatioiden riskiä. Jos tulet sairaalaan liian myöhään, niin sitä ei ehditä laittaa, se on voi voi. Ja jos taas tulet liian aikaisin, sitten on odoteltava, että avautumista on tapahtunut tarpeeksi. Ihmeellinen käsitys asioista teillä kuulopuheiden mukaan elävillä.
Sanosiin, että hieno homma jos miehesi työnantaja maksaa synnytyksen. Onko teillä mahdollista käydä eukäeen tutustumassa paikkaan, jonne matkannet synnyttämään? - Tuo kommenttisi edellä: "varmaan Californiassa" jätti mielikuvan, että et ole vielä varma siitäkään, missä synnyttämisesi tulee tapahumaan. Yhtään enempiä pelottelematta jatkan, että maailmalla tai yksin Jenkeissä on mahdollista kaikki ääripäät. "Synnytämisympäristö" voi olla monin tavoin erinomainen paikka, josta saa kaiken tuen ja avun, mitä ikinä voi kuvitella.
Mutta se voi olla myös jotain aivan vastakkaista. - Tässä mielessä Suomi on "taas" huippu maa. Sinun ei tarvitse olla huipputuloinen/ miljonääri saai omata super kallista yksiyistävakuutusa . jotta voit päästä synnyttämään valvotusti yliopistolliseen sairaalaan, jossa koulutettu ja osaava henkilökunta on tukenasi. - Ei suomalainenkaan järjestelmä ole virheetön mutta keskimäärin oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että epiduraalia ei voi laittaa liian aikaisin eikö liian myöhään? Kumpikin lisää komplikaatioiden riskiä. Jos tulet sairaalaan liian myöhään, niin sitä ei ehditä laittaa, se on voi voi. Ja jos taas tulet liian aikaisin, sitten on odoteltava, että avautumista on tapahtunut tarpeeksi. Ihmeellinen käsitys asioista teillä kuulopuheiden mukaan elävillä.
En tiennyt kun en ole synnyttänyt. Kaikilla tutuilla jotka ovat Suomessa synnyttäneet ei ole annettu kivunlievitystä vaikka ovat pyytäneet ja olleet ajoissa sairaalassa. Kahdelle ystävälle lääkärit sanoneet synnytyksen jälkeen että olisi voinut antaa mutta ei vaan annettu.
Missä maassa? Hyvin isoja eroja.