Synnyttäminen ulkomailla. Kellään kokemuksia? Miehen työpaikka maksaa synnyttämisen.
Kommentit (26)
Ap mä synnytin Ranskassa ja mun kätilö sanoi että jos hän olisi hoitanut ne mun ”neuvola” tarkastukset niin hän olisi suositellut että menen Suomeen synnyttämään. Hänen mukaansa Suomi on maailman paras maa synnyttää. Kätilö oli itse irlantilainen.
Yhdysvalloissa on huomattavasti suurempi synnytys kuolleisuus luku kuin Suomessa. Kannattaa tutkia tarkkaan minkälaisessa sairaalassa synnytät. Eli minkälaiset käytännöt siellä on, montako leikkaussalia on, joutuuko vauva vauvalaan vai saako olla koko ajan äidin kanssa jne. Myös kivun lievitykseen saatetaan käyttää sellaisia aineita jotka on Suomessa kielletty. Tarkkana siis että saat sitä mitä haluat.
Yksi asia mitä kannattaa miettiä on että kauanko siellä sairaalassa tai klinikalla saa olla vauvan kanssa. On turvallisempaa jos joku tarkastaa sinut ja vauvan useamman kerran päivässä parin päivän ajan. Mä tarvitsin itse antibioottikuurin ekan synnytyksen jälkeen ja mun molemmilla vauvoilla oli ongelmia myös jotka ei liittynyt tuohon mun tulehdukseen. Ekan lapsen kanssa jouduin olemaan 4 päivää sairaalassa ja tokan kanssa 3. En olisi itse huomannut mitään ellei hoitajat olisi tehnyt mittauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap mä synnytin Ranskassa ja mun kätilö sanoi että jos hän olisi hoitanut ne mun ”neuvola” tarkastukset niin hän olisi suositellut että menen Suomeen synnyttämään. Hänen mukaansa Suomi on maailman paras maa synnyttää. Kätilö oli itse irlantilainen.
Yhdysvalloissa on huomattavasti suurempi synnytys kuolleisuus luku kuin Suomessa. Kannattaa tutkia tarkkaan minkälaisessa sairaalassa synnytät. Eli minkälaiset käytännöt siellä on, montako leikkaussalia on, joutuuko vauva vauvalaan vai saako olla koko ajan äidin kanssa jne. Myös kivun lievitykseen saatetaan käyttää sellaisia aineita jotka on Suomessa kielletty. Tarkkana siis että saat sitä mitä haluat.
Yksi asia mitä kannattaa miettiä on että kauanko siellä sairaalassa tai klinikalla saa olla vauvan kanssa. On turvallisempaa jos joku tarkastaa sinut ja vauvan useamman kerran päivässä parin päivän ajan. Mä tarvitsin itse antibioottikuurin ekan synnytyksen jälkeen ja mun molemmilla vauvoilla oli ongelmia myös jotka ei liittynyt tuohon mun tulehdukseen. Ekan lapsen kanssa jouduin olemaan 4 päivää sairaalassa ja tokan kanssa 3. En olisi itse huomannut mitään ellei hoitajat olisi tehnyt mittauksia.
Vauvalaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvalaan???
Ennen oli Suomessakin sellainen järjestely mitä kutsuttiin vauvalaksi. Kaikki vauvat oli yhdessä huoneessa jossa lastenhoitajat hoiti niitä. Äidit sai levätä raskaan synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvalaan???
Ennen oli Suomessakin sellainen järjestely mitä kutsuttiin vauvalaksi. Kaikki vauvat oli yhdessä huoneessa jossa lastenhoitajat hoiti niitä. Äidit sai levätä raskaan synnytyksen jälkeen.
Sekoittuiko vauvoja keskenään näissä vauvaloissa? Milloin vauvalat lopetettiin?
Olen kuullut, että Suomessa annetaan kivunlievitystä vain jos ihan todella, todella tarvitsee... Englannissa oli enemmän sellainen meininki, että mitä vähemmän kipuja sitä vähemmän potilaat valittaa. Oli niin tujut lääkkeet osastolla toipuessa, että aloin kuulemaan ääniä ja samoin muut huoneessa olevat synnyttäneet. Kotiin myös sain kassillisen lääkkeitä ja olin jossain lääkehumalassa sen verran, että meni monta päivää ennen kun tajusin lukea ohjeet. Siis olin toki sen verran kärryillä, että otin sairaalasta saamieni suullisten ohjeiden mukaan, mutta vasta luettuani puteleitten kylkiä huomasin, että ei mun tartte ottaa max annosta. Mutta ihan mielenkiintoinen kokemus, kun kuitenkin siitä hyvin selvittiin eikä ollut mitään mainittavia kipuja koko aikana. Suurimpana muistan sektion jälkeen oli vaikea nousta sängystä ja käydä suihkusta, kun "maha oli leikattu auki" eli jotain kipua siinä oli tietty.
Ja siitä halusin vielä kertoa lisää, että tosiaan sairaalaan ei pääse niin helposti sisään kuin Suomessa. Lapseni synnytys oli hyvin samanlainen kuin sukulaiseni Suomessa. Suomessa synnyttäjä otettiin useaksi päiväksi sairaalaan ja annettiin jotain lääkettä, että pystyy lepäämään/nukkumaan "jotta jaksaa sitten ponnistaa". Meni hänelläkin lopulta sitten hätäsektioon. Minua taas ei otettu sisään, ei uskottu supistuksii, ei tehty alatutkimusta ei mitään...kätilö kävi kotona ja vei kävelylle helteessä. Lopulta hän usean päivän pyyntöni jälkeen ronkki sieltä ja sen seurauksena lapsivedet tuli. Kuulemma vielä 24h on ihan ok odottaa kotona! Kääk, se oli mulle henkisesti tosi vaikee paikka. En sit kyl alkanu ihan sitä kokonaan oottaa, vaan menin (toista kertaa!) väkisin sairaalaan. Jossa siis vastaanotto oli nyrpeetä ja sain myöhemmin läksytyksen siltä mun kotikätilöltä, että en ois saanut mennä.