Missä on ihmisten ylioppilaslakit?
Olin tänään kaupassa ja vaikka siellä oli tungosta niin itseni lisäksi vain kolmella oli ylioppilaslakit. Jotek ne lakit päähän hyvät ihmiset! Vappu on kevään ja ylioppilaiden juhla.
Kommentit (35)
Aamusta asti pitäisi olla päässä jos ulkona liikkuu tänään.
Kaupassa. Jäi aikoinaan ostamatta, kun en hakenut todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vappu on huomenna
Lakkilupa alkaa perinteisesti 30.4. kello 12.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu on huomenna
Lakkilupa alkaa perinteisesti 30.4. kello 12.
Kyllä se on ollut jo aamusta klo 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu on huomenna
Korjaan, vappu on tänään!
Minun kalenterissani Vapun nimipäivä on ensimmäinen päivä toukokuuta, eli huomenna.
Vappua voi toki viettää pidemmänkin aikaa kun vain yhden päivän, mutta siihen sisältyy aina tuo 1.5.
Oikea pitkän kaavan mukaan vietetty opiskelijavappu on huhtikuun 27. päivän ja toukokuun 5. päivän välinen yö.
Missä aloitetaan vappu noin myöhään? Aivan amatöörien puuhastelua tuommonen. Meillä Oulussa se alkaa joka vuosi viimeistään 20.4. Tänäkin vuonna rattoradio alkoi kuulua 19.4.
No lakki päähän aattona klo 18, tietty.
Nyt alkoi pelottavasti tuntua, että se lätsä voi olla jossain omassa komerossani, kun lapsuudenkodin roinat siivottiin. Vai laitoinko Punaisen Ristin riesaksi. Ei ole kyllä tunnearvoa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu on huomenna
Kello 18 vasta alaa perinteisesti lakkiaika.
Oma lakkini on jossain vaatekaapin perällä. Ei sitä oikein kehtaa käyttää. En kai koe, että ylioppilaana olemisessa olisi jotain niin erityistä. Miten jos olisi vaikka sellainen päivä, jolloin ne, joilla on ajokortti, roikottavat korttiaan kaulassa merkiksi siitä että tulipa suoritettua autokoulu joskus?
Yo-juhlista on melkein 30 vuotta. Parina ekana vappuna pidin lakkia, mutta sitten en enää. Ei sillä ole mulle juurikaan merkitystä. Hyvää vappua silti kaikille!
Ja niiden vauvapalstan suosikkien - diplomi-insinöörien - lakinkäyttö alkaa vasta ensi yönä klo 24 eli 1.5.
Ainakin Otaniemessä opiskelleiden eli parhaan A-ryhmän.
Tonttu Tomera kirjoitti:
Voiko sen korvata tonttulakilla?
Katselin juuri Ylen uutisklipin vapunvietosta vuonna 1977, ja kyllä vain, siellä oli tonttulakki jollakulla juhlijalla. Eli varmaan sopii. Nythän on vappu suunnilleen yhtä kylmä ja luminen kuin oli joulu, eli sikälikin passaa.
Sivistystä kirjoitti:
Vappu on työläisten juhla,ei hattujuhla,vaikkakin olette sen omineet.
Mene katsomaan työläisten vappua Hagikseen niin siellä näet myös yo-lakkeja pilvin pimein. Ei tietty tänä vuonna.
Mun lakki on lapsuudenkodissa kaapissa, ollut yo-juhlista lähtien (yli 25 v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vappu on huomenna
Kello 18 vasta alaa perinteisesti lakkiaika.
Oma lakkini on jossain vaatekaapin perällä. Ei sitä oikein kehtaa käyttää. En kai koe, että ylioppilaana olemisessa olisi jotain niin erityistä. Miten jos olisi vaikka sellainen päivä, jolloin ne, joilla on ajokortti, roikottavat korttiaan kaulassa merkiksi siitä että tulipa suoritettua autokoulu joskus?
Kyllä se YO lakki ja todistus on statussymboleita. Voit niillä kertoa muille että kuulut niihin parempiin ihmisiin jotka ovat menestyneet ja saavuttaneet jotain mikä on todella arvistettua omassa elämässään.
En ole koskaan pitänyt yo-lakki vappuna päässä tai muussakaan tilaisuudessa. Minulla on akateeminen loppututkinto ja yo-tutkinnolla ei ole sen jälkeen merkitystä kun saanut hankittua opiskelupaikan yliopistossa. En muutenkaan harrasta hattuja, korkeintaan käytän pipoa pakkaskelillä.