Kuinka monta kierrosta työhaastatteluissa voi olla?
Mun mies pääsi neljännelle eli viimeiselle kierrokselle, haettiin kaupan kassaa 0-tunisopimuksella :D Ensin videohaastattelu, ryhmähaastattelu, sitten jonkun pikkupomon haastattelu ja viimeisenä kävi ylimmän henkilöstöjohtajan puheilla.
Ei päässyt töihin. Tämä saaga tapahtui siis ennen korona-aikaa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä paikassa kun hain asiantuntijatyötä niin homma alkoi normaalilla HR:n haastattelulla, sitten oli ryhmähaastattelu, sitten otettiin mukaan lähiesimies siihen seuraavaan yksilöhaastatteluun, sieltä psykologisiin testeihin, sitten piti tehdä yksi ihan oikea projekti aikataulutuksineen, budjetteineen yms ja esitellä se johtoryhmälle. Tästä sitten homma jatkui johtoryhmän haastattelulla, joita oli kaksi eri kierrosta kun haastateltavien lukumäärä väheni ja viimeisenä kirsikkana oli sitten viikon "työkokeilu" ilman virallista sopimusta, jos vaikka jonkun kanssa ei olisi natsannut kemiat yhteen niin ei olisi tarvinnut virallista työsopimustakaan kirjoittaa. Homma meni oudoksi ja lähdin sieltä parin kuukauden jälkeen, kun meininki oli aivan pelkkää mikromanageerausta johtoryhmän taholta.
Seuraavaan paikkaan hakiessa kävin kerran paikan päällä juttelemassa, samassa yhteydessä kirjoiteltiin työsoppariin nimet ja työt alkoi seuraavana ma
Kuulostaa tyypilliseltä vastuun pallottelulta. Ulkopuolinen rekrytoija ja psykologiset on testit on osa tätä vastuun välttelyä. Oikean henkilön osaa parhaiten valita se joka on on samoja hommia itsekin tehnyt. Esimies on tähän hyvä, jos ei ole pelkkä linjaesimies, vaan on selvillä mitä tehtävä vaatii ja on kenties itselläkin kokemusta hommista.
Osattiin ennenkin, tämä tapahtui vuonna 2003, homma oli ostetty työkkäriltä,
1. Rekrytoijan haastattelu
2. Rekrytoijan 2. haastattelu
3. Psykologin haatattelu
4. 8 h kestävä "palikkatesti"
5. 8 h ryhmätehtäviä, joista pitempi viimeinen videoitiin
6. Ensimmäinen työnantajan haatattelu.
sitten vielä sopparin neuvottelu, eli sain paikan ja sillä tiellä vieläkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalan/kiinteistösijoitusalan firma oli kyseessä PK-seudulla. Menin viikoksi "töihin" kun ei ollut parempaakaan tekemistä, mutta sovittiin kuitenkin että siitä saa tunnit laittaa ylös ja pitää lomana jos sellainen mahdollisuus on työkuorman puolesta. Sitten kun ilmoitin lähteväni muualle niin näistä tunneista alkoi vääntö kun eivät halunneet niitä maksaa poiskaan, onneksi olin työsopimukseen kuitenkin vaatinut kirjattavan näistä kun ajattelin että voi myöhemmin tulla vielä silmille. Mutta härskiä on toiminta, kaiketi tällä alalla niin paljon tekijöitä vapaana tällä hetkellä että käyttävät häikäilemättä hyväksi.
Kuulostaa aika tutulta tuo toimiala ja tämäkin firma pk- seudulla.
Onko konserni ulkomaalaisomisteinen?
Kannattaa kaikki sovitut asiat pyytää kirjallisena, muuten niiden olemassaolo kiistetään tai kyseenalaistetaan. Vaikka käyttäisivät vakiomuotoista työsopimuspohjaa, niin ei se tarkoita sitä etteikö siihen voisi muutoksia tehdä. Se kannattaa huolella lukea läpi ja miettiä mitä on haastatteluiden aikana sovittu, ja valvoa että kaikki tulee mustaa valkoisella.
Jos kyseessä tosiaan sama firma, niin johtoporras on seuraava pykälä jumalasta ja niiden päätöksiä ei saa kritisoida. Oli ne sitten huonoja tai vielä huonompia. Työajan seuranta on se mistä tykättiin, esihenkilö saattoi kysyä minkä takia Teams-pallukka näytti keltaista eikä vihreää nyt yhtenä esimerkkinä. Syy saattoi olla se, että puhuit työpuhelua, olit vessassa tai muuten vaan et pariin minuuttiin koskenut koneeseen.
Sähköpostiin jos jostain syystä joutui laittamaan ylempää johtoa jakeluun, niin monesti siellä sitten samalla jakelulla korjattiin jotain yksittäistä sanamuotoa tai muuta olematonta ja asiaan mitenkään liittymätöntä nyanssia. Vastuuta pakoiltiin, päätöksiä ei tehty ja sitten jos joku meni vihkoon niin syypää oli aina toimihenkilö. Johtoryhmällä tuntui olevan sellainen linjaus, että jos ei tee päätöstä ollenkaan niin eipähän ainakaan tule tehtyä väärää päätöstä.
Kiire on aina ja käsiä liian vähän, puhelin alkaa soimaan seiskalta aamulla ja vastata täytyy vaikka kymmeneltä illalla tai viikonloppuna. Sinänsä korvaus työstä oli ok, mutta tuo kaikki muu ei ollut ainakaan oma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalan/kiinteistösijoitusalan firma oli kyseessä PK-seudulla. Menin viikoksi "töihin" kun ei ollut parempaakaan tekemistä, mutta sovittiin kuitenkin että siitä saa tunnit laittaa ylös ja pitää lomana jos sellainen mahdollisuus on työkuorman puolesta. Sitten kun ilmoitin lähteväni muualle niin näistä tunneista alkoi vääntö kun eivät halunneet niitä maksaa poiskaan, onneksi olin työsopimukseen kuitenkin vaatinut kirjattavan näistä kun ajattelin että voi myöhemmin tulla vielä silmille. Mutta härskiä on toiminta, kaiketi tällä alalla niin paljon tekijöitä vapaana tällä hetkellä että käyttävät häikäilemättä hyväksi.
Kuulostaa aika tutulta tuo toimiala ja tämäkin firma pk- seudulla.
Onko konser
Kiitos tuhannesti! Olen melko varma että sama firma. Teams heilläkin näyttää olevan käytössä. Eli aika haastavalta näyttää vaikuttavan. Ja nämäkin tarjoavat hämmästyttävän hyvää palkkaa. Siis tarjous tuli heiltä itseltään, itse en olisi edes uskaltanut pyytää niin paljon.
Ovat myös korostaneet minulle haastatteluissa että on kiirettä ja resurssipulaa, ja että työajoissa täytyy joustaa.
t. 7
Kiitos, luulen että tiedän mikä firma.
Osaatko kertoa mitä mun kannattaa huomioida heidän kanssa jos päädyn tekemään sopparin ja menen töihin? Siis siitä näkökulmasta että turvaan selustani.
t. 7