Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
761/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuusta romanikulttuuri on tietyllä tapaa hieno kultuuri. Mistä romanikultttuuri on peräisin? Kun miettii eurooppaaa ja sitä koko mannerta niiin se on melko sekalainen kultttuurien sikelmä. Ittse pidän saksalaisia kaikkein rationaalismpina ja mitä enemmmän mennään itäään niin alkaa olla jo melko yhteisöllllistä.

Vierailija
762/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysyttävää, mutta ärsyttää se minuakin minkälaiseksi asenteeni on muovautunut romaneja kohtaan sen jälkeen kun muutin Lapista Pohjois-Pohjanmaalle... Lapsuudenkodin pikkupaikkakunnalla muistan asuneen yhden vanhan romanipariskunnan, oikein asiallista ja sydämmellistä väkeä. Muistan heidän toisinaan myyneen liinavaatteita, ja muistan ostaneeni heiltä sievän tyynynliinan kun olin joku 7 vuotta. 

Kaupunkiin muuton jälkeen, olin 19 vuotta, ekassa kämpässä alakerran (2. kerros, minä asuin 4. kerroksessa) naapuri (huom. nuorisoaunto yhdistyksen kämppä, ikäraja joku 24v) oli romaniperhe ainakin kolmessa polvessa (ok kokoisessa kolmiossa mutta... miten mahdutat tusinan ihmistä 70 neliöiseen asuntoon??). 

Kesäisin oli epämukavampaa kuumudesta huolimatta pitää ikkunoita auki, koska alakerran naapurit pitivät myös ja keskustelivat HUUUUUUUUTAMALLA. Lapset kutsuttiin naapuritalojen leikkikentiltä samalla lailla karjumalla parvekkeelta; vastaavasti jos lapset halusivat päästä sisään, he huusivat parvekkeen alapuolella. 

Sauna ja pesutupa olivat sen muotoinen (1. kerros, ei asunhuoneistoa) että osa sen kattoa oli ihan tämän asunnon parvekkeen vieressä; parvekkeen katolla säilytettiin roskapusseja, eikä tosiaankaan vain yhtä iltapäivää vaan päiviä. Parvekkeiden alapuolella maassa oli kaiken aikaa kaikenlaista outoa roskaa, josta meille niissä asunnoissa joiden parvekkeet olivat siinä ylhäällä sanottiin, mutta koska 3. kerroksen kämppä oli sillä hetkellä tyhjillään ja tiesin ettemme minä tai kämppikseni paisko roskia parvekkeelta... 1+1, kenenköhän roskia? 

Sauna ja pesutupa itsessään olivat jatkuvasti tukossa; varauskirjassa ei merkkiäkään mutta romaninaapurit syörittivät pyykkiä kaiken aikaa ja samoin sauna oli joka päivä päällä. Öisin sentään pystyi hiippailemaan pesemään pyykkiä. Kerran tuossa taloudessa asuneella nuoremmalla naisella (ei hajuakaan oliko jonkun sisko, serkku, tyttöystävä vai mikä) oli ilmeisesti kadonnut(?) hame(??) pyykkituvasta, ja kun olin hakemassa työvaatteitani kuivaushuoneesta tämä neiti, vihaisena kuin ampiainen, katsoi että on ihan ok pistää minut johonkin ihmeen ristikuulusteluun hänen hameestaan.

Ovien lähelle nurmikolle tuli ajan oloon improvisoitu parkkiruutu, kun nurmi siis lakkasi kasvamasta säännöllisen parkkeeraamisen johdosta. Lapset ruinasitvat vieraita ihmisiä kaupan lähellä ostamaan heille tupakkaa. Kerran joku vieras mies yritti kiroillen ja rähjäten kiivetä tämän toisen kerroksen parvekkeelle keskellä yötä.

Enkä sano että kaikki olisivat tätä samaa. Uskon että puhtauden arvostus kuuluu kulttuuriin, vaikkei se ehkä tällä taloudella ollut ihan 10/10.   

Tuon kämpän jälkeen asuin ihan super siistissä ja rauhallisessa talossa, jonka lähikaupan kulmilla roikkui romaneita kaiken aikaa. Ostin siihen aikaan epähuomiossa itselleni pitkän tumman hameen ja käytinkin sitä ehkä juuri sen yhden kerran ihmisten ilmoilla, ja uskon että sen johdosta tulin tuijotetuksi oikein huolella. Kerran, ei tämä hame päällä, minulle tultiin myymään jotakin hiton sukkia kun olin nostamassa rahaa otolta.

(en jaksa oikolukea, sori)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaupan kassalla työssä ja se varastelu meni niin, että miehet tulivat siihen kassan eteen seisomaan ja kyselemään tyhmiä peittäen näkymän muualle myymälään, jossa lapset repivät auki sipsipusseja ja levittivät lattialle, ja naiset tunkivat hameisiinsa tavaraa minkä ehtivät. Kun yritin siirtyä kassalta, miehet tarttuivat rintoihini ja puristivat niistä tosi kipeästi. Myös kun olin raskaana, mus.talaismies painoi minut vatsoineen seinää vasten ja kopeloi sillä aikaa kun muut tekivät mitä sattui. Kauppa oli näitä pieniä myymälöitä, joissa ollaan yksin työvuorossa.

Tuli vuosien mittaan selväksi, että meillä ilmeisesti sitten asioi vain se pieni epärehellinen vähemmistö eikä koskaan osunut sitä rehellistä enemmistöä paikalle. Päivävarastelu ei lopulta myöskään riittänyt, vaan lopulta tultiin yöaikaan takaovesta sisään ja vietiin tupakat, makkarat ja kaljat takaovesta. Sitten kiireesti Ruotsiin, poliisi ei sieltä tavoittanut siihen aikaan.

Täällä toinen kaupantäti ja juuri samoja kokemuksia eli yli 30v pienessä kaupassa olen työskennellyt ja myös yksintyöskentelyä. Moni nuori tulee avoimin mielin eli ketään ei ennakkoon epäile ja huomaa tämän asian järkyttyneenä, että on luullut yleistämiseksi yms.

Just toi, että nuorena sitä on niin sinisilmäinen ja uskoo nuo puheet sorrosta ja rasismista ja haluaa omalla käytöksellään osoittaa luottamusta romaneja kohtaan ja olla syrjimättä. Niin silloinhan ne iskee kimppuun, huijaa, valehtelee, lainaa rahaa tai vie väkisin. En viitsi edes kertoa millä tavalla oma luottamukseni romaneihin meni mutta ymmärrän nykyään, että ns. ennakkoluulot ei ole mitään luuloja eikä varsinkaan ennakkoon luulemisia, vaan perustuvat kokemukseen. Minä en aio enää antaa tilaisuutta kellekään romanille, ei ole varaa eikä terveyttäkään.

Ja ei heilauta ollenkaan jos mua sanotaan rasistiksi. Olkoon sitten niin.

Tämä.

Itse aloitin keskusteluun osallistumiseni sivulla 11 ja pahinta on juurikin tuo, että on halunnut uskoa ja antaa mahdollisuuden lukuisia kertoja ja lähes aina on joutunut pettymään. Se hetki kun tajuaa, että tämähän ei olekkaan vain suvaitsemattomien rasistien puhetta vaan täyttä totta!

Vierailija
764/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy tälläinen ketju kun Mitä olet aina halunnut tietää romaneista? Etsikääpä se pitkä keskustelu ja hyviä vastauksia.

Vierailija
765/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin 19 sivua ja ainakaan siihen mennessä aloittaja ei ollut vastannut kysymyksiin seksuaalivähemmistöistä,vaikka on kysytty jo MONTA kertaa? Eli ilmeisesti olette suvaitsemattomia koska et vastaa kysymykseen. Heitetäänkö muksu ulos jos kertoo olevansa homo? Vai salaileeko kunnes muuttaa pois kotoa? Kauheeta jos noin on. Erikoisia sääntöjä...

Vierailija
766/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn puolesta tapaan paljon romaneja ja silloin aina on kyse väkivallasta. Romanikulttuuri on hyvin väkivaltainen ja väistämissäännöt ja verikostot ihan käsittämättömiä. Naisen asema näyttäytyy ainakin minulle aika surkeana monesti. Välillä on pakko ollut lähteä hullun, väkivaltaisen miehen mukaan että sopu säilyy. Mitä tasa-arvoa se on? Ja lapset sen kaiken näyttämöllä. Ja jos romaninainen lähtee uuden miehen mukaan, on lapset jätettävä isälleen. Toisin sanoen isän suvulle. Toki aina näin ei tehdä, mutta sitäkin näkee. 

Vierailija
767/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla oli asunto vuokrattuna romaniperheelle. Kun perhe muutti pois isompaan asuntoon, loppusiivous oli tehty viimeisen päälle ikkunoita ja kaikkia nurkkia myöten. Naapureilta ei kuulemma koskaan tullut tästä perheestä tai heidän vieraistaan valituksia, useamman vuoden siinä asuivat. Toinen vanhempi oli palkkatyössä. He kertoivat olevansa uskovaisia, käsittääkseni helluntailaisia. Varmasti on ihmisillä huonojakin kokemuksia romaneista naapureina ja vuokralaisina, mutta sitten on myös niitä kunnollisia, ettei pidä yleistää.

Vierailija
768/1621 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutaman vuoden eräässä liikkeessä myyjänä keskisuurella paikkakunnalla. Ainakaan sinä aikana eivät romanit liikkeestä varastaneet, vaikka heitä käskettiin vahtimaan. Ihan tavallisia asiakkaita olivat ja ostoksena maksoivat enkä huomannut muitakaan häiriöitä.

Vierailija
769/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla oli asunto vuokrattuna romaniperheelle. Kun perhe muutti pois isompaan asuntoon, loppusiivous oli tehty viimeisen päälle ikkunoita ja kaikkia nurkkia myöten. Naapureilta ei kuulemma koskaan tullut tästä perheestä tai heidän vieraistaan valituksia, useamman vuoden siinä asuivat. Toinen vanhempi oli palkkatyössä. He kertoivat olevansa uskovaisia, käsittääkseni helluntailaisia. Varmasti on ihmisillä huonojakin kokemuksia romaneista naapureina ja vuokralaisina, mutta sitten on myös niitä kunnollisia, ettei pidä yleistää.

Kunnollisia taitaa, olla siinä joukossa sellainen määrä, ettei heidän osuuttaan pidä yleistää.

Vierailija
770/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi inhoatte/halveksutte valkoisia?

Myönnän että osa tekee näin. Luulen että kyseessä on opittu huono asenne vanhemmilta, kun vanhemmat ovat saaneet huonoa kohtelua osakseen niin opettavat sen lapsille. Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä. Siksi osa, kuten minä, ei edes ota valkolaisen käärimää tupakkaa koska se on koskenut sen suuhun.

Itselläni on aika monta kaveria valkolaisista ja kohtaan heidät ihmisinä, en "valkolaisina".

Saako sinua/tietä kutsua mustalaisiksi, kun sinä näytät kutsuvan ei-mustalaisia valkolaisiksi? 

Miksi puhut meistä ja teistä? Sanotte että olette ihan kun mekin, että ei saa erotella, mutta tämä pätee vain silloin kun se on teille hyvkäksi, ja oikeasti ette pidä valkolaisia samanarvoisina vaan likaisina. Jos valkolainen pitää teitä likaisina onko se rashistista? Entä onko se että te pidätte valkolaisia likaisina rasmistista? Ja jos vain toiseen tulee kyllä-vastaus, niin miksi näin?

Vierailija
771/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin 19 sivua ja ainakaan siihen mennessä aloittaja ei ollut vastannut kysymyksiin seksuaalivähemmistöistä,vaikka on kysytty jo MONTA kertaa? Eli ilmeisesti olette suvaitsemattomia koska et vastaa kysymykseen. Heitetäänkö muksu ulos jos kertoo olevansa homo? Vai salaileeko kunnes muuttaa pois kotoa? Kauheeta jos noin on. Erikoisia sääntöjä...

Tämä se ongelma tuntuu monesti olevan silloin, kun ollaan tiukasti jossain ryhmässä, eism. kulttuurisesti tai uskonnollisesti, yleensä molempia. Kuulutetaan ihmisarvoa itselle, ja tasa-arvoa oman ryhmän ja valtaryhmän välille, mutta ei oteta huomioon ettei se omakaan ryhmä anna ihmisarvoa itseään pienemmälle, tai "vääränlaiselle" ryhmälle kuten vaikkapa homot. Kysyttäessä asiaa vältellään, tai se ohjataan "en minä, mutta kun raamattu/kulttuuri/what ever, eli ulkoistetaan. Samat perustelut eivät käy muiden suusta. Ei passaa sanoa että minun kulttuurini ei ota joukkoon sellaisia jotka dissaavat naisia/lapsia/homoja/tummaihoisia/you name it, vaan koska olen "valtavirtaa" minun tulisi hyväksyä varastaminen, väkivalta, kunniamurhelius, päällekäyvyys, sylkykuppina oleminen... Vain pieni ryhmittymä saa olla jotain mieltä ja se pitää muiden ottaa huomioon, isossa ryhmässä ei jostain syystä saa olla omaa mieltä mistään, tai ainakaan sitä ei tarvitse ottaa huomioon, kun en edusta jotain tiukasti rajattua ryhmää, johon en edes voi päästä osalliseksi, kuten romanius tai saamelaisuus. He eivät ota minua jäsenekseen. 

Jatkuvasti puhutaan siitä miten suomlalinen ihminen on se joka itsensä suomalaiseksi tuntee, ei tarvitse olal samaa kieltä, vaaleaa ihonväriä, ei suomalaista passia ei mitään, vaan pelkästään se että joku _tuntee_ itsensä suomalsieksi riittää. Muu olisi rasmistisma. Saamelaiseksi taas et voi päästä sillä että tunnet olevasi sellainen. Edes vaatetta et saa päällesi laittaa jos et ole "heikäläisiä". Jostain syystä tämä ei ole raselistista.

Ihmettelen törkeää kaksinaismoralismia suuresti.

Raamatusta löytyy hyvä sanonta tähän siitä, kuinka ei nähdä malkaa omassa silmässä, ainoastaan rikka toisella. I

Vierailija
772/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jännä, kuinka olette niin siistejä ja puhtaus on tärkeää. Kun olin töissä autokaistalla, romanit AINA nakkasivat kaikki roskat autosta pihalle, vaikka roskiksen viereen olisi parkeerattu. Toki kyllähän se auto pysyy siistimpänä noin... Aivan järjetöntä se roskan määrä kun tuuli ja linnut vielä levittelivät ne ympäriinsä. Monesti kyllä luukulla muistutettiin että roskat sitten roskiin, mutta ikkunastahan ne lensivät parkkipaikalle ihan joka kerta.

Vierailija
773/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko todellakin sitä mieltä, että prosentin pitää olla tasan sata ennenkuin voi yleistää?

Vierailija
774/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä, kuinka olette niin siistejä ja puhtaus on tärkeää. Kun olin töissä autokaistalla, romanit AINA nakkasivat kaikki roskat autosta pihalle, vaikka roskiksen viereen olisi parkeerattu. Toki kyllähän se auto pysyy siistimpänä noin... Aivan järjetöntä se roskan määrä kun tuuli ja linnut vielä levittelivät ne ympäriinsä. Monesti kyllä luukulla muistutettiin että roskat sitten roskiin, mutta ikkunastahan ne lensivät parkkipaikalle ihan joka kerta.

Se koskee vaan sitä kotia varmaan katsos, eihän sitä yleisellä paikalla tarvi enää käyttäytyä...

Jännä myös tuo vanhusten kunnioitus, omia kunnioitetaan juu, valtaväestön vanhuksia ryöstellään jne. Ei ulotu kunnioitus valkolaisiin.

Pakko mainita että ärsyttää myös tuo pummaaminen johon heidän parissa törmännyt, lähikaupan ulkopuolella on lähes aina kun menee yksi vanhempi romaninainen, ja AINA pummii kahta euroa tai tupakkaa. Käsken menemään töihin ensi kerralla.

Vierailija
775/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koskee vaan sitä kotia varmaan katsos, eihän sitä yleisellä paikalla tarvi enää käyttäytyä...

Jännä myös tuo vanhusten kunnioitus, omia kunnioitetaan juu, valtaväestön vanhuksia ryöstellään jne. Ei ulotu kunnioitus valkolaisiin.

Pakko mainita että ärsyttää myös tuo pummaaminen johon heidän parissa törmännyt, lähikaupan ulkopuolella on lähes aina kun menee yksi vanhempi romaninainen, ja AINA pummii kahta euroa tai tupakkaa. Käsken menemään töihin ensi kerralla.

Käske vaan. Sitten se alkaa itkeä sulle syrjinnästä työnhaussa ja haukkuu rasistiksi. Parhaassa tapauksessa kuvaa koko shown ja oot ip-lehdissä ja käräjillä. Kyllä noi osaa eli kannattaa miettiä.

Vierailija
776/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia tästä ketjusta poistetaan ihan asiallisiakin viestejä? Niinkuin minun kokemukseni järjestyksenvalvojana sivulta 11 ? Ei kai voi olla niin, että jos joku (romani?) taustalla ei halua tosiasioiden tulevan julki ja valittaa postauksesta se automaattisesti poistetaan ? Vapaassa maassa poistetaan viestejä täysin mielivaltaisesti, olisi kiva kuulla perustelut.

Vierailija
777/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi romanit eivät halua kehittyä? Opiskella? Koulutus on tie pois alkukantaisesta käytöksestä, jota myös "kulttuuriksi" (r. asismin pelossa) kutsutaan.

Vierailija
779/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun sosiaalitoimistossa näkee romanin, moni pitää häntä automaattisesti asiakkaana. Jenita Stenroth istuu kuitenkin virkailijan puolelle. Koulutettu, itsenäinen nainen murtaa muutenkin romanikulttuurin myyttejä."

"Hän on opiskellut sosionomiksi, saanut työpaikan ja täydentää nyt tietotaitojaan Tampereen yliopistossa. Sieltä hän valmistuu sosiaalityöntekijäksi ja yhteiskuntatieteiden maisteriksi."

https://www.epari.fi/uutiset/online-uutiset/koulutettu-romaninainen-mur…

Vierailija
780/1621 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/romaninuoret-tahtaavat-korkealle-mutt…

Miksi nämä kunnioitetut vanhat ovat kovin usein sossun elättejä? Minä sain ainakin valkolaisena oman suvun vanhoilta esimerkin itsensä elättämisestä työnteolla. Romanit jauhavat perinteistään mutta elävät oman sukuni vanhojen työllään ansaitsemista veroeuroista. Tiedän näiden tekevän ja tehneen ennen eläkeikää monta kertaa raskasta työtä pienellä palkalla. Mutta kouluttamaton romonihan on keksittyine tapoineen niin hieno ettei voi alentaa itseään palkkatyöhön.

Minulla ei riitä ymmärrys tämän kulttuurin erityispiirteille eikä varsinkaan selityksille miksi romani nainen ei voi ottaa työtä vastaan koska ei voi esiintyä vanhojen nähden kuin "kansallispuvussa". Se on huvittavaa että ei edes tavoistaan tiukasti kiinni pitämisestä tunnetuilla musliminaisilla ole tällaisia esteitä työnteolle. Enemmän näitä näkee työelämässä kuin suomalaisia nuoria romaninaisia.