Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
461/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehenne pukeutuvat niin pöljästi? Talvipakkasella jotkut puvunkengät, suorat polyesterhousut, kiitelevä pusakka? Ja aina se geelattu 50-luvun rasvistukka?

Kuuluu perinneasuun ja on aikuisen miehen asu. Mielestäni pukeutuvat siististi :)

Vierailija
462/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suhtaudutaan nuoriin, jotka ovat tulleet raskaaksi avioliiton ulkopuolella? Olen pari kertaa nähnyt tosi nuoren naisen/teinin mustalaisvaatteissa työntämässä vauvanvaunuja. Oikeasti hän oli max. 14 vuotias. Minkä ikäisinä yleensä aletaan käyttämään kansallispukua? Katsotaanko, että jos tulee raskaaksi, niin on aikuinen iästä huolimatta? Miten yleisesti ottaen suhtaudutaan nuorten seurusteluun? Ja miten suhtaudutaan valkolaisen ja mustalaisen seurusteluun?

Se on tosi ikävä juttu ja paha, mutta asiaa voi hyssytellä juurikin laittamalla isot hameet. En henk. koht tunne ketään jolle olisi käynyt niin. 16-20 vuotiaana aletaan käyttämään.

Toisiin olen jo vastannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin väärin/noloa kertoa lapsensa ikää muille? Juttelin joskus marketissa romaninaiselle jolla oli vauva vaunuissa. Kysyin kuinka vanha vauva on, jolloin nainen nolostui silminnähden ja mutisi vaan "ihan pikkuinen vielä" Odotin saavani vastauksen tyyliin 2 tai 3kk.

On, vauvan ikää ei saisi kysellä. Se viittaa lapsen alkuperään ja mitä on tehty että lapsi on saatu, ja se on tabu. Toisaalta nykyään olen nähnyt facebookissa päivityksiä jonkun lapsesta ja ikä sen perässä, esim 5kk.

Tiedätkö, mitä äitisi ja isäsi on tehneet sinua alkuun laittaessaan? 

Seurustelu on häpeällistä, lapsenteko (konkreettinen toiminta) on häpeällistä, vessassa käyminen häpeällistä, mutta silti niitä kaikkia vaan tehdään ja mahdollisimman nuorena kaiken lisäksi. Koetko itse asiossa koskaan ristiriitaa, kyseenalaistatko sitä, miksi asiat on näin? (Jos vastaat kyllä, jatkokysymykseni on, että aiotko tehdä asioille itse mitään ja muuttaa tulevaisuutta?)

Kerrot ekassa avauksessa, että haluat hälventää ennakkoluuloja ja romuttaa stereotyyppisiä käsityksistä teistä, mutta itse asiassa olet minulle vahvistaneet melkein kaikki mitä olenkin ajatellut.

No, minä en yleistä kaikkia romaneja taskuhameisiksi rosvoiksi tai työnvieroksujiksi joten pois ne stereotypiat minusta. Mutta kaikki tuo muu, niin... Hyvässä ja huonossa. Sairaalassa parveilette koko suvun voimin, vaikka se sairas ei jaksaisi ja sairaus itsessään aiheuttaa vaikka hallitsemattomia päästöjä peräpäästä, siellä te ootte ja aiheutatte häpeää sairaalle. Tai vaikka nainen, sairauden hoito edellyttäisi että pidettäisiin helppoa sairaala-asua, mutta siellä se Mirikli tai Desiree on röijy päällään kun ei voi sukunsa nähden näyttäytyä muussa kuin romaniasussa. 

Jokainen saa minusta elää tavallaan, KUNHAN tavat ei ole ristiriidassa vallitsevan lainsäädännön kanssa. Suomessa on liikkumisvapaus, aikuisella ihmisellä itsemääräämisoikeus, vapaus asua itse valitsemassaan paikassa, oikeus kouluttautua jne. Tätä minä töissäni sanon tänne tulevillekin. Olen siis pakolaisohjaaja. Niin minun on vaikea ajatella, että romanikulttuurillakaan olisi Suomessa sen kummempia erillisoikeuksia. Mitä itse olet mieltä, noin yleisellä tasolla? 

Mielestäni asiat ovat hyvin näin ja en aio muuttaa mitään.

Vierailija
464/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi romanimies voi iskeä suomalaisnaisia baarissa mutta jos suomalaismies iskee romaninaista käy koko romanisuku hyökkäykseen?

Vierailija
465/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nuoren etukäteen kysyä vanhemmiltaan käykö tämä sulhanen vai kuinka tuossa menetellään? Vinkkaako vanhemmat sopivasta puolisosta vai saako itse katsella?

Itse katsellaan puolisot ja seurustelusta ei vihjailla vanhemmille ja se pyritään salaamaan. Esimerkiksi pari ei ole kahdestaan, ettei muille ala tulla ideoita vaan usein hengaillaan porukalla.

Karkaaminen on vanhemmille sitten se merkki että nyt nuori seurustelee. Usein se on esim. sisarus, serkku tai vastaava joka kertoo asiasta. Vanhemmat sitten soittavat että kenen kanssa lähdettiin.

Kumppani tuodaan esille sitten karkaamisen jälkeen jos vanhemmat hyväksyivät suhteen. Siltikin ensimmäiset vierailukerrat on todella kankeita ja häpeällisiä.

Harrastatteko te nuoret paljon irtosuhteita (salaa)? Entä seksi ennen kihloja tai naimisiinmenoa?

Onko suhteessanne romantiikkaa?

"Suomalainen mies ei puhu eikä pussaa", entä romnimies?

Kaikkea kuvailemaasi tapahtuu ja kyllä nykynuorisolla on eksiä. :) ja me ei perinteisesti olla menty naimisiin koska kirkko ei hyväksynyt meitä, joten parisuhde on siis yhtä virallinen kuin avioliittokin meidän keskuudessa.

Riippuu miehestä, ainakaan hiljaisia eivät ole kuten suomalaiset :)

Vierailija
466/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuljette golfmailojen kanssa Helsingin kaduilla vaikka ette golffaa?

Vierailija
467/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko romaneilla joku oma nimistö, mistä on tapana valita vauvalle nimi? Olen huomannut että valtaväestön nimitrendit eivät leviä romanien keskuuteen.

Ei ole omaa nimistöä, mutta on oma nimimuoti :) nimet on aika pitkiä ja tyyliä Natasia Desiree Anselika Bollström tms

Vierailija
468/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa nuori valitsee vapaasti puolisonsa, mutta entä tapaukset, joissa vanhemmat antaa tyttärensä valitsemalleen miehelle? Periaatteessa se ei ole kulttuurinne mukaista, mutta tällaisiakin tapauksia on ollut. Mitä tiedät näistä?

En usko näin koskaan tapahtuneen koska seurustelu on tabu ja sitä miestä piilotellaan mahdollisimman pitkään. Tietenkin on niitä tapauksia että nuoret muuttavat yksiin ihan vain sen takia että haluavat pois kotoa.

Vierailija
469/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin väärin/noloa kertoa lapsensa ikää muille? Juttelin joskus marketissa romaninaiselle jolla oli vauva vaunuissa. Kysyin kuinka vanha vauva on, jolloin nainen nolostui silminnähden ja mutisi vaan "ihan pikkuinen vielä" Odotin saavani vastauksen tyyliin 2 tai 3kk.

On, vauvan ikää ei saisi kysellä. Se viittaa lapsen alkuperään ja mitä on tehty että lapsi on saatu, ja se on tabu. Toisaalta nykyään olen nähnyt facebookissa päivityksiä jonkun lapsesta ja ikä sen perässä, esim 5kk.

Seurustelu on häpeällistä, lapsenteko (konkreettinen toiminta) on häpeällistä, vessassa käyminen häpeällistä, mutta silti niitä kaikkia vaan tehdään ja mahdollisimman nuorena kaiken lisäksi. Koetko itse asiossa koskaan ristiriitaa, kyseenalaistatko sitä, miksi asiat on näin? (Jos vastaat kyllä, jatkokysymykseni on, että aiotko tehdä asioille itse mitään ja muuttaa tulevaisuutta?)

Kerrot ekassa avauksessa, että haluat hälventää ennakkoluuloja ja romuttaa stereotyyppisiä käsityksistä teistä, mutta itse asiassa olet minulle vahvistaneet melkein kaikki mitä olenkin ajatellut.

No, minä en yleistä kaikkia romaneja taskuhameisiksi rosvoiksi tai työnvieroksujiksi joten pois ne stereotypiat minusta. Mutta kaikki tuo muu, niin... Hyvässä ja huonossa. Sairaalassa parveilette koko suvun voimin, vaikka se sairas ei jaksaisi ja sairaus itsessään aiheuttaa vaikka hallitsemattomia päästöjä peräpäästä, siellä te ootte ja aiheutatte häpeää sairaalle. Tai vaikka nainen, sairauden hoito edellyttäisi että pidettäisiin helppoa sairaala-asua, mutta siellä se Mirikli tai Desiree on röijy päällään kun ei voi sukunsa nähden näyttäytyä muussa kuin romaniasussa. 

Jokainen saa minusta elää tavallaan, KUNHAN tavat ei ole ristiriidassa vallitsevan lainsäädännön kanssa. Suomessa on liikkumisvapaus, aikuisella ihmisellä itsemääräämisoikeus, vapaus asua itse valitsemassaan paikassa, oikeus kouluttautua jne. Tätä minä töissäni sanon tänne tulevillekin. Olen siis pakolaisohjaaja. Niin minun on vaikea ajatella, että romanikulttuurillakaan olisi Suomessa sen kummempia erillisoikeuksia. Mitä itse olet mieltä, noin yleisellä tasolla? 

Entä tuo lait vs. kulttuuri -osuus?

Vierailija
470/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu teille? Suurempi kuin muslimeille tai ääriortodokseille.

Vierailija
471/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö aina korkokenkiä? Miten suhtaudutaan urheiluun ja kuntoiluun? Kiitos tosi paljon vastauksista, tää on pitkästä aikaa mielenkiintoinen keskustelu, hyvin sulla pinna kestää!

Sitä on paljon saanut kestää ihan ekaluokalta asti. Mutta aina pidetään, tasapohjaiset ei kuulu naisen asuun. Leveitä kiilakorkoja eli tossuja käytetään paljon, koska ne on aika mukavat.

Urheilua ja kuntoilua harrastetaan, tuttavani kisaa nyrkkeilyssä. Monet tytöt harrastaa esim. tanssia ja ratsastusta. Tietenkin tätä sitten vaikeuttaa se ettei ilman perinneasua saa toiset nähdä.

Vierailija
472/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä tuo lait vs. kulttuuri -osuus?

Varmaan aika tylsä vastaus mutta kaikki on hyvin näin.

Vierailija
473/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi seksuaalisuus on edelleen niin suuri tabu teille? Suurempi kuin muslimeille tai ääriortodokseille.

En tiedä, itselleni se on itsestään selvä ettei siitä saa puhua tai mikään viitata siihen. Varmaan se on tuo vanhempien ihmisten kunnioitus ja ylipäätänsä asioiden välttely ja häpeäminen?

Vierailija
474/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi romanimies voi iskeä suomalaisnaisia baarissa mutta jos suomalaismies iskee romaninaista käy koko romanisuku hyökkäykseen?

Romaninainen perinneasu päällä on 95% varmuudella varattu tai on vähintään mustalais eksä.

Vierailija
475/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kiitos asiallisista vastauksista. Itse muutin asuntoon, jossa minua ennen asuivat romaniäiti ja -tytär. Kun kävin katsomassa asuntoa, he siis vielä itse asuivat siellä. En ole ikinä nähnyt yhtä siistiä ja tyhjää keittiötä kenenkään kotona. Kuvittelisin, että siinä menee aika paljon aikaa, että saa keittiön pidettyä sen näköisenä, jos siellä kuitenkin joka päivä laitetaan ruokaa?

Toinen kysymykseni liittyy romanien koulutusvaistaisuuteen. Taisit jossain jo mainita, että nykyään koulutukseen kannustetaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ilmeisesti ollut? Omalla luokallani yläasteella oli vuosituhannen vaihteessa poika, joka oli ihan hyvää keskitasoa. Vuotta alemmalla luokalla oli hänen siskonsa, jonka arvosanat olivat käsittääkseni ihan luokan parhammistoa. Kuitenkaan kumpikaan heistä ei tullut lukioon, vaikka olisivat varmasti päässeet. Mistähän tämä voi johtua? En enää tavannut tuota oman luokkani poikaa yhdeksännen jälkeen, että olisin voinut kysyä.

Hei, ennen tosiaan ei kouluista pidetty. Lapset vietiin vasten tahtoa sisäoppilaitoksiin, kiellettiin kielen puhuminen ja yritettiin sulauttaa suomalaisiin. Tällöin monet vanhemmat vetivät lapsensa pois koulusta. Esimerkiksi mummoni ei ole käynyt peruskoulua loppuun. Nykyään on kuitenkin tajuttu koulutuksen tärkeys, että osa perheistä sitten kannustaa siihen. Ongelmana on sekin etteivät vanhemmat välttämättä osaa auttaa lasta kotitehtävissä tai ohjata jatko-opiskeluihin. Suomen kieli romaniperheissä on myös paljon yksipuolisempaa ja erilaisempaa kuin kouluissa opetettu suomi.

Lukio ei vieläkään meitä houkuttele, koska halutaan saada nopeasti koulut pois alta ja ehkä käydä töissä jos niitä löytyy. Meillä arvostetaan tällaisia "perinteisiä" ammatteja enemmän.

Ei varmastikaan ole viety ketään vastoin tahtoaan sisäoppilaitokseen, niitä on Suomessa todella vähän. Muѕtalaiѕlapsia otettiin lastenkoteihin, erityisesti Muѕtalaiѕlähetyksen omiin koteihin, ja harvemmin sinnekään ketään väkisin, vaan vanhemmat jättivät, kun eivät pystyneet huolehtimaan.

Kiba Lumberg on kertonut omaelämäkerrallisessa teoksessaan, että kun hän lähti kotoaan ja muutti nuorisokotiin, kotiväki tuli häntä väkisin hakemaan sieltä. Sitten hän taas karkasi uudelleen kotoaan.

Kiba lähti vapaaehtoisesti ja ei elä kulttuurissa. Hän on monin tavoin meitä vastaan.

Millä tavoin tarkalleen hän on teitä vastaan?

Kulttuurin kielteisten ilmiöiden, kuten lapsiin ja naisiin kohdistuvan väkivallan ja alistamisen esiintuonti ja kritisointi ei ole vastaan olemista.

Toistan yllä olevan kysymykseni.

Kiba Lumberg pyrki määrätietoisesti ja vapaasta tahdostaan pois romanikulttuurista jo nuorena. Kun hän on julkisesti ottanut kantaa romanikulttuurin epäkohtiin, hänet on yritetty vaientaa. Tumman ja hehkuvan veren vuoksi hän joutui hakemaan suojelua poliisilta ja sai joksikin aikaa turvamiehenkin, sillä romanit uhkailivat häntä ja hänen sisartaan ja ilmestyivät asunnon taakse kadulle päivystämään.

Meidän Mirkku eli Miranda Vuolasranta kirjoitti Kiba Lumbergiä mustamaalaavan kirjeen (muistaakseni Ylelle), josta sai myöhemmin tuomion kunnianloukkauksesta. Senkin jälkeen Vuolasranta on saanut kohtuuttoman paljon mediatilaa kulttuurinsa edustajana ja kommentoijana, mm. Armanin Pohjantähden alla -ohjelmassa, kuten myös tyttärensä. Mielestäni voisi kuulla monipuolisemmin eikä aina näitä virkaromaneja tai helluntairomaneja.

Myös Mercedes Bentso vaiennettiin nopeasti ja otti kiltisti sanojaan takaisin. Naisten hakkaaminen ei kuulemma kuulukaan kulttuuriin, kun julkisesti muutama romaniaktiivi tuomitsee sen.

Eikö siis syntyperäisellä romanilla kuten Lumbergilla ole oikeutta julkisesti tuoda esiin kulttuurinsa epäkohtia?

Vierailija
476/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä kylässä meillä oli romaaniperhe tuttuina. Lapset olivat samassa eskarissa. Lapset vierailivat toistensa luona ja myös minä heidän luonaan jollain hauskoilla kutsuilla! Niin kauniit ja kauniisti puetut pojat ja tyttö heillä oli! Ihailin aina tyylikkäitä lapsia ja niin hyvin käyttäytyviä! Molemmat olivat työssäkäyviä vanhempia ja äidillä aina musta pitkä hame, ei se runsaampi arjessa. Ihailin miten kivasti äiti lapsiaan hoiti vaikka monta pientä lasta! Heidän koti oli kaunis, puhdas ja moderni! Harmi että muutimme pois, ystävyys ei enää säilynyt kuitenkaan, koska oli aika pintapuolinen kuitenkin. Mietin joskus että oliko heillä edes tapana kutsua ”valkolaisia” kotiin tai onko yleistä pitää yhteyttä muihin niin paljon kuin he tekivät. Ehkä äiti oli vähän yksinäinen koska muita heidän sukulaisiaan ei ihan lähellä. Olin otettu meidän yhteydenpidosta ja suhtauduin uteliaan innokkaasti kaikkeen. Yritin olla kyselemättä asioista ja huomasin ettei kovin avoin kuitenkaan ollut. Oma perhe selkeästi pyhä.

Vierailija
477/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa eräs romanipoika ajoi sisarensa päälle autolla heidän omalla kotipihallaan. Kyse oli kurinpalautuksesta, sisko oli käyttäytynyt jotenkin sopimattomasti. Ja sukunimi oli Lindeman.

Vierailija
478/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä suvussa joku joka ”päättää” asiat? Minusta Romani naiset ovat todella kauniita ja miehet komeita, aina olen teitä ihaillut :)

Vierailija
479/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta, että hame voi painaa yli 10 kg ja että teillä on vyötäröllä mustelmia sen painon takia? Siskollani oli kerran romanityttö kaverina ja sisko oli nähnyt tämän vyötärön olevan mustelmilla, mutta saattoihan olla että tämä nimenomainen tyttö piti hametta vaan liian kireällä.

Olisiko "sääntöjen mukaista", jos olisi ihan vaan tavallinen väljä pitkä musta hame? Tuntuu kovin epäkäytännölliseltä käyttää niin kovin isoa hametta.

Voitteko te romaninaiset harrastaa ollenkaan urheilua? Tuntuu että The Hame on se ainoa mahdollinen alaosa, eikä sen kanssa kyllä urheilla. Voitteko käydä esim. uimahallissa? Juosta?

Vierailija
480/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kiitos asiallisista vastauksista. Itse muutin asuntoon, jossa minua ennen asuivat romaniäiti ja -tytär. Kun kävin katsomassa asuntoa, he siis vielä itse asuivat siellä. En ole ikinä nähnyt yhtä siistiä ja tyhjää keittiötä kenenkään kotona. Kuvittelisin, että siinä menee aika paljon aikaa, että saa keittiön pidettyä sen näköisenä, jos siellä kuitenkin joka päivä laitetaan ruokaa?

Toinen kysymykseni liittyy romanien koulutusvaistaisuuteen. Taisit jossain jo mainita, että nykyään koulutukseen kannustetaan. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ilmeisesti ollut? Omalla luokallani yläasteella oli vuosituhannen vaihteessa poika, joka oli ihan hyvää keskitasoa. Vuotta alemmalla luokalla oli hänen siskonsa, jonka arvosanat olivat käsittääkseni ihan luokan parhammistoa. Kuitenkaan kumpikaan heistä ei tullut lukioon, vaikka olisivat varmasti päässeet. Mistähän tämä voi johtua? En enää tavannut tuota oman luokkani poikaa yhdeksännen jälkeen, että olisin voinut kysyä.

Hei, ennen tosiaan ei kouluista pidetty. Lapset vietiin vasten tahtoa sisäoppilaitoksiin, kiellettiin kielen puhuminen ja yritettiin sulauttaa suomalaisiin. Tällöin monet vanhemmat vetivät lapsensa pois koulusta. Esimerkiksi mummoni ei ole käynyt peruskoulua loppuun. Nykyään on kuitenkin tajuttu koulutuksen tärkeys, että osa perheistä sitten kannustaa siihen. Ongelmana on sekin etteivät vanhemmat välttämättä osaa auttaa lasta kotitehtävissä tai ohjata jatko-opiskeluihin. Suomen kieli romaniperheissä on myös paljon yksipuolisempaa ja erilaisempaa kuin kouluissa opetettu suomi.

Lukio ei vieläkään meitä houkuttele, koska halutaan saada nopeasti koulut pois alta ja ehkä käydä töissä jos niitä löytyy. Meillä arvostetaan tällaisia "perinteisiä" ammatteja enemmän.

Ei varmastikaan ole viety ketään vastoin tahtoaan sisäoppilaitokseen, niitä on Suomessa todella vähän. Muѕtalaiѕlapsia otettiin lastenkoteihin, erityisesti Muѕtalaiѕlähetyksen omiin koteihin, ja harvemmin sinnekään ketään väkisin, vaan vanhemmat jättivät, kun eivät pystyneet huolehtimaan.

Kiba Lumberg on kertonut omaelämäkerrallisessa teoksessaan, että kun hän lähti kotoaan ja muutti nuorisokotiin, kotiväki tuli häntä väkisin hakemaan sieltä. Sitten hän taas karkasi uudelleen kotoaan.

Kiba lähti vapaaehtoisesti ja ei elä kulttuurissa. Hän on monin tavoin meitä vastaan.

Millä tavoin tarkalleen hän on teitä vastaan?

Kulttuurin kielteisten ilmiöiden, kuten lapsiin ja naisiin kohdistuvan väkivallan ja alistamisen esiintuonti ja kritisointi ei ole vastaan olemista.

Toistan yllä olevan kysymykseni.

Kiba Lumberg pyrki määrätietoisesti ja vapaasta tahdostaan pois romanikulttuurista jo nuorena. Kun hän on julkisesti ottanut kantaa romanikulttuurin epäkohtiin, hänet on yritetty vaientaa. Tumman ja hehkuvan veren vuoksi hän joutui hakemaan suojelua poliisilta ja sai joksikin aikaa turvamiehenkin, sillä romanit uhkailivat häntä ja hänen sisartaan ja ilmestyivät asunnon taakse kadulle päivystämään.

Meidän Mirkku eli Miranda Vuolasranta kirjoitti Kiba Lumbergiä mustamaalaavan kirjeen (muistaakseni Ylelle), josta sai myöhemmin tuomion kunnianloukkauksesta. Senkin jälkeen Vuolasranta on saanut kohtuuttoman paljon mediatilaa kulttuurinsa edustajana ja kommentoijana, mm. Armanin Pohjantähden alla -ohjelmassa, kuten myös tyttärensä. Mielestäni voisi kuulla monipuolisemmin eikä aina näitä virkaromaneja tai helluntairomaneja.

Myös Mercedes Bentso vaiennettiin nopeasti ja otti kiltisti sanojaan takaisin. Naisten hakkaaminen ei kuulemma kuulukaan kulttuuriin, kun julkisesti muutama romaniaktiivi tuomitsee sen.

Eikö siis syntyperäisellä romanilla kuten Lumbergilla ole oikeutta julkisesti tuoda esiin kulttuurinsa epäkohtia?

Bentson eli Lindan kanssa olen asiasta jutellut. Mutta edelleenkään alistaminen ja rikollisuus ei kuulu kulttuuriin, vaan on sitä alamaailman mukanaan tuomaa. Väärin on leimata koko kulttuuri ja että kaikki tekevät näin, kun kyse on sellaisista ihmisistä jotka olisivat mulkkuja ilman kulttuuria ja sen väärinkäyttöä.

Miriamissa ei ole mitään vikaa, elä hänestä mitään puhu.