Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
441/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudutaan nuoriin, jotka ovat tulleet raskaaksi avioliiton ulkopuolella? Olen pari kertaa nähnyt tosi nuoren naisen/teinin mustalaisvaatteissa työntämässä vauvanvaunuja. Oikeasti hän oli max. 14 vuotias. Minkä ikäisinä yleensä aletaan käyttämään kansallispukua? Katsotaanko, että jos tulee raskaaksi, niin on aikuinen iästä huolimatta? Miten yleisesti ottaen suhtaudutaan nuorten seurusteluun? Ja miten suhtaudutaan valkolaisen ja mustalaisen seurusteluun?

Vierailija
442/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette nyt perk ymmärrä kun tulette kaupustelemaan mitä lie krääsäänne, ettei autolla ajeta ihmisten nurmikkojen yli suoraan ulko-oven eteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne on perinteiset itsevirkatut pitsit kadonneet?

Tällä hetkellä nyplätään pääasiassa pöytäliinoja, lasten kauluksia ja lasten peittoihin koristeita. Teolliset pitsit ovat kauniimpia ja halvempia.

Minä suren sitä, että on siirrytty tekokuitupitseihin ja -röijyihin. Romanien maku on vähän...no niinkuin niillä valkolaisilla, jotka nimeää lapsensa Jadessaksi. Valkolaisten tietty sosiaaliluokka arvostaa, kun paidassa lukee mahdollisimman isolla Gant tai Hilfiger. Romaneilla on sitten mieltymys kaikkeen mahdollisimman kruusattuun ja prameaan.

Siihen aikaan kun romanit oli vielä köyhiä ja kulkivat, he olivat paljon kauniimpia ja tyylikkäämpiä. Nykyään romanit on usein lihavia ja kulkevat keinokuituvaatteissa. Se näyttää halvalta. En tarkoita loukata, mutta entiseen verrattuna näin on. Silloin kauneus oli puhdasta ja todellista, naisen ei ollut sopivaa meikata. Ainoa kaunistus oli kasvojen vesipesu ja vesilaineet hiuksissa.

Jos oikeasti säädyllisesti pukeuduttaisiin, niin käytettäisiin hartiahuivia eikä kuljettaisi läpikuultavissa nailonröijyissä. Ja liina päähän ja hiukset letille. Vaatimattomuus kaunistaa naista.

Vierailija
444/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin väärin/noloa kertoa lapsensa ikää muille? Juttelin joskus marketissa romaninaiselle jolla oli vauva vaunuissa. Kysyin kuinka vanha vauva on, jolloin nainen nolostui silminnähden ja mutisi vaan "ihan pikkuinen vielä" Odotin saavani vastauksen tyyliin 2 tai 3kk.

On, vauvan ikää ei saisi kysellä. Se viittaa lapsen alkuperään ja mitä on tehty että lapsi on saatu, ja se on tabu. Toisaalta nykyään olen nähnyt facebookissa päivityksiä jonkun lapsesta ja ikä sen perässä, esim 5kk.

Tiedätkö, mitä äitisi ja isäsi on tehneet sinua alkuun laittaessaan? 

Seurustelu on häpeällistä, lapsenteko (konkreettinen toiminta) on häpeällistä, vessassa käyminen häpeällistä, mutta silti niitä kaikkia vaan tehdään ja mahdollisimman nuorena kaiken lisäksi. Koetko itse asiossa koskaan ristiriitaa, kyseenalaistatko sitä, miksi asiat on näin? (Jos vastaat kyllä, jatkokysymykseni on, että aiotko tehdä asioille itse mitään ja muuttaa tulevaisuutta?)

Kerrot ekassa avauksessa, että haluat hälventää ennakkoluuloja ja romuttaa stereotyyppisiä käsityksistä teistä, mutta itse asiassa olet minulle vahvistaneet melkein kaikki mitä olenkin ajatellut.

No, minä en yleistä kaikkia romaneja taskuhameisiksi rosvoiksi tai työnvieroksujiksi joten pois ne stereotypiat minusta. Mutta kaikki tuo muu, niin... Hyvässä ja huonossa. Sairaalassa parveilette koko suvun voimin, vaikka se sairas ei jaksaisi ja sairaus itsessään aiheuttaa vaikka hallitsemattomia päästöjä peräpäästä, siellä te ootte ja aiheutatte häpeää sairaalle. Tai vaikka nainen, sairauden hoito edellyttäisi että pidettäisiin helppoa sairaala-asua, mutta siellä se Mirikli tai Desiree on röijy päällään kun ei voi sukunsa nähden näyttäytyä muussa kuin romaniasussa. 

Jokainen saa minusta elää tavallaan, KUNHAN tavat ei ole ristiriidassa vallitsevan lainsäädännön kanssa. Suomessa on liikkumisvapaus, aikuisella ihmisellä itsemääräämisoikeus, vapaus asua itse valitsemassaan paikassa, oikeus kouluttautua jne. Tätä minä töissäni sanon tänne tulevillekin. Olen siis pakolaisohjaaja. Niin minun on vaikea ajatella, että romanikulttuurillakaan olisi Suomessa sen kummempia erillisoikeuksia. Mitä itse olet mieltä, noin yleisellä tasolla? 

Vierailija
445/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pysäköitte invapaikoille jatkuvasti.

Vierailija
446/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suhtaudutaan nuoriin, jotka ovat tulleet raskaaksi avioliiton ulkopuolella? Olen pari kertaa nähnyt tosi nuoren naisen/teinin mustalaisvaatteissa työntämässä vauvanvaunuja. Oikeasti hän oli max. 14 vuotias. Minkä ikäisinä yleensä aletaan käyttämään kansallispukua? Katsotaanko, että jos tulee raskaaksi, niin on aikuinen iästä huolimatta? Miten yleisesti ottaen suhtaudutaan nuorten seurusteluun? Ja miten suhtaudutaan valkolaisen ja mustalaisen seurusteluun?

Kaikkiin näihin löytyy jo vastaus ketjusta. (En ole Romni)

Vierailija
447/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole niin etteivät romanit solmi avioliittoja joten useimmat lapset ovat avioliiton ja ulkopuolella syntyneitä, kuten myös nykyään valtaväestönkin. Jos 16-vuotiaana katsotaan, niin varmasti äidit ovat nuoria. Tosin voivat myös pieniä sisaruksiaan ulkoiluttaa.

Vierailija
448/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nuoren etukäteen kysyä vanhemmiltaan käykö tämä sulhanen vai kuinka tuossa menetellään? Vinkkaako vanhemmat sopivasta puolisosta vai saako itse katsella?

Itse katsellaan puolisot ja seurustelusta ei vihjailla vanhemmille ja se pyritään salaamaan. Esimerkiksi pari ei ole kahdestaan, ettei muille ala tulla ideoita vaan usein hengaillaan porukalla.

Karkaaminen on vanhemmille sitten se merkki että nyt nuori seurustelee. Usein se on esim. sisarus, serkku tai vastaava joka kertoo asiasta. Vanhemmat sitten soittavat että kenen kanssa lähdettiin.

Kumppani tuodaan esille sitten karkaamisen jälkeen jos vanhemmat hyväksyivät suhteen. Siltikin ensimmäiset vierailukerrat on todella kankeita ja häpeällisiä.

Harrastatteko te nuoret paljon irtosuhteita (salaa)? Entä seksi ennen kihloja tai naimisiinmenoa?

Onko suhteessanne romantiikkaa?

"Suomalainen mies ei puhu eikä pussaa", entä romnimies?

Vierailija
449/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö nuoren etukäteen kysyä vanhemmiltaan käykö tämä sulhanen vai kuinka tuossa menetellään? Vinkkaako vanhemmat sopivasta puolisosta vai saako itse katsella?

Itse katsellaan puolisot ja seurustelusta ei vihjailla vanhemmille ja se pyritään salaamaan. Esimerkiksi pari ei ole kahdestaan, ettei muille ala tulla ideoita vaan usein hengaillaan porukalla.

Karkaaminen on vanhemmille sitten se merkki että nyt nuori seurustelee. Usein se on esim. sisarus, serkku tai vastaava joka kertoo asiasta. Vanhemmat sitten soittavat että kenen kanssa lähdettiin.

Kumppani tuodaan esille sitten karkaamisen jälkeen jos vanhemmat hyväksyivät suhteen. Siltikin ensimmäiset vierailukerrat on todella kankeita ja häpeällisiä.

Minne te karkaatte?

Vierailija
450/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on oikeasti tosi hyvä keskustelu. Kiva, että vastailette! 

Vierailija
451/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko romaneilla joku oma nimistö, mistä on tapana valita vauvalle nimi? Olen huomannut että valtaväestön nimitrendit eivät leviä romanien keskuuteen.

Vierailija
452/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pieneltä paikkakunnalta Pohjanmaalta. Täällä on pari mustalaissukua jotka ovat olleet paikkakunnalla kauan ja heidät tunnetaan. Ei ole ollut ikinä ongelmaa ja olen asunnonkin yhdelle pojalle vuokrannut ja kaikki hoitui ajallaan. Käsittääkseni täällä suvun vanhin mies pitää porukat kurissa ja jos rupeaa rötöstelemään niin tulee lähtökäsky. Onko yleistä muualla?

Onko Etelä-, Keski- vai Pohjois-Pohjanmaata?

Etelä-Pohjanmaalla romanit on viljelleet maata pitkään ja siellä naiset eivät välttämättä käytä samettihameita ollenkaan, kevyempi hame riittää. Monella on myös hevosia.

Raahessa on huonoja romaneita ja yleisesti ottaen mitä pohjoisemmas mennään, niin sitä "hurjempia".

Karjalaiset ja savolaiset on perinteisimpiä ja osin (joillain paikkakunnilla) myös kunniallisimpia, elettiin siivosti eikä riehuttu. Savossa oli pisimpään perinteinen vaatetuskin eikä samettihame.

Vierailija
453/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotenkin väärin/noloa kertoa lapsensa ikää muille? Juttelin joskus marketissa romaninaiselle jolla oli vauva vaunuissa. Kysyin kuinka vanha vauva on, jolloin nainen nolostui silminnähden ja mutisi vaan "ihan pikkuinen vielä" Odotin saavani vastauksen tyyliin 2 tai 3kk.

On, vauvan ikää ei saisi kysellä. Se viittaa lapsen alkuperään ja mitä on tehty että lapsi on saatu, ja se on tabu. Toisaalta nykyään olen nähnyt facebookissa päivityksiä jonkun lapsesta ja ikä sen perässä, esim 5kk.

Seurustelu on häpeällistä, lapsenteko (konkreettinen toiminta) on häpeällistä, vessassa käyminen häpeällistä, mutta silti niitä kaikkia vaan tehdään ja mahdollisimman nuorena kaiken lisäksi. Koetko itse asiossa koskaan ristiriitaa, kyseenalaistatko sitä, miksi asiat on näin? (Jos vastaat kyllä, jatkokysymykseni on, että aiotko tehdä asioille itse mitään ja muuttaa tulevaisuutta?)

Kerrot ekassa avauksessa, että haluat hälventää ennakkoluuloja ja romuttaa stereotyyppisiä käsityksistä teistä, mutta itse asiassa olet minulle vahvistaneet melkein kaikki mitä olenkin ajatellut.

No, minä en yleistä kaikkia romaneja taskuhameisiksi rosvoiksi tai työnvieroksujiksi joten pois ne stereotypiat minusta. Mutta kaikki tuo muu, niin... Hyvässä ja huonossa. Sairaalassa parveilette koko suvun voimin, vaikka se sairas ei jaksaisi ja sairaus itsessään aiheuttaa vaikka hallitsemattomia päästöjä peräpäästä, siellä te ootte ja aiheutatte häpeää sairaalle. Tai vaikka nainen, sairauden hoito edellyttäisi että pidettäisiin helppoa sairaala-asua, mutta siellä se Mirikli tai Desiree on röijy päällään kun ei voi sukunsa nähden näyttäytyä muussa kuin romaniasussa. 

Jokainen saa minusta elää tavallaan, KUNHAN tavat ei ole ristiriidassa vallitsevan lainsäädännön kanssa. Suomessa on liikkumisvapaus, aikuisella ihmisellä itsemääräämisoikeus, vapaus asua itse valitsemassaan paikassa, oikeus kouluttautua jne. Tätä minä töissäni sanon tänne tulevillekin. Olen siis pakolaisohjaaja. Niin minun on vaikea ajatella, että romanikulttuurillakaan olisi Suomessa sen kummempia erillisoikeuksia. Mitä itse olet mieltä, noin yleisellä tasolla? 

paitsi että romanit ovat vuosisatoja vanha yhteisö Suomessa.

Sinulta voisin kysyä, että mistä ihmeestä se johtuu, että juuri sinun ja kollegoidesi ne "parhaiten sopeutuneet" asiakkaat ja "lehdistön mannekiinit" ovat, ylläripylläri, juuri niitä, jotka ovat myöhemmin syyllistyneet mitä kuvottavimpiin rikoksiin nuoria tyttöjä kohtaan?

Eka ollaan säälitarinoiden kanssa patsasteltu valtamedian sivuilla ja myöhemmin sitten nimi on mainittu ikävämmissä merkeissä.

Romaneja enemmän minua rassaa eräs kielivähemmistö, joka katsoo oikeudekseen vaatia suomalaisia opiskelemaan oman äidinkielensä palvellakseen heitä sin muita etuoikeuksia. Kun ottaa huomioon tämän kielivähemmistön suomenkielisiä kohtaan historian saatossa kohdistaman sorron ja rasismin, niin ei Ihme, että suomalaiset tuntevat itsensä nöyryytetyiksi.

Vierailija
454/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on niin vaikea parkkeerata auto oikein? Aina, kun auto on kaupan edessä, poikittain inva/lapsiperhepaikalla niin ratin takana istuu romani? Miksi ette käy töissä, kuten muut suomalaiset?

Vierailija
455/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että romanien käsitys rehellisyydestä poikkeaa Suomen valtaväestön käsityksistä? Kaupanteossa: Maksaako romani kulkukauppias alvit ja muut verot valtiolle niin kuin Suomen laissa on säädetty, vai onko teillä/heillä omat säännöt tässä asiassa?

Hygieniasäännöistä? Ilmeisesti ne ovat viimeisen 100 vuoden aikana hiukan muuttuneet? Kun kuulin joskus vuosia sitten vanhan romanimiehen haastattelun. Hän kertoi, että hänen lapsuudessaan romani ei saanut esim. mennä valkolaisten taloon sisälle. Omassa lapsuudessani romanit tulivat kyllä meille kotiin ihan olohuoneeseen asti kauppaamaan vaatteita.

Perhekunnittain vähän omat tavat mutta pääsääntöisesti nykyään ajatellaan ettei tavat koske valkolaisia.

No en kyllä mistään verojutuista tiedä, en kauppaa mitään enkä ole udellut tutuilta. Tuskin. Pientä kauppaa se on, facebook kirppiksiä.

Vierailija
456/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalta olen ja mulla ei ole tosiaan huonoja kokemuksia.

Vierailija
457/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa nuori valitsee vapaasti puolisonsa, mutta entä tapaukset, joissa vanhemmat antaa tyttärensä valitsemalleen miehelle? Periaatteessa se ei ole kulttuurinne mukaista, mutta tällaisiakin tapauksia on ollut. Mitä tiedät näistä?

Vierailija
458/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paitsi että romanit ovat vuosisatoja vanha yhteisö Suomessa.

Sinulta voisin kysyä, että mistä ihmeestä se johtuu, että juuri sinun ja kollegoidesi ne "parhaiten sopeutuneet" asiakkaat ja "lehdistön mannekiinit" ovat, ylläripylläri, juuri niitä, jotka ovat myöhemmin syyllistyneet mitä kuvottavimpiin rikoksiin nuoria tyttöjä kohtaan?

Eka ollaan säälitarinoiden kanssa patsasteltu valtamedian sivuilla ja myöhemmin sitten nimi on mainittu ikävämmissä merkeissä.

Romaneja enemmän minua rassaa eräs kielivähemmistö, joka katsoo oikeudekseen vaatia suomalaisia opiskelemaan oman äidinkielensä palvellakseen heitä sin muita etuoikeuksia. Kun ottaa huomioon tämän kielivähemmistön suomenkielisiä kohtaan historian saatossa kohdistaman sorron ja rasismin, niin ei Ihme, että suomalaiset tuntevat itsensä nöyryytetyiksi.

En ole koskaan höyrynnyt noista parhaiten sopeutuneista. Toiset sopeutuu, toiset ei, toiset tekee rikoksia, toiset ei. Toiset on mulk.kuja, toiset ei. Ihan niinkuin kaikkien muidenkin kohdalla. Tunnen kivoja romanejakin, ja tiedän täysiä huijareita ja rikollisiakin. Tunnen monia tavallisia ja mukavia suomalaisia, ja sitten on tuollaisia typeryksiä niinkuin sinä olet. Ei liity millään tavalla kansallisuuteen, kulttuuriin, kielivähemmistöön tai muuhunkaan tämä.

Vierailija
459/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei täähän on mielenkiintoinen keskustelu! Harmi vaan, että täälläkin on näitä typeriä huutelijoita pilaamassa...

Mä olen aina ihaillut teidän naisten koristeellisia vaatteita. Osaatteko itse tehdä niitä vai ostetaanko ne valmiina? Mun on vaikea kuvitella, miltä sellainen paksu hame tuntuu kuumalla kesäkelillä, mutta siihenhän jo totesit, että voi olla kevyempää materiaalia.

Mä olen kans joskus ihmetellyt, onko teillä jokin oma uskontokunta? Kun ilmeisesti uskonto on tärkeä aika monelle romanille. Mä olin joskus töissä jonkun romanikirkon vieressä ja siellä lähinnä mietin, onko teillä joku ihan oma uskontolahko.

Monet osaa ommella itse puserot, eli usein toinen nainen opettaa toiselle. Säästää paljon rahaa kun ei tarvitse ompelijalle viedä. :) itse en osaa ommella puseroa, niin tekomaksu on 20-40€ riippuen kuinka hankala kangas on. Koristekivikankaita pitää mallailla että kuviot menee oikein ja niitä on hankalampi ommella. Ostan omat kankaat ja pitsit ja lähetän ne postissa tutulle.

Hameen tekeminen on todella vaikeaa, koska tekovaiheita on paljon ja materiaali on hankalaa. Varsinkin rypyttäminen eli laattojen tekeminen vaatii semmoisia "pihtejä". Suomessa on tällä hetkellä ehkä tusina ompelijaa.

Metrejä hameessa on 7.5-9m, saman pituinen vuori, välikangas ja yläkangas. Normaali hame painaa siis 7-8.5kg, ennen painoivat 10-12kg. Eihän se terveellistä ole niin nykyään käytetään pönkkiä tukemassa hametta, joka myös tekee siihen sen ryhdin.

Ns. terveyshameet esimerkiksi selkävaivaisille voivat olla vain 4m ja ilman vuorta ja välikangasta. Yhtä hyvän näköisiä ne ei ole, mutta terveys menee kauneuden edelle :)

Kesällä on kuuma ja talvella kylmä :D hameen alla on alushame ja sukkahousut. Eli kevät taitaa olla ainut vuodenaika jolloin on ihan mukava olo, mutta siihen tottuu.

Millaiset taskut hameessa on?

Mitä sinne hameen alle mahtuu?

Hameissa ei ole taskuja eikä mitään tuollaisia, ellei itse niitä väkertele enkä sellaisia harrasta.

Vierailija
460/1621 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö aina korkokenkiä? Miten suhtaudutaan urheiluun ja kuntoiluun? Kiitos tosi paljon vastauksista, tää on pitkästä aikaa mielenkiintoinen keskustelu, hyvin sulla pinna kestää!