Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista
Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.
Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.
Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ystävänä itseäni vanhempi romanimies, hän aikoinaan antoi asuntonsa hetkeksi käyttööni (n. kaksi viikkoa) kun minulla mieheni kanssa oli hieman sukset ristissä. Itse tämä romanimies meni naisystävänsä (romani) luo, mutta nykyään asuu naisensa kanssa tuossa asunnossa jossa minä pari viikkoa vietin. Onko heidän asuntonsa nyt siis saastunut? Minä ja mieheni ollaan valkolaisia (eikä mieheni kertaakaan tuossa asunnossa käynyt, jos sillä on merkitystä) ?
Hei, valkolainen ei saastuta mitään. :) eli asunto on täysin okei.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomen romanit suhtautuvat Romanian romaneihin, jotka kerjäävät kaduilla?
Veljiä ja siskoja. Joitain suomen romaneja käy välillä romaniassa paikallisten luona tuomassa vaatteita jne. ja keskustelevat. Ollaan myös järjestetty näille lapsille suomessa kerhotoimintaa yms :)
Ihana kuulla, että tälläistä yhteisöllisyyttä on.
Minne on perinteiset itsevirkatut pitsit kadonneet?
MateMaatikko kirjoitti:
Tunnetko yhtään lukion käynyttä romania LAAJALLA matematiikalla?
Itse valkolaisena älykkäänä matemaattisena äijänä olen miettinyt onko teissä romaneissa yhtään matemattista osaamista?
Osaatko sinä laskea kertotauluja päässä, tai jos kysytään neliöjuurta luvusta 144 tai 625, niin onko ymmärrystä mitä tarkoitetaan?
Tai että mitä on "neljä potenssiin kolme"?
Tai vaikka pinta-ala laskut, prosenttilaskut ?
Paljonko on 34 prosenttia luvusta 150 ?Kysyppäs joiltain sukulaisiltasi, arvostan jos löytyykin osaamista => älykkyyttä.
Mielenkiinnolla kysyisin osaako kukaan suvustasi laskea pythagoraan lauseella, tai ikinä ollut tekemisissä toisen asteen funktion kanssa ?
Entäs keskinopeuksien laskelmat? Rahanjako suhteessa tehtyihin työtunteihin ?
Olisi mielenkintoista yrittää opettaa teille näitä asioita, riittäisikö pitkäjänteisyys?
En tunne pitkää matikkaa käyneitä romaneja. Minä ja äitini käytiin lyhyt matikka.
Osaan peruskertotaulut mutten ymmärrä mikä on neliöjuuri, vaikka sitä laskuissa käytänkin. 4 potenssiin 3, 64 voisko olla? Osaan laskea pinta-alan poisluettuna ympyrät ja muut hankalat muodot. Prosenttilaskut osaan jotenkuten, meinaa kaava mennä väärinpäin. Ja en osaa tuohon sanoa paljon se on.
Pythagoraan lause a^2+b^2=c^2. Toisen asteen funktioita on tullut pyöriteltyä mutta matikka vain pistää itkettämään :D
Voin sanoa että ainakin naiset on ihan surkeita matikassa, isäukko osaa matikkaa todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minne on perinteiset itsevirkatut pitsit kadonneet?
Tällä hetkellä nyplätään pääasiassa pöytäliinoja, lasten kauluksia ja lasten peittoihin koristeita. Teolliset pitsit ovat kauniimpia ja halvempia.
Olen pieneltä paikkakunnalta Pohjanmaalta. Täällä on pari mustalaissukua jotka ovat olleet paikkakunnalla kauan ja heidät tunnetaan. Ei ole ollut ikinä ongelmaa ja olen asunnonkin yhdelle pojalle vuokrannut ja kaikki hoitui ajallaan. Käsittääkseni täällä suvun vanhin mies pitää porukat kurissa ja jos rupeaa rötöstelemään niin tulee lähtökäsky. Onko yleistä muualla?
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko keskenään romanikieltä? Onko Romanikieli kuihtumassa pois? Kaverini oli aikoinaan tekemässä tohtorin väitöskirjaa romanikielestä ja halusi viettää aikaa romanien kanssa. Hänet kuitenkin melkein pahoinpideltiin, jolloin hän alkoi pitää etäisyyttä. Et tietenkään voi vastata kaikkien romanien puolesta, mutta miksi näin tapahtui? Miten romanit suhtautuvat valkolaisiin, jotka haluavat tutustua heihin ja haluavat viettää aikaa heidän kanssansa?
Yleisesti sanoen romanikieli halutaan pitää salassa, koska se on ollut meidän oma turvallinen kommunikaatiotapa ja osa identiteettiä. Kai sitä pelätään että tietoa voidaan käyttää meitä vastaan.
Ei pidetä sellaisista itsensä tyrkyttäjistä jotka kiinnostuvat meistä mustalaisuuden takia, osa haukkuu "suoliksi" eli wannabe mustalaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen pieneltä paikkakunnalta Pohjanmaalta. Täällä on pari mustalaissukua jotka ovat olleet paikkakunnalla kauan ja heidät tunnetaan. Ei ole ollut ikinä ongelmaa ja olen asunnonkin yhdelle pojalle vuokrannut ja kaikki hoitui ajallaan. Käsittääkseni täällä suvun vanhin mies pitää porukat kurissa ja jos rupeaa rötöstelemään niin tulee lähtökäsky. Onko yleistä muualla?
Näin se on kaikkialla, suvun vanhimmilla on arvovaltaa ja sitä totellaan :)
Onko yleistä että paikkakunnan vanhin romanimies saa päättää ketä paikkakunnalle muuttaa?
MateMaatikko kirjoitti:
Itse valkolaisena älykkäänä matemaattisena äijänä olen miettinyt onko teissä romaneissa yhtään matemattista osaamista?
Osaatko sinä laskea kertotauluja päässä, tai jos kysytään neliöjuurta luvusta 144 tai 625, niin onko ymmärrystä mitä tarkoitetaan?
Paljonko on 34 prosenttia luvusta 150 ?Kysyppäs joiltain sukulaisiltasi, arvostan jos löytyykin osaamista => älykkyyttä.
Mielenkiinnolla kysyisin osaako kukaan suvustasi laskea pythagoraan lauseella, tai ikinä ollut tekemisissä toisen asteen funktion kanssa ?
Olisi mielenkintoista yrittää opettaa teille näitä asioita, riittäisikö pitkäjänteisyys?
Oikeasti, suurin osa suomalaisistakaan ei osaa vastata noihin sun kysymyksiin! Joskus lukiossa oli kympin oppilas, mutta enpä enää muista, miten noihin sun kysymyksiin pitäisi vastata!
Onko totta, että romanien käsitys rehellisyydestä poikkeaa Suomen valtaväestön käsityksistä? Kaupanteossa: Maksaako romani kulkukauppias alvit ja muut verot valtiolle niin kuin Suomen laissa on säädetty, vai onko teillä/heillä omat säännöt tässä asiassa?
Hygieniasäännöistä? Ilmeisesti ne ovat viimeisen 100 vuoden aikana hiukan muuttuneet? Kun kuulin joskus vuosia sitten vanhan romanimiehen haastattelun. Hän kertoi, että hänen lapsuudessaan romani ei saanut esim. mennä valkolaisten taloon sisälle. Omassa lapsuudessani romanit tulivat kyllä meille kotiin ihan olohuoneeseen asti kauppaamaan vaatteita.
Olen siis itse ihan valtaväestöä!
MateMaatikko kirjoitti:
Kuuleppas nyt R A S I S T I .
meeppä kontulaan johonkin valkolaisperheeseen, johon on syntynyt matemaattinen nero.
Koulussa turhaantuu ja alkaa riehua..kun tehtävät helppoja.
Laitetaan koulukotiin ,jossa ELÄMÄNKOULU.
Oletko itse narsistipsykopaatti?
Ovatko puolisosi ja lapsesi HYVIÄ MATIKASSA?
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomen romanit suhtautuvat Romanian romaneihin, jotka kerjäävät kaduilla?
Vievät hamekankaatkin oikeilta alkuperäis mustiksilta.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei täähän on mielenkiintoinen keskustelu! Harmi vaan, että täälläkin on näitä typeriä huutelijoita pilaamassa...
Mä olen aina ihaillut teidän naisten koristeellisia vaatteita. Osaatteko itse tehdä niitä vai ostetaanko ne valmiina? Mun on vaikea kuvitella, miltä sellainen paksu hame tuntuu kuumalla kesäkelillä, mutta siihenhän jo totesit, että voi olla kevyempää materiaalia.
Mä olen kans joskus ihmetellyt, onko teillä jokin oma uskontokunta? Kun ilmeisesti uskonto on tärkeä aika monelle romanille. Mä olin joskus töissä jonkun romanikirkon vieressä ja siellä lähinnä mietin, onko teillä joku ihan oma uskontolahko.
Monet osaa ommella itse puserot, eli usein toinen nainen opettaa toiselle. Säästää paljon rahaa kun ei tarvitse ompelijalle viedä. :) itse en osaa ommella puseroa, niin tekomaksu on 20-40€ riippuen kuinka hankala kangas on. Koristekivikankaita pitää mallailla että kuviot menee oikein ja niitä on hankalampi ommella. Ostan omat kankaat ja pitsit ja lähetän ne postissa tutulle.
Hameen tekeminen on todella vaikeaa, koska tekovaiheita on paljon ja materiaali on hankalaa. Varsinkin rypyttäminen eli laattojen tekeminen vaatii semmoisia "pihtejä". Suomessa on tällä hetkellä ehkä tusina ompelijaa.Metrejä hameessa on 7.5-9m, saman pituinen vuori, välikangas ja yläkangas. Normaali hame painaa siis 7-8.5kg, ennen painoivat 10-12kg. Eihän se terveellistä ole niin nykyään käytetään pönkkiä tukemassa hametta, joka myös tekee siihen sen ryhdin.
Ns. terveyshameet esimerkiksi selkävaivaisille voivat olla vain 4m ja ilman vuorta ja välikangasta. Yhtä hyvän näköisiä ne ei ole, mutta terveys menee kauneuden edelle :)Kesällä on kuuma ja talvella kylmä :D hameen alla on alushame ja sukkahousut. Eli kevät taitaa olla ainut vuodenaika jolloin on ihan mukava olo, mutta siihen tottuu.
Millaiset taskut hameessa on?
Mitä sinne hameen alle mahtuu?
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko romaniksi n. ryhtyä jos suvussa on romaneja?
Ei ilman kasvatusta tai avioliittoa. Periaatteessa voi onnistua jos kyseessä on nuori, jolla on romaniperimää ja on läheisissä väleissä yhteisön kanssa.
Kyllä niitä tekoromaneja on ja meillä on sille ikävä nimitys "suoli". Tarkoittaa valkolaista joka esittää tummaa ja on niin olevinaan.
Valkolainen joka haluaa esittää olevansa romani?! No siinä on kyllä ihminen jääny joskus todella vähälle hapelle olen samaa mieltä, melkoinen "suoli".
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei täähän on mielenkiintoinen keskustelu! Harmi vaan, että täälläkin on näitä typeriä huutelijoita pilaamassa...
Mä olen aina ihaillut teidän naisten koristeellisia vaatteita. Osaatteko itse tehdä niitä vai ostetaanko ne valmiina? Mun on vaikea kuvitella, miltä sellainen paksu hame tuntuu kuumalla kesäkelillä, mutta siihenhän jo totesit, että voi olla kevyempää materiaalia.
Mä olen kans joskus ihmetellyt, onko teillä jokin oma uskontokunta? Kun ilmeisesti uskonto on tärkeä aika monelle romanille. Mä olin joskus töissä jonkun romanikirkon vieressä ja siellä lähinnä mietin, onko teillä joku ihan oma uskontolahko.
Monet osaa ommella itse puserot, eli usein toinen nainen opettaa toiselle. Säästää paljon rahaa kun ei tarvitse ompelijalle viedä. :) itse en osaa ommella puseroa, niin tekomaksu on 20-40€ riippuen kuinka hankala kangas on. Koristekivikankaita pitää mallailla että kuviot menee oikein ja niitä on hankalampi ommella. Ostan omat kankaat ja pitsit ja lähetän ne postissa tutulle.
Hameen tekeminen on todella vaikeaa, koska tekovaiheita on paljon ja materiaali on hankalaa. Varsinkin rypyttäminen eli laattojen tekeminen vaatii semmoisia "pihtejä". Suomessa on tällä hetkellä ehkä tusina ompelijaa.Metrejä hameessa on 7.5-9m, saman pituinen vuori, välikangas ja yläkangas. Normaali hame painaa siis 7-8.5kg, ennen painoivat 10-12kg. Eihän se terveellistä ole niin nykyään käytetään pönkkiä tukemassa hametta, joka myös tekee siihen sen ryhdin.
Ns. terveyshameet esimerkiksi selkävaivaisille voivat olla vain 4m ja ilman vuorta ja välikangasta. Yhtä hyvän näköisiä ne ei ole, mutta terveys menee kauneuden edelle :)Kesällä on kuuma ja talvella kylmä :D hameen alla on alushame ja sukkahousut. Eli kevät taitaa olla ainut vuodenaika jolloin on ihan mukava olo, mutta siihen tottuu.
– Lähes joka päivä joku pienimmistä tytöistä tulee kokeilemaan hametta. Yksikin tyttö haluaa aina nähdä, mitä sen alla on.
Äidit yrittävät toppuutella uteliaita tyttöjään, mutta Karita on mielissään siitä, että pieniä tyttöjä kiinnostaa hänen kulttuurinsa ja he uskaltavat kysellä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. terveyshameet esimerkiksi selkävaivaisille voivat olla vain 4m ja ilman vuorta ja välikangasta. Yhtä hyviä ne ei ole, mutta terveys menee tavaran piilotuksen edelle :)
Miksi miehenne pukeutuvat niin pöljästi? Talvipakkasella jotkut puvunkengät, suorat polyesterhousut, kiitelevä pusakka? Ja aina se geelattu 50-luvun rasvistukka?
Puhutteko keskenään romanikieltä? Onko Romanikieli kuihtumassa pois? Kaverini oli aikoinaan tekemässä tohtorin väitöskirjaa romanikielestä ja halusi viettää aikaa romanien kanssa. Hänet kuitenkin melkein pahoinpideltiin, jolloin hän alkoi pitää etäisyyttä. Et tietenkään voi vastata kaikkien romanien puolesta, mutta miksi näin tapahtui? Miten romanit suhtautuvat valkolaisiin, jotka haluavat tutustua heihin ja haluavat viettää aikaa heidän kanssansa?