Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista
Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.
Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.
Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!
Kommentit (1621)
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä paljon tauteja johtuen rajoittuneesta geeniperimästä?
Ei. Pikemminkin elintavoista johtuvia, monet on ylipainoisia ja polttavat tupakkaa. Itse poltan mutta olen ajatellut ostaa sähkötupakan ettei haju tartu hameeseen! Oma nenä turtuu hajuun eikä tiedä haiseeko muiden nenään.
Kyllä haisee tupakoitsija ja sen vaatteet toisen nenään.
Vierailija kirjoitti:
Näen tuon sillai, että romanit edustavat yhteisökulttuuria, jonka normit ovat toisinaan törmäyskurssilla kantaväestön kanssa. kun me ollaan kasvatettu individualisteiksi eli eletään yksilökulttuurissa, jossa jokainen on vastuussa vain itsestään ja omasta maineestaan sekä hyvässä että pahassa. lisäksi romanit ovat vähemmistö, joka osaltaan edesauttaa sisäisiä tiukkoja normeja ja vahtimista.
Voin olla väärässä ja tämä on vain spekua, kun vertaan heitä juuri maahantulleisiin yhteisökulttuurin edustajiin.
Eli romanit, kuten hekin, kulkevat isoina ryhminä, koska he eivät luota poliisiin ja ongelmat on totuttu ratkomaan klaanien kesken. Valkolaisia pidetään "ressukoina" koska he kulkevat yksin, ilman klaanin suojaa.
Isossa joukossa kulkeminen viestittää muille: "katso, mikä lössi sinulla on vastassa, jos haluat uhmata minua tai riidellä kanssani." Jos joku kulkee yksin, niin muut ajattelevat, että hän on karkoitettu joukostaan, epäsuosittu arvoton luuseri ja suojaton.
Rähinöinti ja väittely: kantasuomalaiset ovat demokraattisia ja hakevat riitatilanteissa usein "kultaista keskitietä" ja kompromisseja, asiat riitelevät, ei ihmiset ja kummankin osapuolen on hyvä lähteä neuvottelusta oikeudenmukaisesti kohdeltuna.
Yhteisökulttuurin ihmisille kunnia on tärkein. Riita on voitettava, keinolla millä hyvänsä, vaikka olisit kuinka väärässä. Riidan häviäminen tietää kasvojenmenetystä. Siksi on väännettävä viimeiseen asti ja oltava kova kundi tai -gimma. Valkolaiset ovat halveksittavia, heikkoja nössöjä jos ja kun antavat periksi ja "alentavat" itsensä konseksuksen nimissä. Se kuinka lähelle kaupan ovea pysäköin, on myös viesti: "mä ja mun porukka on arvoasteikolla arvokkain." eli yhteisöllinen "kunniakulttuuri"
Huijaaminen: Myös Suomeen vastatulleiden yhteisöllisten vähemmistöjen keskuudessa arvostetaan taitavaa huijaria. Nokkelaa huijaamista pidetään älykkyyden osoituksena. Suomalaiset eräkansana, arvostavat rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja luotettavuutta, koska ankaran luonnon armoilla me olimme riippuvaisia toistemme rehellisyydestä ja luotettavuudesta, kun taas tuhansia vuosia kaupanteolla eläneet, kaupungeissa asuneet, pärjäsivät parhaiten oveluudella ja silmänkääntötempuilla, mitä arvostettiin - ja arvostetaan.
Tietenkin se, että jos yhteisökulttuurin jäsen, erityisesti nainen, "häpäisee" itsensä, hän samalla häpäisee koko suvun ja jos loukkaat yhtä suvun jäsenistä, loukkaat koko sukua.
Ymmärrän, että yhteisölliseen kulttuuriin sosiaalistetun henkilön, on hirveän vaikea uida vastavirtaan kulttuurin sääntöjä vastaan. Se ei tapahdu samalla tapaa kuin lähes narsistisessa minäminä-individualistisessa kulttuurissa kasvaneella.
Olen pahoillani, jos olen ajatuksissani osunut harhaan ja toivon, että oikaiset minua.
Itsellä on poikkeuksetta ollut vain ok.kokemuksia romaneista.
Olen kaiken lisäksi myös nuori persu-nainen, joka tunnen epäluuloa eri kulttuureja kohtaan mutta en rotuja.
Olet mun mielestä huipputyyppi, kun lähdet rohkeasti ja avoimesti keskusteleen.
Joo... teillä on kuohuva veri ja tulinen luonne minkä seurauksena tulee riitoja ja istumista mutta toisaalta teillä on myös parhaat ja tunteikkaimmat tangon laulajat eli se temperamentti tuo myös hyvää.
Mä arvostan myös sitä, että te kunnioitatte myös vanhimpianne. Mä olen hyvää pataa mun isomummon kanssa ja hän on mulle rakas. Sitä kautta mä olen oppinut kunnioittaan ja kohteleen hyvin kaikkia ikäihmisiä, koska mä "näen" heissä mun isomummon ja mä Toivon että häntä muutkin kohtelis hyvin, eikä olis tylyjä ja ilkeitä, vaikka hän onkin nykyään vähän Känkkäränkkä ja ei oikein kuule kunnolla. Hän on mulle kuitenkin äärettömän rakas.
Mä Toivon sulle siunausta ja terveyttä. Voi hyvin ja jätkä valistustyötäsi.
Romanit edustavat primitiivistä heimokulttuuria. Eivät itse ymmärrä olevansa tämän oppimattomuudessa ja sivistymättömyydessä olevan kulttuurin vankeja. On surullista nähdä nuorten romanien joilla olisi halua normaali elämään. Elämän valuvan hukkaan tämän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Meettekö virallisesti vihille vai karkaatteko vaan yhdessä? Järjestetäänkö häitä ja millaiset ne on?
Karataan yhdessä, mutta se on seurustelun merkki. Lapsi haetaan takaisin jos suhdetta ei hyväksytä. Karkaamisen jälkeen voidaan mennä vihille, mutta koska seurustelu on häpeällinen asia, vain oma ikäluokka tulee häihin.
Eli ei edes omat vanhemmat tule häihin. Hääpukuna meille on perinneasut, mutta naiset käyttävät "vaateparia" eli samasta kankaasta tehtyä puseroa ja esiliinaa. Hyvin usein ne on valkoisia. Häät on pieni toimitus ja varsin uusi asia romanien keskuudessa :)
Mitä jos nuori karkaa sellaisen kanssa jota ei vanhemmat hyväksy?
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
ja kyllä sitä joskus tulee huokailtua minkälainen sääntöviidakko on esim. pelkän pyykinpesun suhteen!
Minkälainen?
Noniin tästä lähtee :D (huom kaikki maailman romanit on tarkkoja pyykin suhteen)
Ihmisen yläruumis on puhdas ja alaruumis likainen. Eli yläosan vaatteet pestään erikseen, alaosan vaatteet myös. Miesten ja naisten vaatteita ei saa pestä yhdessä. Koskee myös lapsia...eli pyykinmäärä on järkyttävä.
Eri huoneiden kankaat pestään erikseen. Petivaatteet erikseen eikä nekään saa sekoittua, keittiön liinat ja verhot erikseen (osa pesee ne keittiössä), kasvopyyhkeet erillään muista pyyhkeistä....
Aika käytännöllistä ja järkevää...
Miksi pitää takertua sääntöhin, joille ei ole mitään järkiperustetta, vaan ne perustuvat vain ja ainoastaan symboliikkaan ja uskomuksiin, ja siihen, että näin on "aina" tehty ja "kaikki" tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Kysyin jo aiemmin, mutta äänestävätkö romanit yleensä vaaleissa? Ja mitkä ovat suosittuja puolueita?
Lisäksi, mistä se puhetyyli johtuu?
Oma lähipiiri ei juuri äänestä, ei ole tietoa politiikasta tai puolueista kun eletään siitä ns "erillään".
Puhetyyli tulee romanikielestä jossa on erilainen sävelkulku :) itsekin puhun niin
Onko jotenkin väärin/noloa kertoa lapsensa ikää muille? Juttelin joskus marketissa romaninaiselle jolla oli vauva vaunuissa. Kysyin kuinka vanha vauva on, jolloin nainen nolostui silminnähden ja mutisi vaan "ihan pikkuinen vielä" Odotin saavani vastauksen tyyliin 2 tai 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos romaniperhe asuu kerrostalossa niin onko jotain kulttuuriasioita tai -sääntöjä mitkä vaikuttavat heidän elämäänsä naapureiden kanssa?
Ei, säännöt eivät koske muita kuin romaneja.
Vierailija kirjoitti:
Onko jotenkin väärin/noloa kertoa lapsensa ikää muille? Juttelin joskus marketissa romaninaiselle jolla oli vauva vaunuissa. Kysyin kuinka vanha vauva on, jolloin nainen nolostui silminnähden ja mutisi vaan "ihan pikkuinen vielä" Odotin saavani vastauksen tyyliin 2 tai 3kk.
On, vauvan ikää ei saisi kysellä. Se viittaa lapsen alkuperään ja mitä on tehty että lapsi on saatu, ja se on tabu. Toisaalta nykyään olen nähnyt facebookissa päivityksiä jonkun lapsesta ja ikä sen perässä, esim 5kk.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä modernimpiakin romaninuoria on, kuin ap. Tuttavani kyllä pukeutuu perinnehameeseen, mutta on sanonut, että jos uudelleen saisi päättää, ei pukeutuisi. Koska ei silloin tajunnut, että kun valinnan tekee, sitä pitää noudattaa koko loppuelämä. Että olisi voinut valita vapaasti myös sen, ettei pukeudu hameeseen.
Tai ehkä hänen perheensä on modernimpi. En tiedä, kuinka yleistä tuo valinnanvapaus on.
Fiksu, nuori nainen ja vakituisessa työpaikassa. Kokee perinteisen vaatetuksen riesaksi, mutta koska perinteet ovat niin tiukat, ei uskalla luopua siitä. Koska ne "jonkun" keksimät säännöt ovat sellaisia ja niiden mukaan pitää elää, ettei yhteisö hylkää.
On itse miettinyt juuri tuota, että yhteisöhän on kuin jokin uskontokultti, missä hylätään, ellei toimi niin kuin ne "jotkut" on keksineet
Ehkä hän uskaltaa juuri siksi kyseenalaistaa, koska juuri hänen perheensä on modernimpi. Liekö sitten kovinkaan yleistä tämä kriittisyys muiden nuorten keskuudessa.
Tuostahan onkin juuri kysymys. Romanikulttuuri on selvästi suurelta osin kultti, joka vaatii jäseniltään erilaisiin kirjoittamattomiin sääntöihin perustuvaa käytöstä. Ja sääntöjen noudattamisesta rangaistaan jollakin tavalla tai karkoitetaan yhteisöstä.
Samoin se on kulttuuri, joka pystyy elämään vain valtakulttuurin tuella omana erillisenä kuplanaan. Vai millainen mahtaisikaan olla romanivaltio, jossa elettäisi täysin romanitapojen ja -sääntöjen mukaan. Mieleen tulee lähinnä jokin järjestäytymätön heimovaltio, jossa erilaiset kilpailevat klaanit pitävät valtaa.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, vauvan ikää ei saisi kysellä. Se viittaa lapsen alkuperään ja mitä on tehty että lapsi on saatu, ja se on tabu. Toisaalta nykyään olen nähnyt facebookissa päivityksiä jonkun lapsesta ja ikä sen perässä, esim 5kk.
Okei, nyt hävettää etten tätä yhtään tajunnut :O Kun meille "valkolaisille" se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Näen tuon sillai, että romanit edustavat yhteisökulttuuria, jonka normit ovat toisinaan törmäyskurssilla kantaväestön kanssa. kun me ollaan kasvatettu individualisteiksi eli eletään yksilökulttuurissa, jossa jokainen on vastuussa vain itsestään ja omasta maineestaan sekä hyvässä että pahassa. lisäksi romanit ovat vähemmistö, joka osaltaan edesauttaa sisäisiä tiukkoja normeja ja vahtimista.
Voin olla väärässä ja tämä on vain spekua, kun vertaan heitä juuri maahantulleisiin yhteisökulttuurin edustajiin.
Eli romanit, kuten hekin, kulkevat isoina ryhminä, koska he eivät luota poliisiin ja ongelmat on totuttu ratkomaan klaanien kesken. Valkolaisia pidetään "ressukoina" koska he kulkevat yksin, ilman klaanin suojaa.
Isossa joukossa kulkeminen viestittää muille: "katso, mikä lössi sinulla on vastassa, jos haluat uhmata minua tai riidellä kanssani." Jos joku kulkee yksin, niin muut ajattelevat, että hän on karkoitettu joukostaan, epäsuosittu arvoton luuseri ja suojaton.
Rähinöinti ja väittely: kantasuomalaiset ovat demokraattisia ja hakevat riitatilanteissa usein "kultaista keskitietä" ja kompromisseja, asiat riitelevät, ei ihmiset ja kummankin osapuolen on hyvä lähteä neuvottelusta oikeudenmukaisesti kohdeltuna.
Yhteisökulttuurin ihmisille kunnia on tärkein. Riita on voitettava, keinolla millä hyvänsä, vaikka olisit kuinka väärässä. Riidan häviäminen tietää kasvojenmenetystä. Siksi on väännettävä viimeiseen asti ja oltava kova kundi tai -gimma. Valkolaiset ovat halveksittavia, heikkoja nössöjä jos ja kun antavat periksi ja "alentavat" itsensä konseksuksen nimissä. Se kuinka lähelle kaupan ovea pysäköin, on myös viesti: "mä ja mun porukka on arvoasteikolla arvokkain." eli yhteisöllinen "kunniakulttuuri"
Huijaaminen: Myös Suomeen vastatulleiden yhteisöllisten vähemmistöjen keskuudessa arvostetaan taitavaa huijaria. Nokkelaa huijaamista pidetään älykkyyden osoituksena. Suomalaiset eräkansana, arvostavat rehellisyyttä, oikeudenmukaisuutta ja luotettavuutta, koska ankaran luonnon armoilla me olimme riippuvaisia toistemme rehellisyydestä ja luotettavuudesta, kun taas tuhansia vuosia kaupanteolla eläneet, kaupungeissa asuneet, pärjäsivät parhaiten oveluudella ja silmänkääntötempuilla, mitä arvostettiin - ja arvostetaan.
Tietenkin se, että jos yhteisökulttuurin jäsen, erityisesti nainen, "häpäisee" itsensä, hän samalla häpäisee koko suvun ja jos loukkaat yhtä suvun jäsenistä, loukkaat koko sukua.
Ymmärrän, että yhteisölliseen kulttuuriin sosiaalistetun henkilön, on hirveän vaikea uida vastavirtaan kulttuurin sääntöjä vastaan. Se ei tapahdu samalla tapaa kuin lähes narsistisessa minäminä-individualistisessa kulttuurissa kasvaneella.
Olen pahoillani, jos olen ajatuksissani osunut harhaan ja toivon, että oikaiset minua.
Itsellä on poikkeuksetta ollut vain ok.kokemuksia romaneista.
Olen kaiken lisäksi myös nuori persu-nainen, joka tunnen epäluuloa eri kulttuureja kohtaan mutta en rotuja.
Olet mun mielestä huipputyyppi, kun lähdet rohkeasti ja avoimesti keskusteleen.
Joo... teillä on kuohuva veri ja tulinen luonne minkä seurauksena tulee riitoja ja istumista mutta toisaalta teillä on myös parhaat ja tunteikkaimmat tangon laulajat eli se temperamentti tuo myös hyvää.
Mä arvostan myös sitä, että te kunnioitatte myös vanhimpianne. Mä olen hyvää pataa mun isomummon kanssa ja hän on mulle rakas. Sitä kautta mä olen oppinut kunnioittaan ja kohteleen hyvin kaikkia ikäihmisiä, koska mä "näen" heissä mun isomummon ja mä Toivon että häntä muutkin kohtelis hyvin, eikä olis tylyjä ja ilkeitä, vaikka hän onkin nykyään vähän Känkkäränkkä ja ei oikein kuule kunnolla. Hän on mulle kuitenkin äärettömän rakas.
Mä Toivon sulle siunausta ja terveyttä. Voi hyvin ja jätkä valistustyötäsi.
Kiitos ja olet aika hyvin perillä asioista. Olen samaa mieltä. En tiedä kuinka vaikeaa se on ymmärtää, mutta kulttuuri on niin keskittynyt yhteisöön että se on yksilö joka taipuu eikä muut. Niin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos nuori karkaa sellaisen kanssa jota ei vanhemmat hyväksy?
Lapsi haetaan kotiin vaikka kymmenen kertaa. Ilman vanhempien hyväksyntää ei suhde voi toimia eikä heidän anneta olla kahdestaan.
Meettekö kihloihin? Tuleeko ne upeat korut lahjoina esim mieheltä tai vanhemmilta?
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
ja kyllä sitä joskus tulee huokailtua minkälainen sääntöviidakko on esim. pelkän pyykinpesun suhteen!
Minkälainen?
Noniin tästä lähtee :D (huom kaikki maailman romanit on tarkkoja pyykin suhteen)
Ihmisen yläruumis on puhdas ja alaruumis likainen. Eli yläosan vaatteet pestään erikseen, alaosan vaatteet myös. Miesten ja naisten vaatteita ei saa pestä yhdessä. Koskee myös lapsia...eli pyykinmäärä on järkyttävä.
Eri huoneiden kankaat pestään erikseen. Petivaatteet erikseen eikä nekään saa sekoittua, keittiön liinat ja verhot erikseen (osa pesee ne keittiössä), kasvopyyhkeet erillään muista pyyhkeistä....
Aika käytännöllistä ja järkevää...
Miksi pitää takertua sääntöhin, joille ei ole mitään järkiperustetta, vaan ne perustuvat vain ja ainoastaan symboliikkaan ja uskomuksiin, ja siihen, että näin on "aina" tehty ja "kaikki" tekevät?
Likaisuus on meille yhtä totta kuin että taivas on sininen. Ihminen ei voi olla kunniallinen jos hän on likainen tai hänen kotinsa. Siksi tehdään näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on saastunut synnytyksen jälkeen ja siksi ei syö samoista astioita muiden kanssa. Synnyttäjä käyttää kertakäyttöastioita. Toki synnyttäjä voi tehdä ruuan.
Tämä on ollut myös valtaväestöllä aiemmin. Synnyttäjä piti kirjoittaa, että kelpasi taas joukkoon.
Lähes kaikkiin kulttuureihin kuuluu tällainen synnyttäneen saastaisena pitäminen. Usein nainen on saastainen myös kuukautisten aikana, esim. juutalaisessa perinteessä. Näiden saastaisuussääntöjen tarkoitus pohjimmiltaan on ollut suojella naista. Hänellä on ollut aikaa rauhassa toipua synnytyksestä. Myös kuukautisten saastaisuusaika on suojellut naisia pakkoseksiltä edes hetkeksi, toisaalta seksin lykkääminen juuri hedelmälliseen aikaan kun saastaisuudesta on puhdistauduttu on varmistanut naisen uudelleen raskaaksi tulon. Aiemminhan naisella ei ole oikeutta kieltäytyä seksistä avioliitossa eikä ehkäisyäkään ole hyväksytty, vaan miehen onanointikin on katsottu synniksi.
Pitääkö nuoren etukäteen kysyä vanhemmiltaan käykö tämä sulhanen vai kuinka tuossa menetellään? Vinkkaako vanhemmat sopivasta puolisosta vai saako itse katsella?
Vierailija kirjoitti:
Meettekö kihloihin? Tuleeko ne upeat korut lahjoina esim mieheltä tai vanhemmilta?
Mennään ja monet menevät nykyään myös naimisiin :) itse olen "vasta" kihloissa.
Korut saadaan perintönä omalta äidiltä ja vanhemmat teetättävät tai ostavat lapsilleen koruja, kun he tulevat murrosikään. Itse sain omat kultarenkaani kun olin 14-vuotias. Loput koruista olen ostanut itse muilta naisilta.
Ei ilman kasvatusta tai avioliittoa. Periaatteessa voi onnistua jos kyseessä on nuori, jolla on romaniperimää ja on läheisissä väleissä yhteisön kanssa.
Kyllä niitä tekoromaneja on ja meillä on sille ikävä nimitys "suoli". Tarkoittaa valkolaista joka esittää tummaa ja on niin olevinaan.