Millaisesta hoidosta rahapuu tykkää?
Kommentit (8)
Että meitä on täällä sitten enemmänkin. Meitä rahapuun tappajia. Toivottavasti ei ole enne: meinaan että raha ei tähän taloon mahdu.
Meidän rahapuut rehottaa ja kasvaa, kun niitä muistaa kastella muutaman kerran kuussa, mieluiten joka viikko. Muutaman kerran vuodessa yritän muistaa antaa ravinnetta. Meillä siis ainakin pärjäävät tosi vähällä.
Nehän tykkäävät tosiaan auringosta ja mehikasveina varastoivat vettä, joten niitä on kasteltava niukasti. Liika vesi tappaa ne.
Tosi harvoin vettä mutta paljon kerralla. Valoa ja lämpöä. Voi olla vaikka vuoden kastelematrta välillä.
Mutta ei kauheasta paahteesta. Yhdeltä paloi lehdet, kun oli lasikuistilla kesällä. Aurinko paistoi käytännössä kokoajan ja lämpötila kuistilla nousi. Menivät lehdet ihan ruskeiksi. Itsellä ollut tuo sama puu pohjoisikkunalla (tykkäsi), länsi-ikkunalla (ei tykännyt) ja nyt itäikkunalla (tykkää taas).
Vettä olen noille nykyisille antanut siten, että kun multa on kuivaa annetaan reilusti vettä. Ja sitten taas odotetaan mullan kuivumista. Helteillä ehkä n. kerran viikossa talvella kerran pari kuussa. Ei kamalasti tykkää kyttyrää, jos kerran tai pari jää kastelematta, mutta liiasta kosteudesta ottaa nokkiinsa. Ehdottomasti pidettävä reikäpohjaisessa ruukussa, jotta ylimääräinen vesi pääsee valumaan pois.
Ja tykkää olla hieman ahtaassa ruukussa, eikä siedä mullan vaihtoa vuosittain. Multana pitää käyttää joko kaktusmultaa tai normaalia multaa, jonka joukkoon on sekoitettu n. puolet hiekkaa. Ja ruukun pohjalle on tehtävä kunnon salaojitus (mulla nyt lekasoraa, normi sora käy samoin ruukun sirpaleet tms.) Saattaa ottaa nokkiinsa mullan vaihdosta, ittellä voi huonosti melkein 2 kk mullan vaihdon jälkeen.
Lannoitetta annetaan harvoin. Vetoa ei kamalasti siedä. Siis jos on ikkunalla, niin viileänä päivänä ei pitäisi tuulettaa siitä ikkunasta. Ei nyt mikään äärettömän herkkä ole, mutta pidemmän päälle ei tykkää.
Mulla ollut parina kesänä paahteisella terassilla, mutta vähän kaiteen varjossa ja kasvattaa silloin kovasti uusia lehtiä. Sisällä kastelen kerran viikossa.
siinä on välillä tosi kuuma. Kastelen nyt kesäaikaan " usein" (1x viikossa...) ja talviaikaan ehkä 1-2x kuukaudessa. Vähällä hoidolla siis pärjäävät ja tykkäävät auringosta.