AU PAIRIT Uudessa-Seelannissa WIRALLINEN
Kommentit (508)
Aika juopottelua siellä on ollut, paitsi Sini. Karseet tekoripset. Vähän pölvästejä siinä yks sun toinen.
Missä kaupungissa tää on kuvattu? Meni ohi
Ada ärsytti eniten. Tosi ilmeetön ja jäyhän oloinen, ehkä sitten jännitti kameroita. Tuntui tosiaan, että on täynnä omaa ulkonäköään. Onhan hän näyttävän näköinen nainen, mutta ollakseen viehättävä pitäis olla myös kiinnostavaa persoonallisuutta.
Paljon nätimpi ja mukavamman oloinen toi Jussin tyttöystävä on, kuin Ada 😅
Vierailija kirjoitti:
Kiusallista kun tuon Sinin pitää koko ajan selostaa ettei alkoholi kiinnosta ja ei juo koska ei halua. Eikö kieltäytyminen riitä? Enpä ole koskaan kellekään alkanut selostaa miksi en itse ota alkoholia vaikka muut ympärillä joisi.
- "Otatko viiniä?"
- "Ei kiitos, olisiko joku alkoholiton vaihtoehto?"
Vs.
"Ei mä en juo ollenkaan. En halua eikä kiinnosta."
Joo pisti sama korvaan. Toisaalta ymmärrän, että nuo tilanteet voi olla hankalia, missä juodaan alkoholia ja itse haluaa vaan päästä mahdollisimman nopeasti eroon siitä ns. ilmoituksesta. Mietin kuitenkin, että eikö voisi vaikka sanoa: "En juo alkoholia, mutta olisiko teillä alkoholiton vaihtoehto?" Nykyään kuitenkin saa monia holittomia vaihtoehtoja (mocktailit, kuohuviinit, siiderit, oluet...) ja baareissakin saa kahvia, teetä, limuja, vissyjä yms. Tosin Sini taisi mainita olevansa nirso, ettei ehkä sit tykkää muusta kuin siitä vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa tää on kuvattu? Meni ohi
Aucklandissa.
Niin ärsyttävän kuuloista tuo Adan ja Emelin puhetapa. Kaikki on "tainiinkusilleen".
Olipas taas kausi. Mutta miten tuntuu etta kausi kaudelta on hirveampia perheita loydetty tahan? Olen itse ollut au pairina useampaan otteeseen nuorempana ja joillain vanhemmilla on todella eparealistiset odotukset. Taalla Englannissa taysipaivainen lastenhoitotyo lasketaan nannyn tyoksi, ei au pairin, ja siita maksetaan ihan mukavaa tuntipalkkaa. Au pairit tekevat noin 25 viikkotuntia ja saavat taskurahaa, ja heilla pitaisi olla aikaa menna kielikouluun.
Sinaansa Adan perhe yllatti sitten kuitenkin mukavuudellaan loppujen lopuksi, mutta nama Emelin perheet… Ensimmaisella perheelle oli taysin eparealistiset odotukset ja aiti vaikutti tyrannilta. Mies oli mielipiteeton tuppisuu, joka on tyytyvainen kunhan vaimo on tyytyvainen. Aikuiset ihmiset keskustelee asioista. Samoin Emel yllatti kylla "aikuismaisuudellaan" siina keskustelutilanteessa , toivotti perheelle kaikkea hyvaa ja aiti vastasi "thank you" Yleensa varsinkin englanninkielisissa maissa sanallisesti toivotellaan kaikkea hyvaa mutta joitain ihmisia ei ole kaytostavoilla siunattu.
Samaten Emelin jalkimmaisen perheen kaytostavat olivat poyristyttavat. Kun Emel muutti taloon ja tapasin isan ensimmaista kertaa, kyseinen mies istui sohvalla kuin mikakin juntti ja massytti sipseja ja viinia. Sitten virittaa keskustelua niista sipseista, mutta ei tule mieleenkaan tarjota uudelle 'perheenjasenelle' ? Saati tarjota lasia viinia kerta muutkin joivat? Perheen aiti puhui koko ajan, etta miten han ei tieda minka paatoksen HAN tekee, mutta yllattyi Emelin paatoksesta. Monet perheet suhtautuvat niin etta se on joku lottovoitto au pairille paasta juuri heidan perheeseensa, kun todellisuudessa perheita on satoja, ja paljon parempiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusallista kun tuon Sinin pitää koko ajan selostaa ettei alkoholi kiinnosta ja ei juo koska ei halua. Eikö kieltäytyminen riitä? Enpä ole koskaan kellekään alkanut selostaa miksi en itse ota alkoholia vaikka muut ympärillä joisi.
- "Otatko viiniä?"
- "Ei kiitos, olisiko joku alkoholiton vaihtoehto?"
Vs.
"Ei mä en juo ollenkaan. En halua eikä kiinnosta."
Joo pisti sama korvaan. Toisaalta ymmärrän, että nuo tilanteet voi olla hankalia, missä juodaan alkoholia ja itse haluaa vaan päästä mahdollisimman nopeasti eroon siitä ns. ilmoituksesta. Mietin kuitenkin, että eikö voisi vaikka sanoa: "En juo alkoholia, mutta olisiko teillä alkoholiton vaihtoehto?" Nykyään kuitenkin saa monia holittomia vaihtoehtoja (mocktailit, kuohuviinit, siiderit, oluet...) ja baareissakin saa kahvia, teetä, limuja, vissyjä yms. Tosin Sini taisi mainita olevansa nirso, ettei ehkä sit tykkää muusta kuin siitä vedestä.
Itsekään en tykkää juoda alkoholia, eikä myöskään alkoholittomat korvikkeetkaan oikein kolahda. Jotenkin tuo viininmaistelutilanne melko ymmärrettävästi aiheutti paineen, että joutuisi selittelemään juomattomuuttaan. Miksi Sinin piti alkaa esittelemään muille sitä alkoholitonta viiniä? Kohteliaampaa muilta olisi vain antaa olla ja antaa vaikka ihan limpparia toiselle. Kyllähän se ehkä vähän särähti korvaan, että aletaan seurassa sellaisella valittavalla äänellä selittämään, kun en tykkää ja ei kiinnosta. Sekään ei ole mikään kohteliain tapa. Mielummin olisi vain todennut alkoholia tarjottaessa, että kiitos ei ja sanonut ihan vaikka, että hänellä ei ole tapana juoda. Sellainen nirsoilu ja hyi en tykkää-käytös on lapsellista. Mutta yhtä kaikki ymmärrän, että Sinille tuo ehkä meni jo aika kiusalliseksi ja siksi meni jo vähän noloiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mitkä pakkelit tuolla Adalla. Näytti niiden kanssa liki kolmekymppiseltä. Ilman megaripsiä ym. oli oikein nätti ja raikas nuori tyttö.
Kyllä, meikitöntä Adaa katsoessa tuli mieleen mitenhän moni kadulla kulkevista instapiIIuista ja teinihirviöistä oikeasti olisi ihan siedettävän näköinen, jos ei meikkaisi.
Tämä oli minustakin todella hämmentävää. Neitokainen on opiskellut kosmetologiksi ja ilmeisesti meikkaus kiinnostaa. Mutta kun viimeisen jakson lopussa hänet nähtiin reissusta palanneena lentokentällä ja meikkiä ei ollut (ainakaan överisti), niin eihän hän näyttänyt pahalta ollenkaan! Ovatko kosmetologiopinnot enemmän ihonhoitoa kuin meikkausta? Luulisi että meikkauksesta olisi edes perusopintoja, joilla pärjää arjessa, mutta ilmeisesti ei?
Adaa ihmettelin kovasti, kun hänen muu perheensä tuntui ihan mukavalta ja normaalilta. Että miten on voinut tulla noin lapsellinen tyttö ja ettei ole koskaan edes vaippaa vaihtanut, vaikka perheessä on pieni leikki-ikäinen? Surullinen olo tuli vanhempien puolesta aina kun Ada avasi suunsa.
Ja miksi pitää kirjoittaa Wirallinen? Eikö Virallinen olisi käynyt ihan hyvin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ada aiheuttaa myötähäpeää. Aivan hukassa.
Tämä niin paljon. Aivan järkyttävää katseltavaa
Onneksi te molemmat olitte 19-vuotiaina täydellisiä ja teillä oli kaikki palaset kohdillaan. Varmasti jo vuosien työkokemus ja omistusasuntokin hankittuina.
Mun oma lapsi on 19 ja tuntuu että jossain asioissa on vähän lapsellinen. Mutta täytyy sanoa että kun näin tätä Adaa, niin nousi kyllä oman lapsen arvostus ihan uusiin sfääreihin! Ei hänellä toki ole kaikki palaset kohdallaan, mutta opiskelupaikka ja työpaikka, puoliso ja omistusasunto (josta toki velkaa hampaisiin saakka). Olin itsekin keskenkasvuinen 19-vuotiaana, mutta kyllä Ada on tässä asiassa ihan omassa ulottuvuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jaksot katsottu. Mieleen jäi ryyppääminen, metrin mittaiset tekoripset ja suhdekoukerot. Tosi huono kausi! Aikaisemmissa kausissa näytettiin paljon kohtauksia au paureja työssä. Miten he kehittyivät lastenhoidossa ja näytettiin keskusteluja lasten vanhempien kanssa. Suomalaisista au paureista välittyy erittäin huono kuva maailmalle. Eivät edes kestä kolmea kuukautta perheessä. Itsessään heissä ei ole vikaa, vaan aina perheessä. Heille pitäisi järjestää kurssi miten au pairina ollaan. En jatkossa aio enää katsoa!
Aika kultaa muistot, ei ole enää moneen vuoteen näytetty juuri tuon enempää sitä oikeaa työtä lasten kanssa. Jos perheitä on näytetty enemmän niin sekin on keskittynyt draamaan, riitoihin ja epäsopuun. Täytyy oikoa myös tuo pelko että Suomalaisista nyt välittyisi jotenkin huono kuva, on ihan tavallista että au pairiksi saapunut ei jää siihen perheeseen mihin alunperin oli menossa ja että perhe vaihtuu monestikin. Ei ole helppoa istuttaa yhtä vierasta ihmistä perheeseen nopealla aikataululla ja joskus se epäonnistuu, muillakin kun Suomalaisilla.
Juu ja normaalioloissa perhe valitaan itse. Kysytaan tyotunnit, tehtavat, lasten iat, asuinpaikka etukateen, jutellaan ja tutustutaan. Sovitaan asioista. Aina se valinta ei mene nappiin. Itse olin au pairina ja halusin perheeseen jonka lapset ovat koulussa, jotta minulla olisi paivisin vapaa-aikaa. Au pairin taskuraha on aina melkolailla sama joten halusin tehda sen suositellut 25 viikkotuntia mieluummin kuin tehda kokopaivaista lastenhoitotyota samalla rahalla (myoskin kertoo perheen moraalista jos eivat halua maksaa kunnollista summaa lastenhoidostaan)
Hakemalla haettua draamaa, esimerkiksi miten Ada toivoi että toiset au pairit olisivat miehiä, mutta Jussi kuitenkin puhui jo ennen tapaamista siitä miten kolmen naisen seura on hänen tyttöystävälle ollut vähän hankala paikka. Miksi muka Jussi olisi tiennyt toisten osallistujien sukupuolet mutta Ada ei? Myös Emelin ''Janen kanssa en ainakaan tulis toimeen'' oli tökerösti käsikirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ada vaikuttaa siltä että on ”innostunut” omasta ulkonäöstään ja suosiostaan sen jälkeen kun on eronnut mormonihommista ja vähän elämäntyyli vapautunut. Kiusallista katsottavaa silti, kaikki mitä hän puhuu liittyy ulkonäköön. Ihmetteli miten jussi voi sanoa että ada ei olisi hänen valintansa tyttöystäväksi kun katso nyt tätä pakettia ja janekin sanoi että tän näkösen muijan kanssa en äijääni päästäisi!! No ehkä oppii ajan myötä että suhteissa vaikuttaa vähän muutkin jutut kuin ulkonäkö. Antoi itsestään todella vaikeasti lähestyttävän vaikutelman ohjelmassa, asentoja ja katseita myöten, tuntui että yritti koko ajan näyttää coolin ilmeettömältä, varmasti myös kameroidn tuoma jännitys vaikutti.
Samaa mielta. Jussin tyttoystava sitapaitsi oli tosi luonnollisen kaunis, ja vaikutti ihan jarkevalta.
Vierailija kirjoitti:
Ada ei taida olla mikään penaalin terävin kynä. Lisäks vaikuttaa tosi hitaalta ja vähän laiskalta, puhuukin niin laiskasti/epäselvästi. Ja ois luullu että vähän paremmin osais olla lasten kanssa kun, muka, hoitanut pikkuveljeään vauvasta asti. Ei silti ollut koskaan vaippaa vaihtanut...
Minäkin ihmettelin, miten avuton oli noiden lasten kanssa. Yksinkertainen ohje, pidä lapsi pois sieltä äidin työkerroksesta. Sitten toinen vain toljottaa ja miettii uneliaasti, että ai jaa, pitäisiköhän se hakea tuolta pois.
Ja tuo kuvio Jussin kanssa. Kuvitteliko ihan oikeasti, että Jussi yhtäkkiä jättäisi tyttöystävänsä hänen takiaan? Ja oliko mikään hänen sanomansa Jussista edes totta, että Jussi olisi ilmaissut kiinnostustaan tai ettei nykyisen tyttöystävän kanssa parisuhde kiinnosta. Sitten menikin ihan hämilleen, kun Emel otti asian puheeksi.
Leikkaus oli välillä vähän outoa. Esim. kun Emel työhaastattelussa kertoi olleensa saarella kuukauden (vai kolme viikkoa?) niin edellisessä jaksossa Aucklandissa oli vietetty jo kuusi viikkoa.
Nyt on katsottu ja tässä fiilikset.
Osa keskusteluista oli kyllä niin käsikirjoitettuja. Siis kyllähän parikymppinen mies ihan casualisti aloittaa ihan puskista keskustelun naisten ulkonäköpaineista. Myös ihan puskista kesken lounaan otetaan esille Jussi Halla-Aho silloin kun puoliksi turkkilainen on pöydässä. Myöskin ihan kuin Jussi olisi ihan itsenäisesti päättänyt järkätä Lammasfarmi yllärin. Mä en myöskään välitä tuosta draamasta joka ei välity aitona. Ehkä asiat oli eri tavalla kun mä oli 20 mutta en muista että noin suoraan oltaisiin käyty keskusteluja ja kauheasti pitänyt selvitellä asioita. Myöskin naurattaa jotenkin tuo etäsuhteen vaikeus keskustelut kun puhutaan parista kuukaudesta mutta kaikki on isoa kun on 20
Kaikki hahmot oliomalla tavallaan kivoja. Mietin vaan että olinko itse 2kymppisenä noin kujalla ja lapsellinen. Vähän jäi tuo perheelämä vähälle niin noi ei enää jaksa olla siellä jutut tukivähän puskista.
Tai silleen Ada toistaa 30 kertaa jaksossa, tai tällee. Tai jotai, en tiiä. Tai sillee. Tai sitte tällee. Tai jotai. En mä tiiä.
Kaikissa kausissa alussa kovimman oloinen tyyppi on paljastunut kaikista arimmaksi. Esim. Emel en ikävöi kotiin plaa plaa ja itkee eniten lähtiessä ja muutenkin. Jane hihkuu tulevasta extremestä innoissaan ja on ainoa joka oikeesti meinas jänistää. Sini, jonkun mielestä nyhverö, meni ja hyppäs eikä tehnyt numeroa siitä. Hiljaisessa vedessä ne kalatkin kutee.