Minkälaisia sanktioita antaisit 7-8-vuotiaalle lapsellesi, joka haukkuisi sinua läskiksi?
Kysymys otsikossa. Riittäisikö anteeksipyyntö? Itsellä kyllä vähän kirpaisi. Surettaa sekin että lapsi on ylipäänsä oppinut "karun maailman" termejä jo tuossa iässä
Kommentit (73)
Onhan se varmasti paha sanoa äityliä lihavaksi. Mä tiedän pahemman koska kokemus. Vkl ja etä isinä poitsun kanssa kaupassa. Limukka ja kalja hyllyjen kohdalla sanoi todella pahasti. "meinaatko isi taas varastaa kaljaa". Joku äijä vilkaisi mua ja musta tuntui että nyt menee kaikki hieman hidastettuna.
Laitoin limukan kärryyn ja mentiin kassan kautta. Kun päästiin ulos aloin puhuttelun. Sanoin ihan mitä vit?? Oletko koskaan nähnyt tai edes äitisi sanoneen että varastaisin? !! Pidin saarnat joista pappikin olisi kateellinen. Harvoin sanomisella kukaan saa minut noloksi. Tai mitä tuota kiertelemään, hävetti.
Ikinä ei ole niin huonosti mennyt että olisi tarvinut varastaa kaupasta tai mistään. Poika oli pieni ja minä olin aika julmaa. Kysyin että mitä tehdään sinun karkkipussille? Jaetaanko naapureille kun nolasit mut valehtelemalla? Itku sillä tuli eikä osannut vastata kysymykseen miksi niin teit. Jestas että olin vihainen.
Aikuisena tai ainakin oletettavasti sellaisena lapsilta pitää kestää. Sai karkkinsa ja katsottiin yhdessä jotain joka on alle koulu ikäisen makuun. Etänä sitä niin liian helposti lellii. Onneksi sentään lähikauppa niin siellä tietävät etten varasta. Ihmettelen vaan niitä 4 vuotiaan sanoja.
halaisin kunnolla ja sanoisin.. Niin minäkin rakastan paljon sinua.
Kyllä se menee juuri noin, että eka-tokaluokalla päivitetään päikkysanasto uudelle levelille ja kakkapää ja pissahousu vaihtuvat läskiin ja vammaiseen.
Jos ap alkoi nyt karsia raaka-aineita kaapeistaan, niin voin sanoa, että ei ainakaan pelkän lapsen heittämän herjan perusteella tarvi, tuon ikäisten läskittelyssä ei yleensä ole kyse ulkonäön kommentoinnista, vaan uuden pahan sanan viehätyksestä.
Vitosluokalla läskin eteen saattaa tulla "v.tun" ja siitä vuosi, pari, niin läski vaihtuu ihan muihin haukkumasanoihin
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmasti paha sanoa äityliä lihavaksi. Mä tiedän pahemman koska kokemus. Vkl ja etä isinä poitsun kanssa kaupassa. Limukka ja kalja hyllyjen kohdalla sanoi todella pahasti. "meinaatko isi taas varastaa kaljaa". Joku äijä vilkaisi mua ja musta tuntui että nyt menee kaikki hieman hidastettuna.
Laitoin limukan kärryyn ja mentiin kassan kautta. Kun päästiin ulos aloin puhuttelun. Sanoin ihan mitä vit?? Oletko koskaan nähnyt tai edes äitisi sanoneen että varastaisin? !! Pidin saarnat joista pappikin olisi kateellinen. Harvoin sanomisella kukaan saa minut noloksi. Tai mitä tuota kiertelemään, hävetti.
Ikinä ei ole niin huonosti mennyt että olisi tarvinut varastaa kaupasta tai mistään. Poika oli pieni ja minä olin aika julmaa. Kysyin että mitä tehdään sinun karkkipussille? Jaetaanko naapureille kun nolasit mut valehtelemalla? Itku sillä tuli eikä osannut vastata kysymykseen miksi niin teit. Jestas että olin vihainen.
Aikuisena tai ainakin oletettavasti sellaisena lapsilta pitää kestää. Sai karkkinsa ja katsottiin yhdessä jotain joka on alle koulu ikäisen makuun. Etänä sitä niin liian helposti lellii. Onneksi sentään lähikauppa niin siellä tietävät etten varasta. Ihmettelen vaan niitä 4 vuotiaan sanoja.
Olin 5-vuotias,kun aloin anella isältäni huutaen "Älä lyö, älä lyö! Pliis" hänen käskytettyä minua vähän napakammin. Olimme ruuhkaisessa kassajonossa ja kaikki kääntyivät katsomaan meitä. Isä ei siis lyönyt meitä lapsia, vaan olin oppinut tuon lyömisjutun esiteini-ikäisiltä veljiltäni, sillä he hokivat sitä toisilleen, kavereilleen ja meille muille sisaruksille. Minusta se oli tosi hauskaa ja kekseliästä, harmi vain, että oma tilannetajuni ei vielä riittänyt siihen, että olisin hokenut tuota vain kotona.
Itse en muista, mutta nyt myöhemmin isä sanoi tilanteen olleen äitymässä aika pahaksi. Jouduin kuulemma monta kertaa vahvistamaan muille aikuisille, että isä ei oikeasti lyö ja vasta sitten pääsimme lähtemään. Kotona isoveljet sitten saivat isältä todella tiukan puhuttelun ja kyseenalaiset inside-läpät olivat sen jälkeen pienempien lasten seurassa pannassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju taas täynnä lapsiaan hakkaavia ja henkisesti lapsiaan pahoinpiteleviä naisia.
Jokaiselta pitäisi ottaa lapset pois.
Mistä ihmeestä päättelit että nuo vastaajat ovat naisia?
-naisten palsta, ihan omien sanojenne mukaan
-naiset hakkaavat lapsiaan, vaarallisin ihminen lapselle on aina oma äiti
Olet ymmärtänyt jotain väärin, täällä pyörii ihmisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta ja osa hyödyntää tuota käsitystä että täällä on vain naisia naisten halventamiseen.
Tilastollisesti lapset varmaankin on eniten äitiensä kanssa tekemisissä joten väkivaltaa varmasti esiintyy mutta anonyymin keskustelupalstan kommentit eivät tosiaan tee naisista yleisesti lasten hakkaajia.
totuus sattuu aina. Kehuisit lasta että rohkea kun uskaltaa sanoa asiat ääneen.
Ihmeellistä kommentointia.. Jos lapsi käyttäytyy epäkohteliaasti minua kohtaan, tekee sen ihan yhtä helposti muille, tuntemattomillekin. En minä ottaisi itseeni nyt normaalipainoisena enkä läskinä, mutta siinä vaiheessa kun lapsi kiljuu naapurin Leenaa läskiksi on siitä hupi aika kaukana.
Todellakin opettaisin, että jos toisen ulkonäöstä ei ole hyvää sanottavaa niin pitää suunsa visusti kiinni.
Samanlaisen rangaistuksen, kuin vaikka 12-vuotiaalle, tai 17-vuotiaalle, eli ainakin sanoisin napakasti mielipiteeni sellaisesta kielenkäytöstä. Miksi ihmeessä läskittely pikkukoululaisen suusta olisi muka törkeämpää, kuin jos irvailijana toimisi vanhempi lapsi?
Tekisin selväksi, että tuo on todella rumaa käytöstä ja jos ikinä saisin kuulla lapseni nimitelleen ketään, niin lapselta loppuu viikkorahat ja karkkipäivät tasan siihen. Telkkaria ja puhelintakaan ei saisi käyttää, ja tietokonettakin vain kouluhommiin. Mopokorttia tai mopoakaan en ostaisi, saati ajokorttia tai autoa. Minua tai ketään muutakaan haukkuva lapsi saisi vain välttämättömän, ja ihan itse saisi hankkia rahat karkkeihin, muotivaatteisiin ja mopokorttiin.
Ehkä sitten ajattelisi sanomisiaan ja käytöstään. Muistaisin nimittäin muistutaa siitä haukkumisesta joka ikinen kerta, kun lapsi tulisi pyytämään minulta jotain. En todellakaan hyväksy miden haukkumista ja nimttelyä. Jos lapseni haukkuisi jotakuta läskiksi, rumaksi tai vammaseksi, niin muistaisi sen loppuikänsä.
Ja turha tulla sanomaan, että "lapsi katkaisee sinuun välinsä kun täytää 18." Minä katkaisisin lapseeni välit kun hän täyttää 18, jos ei osaa käyttäytyä!
Ottaisin kaikki älylaitteet pois ja sanoisin että sinä et tällaisia näköjään tarvitse kun olet sieltä tuollaista kielenkäyttöä oppinut.
Huono käytös? Ai siis jos ihan oikein toteaa läskin henkilön olevan läski?