Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia sanktioita antaisit 7-8-vuotiaalle lapsellesi, joka haukkuisi sinua läskiksi?

Vierailija
28.04.2020 |

Kysymys otsikossa. Riittäisikö anteeksipyyntö? Itsellä kyllä vähän kirpaisi. Surettaa sekin että lapsi on ylipäänsä oppinut "karun maailman" termejä jo tuossa iässä

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapseni haukkuisi minua läskiksi niin veisin kersan optikolle. Totuuden sanomisesta ei mielestäni pidä rangaista. Aikuisen kunnolla näytelty kiukku kohtaus on kyllä tehokas. Siitä vaan kaupan lattialle huutamaan mutku mä haluan! teko-itkulla kruunaa homman. Aika harva vain kehtaa tehdä tuon kohtauksen. Tiedän joka teki ja se toimi. Loppui se vinkuminen kun äitinsä uhkasi että taitaa tulla se kiukkukohtaus.

Jo sellaiset 3-4 vuotiaat häpeää jos vaan uskaltaa heittäytyä. Luulen että sama kuin kaupassa toimii haukkumiseen. Sanon vielä toisen kerran, totuus ei ole haukkumista.

Se, se on varmasti mukava, kun lapsi sanoo ku-sipääksi ihan totuuden nimissä. Eihän se haukkumista ole. Toisen ulkomuodon arvostelu on huonoa käytöstä. Voit itse miettiä sanoisitko jollekin vanhalle sukulaisellesi esim, että tämä on "läski." Jos et sanoisi, mieti kommenttiasi uudestaan. Jos sanoisit, niin sitten en voi auttaa...

On asioita, jotka voi sanoa ja ne, joita ei voi sanoa. Opeta pennuillesi, jos sulla sellaisia on.

Vierailija
22/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin asiallisen ja pitkän puhuttelun ja keskustelisin lapsen kanssa.

Itse en ehkä paljoa loukkaantuisi jos minua nimiteltäisiin läskiksi, mutta pitäisin kyllä huolen, ettei lapseni ikinä, koskaan, missään, milloinkaan nimitä ketään muuta läskiksi tai millään muullakaan haukkumasanalla. (Vam.manen, ke.hari, ho.mo, jne. haukkumasanana.)

Se on todella rumaa käytöstä, ja häpeäisin silmät päästäni, jos kuulisin lapseni joskus nimittelevän tai nimitelleen jotakuta.

Kysyisin lapselta ihan suoraan, mikä hänen kasvatuksessaan on mennyt pieleen, kun hänestä on tullut noin huonokäytöksinen. Laittaisin lapsen ajattelemaan tekemisiään ja sanomisiaan, ettei enää koskaan missään käyttäytyisi huonosti. Ja kertoisin lapseni isälle, ja kaikille kavereilleni, ja kaikille lapseni kavereille miten huonokäytöksinen lapsi minulla on, ja pyydän jokaista kertomaan minulle, jos lapseni jossain käyttäytyy huonosti.

Sellainen koko kylä kasvattaa -meininki.

Julkinen nöyryytys, tuo pettämätön keino vahvistaa keskeneräisen ihmisen empatiakykyä!

Mutta erittäin toimiva. Lapsi ei enää ikinä kehtaisi perseillä ympäriinsä, kun tietää että se kantautuu hänen vanhempiensa korviin ja vanhemmat eivät viittaa kintaalla asialle :)

Lapsi siis joutuisi miettimään käytöstään, joten ymmärtää käyttäytyä jatkossa hyvin. Ja ehkä opettaisi myös kavereilleen käytöstapoja. Kun kuulisi jonkun kaverinsa haukkuvan jotakuta, niin voisi sanoa hänelle, että tuo on todella rumaa käytöstä. SIinä oppisi ne lapsen kaveritkin käyttäytymään, ja ehkä he sitten opettavat omia kavereitaan.

Ja pikkuhiljaa lapsista tulisi hyväkäytöksisiä. Saattaisi ehkä koulunumerotkin parantua kun ymmärtäisivät käyttäytyä myös koulussa paremmin ja keskittyä opetukseen, ja puuttua tilanteisiin kun jotakuta kiusataan, ja näin hänkin saisi ehkä koulurauhan. Ja edistäähän se työnsaantakin, kun osaa käyttytyä hyvin ja työnantajan korviin on kantautunut, että tämä lapsi on hyväkäytöksinen eikä perseile ympäriinsä.

Pienillä teoilla voi olla kauaskantoiset seuraukset.

Oikeastaan tuollainen johtaa siihen, ettei lapsi luota teihin vanhempina eikä uskalla enää tukeutua vaikeina hetkinä. Jos lapsella on jokin ongelma niin olet vanhempana viimeinen, joka saa kuulla asiasta, jos siis edes saat kuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisin puhuttelun että jos sanoo vielä kerran niin ei saa mitään 18-vuotiaaksi asti paitsi ruokaa ja vaatteita ja sitten helvettiin. Eikä perintöä tippuisi penniäkään.

Vierailija
24/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen kerran vai? En usko sanktioihin ensisijaisena ratkaisuna ja pakotettuihin anteeksipyyntöihin en edes toissijaisina. 

Pitäisin lapsen kanssa vakavan keskustelun siitä, mitä läski ja läskiksi nimittely tarkoittaa. Kysyisin, tietääkö lapsi mitä läski tarkoittaa. Kertoisin, että läski on sian nahan alla oleva rasvakerros, ja yksikään ihminen ei ole läski. Se, mihin hän enkä sanalla viittaa, on "lihava", paitsi että jos lihavaa sanoo läskiksi, niin siinä yritetään yleensä sanoa että ihminen olisi jotenkin huonompi siksi, että on lihava. Ja sehän ei ole totta lainkaan. Se, että ihminen on lihava, kertoo että ihmisen kehoon on kertynyt enemmän rasvakudosta kuin se olisi kehon toiminnalle eduksi, eikä mitään muuta. Se ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa kuin ihminen muuten olisi. Se on kuitenkin sillä tavalla henkilökohtainen asia, niin kuin terveysasiat yleensäkin, että siitä ei tarvitse muiden kommentoida oikeillakaan sanoilla. Yksikään ihminen ei ole sian nahan alla olevaa rasvakerrosta ja siten läski, ja en halua enää koskaan kuulla, että hän kutsuu ketään ihmistä läskiksi. "Onko ymmärretty? Hyvä, kiitos. Oliko sulla siis joku harmi tai ärsytys josta olisi pitänyt puhua?"

Mitä sä läski oikein lässytät??!?

Oletko sinä kyllästynyt elämääsi?

Vierailija
25/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Sanan- ja mielipiteenvapaus se on lapsellakin.

Etkö miuten tiedä lapsesi ikää, vai miksi tuo ikähaarukka?

Lapsella ei ole vapautusta hyvistä käytöstavoista. Sanktiota tulisi, esim. ruutuaika vielä pienemmäksi ja/tai karkkipäivä peruttu tms. kunnes käytös korjaantuisi, ellei sitten ole niin pienestä kyse, että sanoja ei ehkä vielä ymmärrä, mitä sanoi.

Vierailija
26/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mitään muuta, kuin että tuo ei ole kohteliasta kieltä, vaikka on totta. Mutta, jos teillä ap kielenkäyttö on tuollaista, niin katsokaapa peiliin. On syytä myös alkaa laihduttamaan.

Vierailija
27/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäisin rehellisyydestä jos olisin läski. Jos taas en olisi läski, niin asia ei kosketa minua. Silloin joutuisin vähän kyselemään tarkempia perusteluja.

Vierailija
28/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin tekemään superterveellistä laihdutusruokaa pari viikkoa. Kaalikeittoa, -laatikkoa, kasvissosekeittoa jne. Jos lapsi napisee niin muistutat miten sinun pitää laihduttaa, koska lapsen mielestä olet lihava. Sitten voit palata normaaliruokaan kun lapsi pyytää anteeksi.

Tuo on sairasta ja siitä tulee mieleen sukulainen. Kun heillä äiti laihdutti niin koko perhe laihdutti vaikka yhdellä vain oli ylipainoa. Siellä oli noin ikäiseni silloin 12-14 vuotiaan mukaan ollut ero lähellä. Syy minä haistan että te olette lasten kanssa käyneet pitsalla! Sen jälkeen huutoa lisää ja uhkailua erolla.

Eihän se saa olla syy pitää kasvavaa teiniä nälässä että äiti laihduttaa. Omastakin mielestä mikä tahansa ruoka on max 3 päivää ja sitten pitää jo saada muuta. Nuo viikko tai toista kaalikeittoa jutut on piip, piip. En viitsi sanoa eikä niin suoraa sanomista sensuuri hyväksy.

Peilistä näkyy se syyllinen lihomiseen. Joko hyväksy painosi tai tee jotain. Kunhan et tee haittaa muille.

Vierailija
29/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapseni haukkuisi minua läskiksi niin veisin kersan optikolle. Totuuden sanomisesta ei mielestäni pidä rangaista. Aikuisen kunnolla näytelty kiukku kohtaus on kyllä tehokas. Siitä vaan kaupan lattialle huutamaan mutku mä haluan! teko-itkulla kruunaa homman. Aika harva vain kehtaa tehdä tuon kohtauksen. Tiedän joka teki ja se toimi. Loppui se vinkuminen kun äitinsä uhkasi että taitaa tulla se kiukkukohtaus.

Jo sellaiset 3-4 vuotiaat häpeää jos vaan uskaltaa heittäytyä. Luulen että sama kuin kaupassa toimii haukkumiseen. Sanon vielä toisen kerran, totuus ei ole haukkumista.

Sinuthan voi sitten todeta kirjoitustaidottomaksi anorektikoksi.

Vierailija
30/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Sanan- ja mielipiteenvapaus se on lapsellakin.

Etkö miuten tiedä lapsesi ikää, vai miksi tuo ikähaarukka?

Lapsella ei ole vapautusta hyvistä käytöstavoista. Sanktiota tulisi, esim. ruutuaika vielä pienemmäksi ja/tai karkkipäivä peruttu tms. kunnes käytös korjaantuisi, ellei sitten ole niin pienestä kyse, että sanoja ei ehkä vielä ymmärrä, mitä sanoi.

Minusta mielipiteenvapaus on tärkeämpää kuin käytöstavat. Hölmöä ruveta natseilemaan jostakin läskiksi nimittämisestä. Ei ole mikään maailmanloppu.

Vierailija
31/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäisin hyvästä huomiokyvystä ja kysyisin olisiko hänellä hyviä ehdotuksia, mitä voisitte asialle tehdä, vaikkapa yhteistyössä! Ottaisin hyvät vinkit vakavasti.

Vierailija
32/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauheita äitejä täällä!

Vierailija
33/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin läski, niin toteaisin, että nyt ruvetaan yhdessä herkkulakkoon, eli herkuton talo kesään asti.

Vierailija
34/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsen hakkumist ei joku "aikuinen" täällä kestä vaa nalkais heti hakkaamaan tai jotain niin painukaa hoitoon. Ihan sairaita olette kaikki. Tuho tulee Suomelle ja koko maailmalle saatana.

Vierailija
35/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en antaisi mitään sanktioita. Selittäisin mikä on sopivaa puhetta ja mikä ei. Ja kestäisin kyllä kommentin. Mallintamista myös, jos lasta itseään joskus nimitellään tai kun sanotaan jotain mahdollisesti loukkaavaa. Voi kohteliaasti selittää, mikä ei ole ok ja mikä on ja ystävällisesti jatkaa yhdessä elämää siitä, mihin jäätiin.

Vierailija
36/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäisin lasta ja aloittaisin elämäntaparemontin.

Vierailija
37/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin asiallisen ja pitkän puhuttelun ja keskustelisin lapsen kanssa.

Itse en ehkä paljoa loukkaantuisi jos minua nimiteltäisiin läskiksi, mutta pitäisin kyllä huolen, ettei lapseni ikinä, koskaan, missään, milloinkaan nimitä ketään muuta läskiksi tai millään muullakaan haukkumasanalla. (Vam.manen, ke.hari, ho.mo, jne. haukkumasanana.)

Se on todella rumaa käytöstä, ja häpeäisin silmät päästäni, jos kuulisin lapseni joskus nimittelevän tai nimitelleen jotakuta.

Kysyisin lapselta ihan suoraan, mikä hänen kasvatuksessaan on mennyt pieleen, kun hänestä on tullut noin huonokäytöksinen. Laittaisin lapsen ajattelemaan tekemisiään ja sanomisiaan, ettei enää koskaan missään käyttäytyisi huonosti. Ja kertoisin lapseni isälle, ja kaikille kavereilleni, ja kaikille lapseni kavereille miten huonokäytöksinen lapsi minulla on, ja pyydän jokaista kertomaan minulle, jos lapseni jossain käyttäytyy huonosti.

Sellainen koko kylä kasvattaa -meininki.

Julkinen nöyryytys, tuo pettämätön keino vahvistaa keskeneräisen ihmisen empatiakykyä!

Mutta erittäin toimiva. Lapsi ei enää ikinä kehtaisi perseillä ympäriinsä, kun tietää että se kantautuu hänen vanhempiensa korviin ja vanhemmat eivät viittaa kintaalla asialle :)

Lapsi siis joutuisi miettimään käytöstään, joten ymmärtää käyttäytyä jatkossa hyvin. Ja ehkä opettaisi myös kavereilleen käytöstapoja. Kun kuulisi jonkun kaverinsa haukkuvan jotakuta, niin voisi sanoa hänelle, että tuo on todella rumaa käytöstä. SIinä oppisi ne lapsen kaveritkin käyttäytymään, ja ehkä he sitten opettavat omia kavereitaan.

Ja pikkuhiljaa lapsista tulisi hyväkäytöksisiä. Saattaisi ehkä koulunumerotkin parantua kun ymmärtäisivät käyttäytyä myös koulussa paremmin ja keskittyä opetukseen, ja puuttua tilanteisiin kun jotakuta kiusataan, ja näin hänkin saisi ehkä koulurauhan. Ja edistäähän se työnsaantakin, kun osaa käyttytyä hyvin ja työnantajan korviin on kantautunut, että tämä lapsi on hyväkäytöksinen eikä perseile ympäriinsä.

Pienillä teoilla voi olla kauaskantoiset seuraukset.

Oikeastaan tuollainen johtaa siihen, ettei lapsi luota teihin vanhempina eikä uskalla enää tukeutua vaikeina hetkinä. Jos lapsella on jokin ongelma niin olet vanhempana viimeinen, joka saa kuulla asiasta, jos siis edes saat kuulla.

Miten niin?

Se, ettet sinä uskalla puhua vanhemmillsi mitään, ei tarkoita että muut ovat samanlaisia.

Moni lapsi oppii tuolla "koko kylä kasvattaa" -meiningillä nimenomaan sen, että vaikeistakin asioista voi ja kannattaa puhua vanhemmille, koska vanhemmat eivät sano "anna olla" ja "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" vaan puuttuvat epäkohtiin niin, että lapsella on hyvä olla eikä asioita tarvitse salailla.

Vierailija
38/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen kerran vai? En usko sanktioihin ensisijaisena ratkaisuna ja pakotettuihin anteeksipyyntöihin en edes toissijaisina. 

Pitäisin lapsen kanssa vakavan keskustelun siitä, mitä läski ja läskiksi nimittely tarkoittaa. Kysyisin, tietääkö lapsi mitä läski tarkoittaa. Kertoisin, että läski on sian nahan alla oleva rasvakerros, ja yksikään ihminen ei ole läski. Se, mihin hän enkä sanalla viittaa, on "lihava", paitsi että jos lihavaa sanoo läskiksi, niin siinä yritetään yleensä sanoa että ihminen olisi jotenkin huonompi siksi, että on lihava. Ja sehän ei ole totta lainkaan. Se, että ihminen on lihava, kertoo että ihmisen kehoon on kertynyt enemmän rasvakudosta kuin se olisi kehon toiminnalle eduksi, eikä mitään muuta. Se ei tee ihmisestä huonompaa tai parempaa kuin ihminen muuten olisi. Se on kuitenkin sillä tavalla henkilökohtainen asia, niin kuin terveysasiat yleensäkin, että siitä ei tarvitse muiden kommentoida oikeillakaan sanoilla. Yksikään ihminen ei ole sian nahan alla olevaa rasvakerrosta ja siten läski, ja en halua enää koskaan kuulla, että hän kutsuu ketään ihmistä läskiksi. "Onko ymmärretty? Hyvä, kiitos. Oliko sulla siis joku harmi tai ärsytys josta olisi pitänyt puhua?"

Mitä sä läski oikein lässytät??!?

Johan tuo oli aika monisanaisesti selitetty, mitä lässytän. Laitetaanko seuraavaksi viittomilla, kuvilla, vai missä muodossa sinäkin ymmärtäisit?

Vierailija
39/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, se on varmasti mukava, kun lapsi sanoo ku-sipääksi ihan totuuden nimissä. Eihän se haukkumista ole. Toisen ulkomuodon arvostelu on huonoa käytöstä. Voit itse miettiä sanoisitko jollekin vanhalle sukulaisellesi esim, että tämä on "läski." Jos et sanoisi, mieti kommenttiasi uudestaan. Jos sanoisit, niin sitten en voi auttaa...

On asioita, jotka voi sanoa ja ne, joita ei voi sanoa. Opeta pennuillesi, jos sulla sellaisia on.

Jotain kertoo tuokin sana mitä käytit. "pennuillesi". Jos ihminen on kuspää ja käyttäytyy kuin pispää niin miten sellaista pitäisi korrektisti sanoa? Lapsille olen opettanut kaikenlaista. Kuten myös hyviä tapoja että joskus tai oikeasti monesti on parempi olla hiljaa kuin sanoa. Lisänä voi olla ns. vieraskoreutta mutta koskaan niitä ei ole tarvinut hävetä.

Taidat kuulua niihin aikuisiin mistä alkoholi viimeistään paljastaa totuuden. Pieni pintasilaus ja alla sellaista sotkua mistä ei halua tietää. Se mitä eniten olen yrittänyt "pennuilleni" opettaa on omien aivojen käyttö. Nyt ovat jo teinejä ja kehtaan liikkua niiden kanssa yleisillä paikoilla.

Vierailija
40/73 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supernanny ohjelmassa oli tällainen poika, haukkui äitiään läskiksi jatkuvasti. Kannattaa katsoa, josko näkisit kuinka kamalalta se näyttää ulkoapäin. Siitä huokui täysi kunnioituksen puute, poika oli jostain oppinut että äiti on käskytettävä piika jota voi haukkua jos ei tee mitä käsketään.

Jäin sen nähtyäni miettimään että mistä lapsi ylipäänsä oppii loukkaamistarkoituksessa perheenjäsentään satuttamaan jos vanhemmat ei sellaista tee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän