Sukuelinherpes, miten vaikuttaa elämään?
Niin siinä sitten kävi, että kaikesta omasta varovaisuudesta ja huolellisuudesta huolimatta sain kumppaniltani sukuelinherpeksen. Kyselin onko tauteja ollut ja käytin vielä testeissä, ja väitti ettei ole ollut oireita mistään eikä testeissä näy mitään. Ja kuulemma herpestäkään ei näy normi sukupuolitautitesteissä (onko näin?). Koska mulla on käytössä hormonaaline ehkäisy & suhde on vakiintunut, päätettiin jättää kumi pois. Vaikka kumppani oli kertonut menneen seksielämänsä olleen aktiivinen, ja ettei aina kumi ole ollut mukana menossa.
Ja nyt, nyt mulla sitten on oireet, jotka viittaavat kyseiseen tautiin. Olo on petetty ja saastunut. Kumppani väittää että oireita ei ole koskaan ennen ollut, mutta nyt on hänelläkin näkyvät oireet, minun oireitteni jälkeen. Itse olen aina pitänyt suojauksesta huolta & ennen tätä kyseistä uutta kumppania olin pitemmässä parisuhteessa, joten mitä todennäköisimmin tämä on ollut (piilevänä, jos on sanoihin uskominen) nykykumppaniltani. Mä olen itse nyt niin vihainen, että tekisi mieli sanoa hyvästit koko tyypille.
Kertokaa te muut kyseisestä taudista kärsijät, miten tämä on teidän elämään vaikuttanut? Musta tuntuu, että nyt saan heittää hyvästit tuleville kumppaneille ja kumittomalle seksille tulevissa parisuhteissa. Voiko tämän kanssa elää ilman kamalaa itseinhoa ja katkeruutta?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Huono trollaus.Lääkäri on jo sinulle kaiken kertonut aiheesta.
Tuletko vilkaisemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo normaalisti oireide lainkaan, eikä vaikuta mitään. Mutt joskus useamman päivän ryyppyputken jälkeen nousee rakkuloita ja kirvelee. Kai se vastustuskyky laskee viinan takia.
Harkitsen jatkavani terveellisiä elämäntapojani.
luultavasti satunnaiset pirskeet eivät tätä laukaise? Kyseessä silti melko raju haaste, normaalin elämän elämiseen..
Pilasi ainakin oman seksielämäni miehen kanssa. Itselläni lapset tehty ja olisi vihdoinkin voinut nauttia uuden suhteen tuomasta erotiikasta... kunnes mies paljasti tämän. No homma lässähti siihen eikö koskaan oikein toiminut. Kortsut juu keksitty, mutta itse en nauttinut enää.
T. Nainen 56v
Minullakin näyttäisi olevan herpes, olenkohan käynyt vieraissa?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain herpeksen mieheltäni 3 vuoden seurustelun jälkeen (tai siis silloin se ensimmäisen kerran puhkesi). Mies oli saanut sen jo pari vuosikymmentä sitten nuoruudessaan. Ei kertonut minulle asiasta, vaikka jätimme kumin pois sillä minulla oli kierukka. Tuli ilmi, kun hänelle puhkesi se ja kertoi että on nyt lääkekuurilla sukuelinherpeksen vuoksi. Ensin olin tosi vihainen ja pettynyt. Mies perusteli että tauti ei ollut ollut aktiivisena muutamaan vuoteen, eikä tartu oireettomana. Asiahan ei ole 100 % näin, mutta hän vaikutti aidosti hämmentyneeltä ja yllättyneeltä kun sanoin että voi se tarttua ilmankin.
No, olimme siinä vaiheessa seurustelleet jo yli vuoden ja jättäneet tosiaan ehkäisyn pois, joten kumiin palaamisella ei olisi ollut juurikaan vaikutusta. Lisäksi tiesimme, että haluamme kuitenkin jossain vaiheessa lapsia, jolloin kumi pitää jättää pois joka tapauksessa. Pääsin yli omasta ärsytyksestäni, mutta toki
Kortsu ei suojaa kuin penistä. Ehdottomasti pitää kertoa!!
Vierailija kirjoitti:
Pilasi ainakin oman seksielämäni miehen kanssa. Itselläni lapset tehty ja olisi vihdoinkin voinut nauttia uuden suhteen tuomasta erotiikasta... kunnes mies paljasti tämän. No homma lässähti siihen eikö koskaan oikein toiminut. Kortsut juu keksitty, mutta itse en nauttinut enää.
T. Nainen 56v
käsittämätöntä ettei tälle viirukselle ole saatu kehitettyä lääkehoitoa. Virus ilmeisesti väistelee kehon immuunijärjestelmää mestarillisesti.
olen viimeiset 15tuntia lukenut Herpes viruksesta.
EI yhtään hymyilytä tulevaisuus , seksualisesti aktiiviselle ihmiselle.. lähdenpäs lounaalle. Ja pureskelen tätä uutta tuttavaa perheessämme.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin näyttäisi olevan herpes, olenkohan käynyt vieraissa?
Sinunlaisellahan se olisi siunaus
Itsellä aikoinaan saatu herpes. Kertonut aina uudelle kumppanille asiasta. 4 kumppania hyväksynyt asian ja ilman kumia jatkettu(ei tarttunut heihin). Eilen uusi treffikumppani joka ihastui minuun ja halusi nähdä uudestaan. Kerroin myös hänelle asiasta ennen kuin seksiä harrastamme. Ilmoitti äsken viestillä ettei haluakkaan jatkaa treffailua kun minulla herpes, olin rehellinen mutta tuli spitaalinen olo. Herpes ei omaa elämääni haittaa kun lääke poistaa oireet nopeasti.
Ei ole maailman loppu, vaikka aluksi siltä tuntuukin.
itsellä aktivoituu noin kerran vuodessa ja lääkityksellä olen ajoittain onnistunut pysäyttämään alkavan rakkulan. Mulla rakkula tulee pakaraan, aina samaan kohtaan. Gynen mukaan herpes on paikkauskollinen eikä siis tule kuin samalle alueelle.
"Sukuelinherpeksen seksikumppaniinsa tartuttaneen tuomio pysyi hovioikeudessa - uhrille yli 15000 euron korvaukset."
AP aluksi tuntuu pahalta, mutta kyllä sen kanssa oppii elämään. Lähes kaikki aikuiset ihmiset saavat jossakin elämänsä vaiheessa herpeksen, papilloomaviruksen tai kondylooman. Suurimmalla osalla nämä eivät koskaan aiheuta mitään oireita tai oireilevat vain kerran. Normaaleissa sukupuolitesteissä nämä eivät näy. Ja nykyään, kun huuliherpes voi tarttua sukuelimiin ja sukuelinten herpekset suuhun niin käytännössä tältä on mahdotonta suojautua, jos ei sitten käytä jotain kokovartalon kumipukua.
Noita papilloomiakin on kymmeniä erilaisia ja ihminen voi saada niistä useita, jolloin ei tiedä, onko kyse uudesta tartunnasta vai vanhan oirehtimisesta.
Mutta kyllähän noista fiilikset menee. Keksittäisiinpä näihin kaiken kattava rokote.
Mutta tärkeintä: Et ole yksin AP!
Toki, olisin voinut olla vakkari säätöninlanssa ja unohtaa kiimassa juoksemisen. Innostuin vain hirveästi kun sain kerta toisensa jälkeen kehuja :) olisi silti antanut vain satiaiset 🙂 luulen etten ole viruksen kanssa eläjä :( sääli, lasta,koiraa,ystäviäni itsekästä olla kertomatta sairaudesta, tämä kertoi vasta kun sain itseoireet, että oli miettinyt onko näpyt karvoituksessa sheivaamisesta.
vastaavasti jos aiheuttaisin joskus tulevaisuudessa toiselle vastaavanlaista, en itsetuntonnon omaavana pystyisi tätä toiseen tartuttamaan