Sukuelinherpes, miten vaikuttaa elämään?
Niin siinä sitten kävi, että kaikesta omasta varovaisuudesta ja huolellisuudesta huolimatta sain kumppaniltani sukuelinherpeksen. Kyselin onko tauteja ollut ja käytin vielä testeissä, ja väitti ettei ole ollut oireita mistään eikä testeissä näy mitään. Ja kuulemma herpestäkään ei näy normi sukupuolitautitesteissä (onko näin?). Koska mulla on käytössä hormonaaline ehkäisy & suhde on vakiintunut, päätettiin jättää kumi pois. Vaikka kumppani oli kertonut menneen seksielämänsä olleen aktiivinen, ja ettei aina kumi ole ollut mukana menossa.
Ja nyt, nyt mulla sitten on oireet, jotka viittaavat kyseiseen tautiin. Olo on petetty ja saastunut. Kumppani väittää että oireita ei ole koskaan ennen ollut, mutta nyt on hänelläkin näkyvät oireet, minun oireitteni jälkeen. Itse olen aina pitänyt suojauksesta huolta & ennen tätä kyseistä uutta kumppania olin pitemmässä parisuhteessa, joten mitä todennäköisimmin tämä on ollut (piilevänä, jos on sanoihin uskominen) nykykumppaniltani. Mä olen itse nyt niin vihainen, että tekisi mieli sanoa hyvästit koko tyypille.
Kertokaa te muut kyseisestä taudista kärsijät, miten tämä on teidän elämään vaikuttanut? Musta tuntuu, että nyt saan heittää hyvästit tuleville kumppaneille ja kumittomalle seksille tulevissa parisuhteissa. Voiko tämän kanssa elää ilman kamalaa itseinhoa ja katkeruutta?
Kommentit (53)
Minulla on ollut genitaaliherpes liki 20 vuotta. Se ei tee ihmisestä mitenkään likaista tai huonoa. Ensimmäinen kerta kun virus aktivoitui oli niin raju, että olin joutua sairaalaan, en pystynyt pissaamaan päiväkausiin kunnolla ja olin kovassa kuumeessa. Häpesin monta vuotta asiaa ja sitä että olin luottanut petturiin.
Herpeksessä on se kurja puoli että kondomi ei kunnolla suojaa siltä, virusta on kaikissa alapään eritteissä ku virus on aktiivinen. Jos sen saa, siihen on olemassa kuitenkin hyviä estolääkkeitä sekä lääkkeitä jotka lievittävät oireita jos virus puhkeaa kunnolla. Virus on tosi yleinen mutta siitä ei vain puhuta avoimesti.
Virus saattaa uusiutua kesällä helpommin tai kuukautiskierron myötä, mutta logiikkaa ei välttämättä ole. Itse en ole sitä kenellekään tietääkseni tartuttanut, olen ollut tosi huolellinen ja jos minulla on ollut Yhtään epävarma olo oireista, pidättäydyn seksistä. Nyt minulla on uusi ihana kumppani jolle kerroin asiasta ennenkuin harrastimme seksiä. Käytämme kondomia yhdynnässä mutta emme suuseksissä. Käytän nyt estolääkkeitä mutta en ihan aina niitä syö. Kumppanini ei stigmatisoi asiaa ja on ollut hellä ja ymmärtäväinen. Olen ollut avoin ja hän arvostaa sitä.
Voimia sinulle asian kanssa. Ihmiset ovat tuomitsevia ja inhottavia, mutta sinä olet ihan yhtä arvokas kuin olisit ilman virustakin. Kaikki on ihan ok. Kannattaa hakea apteekista esim Flushnilia joka on tehokas oireiden taltuttaja. Jos on kutinaa/kihelmöintiä jatkossa, lääkkeen heti ottaminen voi estää rakkulan muodostumisen. Myös paikallisia voiteita ym voi käyttää kutinan lievittämiseen mutta ainoa tehokas hoito on suun kautta otettava lääke joka vähentää viruksen muodostusta elimistössä.
Odottaisin oireiden jälkeen useamman päivän, mieluusti viikon ennenkuin harrastaisin seksiä. Genitaaliherpes on tosi yleinen ja kurja tauti mutta sen kanssa voi elää ihan hyvin. Mieluummin otan tämän version kuin huuliherpeksen, joka helpommin voisi tarttua muihin arjessa ja joka esim yhdellä vanhalla kaverillani levisi joskus nenää myöten suureksi avohaavaksi. Tämän voi hoitaa itsekseen ja rauhassa ja kunhan oikeasti huolehtii itsestään ja muista, ei koko juttua edes tule ajateltua välillä viikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että miehellä ensimmäiset oireet samaan aikaan? Onko hänellä voinut olla muita naisia vielä muutama päivä ennen oireita (itämisaika)?
Herpes aktivoituu uudestaan esim. stressistä. Voin kuvitella, että hitusen on kumpikin nyt stressannut.
Herpes on niitä viruksia, jotka jäävät piilemään elimistöön loppuiäksi. Lapsi voi saada tartunnan äidiltään synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja luin myöhemmin, että voi tulla myös suuseksistä. Siinä emme käyttäneet kumia. Tai sit kumissa oli reikä (jotain sellasta se mies taisi jupista).
Voi tulla suuseksistä. Eli jos mies, jolla huuliherpes (vaikka se ei ole aktiivisena) nuolee genitaalejasi.
Huuliherpes on eri herpes. Se minulla oli ennestään. Olin saanut sen jo vauvana äitini mukaan isältä. Mutta luin noihin aikoihin, että sukupuoliherpeksen voi saada suuseksistä. Kukapa siinä kumia käyttää? Ja entä naiselle, naisten kondomin läpi suuseksiä? Ja jätetäänkö pallit rauhaan kuten joku sanoi, että sieltäkin iholta sen voi saada?
Hpv on vielä pahempi, herpes ei ole niin kauhea jos rakkulat/jäljet menevät ohi edes joskus. Yritäpäs hoitaa pysyvää hpv:tä joka on ja pysyy, vaikka mitä myrkkyä kokeilisi. Virukset on pahempia kuin bakteerit. Sitten on mukava lukea joidenkin näsäviisaiden mietelmiä siitä ettei herpes tai hpv tartu "jos käyttää kumia/on neitsyt ikuisesti" jne. Kyllä voi tarttua, ei koko ihoa pysty suojaamaan jollain muovikelmulla tai toki voi yrittää ja ei tarvitse olla ollut kuin alle 5 kumppania kyllä nämä silti tarttuvat, jos tarttuvat. Jopa asiantuntijoiden lauseissa lukee virheellisiä tietoja ettei tartu kumin kanssa, kyllä tarttuu.
Hankkikaa Aclovir-resepti sen varalle, kun kukinto alkaa. Voi aktivoitua esim menkkojen aikana, stressistä. Huuliherpes myös auringosta. Sama lääke ylä ja alahuuliin. Valitettavasti kukinnot taitaa olla yleisempiä naisilla, miehet kuitenkin yhtälailla kantajia.
Vierailija kirjoitti:
Hpv on vielä pahempi, herpes ei ole niin kauhea jos rakkulat/jäljet menevät ohi edes joskus. Yritäpäs hoitaa pysyvää hpv:tä joka on ja pysyy, vaikka mitä myrkkyä kokeilisi. Virukset on pahempia kuin bakteerit. Sitten on mukava lukea joidenkin näsäviisaiden mietelmiä siitä ettei herpes tai hpv tartu "jos käyttää kumia/on neitsyt ikuisesti" jne. Kyllä voi tarttua, ei koko ihoa pysty suojaamaan jollain muovikelmulla tai toki voi yrittää ja ei tarvitse olla ollut kuin alle 5 kumppania kyllä nämä silti tarttuvat, jos tarttuvat. Jopa asiantuntijoiden lauseissa lukee virheellisiä tietoja ettei tartu kumin kanssa, kyllä tarttuu.
Sekä herpes että hpv ovat viruksia.
"Kikkeliherpes, sinun tuherosta jäi"
("Ankkurinappi, sinun puserosta jäi")
Ei näy testeissä. Voit ite kattoa weppisivuilta ettei edes kuuluu noihin testipaketteihin. Useimmille ei vaikuta elämään mitenkään. Joillekin harvoille se on kauhea ja puhkeaa jatkuvasti.
Olisit ottanut famcicloviriä tai edes valcicloviriä heti kun tuli oireet niin ei olisi ongelmia nyt. Voisit nytkin syödä niitä pari kk. Ehkä vähän auttaisi.
Näin miehenä sanon, etten ikinä pystyisi seurustelemaan naisen kanssa, jolla sukupuoliherpes.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen, että on vain herpes-virus, eikä coronavirus johon voi kuolla. Joskus saattaa olla hieman kiusallista, kun aktivoituu, mutta ei sentään henkeä uhkaa. Älä siis murehdi turhia, vaan ota elämästä ilo irti! :)
Herpes plus apoe4 geenit = takuuvarma alzheimer. Ei kyllä hurraamista siinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Hpv:ehen tehoaa ahcc niminen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa Aclovir-resepti sen varalle, kun kukinto alkaa. Voi aktivoitua esim menkkojen aikana, stressistä. Huuliherpes myös auringosta. Sama lääke ylä ja alahuuliin. Valitettavasti kukinnot taitaa olla yleisempiä naisilla, miehet kuitenkin yhtälailla kantajia.
Aciclovir on reseptivapaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä sanon, etten ikinä pystyisi seurustelemaan naisen kanssa, jolla sukupuoliherpes.
Ei sitten kannata seurustella suomalaisten naisten kanssa, yli 40%:lla on se. Eikä varsinkaan sellaisten kanssa jotka ovat seurustelleet afrikkalaista tai lähi idän miesten kanssa. Noissa maissa kun ei edes valisteta noista jutuista. Afrikassa joku hivikin on ihan tavallinen juttu jonka takia ei edes vaivauduta käyttämään kortsua vaan huoletta levitetään sitä kaikkealle. Ja voit aina googlettaa hiv thomas jos luulet ettei suomalaiset naiset anna panna paljaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yskänrokkoon 200mg, alas 800mg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yskänrokkoon 200mg, alas 800mg
Ei liene vaikeata syödä 4 kpl pillereitä kerralla. Ja estolääkityksenä pari 200mg päivässä riittää varmaan hyvin.
Minulla todettiin alapäässä HSV1 eli "huuliherpes", kun olin 13v. Olin täysin neitsyt, en edes pussannut vielä ketään. En tähänkään päivään mennessä ymmärrä, mistä tartunta on tullut.
Aktiivivaihe uusi muutaman kerran tuon jälkeen, en ole koskaan elämässäni ollut niin kipeä. Lääkkeiden hankkiminen alaikäisenä ei onnistunut äidiltä salassa, mutta onneksi hän ymmärsi tilanteen. Nyt ei ole uusinut seitsemään vuoteen (koputan puuta) ja toivon ja rukoilen, ettei enää uusisi. Mutta kyllä tässä vuosien saatossa on oppinut tuohon asennoitumaan aika luonnollisesti. Kaikille kumppaneilleni olen asian selittänyt ja kaikki ovat olleet tosi ymmärtäväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut genitaaliherpes liki 20 vuotta. Se ei tee ihmisestä mitenkään likaista tai huonoa. Ensimmäinen kerta kun virus aktivoitui oli niin raju, että olin joutua sairaalaan, en pystynyt pissaamaan päiväkausiin kunnolla ja olin kovassa kuumeessa. Häpesin monta vuotta asiaa ja sitä että olin luottanut petturiin.
Herpeksessä on se kurja puoli että kondomi ei kunnolla suojaa siltä, virusta on kaikissa alapään eritteissä ku virus on aktiivinen. Jos sen saa, siihen on olemassa kuitenkin hyviä estolääkkeitä sekä lääkkeitä jotka lievittävät oireita jos virus puhkeaa kunnolla. Virus on tosi yleinen mutta siitä ei vain puhuta avoimesti.
Virus saattaa uusiutua kesällä helpommin tai kuukautiskierron myötä, mutta logiikkaa ei välttämättä ole. Itse en ole sitä kenellekään tietääkseni tartuttanut, olen ollut tosi huolellinen ja jos minulla on ollut Yhtään epävarma olo oireista, pidättäydyn seksistä. Nyt minulla on uusi ihana ku
no nyt on vaan yhdyttävävä 🙈 sain kenraaliherpeksen kumin kanssa touhutessani eräältä tuttavapiirin Naiselta. Yleisyyteen haluaisin tuoda oman näkemykseni, 60:1.
Olimme sunnuntaina,maanantaina,tiistaina. Keskiviikkona ihmettelin että onpas hiertynyt keppi. Torstaina ihmettelin että jaahas finnin pukkas. Illalla latasin puhelinta, makoilin sängyllä, ihmettelin kun kirvelee aivan poskettomasti karvotus alueella. Perjantaina hakemaan estolääkitys, maanantaina huomasin tämän riivaajan levinneen limakalvoille alapäässä.
tästäkin partnerista toki varoiteltiin mutta ei tästä syystä. Nyt kärsitään ja mietitään onko urheilevalla 29vee kundilla, mahdollisuutta elää tämän saastan kanssa. Sanon virukselle että poistu kehostani. Toivottavasti tottelisi
Huono trollaus.Lääkäri on jo sinulle kaiken kertonut aiheesta.
Ei tuo normaalisti oireide lainkaan, eikä vaikuta mitään. Mutt joskus useamman päivän ryyppyputken jälkeen nousee rakkuloita ja kirvelee. Kai se vastustuskyky laskee viinan takia.
Ei vaikuta mitenkään mun elämään. Joskus on oireita. Oli ennen nykyistä miestäni. Hän ei ole asiasta moksiskaan. Eikä hänellä ole ollut koskaan oireita, ollaan oltu yhdessä jo 16 vuotta. Synnytyskin meni ongelmitta. Älä stressaa asiasta. Toivottavasti sinullakin menee yhtä huomaamattomasti.