Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukuelinherpes, miten vaikuttaa elämään?

Pettynyt
28.04.2020 |

Niin siinä sitten kävi, että kaikesta omasta varovaisuudesta ja huolellisuudesta huolimatta sain kumppaniltani sukuelinherpeksen. Kyselin onko tauteja ollut ja käytin vielä testeissä, ja väitti ettei ole ollut oireita mistään eikä testeissä näy mitään. Ja kuulemma herpestäkään ei näy normi sukupuolitautitesteissä (onko näin?). Koska mulla on käytössä hormonaaline ehkäisy & suhde on vakiintunut, päätettiin jättää kumi pois. Vaikka kumppani oli kertonut menneen seksielämänsä olleen aktiivinen, ja ettei aina kumi ole ollut mukana menossa.

Ja nyt, nyt mulla sitten on oireet, jotka viittaavat kyseiseen tautiin. Olo on petetty ja saastunut. Kumppani väittää että oireita ei ole koskaan ennen ollut, mutta nyt on hänelläkin näkyvät oireet, minun oireitteni jälkeen. Itse olen aina pitänyt suojauksesta huolta & ennen tätä kyseistä uutta kumppania olin pitemmässä parisuhteessa, joten mitä todennäköisimmin tämä on ollut (piilevänä, jos on sanoihin uskominen) nykykumppaniltani. Mä olen itse nyt niin vihainen, että tekisi mieli sanoa hyvästit koko tyypille.

Kertokaa te muut kyseisestä taudista kärsijät, miten tämä on teidän elämään vaikuttanut? Musta tuntuu, että nyt saan heittää hyvästit tuleville kumppaneille ja kumittomalle seksille tulevissa parisuhteissa. Voiko tämän kanssa elää ilman kamalaa itseinhoa ja katkeruutta?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy sukupuolitautitesteissä. Voidaan testata ainoastaan aktiivivaiheessa silmin toteamalla tai rakkulasta otetusta näytteestä.

Toiset ovat onnekkaita ja tauti puhkeaa yhden ainoan kerran, tai hyvin harvoin. Toisilla se aktivoituu useammin, jopa aina kuukautisten yhteydessä...

Mutta jos nyt sinulla on vielä epävarmaa oireiden suhteen, niin hyvin mahdollista, että alapäässäsi viiraa jokin ihan muu. Toivotaan niin, pidän peukkuja.

Vierailija
2/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverille kävi samoin ja on todella katkera nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap otit tuollaisen huoripukin? Ihan oma syy. Vaikea käsittää miksei naiset hauku ja hyljeksi huoripukkeja yhtään. Sitten valitetaan jälkeenpäin kun ei ollukaan kivaa.

Vierailija
4/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kannattanu vaa runkata hä

Vierailija
5/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että miehellä ensimmäiset oireet samaan aikaan? Onko hänellä voinut olla muita naisia vielä muutama päivä ennen oireita (itämisaika)?

Vierailija
6/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin mahdollista, että kumppanisi ei tiennyt ja se, että sanot, että hänkin oireilee nyt, niin alkoivatko nuo oireet vasta sen jälkeen, kun olette harrastaneet seksiä? Koska jos hän on jo aiemmin ollut kantaja, niin ei se aiheuta reaktivaatiota, että sinä oireilet. Miten minusta tuntuu, että nyt on vaikeaa tulkita, että kumpi tartutti kenet. Ja oletteko harrastaneet suuseksiä? Ettei vaan kyse olisi herpes simplex 1 eli huuliherpeksen levittämisestä alapäähän? Koska on arvioitu, että jopa 90% olisi herpes simplex 1 kantajia ja vain harva heistä saa oireita.

Vierailija
7/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi melkein samoin. Olin alkanut seurustelemaan miehen kanssa (jonka kanssa myöhemmin sain vauvan). Käytimme kumia. Sitten alkoi kamalat oireet ja lääkäri sanoi, että on ärhäkän näköinen herpes. Lääkäri sanoi, että oireet uusiutuu joka kesä. Mies oli pahoillaan ja oli ilmeisesti aidosti unohtanut, että hänellä oli kys. tauti. Hän oli ihmeissään, että ei hänellä ainakaan oireita tule kesäisin. Ja ei ole mullakaan tullut. No kuitenkin tästä on tosiaan jo yli 10 vuotta eikä mulla ole ollut mitään oireita. En ole hänen jälkeen ollut kenenkään toisen miehen kanssa, vaikka emme olekaan enää yhdessä. Olen ihan mielelläni sinkku, mutta jos joskus vielä lähden miesjahtiin, niin kai se on kerrottava että tällainen on ja kumilla pitää mennä. Sitten jos ihan ikuinen rakkaus osuisi kohdalle, niin kaipa yhdessä päättäis kumin jättää pois ja kärsiä seuraukset.

Vierailija
8/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja luin myöhemmin, että voi tulla myös suuseksistä. Siinä emme käyttäneet kumia. Tai sit kumissa oli reikä (jotain sellasta se mies taisi jupista).

Vierailija
9/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pystynyt elämään herpeksen kanssa suht normaalisti. On oireillut pahasti vaan kerran, onneksi. Unohdan jopa nykyisin, että mulla se on. Silloin kun herpes todettiin lääkärissä, tuli todella saastunut olo ja iski järkytys. Pelkään hieman kevättä ja auringon uv-säteilyä joka saattaa tuoda oireet mukanaan. Miestä tosin ei tunnu häiritsevän, mennään kumilla sekä ilman vaikka on tietoinen asiasta.

Raastavinta mulle tässä on se kun en tule koskaan saamaan tietoa siitä sainko sen nykyiseltä vai joltain edelliseltä. Tämä käy eniten mielenterveyden päälle kun ei tiedä onko petturin kanssa vai ei.

Vierailija
10/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään

Kilt ti mies

Vierailija
11/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miehen munasta tarttui?

Vierailija
12/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä voit heittää hyvästit tuleville kumppaneille, ellet sitten salaa asiaa. Kuitenkin tulee ilmi, jos tartutat sitten niitä kumppaneita, joten mikään pitkäkestoinen suhde ei tule onnistumaan. Paras olisi nyt vain pysyä yhdessä tämän nykyisen kumppanin kanssa, niin voitte elää suht normaalia elämää, kun kerran molemmille sukupuolielinherpes jo on.

Vierailija
13/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että miehellä ensimmäiset oireet samaan aikaan? Onko hänellä voinut olla muita naisia vielä muutama päivä ennen oireita (itämisaika)?

Yleensä herpeksessä se ensimmäinen kerta on pahin ja kivuliain, voi nostaa jopa kuumetta. Joten olisi outoa, jos miehellä olisi ollut pidempään ja jäänyt huomaamatta... Kaikkihan on mahdollista, mutta itse veikkaan samaa kuin lainaamani kirjoittaja.

Vierailija kirjoitti:

...ja luin myöhemmin, että voi tulla myös suuseksistä. Siinä emme käyttäneet kumia. Tai sit kumissa oli reikä (jotain sellasta se mies taisi jupista).

Voi tulla suuseksistä, ja myös muilta alueilta, joita kumi ei peitä. Voi siis oireilla myös vaikkapa kivesten iholla.

Vierailija
14/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kannata ainakaan jättää miestä, voitte yhdessä huoletta panna menemään niin paljon kun oireet antaa myöten ilman pelkoa, että tartutatte muita.

Vierailija
15/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä herpeksessä se ensimmäinen kerta on pahin ja kivuliain, voi nostaa jopa kuumetta. Joten olisi outoa, jos miehellä olisi ollut pidempään ja jäänyt huomaamatta... Kaikkihan on mahdollista, mutta itse veikkaan samaa kuin lainaamani kirjoittaja.

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla suuseksistä, ja myös muilta alueilta, joita kumi ei peitä. Voi siis oireilla myös vaikkapa kivesten iholla.

Herpes saattaa aktivoitua ensimmäisen kerran vasta vuosia tartunnan jälkeen.

Vierailija
16/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla suuseksistä. Eli jos mies, jolla huuliherpes (vaikka se ei ole aktiivisena) nuolee genitaalejasi.

Vierailija
17/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole nee kerisankkeri.

Vierailija
18/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tarttui juurikin suuseksissä mieheltä. Mies ei ollut edes innokas kuin juuri aluksi tuohon touhuun, ja juuri silloin oli rakkuloita, joita en huomannut. Nyt jo erottu, enkä taida pystyä enää suhteeseen, koska en halua tartuttaa ketään, ja kertominenkin taitaisi saada mahdollisen kumppanin yökkämään.

Vierailija
19/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että on vain herpes-virus, eikä coronavirus johon voi kuolla. Joskus saattaa olla hieman kiusallista, kun aktivoituu, mutta ei sentään henkeä uhkaa. Älä siis murehdi turhia, vaan ota elämästä ilo irti! :)

Vierailija
20/53 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain herpeksen mieheltäni 3 vuoden seurustelun jälkeen (tai siis silloin se ensimmäisen kerran puhkesi). Mies oli saanut sen jo pari vuosikymmentä sitten nuoruudessaan. Ei kertonut minulle asiasta, vaikka jätimme kumin pois sillä minulla oli kierukka. Tuli ilmi, kun hänelle puhkesi se ja kertoi että on nyt lääkekuurilla sukuelinherpeksen vuoksi. Ensin olin tosi vihainen ja pettynyt. Mies perusteli että tauti ei ollut ollut aktiivisena muutamaan vuoteen, eikä tartu oireettomana. Asiahan ei ole 100 % näin, mutta hän vaikutti aidosti hämmentyneeltä ja yllättyneeltä kun sanoin että voi se tarttua ilmankin. 

No, olimme siinä vaiheessa seurustelleet jo yli vuoden ja jättäneet tosiaan ehkäisyn pois, joten kumiin palaamisella ei olisi ollut juurikaan vaikutusta. Lisäksi tiesimme, että haluamme kuitenkin jossain vaiheessa lapsia, jolloin kumi pitää jättää pois joka tapauksessa. Pääsin yli omasta ärsytyksestäni, mutta toki se hetkeksi taas palasi kun kolmen vuoden seurustelun jälkeen sitten ihmettelin kuumottavaa ja kirvelevää kohtaa alapäässä – ja tajusin lopulta, että kyseessä lienee herpes. Kävin lääkärillä joka kirjoitti lääkkeet, ja oireet hävisivät muutamassa päivässä. Olin muutaman päivän katkera ja vihainen miehelleni, mutta ymmärsin lopulta realiteetit eli että koska yritämme lasta olisi altistus ollut väistämätön eikä mies voi enää mitään vanhoille päätöksilleen.

Sittemmin tauti ei ole haitannut elämääni lainkaan kahta uusinutta, mutta hyvin lievää herpeksen puhkeamista.  Puhjennut herpes ei ole ollut koskaan älyttömän kipeä, tunnistan oireista yleensä parin päivän sisään ja lääkkeet auttavat nopeasti. Toki asiaa helpottaa se, että olen edelleen yhdessä mieheni kanssa. 

Olen pohtinut miten toimisin, jos olisin sinkku. Luulen että tekisin niin, että alkuun vaatisin kondomin käyttöä (niinkuin on hyvä tehdä muutenkin) ilman herpeksestä kertomista. Siinä vaiheessa jos näyttää että jutusta on tulossa vakavampi kertoisin että minulla on ollut herpes, ja että todennäköisyys sen tarttumiseen on pienempi silloin kun virus ei ole päällä mutta mahdollistahan se on. Loppu jäisi toisen osapuolen päätettäväksi. 

Lisäksi sanoisin, että ei kannata olla liian katkera, vaikka saisi herpeksen. Se ei onneksi ole lopulta vakava ja on helposti hoidettavissa, eikä aiheuta normaalisti esim. lapsettomuutta tai muita haittoja. Ikäväähän se on jos toinen ei ole ollut täysin avoin, mutta kun kyseessä on niin herkkä tilanne kuin seksi uuden (varsinkin erityisen sykähdyttävän) kanssa, on itse kukin meistä jättänyt joskus sanomatta asioita mitä pitäisi. Ja monella voi näistä asioista olla ihan terkkarilta sellainen käsitys, että kunhan ei ole virus aktiivisena voi seksiä harrastaa ilman riskiä.