Kävin just Cittarissa ja se oli täynnä pikkulapsiperheitä vappupalloja valitsemassa
Voi hel. etti. Kakarat juoksi pitkin käytäviä, ihan toivotonta yrittää edes väistellä tarpeeksi kaukaa.
Muutenkin porukkaa oli kaupungilla ihan älyttömästi. Kaikki markettien parkkipaikat täynnä. Keskellä arkipäivää, kolme päivää ennen vapunpäivää.
Minun piti käyttää koiraa eläinlääkärissä äkillisen syyn takia. Sen jälkeen sen lääke piti hakea apteekista, joka sattuu olemaan Cittarin aulassa. Niinpä päätin käydä hakemassa puuttuvat ruokatarpeet Cittarista. Melkein kaduttaa.
Mikä näitä vanhempia vaivaa? Itselleni ei tulisi mieleenkään raahata kakaroita pallo-ostoksille markettiin tällaisena aikana.
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyttäät muita ihmisiä? Kävit itse keskellä päivää kolmessa paikassa joten etköhän ole itse paljon pahempi levittäjä.
Tuskinpa. Minulla oli maski ja käytin ahkerasti käsidesiä. Pyyhin myös ostoskärryjen kahvan desinfioivalla pyyhkeellä ja väistelin muita parhaani mukaan. Kassajonossa huomautin turvavälistä yhdelle pers eeseen kiinni tunkevalle.
Elinlääkärissä oli kyllä loistavat järjestelyt. Ulko-ovi aukesi vain kelloa soittamalla, ja ovenraosta kurkkasi hoitaja, joka suoritti asiakkaan sisäänkirjauksen asiakkaan odottaessa ulkona. Kun eläinlääkäri oli valmis ottamaan vastaan, hän soitti asiakkaan kännykkään. Sitten hoitaja avasi oven, ja eläin suoraan vastaanottohuoneeseen. Tutkimuksen jälkeen eläin ulos ja autoon. Omistaja kutsuttiin sisään 5 minuutin päästä suorittamaan maksu ja sitten ulos. Odotushuoneessa ei siis ollut lainkaan asiakkaita.
Tämä on naurettavaa, että on muutamia todella harvoja paikkoja, joissa nähdään paljon vaivaa koronan vuoksi. Sitten kuitenkin kaikkialla muualla elämä on jatkunut aivan samoin kuin ennenkin. Itse en ole huomannut muutosta juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyttäät muita ihmisiä? Kävit itse keskellä päivää kolmessa paikassa joten etköhän ole itse paljon pahempi levittäjä.
Tuskinpa. Minulla oli maski ja käytin ahkerasti käsidesiä. Pyyhin myös ostoskärryjen kahvan desinfioivalla pyyhkeellä ja väistelin muita parhaani mukaan. Kassajonossa huomautin turvavälistä yhdelle pers eeseen kiinni tunkevalle.
Elinlääkärissä oli kyllä loistavat järjestelyt. Ulko-ovi aukesi vain kelloa soittamalla, ja ovenraosta kurkkasi hoitaja, joka suoritti asiakkaan sisäänkirjauksen asiakkaan odottaessa ulkona. Kun eläinlääkäri oli valmis ottamaan vastaan, hän soitti asiakkaan kännykkään. Sitten hoitaja avasi oven, ja eläin suoraan vastaanottohuoneeseen. Tutkimuksen jälkeen eläin ulos ja autoon. Omistaja kutsuttiin sisään 5 minuutin päästä suorittamaan maksu ja sitten ulos. Odotushuoneessa ei siis ollut lainkaan asiakkaita.
Tämä on naurettavaa, että on muutamia todella harvoja paikkoja, joissa nähdään paljon vaivaa koronan vuoksi. Sitten kuitenkin kaikkialla muualla elämä on jatkunut aivan samoin kuin ennenkin. Itse en ole huomannut muutosta juuri missään.
Etpä tietenkään.
Mahtavaa. Odotan vain kotonani ihmiskunnan tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran malmilla (pahempi kuin itis) laskin nahkarukkaset tiskin päätyyn kun pakkasin. Joku ne siitä heti nappasi, ilmeisesti saman kassan toisen linjan asiakas, poistui vähän ennen mua. Ärsytti kun oli pakkaspäivä ja hyvät hanskat, oli vielä lapsi ja lastenrattaat mukana ja palelti työntää niitä kun ei voinut käsiä taskussa pitää.
Oliko liian lyhyet hihat?
Oli napapaita ja minihame ja korkkarit. Nilkat näkyi ja keinoturkis haisi tupakalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei olisi? Korona alkaa olla ohi ja nyt olisi hyvä aika sairastaa se, kun sairaalassa on tilaa. Meillä terveillä on vastuu sairastaa se pois. Samalla saadaan tilastoja rokotetta varten. Meidän perhe ei yleensä saa mitään tauteja, joten tuskin tämään on paha.
"Meidän perhe ei yleensä saa mitään tauteja, joten tuskin tämään on paha."
Trollaus meni yli.
Minä en oikeastikaan saa käytännössä mitään tauteja. En ole ollut minkään tarttuvan taudin vuoksi päivääkään sairaslomalla. Työuraa on takana 12 vuotta. Viitisen kertaa olen ollut kuumeessa sen jälkeen, kun menin kouluun eli 30 vuoden aikana. Joka kerta tauti on mennyt parantunut, kun nukun yön yli. Tätä on joidenkin vaikea uskoa.
Niin, ja tuo kuumeilu liittyi noilla kerroilla saamaasi tippurin aiheuttamaan virtsatien tulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran malmilla (pahempi kuin itis) laskin nahkarukkaset tiskin päätyyn kun pakkasin. Joku ne siitä heti nappasi, ilmeisesti saman kassan toisen linjan asiakas, poistui vähän ennen mua. Ärsytti kun oli pakkaspäivä ja hyvät hanskat, oli vielä lapsi ja lastenrattaat mukana ja palelti työntää niitä kun ei voinut käsiä taskussa pitää.
Oliko liian lyhyet hihat?
Oli napapaita ja minihame ja korkkarit. Nilkat näkyi ja keinoturkis haisi tupakalle.
Hiusten väri?
Näitä avauksia on tullut joka päivä, aina aloittaja on "pakollisesta syystä" (tätä muistetaan painottaa) mennyt kauppaan ja sitten kauhistellaan että siellä oli muitakin. Valitettavasti monella on edelleen mahdollista käydä kaupassa vain ruuhka-aikaan ja pieniä lapsia ei voi kotiinkaan jättää keskenään ilman valvontaa. Aloittaja itse voi mennä hakemaan "pakolliset apteekkilääkkeensä" silloin riskiryhmien tunteina jos kerran hänelle se on mahdollista. Järjetöntä tällainen kyttääminen ja oman sädekehänsä kiillottaminen, vaikka itsekin olen riskiryhmää ja käyn kaupassa vasta kun on pakko.
Ja muistakaa että ei ole toistaiseksi näyttöä että kaupassakäynti altistaisi yhtä paljon kuin vaikkapa samassa tilassa oleskelu pidemmän aikaa, koska kaupassa ei lorvita tuntitolkulla tai olla kasvokkain saman ihmisen kanssa useampaa minuuttia. Isommassa riskissä ovat kaupan työntekijät, ei asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta lapset ei levitä tautia, koulut avataan, niin miksi hitossa sulkisin lapsia enää kotiin?!? Ollaan oltu eristyksissä nyt käymättä lasten kanssa missään missä on muita ihmisiä, mutta tänään lähdettiin kauppaan. Lapsille edes jotain muutosta ja iloa samankaltaisina jatkuviin päiviin. Näkyi olevan paljon muitakin liikkeellä, lapsiperheitä, vanhuksia, keski-ikäisiä isot määrät ostoksilla.
Kyllä kaupassa käynnin pitää olla päivän kohokohta. Silloinhan voi ostaa erilaisia asioita. Se piristää ja tulee heti parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua sinänsä, että porukkaa keuhkoaa että jokainen tartunnan saanut joutuu teholle, vaikka suurin osa kärsii sen lievänä.
Ja kiitos vaan, vappua ei muutenkaan voi viettää normaalisti ja nyt ollaan viemässä lapsilta se pienikin ilo, eli se vappupallo, kun niitä ei voi mennä ostamaan.
No voi kamalaa, kun ei vappuakaan voi viettää. Yhyy yhyy. Voisitko aikuistua.
Tuskin se lapsen ilo on vappupallosta kiinni vaan aivan jostain muusta.Kyllä minä kestän. Meillä vappu on ollut lasten juhla ja kylään on tullut tuttavia lapsineen. Ollaan grillattu ja leikitty/pelattu. Nyt kaikki on peruttu koronan takia, kun ei saa kokoontua. Lapselle olisi tässä edes se pallo kiva.
Meilläkin vappu on lasten juhla, on ollut ennen ja on tänäkin vuonna. Grillaamme ja leikimme. Kutsumme kylään serkkuperheen lapsineen, heidän kanssaan olemme muutenkin olleet koko ajan tekemisissä, kun kerran samanikäiset lapset on. Kotonaan saa kokoontua, julkisesti ei. Meillä ei silti ylity se 10 henkeä, kun emme ole mitään lestaperheitä.
Ainoa asia, missä tämänvuotinen vappu eroaa aiemmista, on markkinoiden ja torihulinan puuttuminen.
Kauppaan menemistä ei ole missään lapsilta kielletty.
Niimpä. Kännissä olette taas koko porukka, raivoatte ja huudatte silmät pullottaen.
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina yhtä hauskoja.
Joku menee jättimarkettiin ja yllättyy, että siellä on joku muukin. Se joku muu on siellä aina tietenkin aivan turhaan, vain ja ainoastaan itse on mennyt sinne kauppaan tuikitärkeästä syystä.
Miksi ap ei poistunut sieltä kaupasta jo noin kovasti ahdisti? Miksi sinne piti jäädä niiden muiden keskelle.
Ehkä ahdistui siitä että mennään kauppaan palloilemaan ja haahuilemaan sen sijaan että hoitaisi ostokset ripeästi suoriutuen liikkeestä ulos niin nopeasti kuin mahdollista. Ihmetyttää sinne tänne sinkoilevat lapset, koko perhe levittäytynenä hyllyjen väliin samoin kuin sinne jumittuneet lärpät, viimeksi kaksi nuorehkoa miestä hölöttämässä keskellä käytävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin, kolmen viikon kuluttua vapusta sairastuneiden määrä jälleen lisääntyy.
Onko siellä se tyyppi, joka kuukausi sitten kehotti odottamaan pari viikkoa, että ruumiita on konteittain 😂😂😂
Ja Vantaalla kaivettiin jo joukkohautoja. Tuttava oli nähnyt...
Koska jotkut kai ajattelevat, ettei korona tartu lapsiin. Tietääkseni siitä ei ole takuuvarmaa näyttöä, en tiedä. Me teimme niin, että isä valitsi lapsille ilmapallot kun kävi yksin kaupassa yhtenä aamuna. Mieheni on se, joka on nyt käynyt kaupassa ja aamuvirkkuna tykkää käydä noissa 24h kaupoissa hyyyyvin aikaisin (klo 5, hän jostain syystä heräilee siihen aikaan aina mutta koronan takia käyttänyt hyödyksi kauppareissuihin). Lapset kertoivat vain että joku kiva voisi tuoda. Keksimme, että se olkoon yllätys että olisi kotona olisi aamulla jotain jännää. Mies toi tytöille (8-vuotias ja 10-vuotias, olen etätöissä) My little pony-ilmapallot ja kummallekin ns. oman (vinkkasin, että tytöt pitävät sarjasta kun aina pyörinyt telkkarista). Olivat iloisia kun aamulla odotti kaksi ilmapalloa.
Tässä on varmaan ylilyöntejä puolin ja toisin. Sääntöjä, turvavälit yms. pitäisi noudattaa ja hyvä olisi jos kauppaan ei mentäisi viettämään aikaa ja parveilemaan. Mutta samalla ymmärrän tarpeen myös saada välillä breikki korona-arkeen ja tehdä jotain normaalia. Meillä päin kaikki on sujunut ihan mallikkaasti. Täytyy toivoa että kaupat sijoittelisivat vapputavarat niin että tilaa väistelylle olisi hyvin ja että vanhemmat lapsineen muistaisivat huomioida etäisyydet ja säännöt. Sopu antaa sijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua sinänsä, että porukkaa keuhkoaa että jokainen tartunnan saanut joutuu teholle, vaikka suurin osa kärsii sen lievänä.
Ja kiitos vaan, vappua ei muutenkaan voi viettää normaalisti ja nyt ollaan viemässä lapsilta se pienikin ilo, eli se vappupallo, kun niitä ei voi mennä ostamaan.
No voi kamalaa, kun ei vappuakaan voi viettää. Yhyy yhyy. Voisitko aikuistua.
Tuskin se lapsen ilo on vappupallosta kiinni vaan aivan jostain muusta.Kyllä minä kestän. Meillä vappu on ollut lasten juhla ja kylään on tullut tuttavia lapsineen. Ollaan grillattu ja leikitty/pelattu. Nyt kaikki on peruttu koronan takia, kun ei saa kokoontua. Lapselle olisi tässä edes se pallo kiva.
Meilläkin vappu on lasten juhla, on ollut ennen ja on tänäkin vuonna. Grillaamme ja leikimme. Kutsumme kylään serkkuperheen lapsineen, heidän kanssaan olemme muutenkin olleet koko ajan tekemisissä, kun kerran samanikäiset lapset on. Kotonaan saa kokoontua, julkisesti ei. Meillä ei silti ylity se 10 henkeä, kun emme ole mitään lestaperheitä.
Ainoa asia, missä tämänvuotinen vappu eroaa aiemmista, on markkinoiden ja torihulinan puuttuminen.
Kauppaan menemistä ei ole missään lapsilta kielletty.
Niimpä. Kännissä olette taas koko porukka, raivoatte ja huudatte silmät pullottaen.
Ei toki, me emme vietä vappua samalla tavalla kuin te. Emmekä joulua, juhannusta tai muutakaan vuotuisjuhlaa.
Ahdistaa, lapsi tarvitsee ehdottomasti uudet kengät. Entiset jo niin pienet että hiertyy ja varpaat kipeät. Ongelmana on se, että tarvitsee ehdottomasti tukevat kengät. Ollaan fyssarilla asti ravattu asentovirheen vuoksi. En haluaisi kierrellä eskarilaisen kanssa kauppoja mutta minkäs teet. Muut vaatteet osaan tilata, kenkiä en osta ikinä sovittamatta edes itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, lapsi tarvitsee ehdottomasti uudet kengät. Entiset jo niin pienet että hiertyy ja varpaat kipeät. Ongelmana on se, että tarvitsee ehdottomasti tukevat kengät. Ollaan fyssarilla asti ravattu asentovirheen vuoksi. En haluaisi kierrellä eskarilaisen kanssa kauppoja mutta minkäs teet. Muut vaatteet osaan tilata, kenkiä en osta ikinä sovittamatta edes itselleni.
Tuli vain mieleen, koska itselleni fysioterapeutti on suositellut tietyn merkkisiä kenkiä, kannattaisiko kysyä fysioterapeutilta, millaisia kenkiä hän suosittelisi lapselle? Hän saattaa kertoa tietyn merkin ja jopa mallin, ja sitten olisi helpompaa etsiä liike, missä sitä merkkiä myydään ja käydä sovittamassa.
Jollakin tapaa ymmärrän sen, että lapsille halutaan luoda vielä kokemusta normaalista elämästä. Mutta miksi nuoret aikuiset parit käyvät yhdessä kaupoissa? Olisin luullut parikymppisten ymmärtävän, että nyt on paljon järkevämpää, kun vain toinen käy kaupassa, ettei molemmat altistu virukselle. Vaikka se kaupassa käynyt tartuttaisi viruksen kotona pysyneeseen (mitä ei välttämättä edes tapahdu), tartunta voi olla kuitenkin sille toiselle lievempi, eivätkä molemmat olisi välttämättä sairaina juuri samaan aikaan.
Miksi ottaa tartuntariski niin typerän asian kuin kaupassakäynnin takia? Ei voi olla niin vaikeaa vaikka tehdä kauppalista etukäteen yhdessä, ja toinen sitten ostaa listan tuotteet. Vaikka jotkut nakit ei olisi toivottua merkkiä, mitä se haittaa pandemian aikana? Pääasia että toinen tuo kaupasta ruokaa. Vai onko nuoret alkaneet esittämään, etteivät pelkää tartuntaa ja kiertelevät siksi yhden pienen ostoskorin kanssa kaupoissa yhdessä? Olisi kuitenkin järkevämpää yrittää minimoida tartunnan mahdollisuus omalla kohdalla. Ei korona ole välttämättä nuortenkaan terveydelle pelkkä pikku flunssa eikä sen kaikkia vaikutuksia vielä tunneta. Ja ennen kaikkea nyt pyritään estämään viruksen leviäminen. Miksi ihmeessä pitää mennä turhaan kauppaan kumppanin mukaan pandemian aikana?
Kävin tänään Lidlissä Helsingissä yhdellä pahimman epidemian alueella ja ihmettelin ensin kaupassa ollutta ruuhkaa. Sitten tajusin, että ruuhkassa oli ainakin muutama nuori pariskunta yhdessä ostoksilla. Eikö ne luota siihen, että kumppani osaa ostaa kaupasta jotakin ilman neuvomista?
Meillä toimitaan suositusten mukaan. Lapset eivät käy kaupassa. Vain toinen aikuinen käy yksin kaupassa kerran viikossa. Vappu pallot lapset sai valita videopuhelun avulla.
Muutenkaan ei olla nähty ketään sitten maaliskuun alun. Nyt on hyvä olla kotona ja odottaa että tilanne rauhottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.allergisten on pakko lukea tuoteselosteet.Itsellä kaura-allergia.En tiedä ulkoa kaikkien keksien sisältöä.Kaikki kauraa sisältävät tuotteet joutaa takaisin keksi-hyllyyn.Kakaroitani en markettiin ota.Meillä käy kaupassa vain minä yksin.
Kai sä nyt jo tiedät, mitkä keksit sulle käyvät ja mitkä ei. Ei joka kauppareissulla voi olla lukuisia uutuuksia hyllyssä, jotka sun on kaikki pakko tutkia?
Mihin keksejä edes tarvitaan?
Niinpä, kielletään keksit! :D Ja vappupallot.
Koska ei niitä kakaroita kaupassa tarvita, ovat siellä vain tiellä. Vai lähetätkö oman kakarasi ostamaan ruokaa koko perheelle ja jäät itse kotiin?