Typeriä kommentteja neuvolassa!
Tuli tuosta edellisestä neuvolaketjusta mieleen että mitä typeriä/ilkeitä/ajattelemattomia kommentteja olette saaneet neuvolassa. Minä kuin aloin odottaa lastamme niin neuvolassa hoitaja kysyi, että onko pelkoa että isä kaappaa lapsen ulkomaille. Huh hui....
Isä on siis ulkomaalaissyntyinen mutta asumme kyllä tiiviisti Suomessa ja naimisissa olemme. Kyllä vähän särähti korvaan....
Kommentit (43)
neuvolalääkäri sanoi yhdellä tarkastuskerralla, että pitää alkaa tarkkailemaan painon nousua kun jos sitä kertyy liikaa niin se ei enää noin vanhana ole yhtä helppoa karistaa.
Joka raskaudessani olen saanut painoa saman 11 kg (ilman äkillisiä viikkonousuja) ja olin tuon kommentin aikana 30 v.
Minun kaikki lapseni ovat olleet kolmevuotistarkastuksissaan metrin + osia. Eikä ole mihinkään erityisseurantaan tarvinnut mennä.
Onkos neuvolatätisi itse joku pygmi?? ;)
Kun noita lapsikaappauksia kuitenkin tapahtuu irl.
vaniljajugurttia tms. saan pieninä annoksina syötyä. Terkkari sanoi, että kannattaa sitten olla tarkkana tuon painonnousun kanssa, mehussa ja jugurtissa on hirveästi energiaa, etten enempää liho (painoindeksi oli 25). Myöhemmin kuulin, että vastaavalla tavalla pahoinvoivat neuvotaan usein neuvolasta ottamaan yhteyttä sairaalaan (tiputus korjaa tilannetta, jos pahoinvointi mennyt liian pahaksi), mua sen sijaan vaan neuvottiin laskemaan kaloreita...
Vierailija:
Minun kaikki lapseni ovat olleet kolmevuotistarkastuksissaan metrin + osia. Eikä ole mihinkään erityisseurantaan tarvinnut mennä.Onkos neuvolatätisi itse joku pygmi?? ;)
Oltiin siis 5 -vuotis tarkastuksessa, ja todettiin parikin asiaa:
- aika laihalta näyttää
--> poika on tosi hoikka, pitkäjäseninen - ollut aina - muttei missään nimessä mitenkään sairaalloisen laiha + aina syönyt hyvin. Ja silti meni ihan käyrillä painonkin puolesta. En ymmärrä miksi hoikkuus on ongelma, eikös ylipaino ole paljon pahempi juttu?
- haluisitsä lähetteen puheterapeutille?
--> kyseessä oli siis r -äänne, välillä muistaa sanoa sen ihan hienosti mutta välillä vielä unohtuu. Eli osaa sen kyllä sanoa, se ei ole ongelma - en muuten halunnut lähetettä..
Ja muutama muu vastaava.. Hohhoijaa.. No toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
No onhan noita mutta ei se nyt automaattisesti tarkoita että jos lapsia on ulkomaille kaapattu että kaikki niin tekisivät. Ja kyllä se mielestäni oli loukkaus miestäni kohtaan, ehkä olen herkkänahkainen mutta itse en kysymyksestä tykännyt. Kuitenkin samainen hoitsu oli miehelleni koko ajan yhtä hymyä kun neuvolassa kävimme...
Vierailija:
- haluisitsä lähetteen puheterapeutille?
--> kyseessä oli siis r -äänne, välillä muistaa sanoa sen ihan hienosti mutta välillä vielä unohtuu. Eli osaa sen kyllä sanoa, se ei ole ongelma - en muuten halunnut lähetettä..
Eihän se neuvolan täti ole koko ajan kuulemassa lapsesi puhetta. Ehkä hän kuuli vain sen virheellisen r-äänteen useaan kertaan käynnin aikana. Kuitenkin varhainen puuttuminen puheen muodostamisen ongelmiin on tärkeää lapsen kehityksenkin kannalta. Vanhemmiten niitä ongelmia on sitten paljon vaikeampi korjailla.
Pistänpä koko pätkän =):
8: Vierailija:- haluisitsä lähetteen puheterapeutille?
10: Eihän se neuvolan täti ole koko ajan kuulemassa lapsesi puhetta. Ehkä hän kuuli vain sen virheellisen r-äänteen useaan kertaan käynnin aikana. Kuitenkin varhainen puuttuminen puheen muodostamisen ongelmiin on tärkeää lapsen kehityksenkin kannalta. Vanhemmiten niitä ongelmia on sitten paljon vaikeampi korjailla.
Ja 8 jatkaa: eihän siinä sinällään mitään pahaa olisikaan, mutta kun tuossa 5 v neuvolassa keskustellaan vähän pidempi tovi ja juuri nimenomaan niin että terkkari juttelee suoraan lapsen kanssa ja tässä yhteydessä " ärrät" tuli välillä ihan hyvin ja välillä jäi pois. Ja lisäksi ennen tuota ehdotusta kysyi multa että miten ne yleensä tulee vai tuleeko. Tosin siinä olet varmaan oikeassa että tässä tulee mun puolelta tietty vahvempi reaktio kuin mitä ehkä tarvitsisi koska tiedän tosiaan tilanteen paremmin kuin terkka.
koska prosentuaalisesti enenemmän tietyn kansallisuuden omaavista sieppaa lapsensa ulkomaille kuin suomalaisisä hyväksikäyttää lapsiaan.
Ja jos se on ihan oikeesti ongelma, että moni isä käyttää hyväksi lapsiaan, niin se on ihan okei kysyä sitä multa/ottaa asia puheeksi.
joten musta on hienoa, että tukea olisi mahd ollut saatavilla. Ja hänhän kysyi : HALUATKO
odotti kolmattaan ja loppuvaiheen kontrollissa puututtiin siihen että lapsi aika pieni, painoarvio n.2kg ja jotain päälle kun aiemmat kaksi lasta olivat olleet siinä vaiheessa jo yli 3 kg. Terkkari/lääkäri kuka lie ollutkin päätti sitten suoraan kysyä, oletko varma että lapsella sama isä ku toisilla? ollut miehensä kanssa naimisissa jo ennen ensimmäistään...otti pikkuisen nokkiinsa.
Vierailija:
Moni saa taistella saadakseen lapselleen puheterapiaa joten musta on hienoa, että tukea olisi mahd ollut saatavilla. Ja hänhän kysyi : HALUATKO
No tätä en kiistäkään - kysyttiin typeriä kommentteja ja mun mielestä tuo oli typerä - toki tähän kun on vaikea vielä lisätä ilmeitä ja äänenpainoja niin ehkä nyt sitten kuulostan kiittämättömältä ja nipolta - mutta so be it =)!
Ja mä en taida nyt kuitenkaan olla henkilökohtaisessa vastuussa siitä että joku ei ole terapiaan päässyt mikä on tosi kurja juttu - mutta toisaalta nythän ei olla viemässä paikkaa niitä tarvitsevilta ; )))).
Vierailija:
POika 3½v ja pituutta 102cm, eli mun mielestä ihan normaalimittainen.
Vierailija:
meillä tyttö 3 v tarkastuksessa 102 cm eikä lähetetty kontrolliin :). hoikka on myös, tasan 15 kg. ihan yläkäyrän yläpuolella kasvaa.
noista neuvolan kommenteista sitten: mulle on kummassakin raskaudessa huomauteltu liiasta painonnoususta (sama terkkari), mun painoindeksi on 19 ja ekassa raskaudessa kiloja tuli 14 ja tokassa 10...ei siis mitenkään paljon. no nyt kolmannessa (puolessa välissä mennään) hymisteli taas kiloille ja totesi, että " no ei sitä ole vielä liikaa tullut" (ei siis vitsinä vaan tosissaan), kiloja on tullut 0,6...eli ei edes yhtä kokonaista. ja siis edelleen se painoindeksi 19 ennen raskautta. toi vois altistaa jo syömishäiriöille tuollainen vihjailu...
Olette vaan herkkähipiäisiä ja otatte itteenne, jos lapsenne ei satu kasvamaan just keskikäyrällä. Terkkarihan tekee vain työtään!
niin terveydenhoitaja ripitti miedät ensimmäisellä käynnillä suunnilleen näin: " Se on nyt sellainen juttu, että mars mars äiti kauppaan vaan ja sadepukua ostamaan. Lapsen kanssa pitää ulkoilla säällä kuin säällä!" Eihän siinä mitään, ihan asiaaha tuo ulkoilukehoitus, mutta minusta oli asiatonta alkaa komentamaan käskemällä aikuista yli kolmekymppistä äitiä. Typerän kommentista teki se, että terveydenhoitaja ei edes kysynyt, kuinka monta sadepukua minulla jo on, puhumattakaan siitä, että minun vaatetukseni ei hänelle kuulu pätkääkään.
Vierailija:
Eikä ole sanoneet mitään erikoista pituudesta. Todenneet vain ohi mennen että ompas pitkä poika!