Muistatteko Tapiolan ensimmäisen kiinalaisen ravintolan? Makumuistoja?
Yhtenä vuonna se oli vain kadonnut. Milloin se lopetettiin? Revontulentie 1 oli osoite.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista on nyt ollut asua Tapiolassa, räjäytyksiä ja rakentamista melkein vuorokauden ympäri. Vaikuttaa kyllä tosi ahtaalta.
Voin kuvitella. Kävin siellä 80- ja 90 -luvulla paljon, nyt kävin joskus nelisen vuotta sitten ja sehän oli aivan järkyttävä.
Minä kävin siellä jo 60-luvun lopulla, juuri oppikoulun aloittaneena. En kyllä muista itse ruokailusta paljoakaan, mutta asuimme Sateenkaarella, likimain vastapäätä ravintolaa.
Helsinkiläisenä ei tullut Tapiolassa liikuttua, mutta Kampissa asuessani 80-luvulla (ja Kampissa asun muuten taas) tuli tutuksi Eerikinkadun Fen Kuan. Tämä ravintola mainitaan usein Helsingin ensimmäiseksi aasialasravintolaksi. Tiedä sitten.
Sen muistan kun - nyt jo edesmennyt - keittiömestari Eero Mäkelä oli muuttanut Helsinkiin ja hänen työmatkansa Palaceen kulki Fen Kuanin ohi. Turusta Helsinkiin muuttanut Mäkelä ajatteli, että kyllähän helsinkiläisten kelpaa kun täällä on niin ihmeellisen eksoottisia ravintoloitakin :D
Mietin tässä juuri, että mikähän mahtoi olla ensimmäinen "etninen" ravintola jossa olen syönyt. Se saattoi olla italialaista tarjoava Rivoli (Helsingin Albertinkadulla) tai sitten joku Kampin kiinalaisravintoloista.
Intialaisista ravintoloista ensimmäinen oli Mannerheimintien Namaskaar ja nepalilaiset tulivat sitten paljon myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä juuri, että mikähän mahtoi olla ensimmäinen "etninen" ravintola jossa olen syönyt. Se saattoi olla italialaista tarjoava Rivoli (Helsingin Albertinkadulla) tai sitten joku Kampin kiinalaisravintoloista.
Intialaisista ravintoloista ensimmäinen oli Mannerheimintien Namaskaar ja nepalilaiset tulivat sitten paljon myöhemmin.
Eivätkö nepalilaiset tulleet vasta suunnilleen viisi vuotta sitten!
Chez Tchengissä kävin jo lapsuudessa 70-luvulta lähtie. Lenpparini oli friteerattu possu hapanimeläkastikkeessa. Se kastike oli sellaista lähes mustaa, vähän tahmeaa, aivan taivaallista. Saakohan sitä enää mistään? Kaikkien muiden kiinalaisravintoloiden hapanimeläkastikkeet ovat sitä punaista vetistä luirua.
"Minä kävin siellä jo 60-luvun lopulla, juuri oppikoulun aloittaneena. En kyllä muista itse ruokailusta paljoakaan, mutta asuimme Sateenkaarella, likimain vastapäätä ravintolaa."
Muistan paikan, mutta opiskelijana en sinne rohjennut vähiä rahojani viedä. Sateenkaari 3:ssa asuin lukuvuoden 1970 - 71.
Nippendaali kirjoitti:
Chez Tchengissä kävin jo lapsuudessa 70-luvulta lähtie. Lenpparini oli friteerattu possu hapanimeläkastikkeessa. Se kastike oli sellaista lähes mustaa, vähän tahmeaa, aivan taivaallista. Saakohan sitä enää mistään? Kaikkien muiden kiinalaisravintoloiden hapanimeläkastikkeet ovat sitä punaista vetistä luirua.
Muistan ruoan! Sen nimi oli Kulo rou. Todella hyvää. ap
Ei, googleta Revontulentie 1. Siinä Tapiolantien äärellä.