Miten koronatestiin pääsee ne, joilla ei ole autoa?
Kaikkialla puhutaan vain niistä drive in -testipisteistä. Ainakin Uudenmaan alueella. Niitä on Jorvissa, Meikussa, Vantaalla jne ja myös Mehiläisen testipisteet näytti olevan drive in -pisteitä. Entä jos ei omista autoa? Esim. pk-seudulla on valtavasti autottomia ihmisiä. Missä heidät testataan?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Oulun seudulla toimii Kela-taksi koronatestiin erittäin hyvin.
Soitimme Kela-taksin numeroon ja varasimme taksin varattuamme ensin testiajan aamuksi. Pleksillinen taksi tuli, vei testipaikalle, odotti testin ajan pihalla ja vei kotiin. 25 euroa menopaluu.
No näinhän se menee kaikkialla, missä vain tarvitsee. Odotusajat tietty voi vaihdella paljonkin, mutta muuten sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lainaamalla auton tai ihan vuokraamalla. Ei tarvitse tehdä asiasta niin vaikeaa.
Mitä sä oikeen selität?
Minulla ei ole korttia, eikä ole puolisollani.
Myöskään suht lähellä olevalla veljelläni ei ole korttia, äitilläni on joku 80-luvulla saatu rytistynyt pinkki paperilipare ajokortti, joka ei ole voimassa ja hän ei ole ajanut 20 vuoteen.
Täällä päin asuvista ystävistä kahdella ei ole korttia, toisella taas on kortti, mutta ei autoa.
Ei ole siis ketään, jolla olisi ajokorttia, saati autoa.
Missä ihme autokuplassa jotkut teista asuu.
Iäkästä äitiä lukuunottamatta se on ihan oma typerä valinta olla hankkimatta autoa ja korttia. Fillaroikaa tai kävelkää. Sitähän nämä viherhörhöt niin riemulla kiljuvat.
.
Mun äiti on 52-vuotias, ei tosiaan iäkäs 😂Kuten joku taisi jo sanota, miten niin typerä valinta?
Siis ei me tarvita autoa.
Typerää olisi hankkia kortti ja auto, kun ei niitä tarvitse.
Kauppakeskus palveluineen tien toisella puolella, työpaikka ydinkeskustassa, ei mitään järkeä olisi auton kanssa sinne mennä.
Ainoa mihin sitä voisi tarvita, on tyyliin Ikean reissu nyt kun ilmainen Ikea-bussi ei enää kulje ja en viiti maksaa ABC lippua ja istua 1 h 10 min bussissa. Emmä kyllä Ikeaan edes halua, mutta näin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lainaamalla auton tai ihan vuokraamalla. Ei tarvitse tehdä asiasta niin vaikeaa.
Mitä sä oikeen selität?
Myöskään suht lähellä olevalla veljelläni ei ole korttia, äitilläni on joku 80-luvulla saatu rytistynyt pinkki paperilipare ajokortti, joka ei ole voimassa ja hän ei ole ajanut 20 vuoteen.
Täällä päin asuvista ystävistä kahdella ei ole korttia, toisella taas on kortti, mutta ei autoa.
Iäkästä äitiä lukuunottamatta se on ihan oma typerä valinta olla hankkimatta autoa ja korttia. Fillaroikaa tai kävelkää. Sitähän nämä viherhörhöt niin riemulla kiljuvat.
Millä lailla se on typerä valinta? Jos 99% ajasta asiat järjestyvät ilman autoa, ympäristö kiittää ja lompakko kiittää. Minulla on kortti ja autokin, mutta en aja koska se vaan ei ole ekologinen vaihtoehto. Aika lyhytnäköistä syyttää ihmisiä jotka kantavat vastuunsa sinunkin edestäsi, mutta kertoo toki enemmän sinusta.
Testiin menin kävellen kun testauspiste on lähellä.Nää "vastuunkantaja" reppanat ilmeisesti oikeasti kuvittelevat saavansa aikaan jotain pikku pipertelyllään. Olisi söpöä, jos ei olisi säälittävää. Jos asioihin oikeasti haluaa vaikuttaa isossa mittakaavassa, kannattaa lukea itsensä korkeaan, päättävään asemaan. Se vahoista eko-hamppu-kalsareista virkattu dyykkauskassin hyöty on tosiaan ainoastaan siinä, että pieni mitättömyys voi edes kuvitella tekevänsä jotain.
Okei, taisi mennä tunteisiin?
Olen tuon ekan tekstin kirjoittaja ja todellakin 99 pros ajasta emme tarvitse autoa, se olisi vaan turha kuluerä. 😅
Emme me tätä ole ekologista syistä valinneet, vaikka se onkin todella iso etu.
Ei täällä Helsingissä nyt vaan tartte autoa. Tai kerro toki, miksi se pitäisi hankkia?
Ala-aste, lukio, yläaste, 2 ruokakauppaa, kirjasto, kahvila, terveyskeskus, kirkko, monta ravintolaa, baari, ompelimo, kampaamot, kukkakauppa, kuntosali, pesula jne. jne. 100 m säteellä mun kotoa ja asun lähiössä.
2 km päässä (alle 10 min bussilla) Terveystaloa, usea muu ravintola, bensis, toinen kirjasto, kaksi 24 h kauppaa, Lidl ja hypermarketti, lemmikkikauppaa ja ties mitä.
Ja totta kai tämä vaikuttaa isosti omiin päästöihini, ja sillä on vähän merkitystä jopa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä oikeen selität?
Millä lailla se on typerä valinta? Jos 99% ajasta asiat järjestyvät ilman autoa, ympäristö kiittää ja lompakko kiittää. Minulla on kortti ja autokin, mutta en aja koska se vaan ei ole ekologinen vaihtoehto. Aika lyhytnäköistä syyttää ihmisiä jotka kantavat vastuunsa sinunkin edestäsi, mutta kertoo toki enemmän sinusta.
Testiin menin kävellen kun testauspiste on lähellä.Nää "vastuunkantaja" reppanat ilmeisesti oikeasti kuvittelevat saavansa aikaan jotain pikku pipertelyllään. Olisi söpöä, jos ei olisi säälittävää. Jos asioihin oikeasti haluaa vaikuttaa isossa mittakaavassa, kannattaa lukea itsensä korkeaan, päättävään asemaan. Se vahoista eko-hamppu-kalsareista virkattu dyykkauskassin hyöty on tosiaan ainoastaan siinä, että pieni mitättömyys voi edes kuvitella tekevänsä jotain.
Olen pahoillani että koet olevasi niin mitätön ihminen. Kuitenkin jokaisella meistä on valinnan mahdollisuus ja jokaisen pitäisi elää niin että omalla elintavalla maapallo kestäisi. On se tietysti kurja katsoa peiliin ja löytää se vika sieltä, sen sijaan että naureskelee muille ihmisille.
Et sä mitään pahoillasi ole. Yrität vaan kirjoittaa "ylimielisen alentuvasti". Sekin on taitolaji. Myönnä sinäkin vaan reilusti, että pidät omaa elämäntapaasi himpun verran parempana kuin muiden tavat elää. Se on ihan inhimillistä ja jos muuta väität, olet tekopyhä.
Minä voin myöntää ajattelevani ensisijaisesti omaa ja läheisteni ahteria ja sitten muiden. Niin sinäkin teet, jos raavit pinnasta pois valheen ja katson rehellisesti omaan sisimpääsi.
Kävelin Vantaalla Drive-in sijaintiin ja siellä oli ihan ohjattu kulkuväylä jalkaisin tulijoille. Helppoa. Testin ottaminen on muuten helpottunut todella paljon sitten huhtikuun 2020, jolloin piti pitkään istua vedet silmissä kun ronkittiin nenää aivan kunnolla. Nyt mennään jo viiden sekunnin suorituksella.
Kummallista on tosin se, että kymmenen autoilijaa yrittää päästä juuri minulle varattuun aikaan tuohon testiin. Autoilijalle oma varattu aika lienee aivan yhdentekevä, monesti olenkin huomannut että autoilijalle oman elämän hallinta on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä oikeen selität?
Olen pahoillani että koet olevasi niin mitätön ihminen. Kuitenkin jokaisella meistä on valinnan mahdollisuus ja jokaisen pitäisi elää niin että omalla elintavalla maapallo kestäisi. On se tietysti kurja katsoa peiliin ja löytää se vika sieltä, sen sijaan että naureskelee muille ihmisille.
Et sä mitään pahoillasi ole. Yrität vaan kirjoittaa "ylimielisen alentuvasti". Sekin on taitolaji. Myönnä sinäkin vaan reilusti, että pidät omaa elämäntapaasi himpun verran parempana kuin muiden tavat elää. Se on ihan inhimillistä ja jos muuta väität, olet tekopyhä.
Minä voin myöntää ajattelevani ensisijaisesti omaa ja läheisteni ahteria ja sitten muiden. Niin sinäkin teet, jos raavit pinnasta pois valheen ja katson rehellisesti omaan sisimpääsi.No totta kai ekologisemmin elävän voi sanoa olevan parempi, kun kerran huomioi ison kuvan eikä ole vaan itsekäs.
Ja ei oman pepun ajattelu ja ekologisuus sulje toisiaan pois.
En halua tai tarvitse autoa, ja jotkut kana- ja possuruuat lähinnä ällöttää.
Autot on joku maailman tylsin asia, en jaksaisi sekuntiakaan lukea johonkin kortin teoriakokeseen, saatika perehtyä autojen teknisiin juttuihin. Mies samaa mieltä.
Kaksio riittää, en oikein ymmärrä, mitä me tehtäisiin ekstrahuoneella?
Henk.koht. hiilijalanjälkeen vaikuttaa eniten ruokavalio, liikkuminen ja asuminen.
Olen erittäinkin onnellinen näin.
Tyhmää olettaa, että ekologisemmin elävät on jotain harhasia dyykkareita hamppukalsareissa, jotka laittavat maapallon itsensä edelle ja kuvittelevat pelastavansa maailman pyöräilemällä.
Meillä (Jyväskylässä) ainakin kävellen tuleville on oma testauspiste, tai kaksikin, autollisille on omansa. Ja ainakin mulle sanottiin että jos on pakko, julkisia voi käyttää kunhan suojaa muita mahdollisimman hyvin - kaksi maskia päällekäin, kumihanskat käteen, yskii kyynärtaipeeseen, koskettelee mahdollisimman vähiä pintoja linkissä ja käyttää käsidesiä niiden hanskojen pinnan desinfiointiin, itselläni on vielä sellainen muovivisiiri jonka laittaisin lisäksi jos olis pakko mennä linkillä, mutta lähin testiasema on mulla n. 30 minuutin kävelyn päässä, sinne jaksaisi kuumeesta heikkonakin, sieltä takaisin ehkä ei (ylämäki).
Lähipiiristä joutuivat menemään bussilla. Maskit piti olla naamalla. Itsekin olen tätä miettinyt, miten onnistuu. Testauspaikka on sen verran lähellä, että onnistuu kävellen, ellei ole kovin kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä (Jyväskylässä) ainakin kävellen tuleville on oma testauspiste, tai kaksikin, autollisille on omansa. Ja ainakin mulle sanottiin että jos on pakko, julkisia voi käyttää kunhan suojaa muita mahdollisimman hyvin - kaksi maskia päällekäin, kumihanskat käteen, yskii kyynärtaipeeseen, koskettelee mahdollisimman vähiä pintoja linkissä ja käyttää käsidesiä niiden hanskojen pinnan desinfiointiin, itselläni on vielä sellainen muovivisiiri jonka laittaisin lisäksi jos olis pakko mennä linkillä, mutta lähin testiasema on mulla n. 30 minuutin kävelyn päässä, sinne jaksaisi kuumeesta heikkonakin, sieltä takaisin ehkä ei (ylämäki).
Hei osaatko kertoa, missä Jyväskylässä testataan kävellen tulevat? Itsekin olen täältä.
Ainakin ne kolme kertaa kun olen Stadissa käynyt testissä on kehoitettu kulkemaan julkisilla. Aika pitkälle ovat testipaikat laittaneet, mikä on omasta mielestäni huono ratkaisu, mutta minkäs teet. Reilu tunti per suunta ja kulkuneuvojen vaihtoja tarvittiin pahimmillaan testissä käyntiin. Turvavälejäkään ei pysty pitämään kun tungetaan viereen, kovaan ääneen sanotaan käytävän toiselle puolelle jääneelle kaverille miten ei vaan jaksa kävellä pidemmälle junassa ja aletaan päivittelemään miten ei uskalla mennä koronan takia apteekkiin...
Gary kirjoitti:
Kävelin Vantaalla Drive-in sijaintiin ja siellä oli ihan ohjattu kulkuväylä jalkaisin tulijoille. Helppoa. Testin ottaminen on muuten helpottunut todella paljon sitten huhtikuun 2020, jolloin piti pitkään istua vedet silmissä kun ronkittiin nenää aivan kunnolla. Nyt mennään jo viiden sekunnin suorituksella.
Kummallista on tosin se, että kymmenen autoilijaa yrittää päästä juuri minulle varattuun aikaan tuohon testiin. Autoilijalle oma varattu aika lienee aivan yhdentekevä, monesti olenkin huomannut että autoilijalle oman elämän hallinta on vaikeaa.
Itselläni on auto, mutta täällä Helsingin sisällä kuljen lähes aina pyörällä tai kävellen. Olinkin jo etukäteen stressaantunut, kun työterveysaseman testipaikka on kaukana ihan eri puolella kaupunkia ja sinne pitäisi lähteä autolla ruuhkiin istumaan eikä mitään käsitystä, miten kauan matkaan menee liikennevaloissa mateluineen. Yksi työkaveri oli Vantaan puolelta ajanut jotain puolitoista tuntia magneettikuvaan mennessään, kun oli tietöitä. Onneksi ei tarvinnut mennä ja nyt kai voi päästä julkisen kautta jonnekin lähemmäs, jos tulee tarve. Tässä lähellä on ihan kävellen saavutettava paikka ainakin arkisin, mikä näyttää hiljaiselta.
Sama kun kysyisi että miten ihmiset käyvät syömässä mäkkärissä kun niissä on drive in.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei osaatko kertoa, missä Jyväskylässä testataan kävellen tulevat? Itsekin olen täältä.
Keskussairaalalla ainakin (tai ehkä Novalla nyt kun se on avattu, en ole ihan varma), aikaisemmin oli myös vanhan Lyseon viereisellä sisäpihalla Mehiläisen kontti, en tiedä onko se siellä enää, ei ole ollut asiaa sille puolelle keskustaa syksyn jälkeen.
Jos epäilet koronaa, tee Omaolo.fi kysely, siinä lopussa se antaa numeron mihin soittaa. Numerossa on kuultavissa nauhoite joka antaa lisäohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri oli Linkin sivuilla, että yhtään Linkeistä tullutta tartuntaa ei ole tiedossa, joten ilmeisen hyvin suojaukset ovat toimineet jos koronaisia on bussissa ollut.
Oulun seudulla toimii Kela-taksi koronatestiin erittäin hyvin.
Soitimme Kela-taksin numeroon ja varasimme taksin varattuamme ensin testiajan aamuksi. Pleksillinen taksi tuli, vei testipaikalle, odotti testin ajan pihalla ja vei kotiin. 25 euroa menopaluu.