Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koronatestiin pääsee ne, joilla ei ole autoa?

Vierailija
27.04.2020 |

Kaikkialla puhutaan vain niistä drive in -testipisteistä. Ainakin Uudenmaan alueella. Niitä on Jorvissa, Meikussa, Vantaalla jne ja myös Mehiläisen testipisteet näytti olevan drive in -pisteitä. Entä jos ei omista autoa? Esim. pk-seudulla on valtavasti autottomia ihmisiä. Missä heidät testataan?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta tulin lukemaan tätä ketjua, kun olin koko ajan ajatellut, että kyllähän nyt kaikki jo tietää, eikä viitsi tulla antamaan sitä kymmenettä samaa vastausta. Mutta... Siis ei voi olla totta, mitä keskustelua täällä on!!

Jos ei pysty käymään julkisilla asianmukaisesti varustautuneena, niin tietysti kelakyydillä! Ambulanssi soitetaan vasta siinä vaiheessa, kun on oikeasti hengenhätä.

Käyttäkää ihmiset Googlea!

Vierailija
62/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lainaamalla auton tai ihan vuokraamalla. Ei tarvitse tehdä asiasta niin vaikeaa.

Mitä sä oikeen selität?

Minulla ei ole korttia, eikä ole puolisollani.

Myöskään suht lähellä olevalla veljelläni ei ole korttia, äitilläni on joku 80-luvulla saatu rytistynyt pinkki paperilipare ajokortti, joka ei ole voimassa ja hän ei ole ajanut 20 vuoteen.

Täällä päin asuvista ystävistä kahdella ei ole korttia, toisella taas on kortti, mutta ei autoa.

Ei ole siis ketään, jolla olisi ajokorttia, saati autoa.

Missä ihme autokuplassa jotkut teista asuu.

Iäkästä äitiä lukuunottamatta se on ihan oma typerä valinta olla hankkimatta autoa ja korttia. Fillaroikaa tai kävelkää. Sitähän nämä viherhörhöt niin riemulla kiljuvat.

Millä lailla se on typerä valinta? Jos 99% ajasta asiat järjestyvät ilman autoa, ympäristö kiittää ja lompakko kiittää. Minulla on kortti ja autokin, mutta en aja koska se vaan ei ole ekologinen vaihtoehto. Aika lyhytnäköistä syyttää ihmisiä jotka kantavat vastuunsa sinunkin edestäsi, mutta kertoo toki enemmän sinusta.

Testiin menin kävellen kun testauspiste on lähellä.

Nää "vastuunkantaja" reppanat ilmeisesti oikeasti kuvittelevat saavansa aikaan jotain pikku pipertelyllään. Olisi söpöä, jos ei olisi säälittävää. Jos asioihin oikeasti haluaa vaikuttaa isossa mittakaavassa, kannattaa lukea itsensä korkeaan, päättävään asemaan. Se vahoista eko-hamppu-kalsareista virkattu dyykkauskassin hyöty on tosiaan ainoastaan siinä, että pieni mitättömyys voi edes kuvitella tekevänsä jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotisairaanhoito käy ottamassa kotona.

Vierailija
64/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vasta tulin lukemaan tätä ketjua, kun olin koko ajan ajatellut, että kyllähän nyt kaikki jo tietää, eikä viitsi tulla antamaan sitä kymmenettä samaa vastausta. Mutta... Siis ei voi olla totta, mitä keskustelua täällä on!!

Jos ei pysty käymään julkisilla asianmukaisesti varustautuneena, niin tietysti kelakyydillä! Ambulanssi soitetaan vasta siinä vaiheessa, kun on oikeasti hengenhätä.

Nyt täytyy kyllä oikaista vähän. Ei hätäkeskukseen soittamista tarvitse odottaa niin kauan, että on jo HENGENHÄTÄ. Jos olet peloissasi jostain vaivasta tai oireesta, niin aina saa soittaa ja pyytää apua.

Vierailija
65/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lainaamalla auton tai ihan vuokraamalla. Ei tarvitse tehdä asiasta niin vaikeaa.

Mitä sä oikeen selität?

Myöskään suht lähellä olevalla veljelläni ei ole korttia, äitilläni on joku 80-luvulla saatu rytistynyt pinkki paperilipare ajokortti, joka ei ole voimassa ja hän ei ole ajanut 20 vuoteen.

Täällä päin asuvista ystävistä kahdella ei ole korttia, toisella taas on kortti, mutta ei autoa.

Iäkästä äitiä lukuunottamatta se on ihan oma typerä valinta olla hankkimatta autoa ja korttia. Fillaroikaa tai kävelkää. Sitähän nämä viherhörhöt niin riemulla kiljuvat.

Kyllä on persulla taas järki jäässä. Aven Mestari!

Pikkuisen kapeakatseista ajatella, että jos ihminen ei välitä hörhöistä, on hän automaattisesti persu. Voi tulla yllätyksenä, mutta hyvin harva tolkun ihminen välittää tuosta viherhörhöilystä ihan puoluekannasta riippumatta.

Vierailija
66/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikeen selität?

Pikkuisen kapeakatseista ajatella, että jos ihminen ei välitä hörhöistä, on hän automaattisesti persu. Voi tulla yllätyksenä, mutta hyvin harva tolkun ihminen välittää tuosta viherhörhöilystä ihan puoluekannasta riippumatta.

Ave Mestari! Kukaan muu kuin persu ei tuke joka ketjuun tunkemaan tuota älytöntä vihervihamielisyyttä ja ala haukkumaan ketään sen takia, että tällä ei ole autoa.

Vierailija
67/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-kyytiin ei pääse ellei ole siihen oikeutettu.

On jo valmiiksi joku syy käyttää, johon on todistus. Tai sitten lääkäri kirjoittaa kertaluonteisesti oikeutuksen kyytiin.

Mutta miten toimitaan kun itse ilmoittaa menevänsä koronatestiin?

Ei Kela-taksi voi eikä pysty kirjaamaan ihmisen omatoimista ilmoitusta kelakyydiksi.

Sitäpaitsi se maksaa 25 euroa suunta, 50 euroa yhteensä.

Pitää itse ensin maksaa, jälkikäteen saa korvauksen.

Minulla ei ole 50 euroa joka hetki jemmassa testiä varten vaikka saisikin sen kyydin.

Vierailija
68/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä oikaista vähän. Ei hätäkeskukseen soittamista tarvitse odottaa niin kauan, että on jo HENGENHÄTÄ. Jos olet peloissasi jostain vaivasta tai oireesta, niin aina saa soittaa ja pyytää apua.

Joo, myönnetään, vedin vähän mutkia suoriksi. Mutta tarkoitus oli se, että sieltä ei sitä kyytiä tilata, ellei ole jo niin huonossa kunnossa, eikä se ole mikään tietotoimisto, josta ensimmäisenä tällaisia asioita kysytään.

Ja vielä sanoisin, että se terveysneuvonta on kyllä ensisijaisempi numero myös kysyä neuvoa, jos ei ole oikeasti mikään kiireinen asia/tilanne.

Vierailija
69/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina mennyt bussilla koronatestiin ja niin myös muut perheenjäsenet. Viimeksi oli niin pitkäaikainen altistus, että laitoin varmuuden vuoksi pff3 maskin ja hanskat. Ja kävelin pitkähkön matkan. Menenin bussilla vain alle 15 min. En usko, että kaikilla on varaa taksiin tai mihinkään muuhun kommervenkkiin. Joka testi on ollut negatiivinen, onneksi. Edellinenkin, vaikka olin vuorokauden koronapositiivisen kanssa pienessä tilassa ilma suojauksia. Onneksi ei ollut muuntovirus.

Vierailija
70/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoton ystäväni haettiin ambulanssilla testiin Jorviin, ja palautettiin samalla kotiin. Ehdottomasti kielsivät tulemasta julkisilla tai taksilla.

Onpas erikoista, en usko hetkeäkään että kaikki autottomat haettaisiin lanssilla testiin XDD

Koko vuoden on toitotettu, että taksin kyydillä testeihin ei julkisilla. Taksikuskit varmasti tyytyväisiä tästä linjauksesta...

Vierailija
71/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuussa menin julkisen terveydenhuollon koronatestauspisteeseen ihan kävellen. Luulisi että kunnista löytyy sekä drive in testauspisteitä että muilla tavoilla liikkuvien testauspisteitä.

Vierailija
72/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä annetaan tiskin alta keskustaan yksityiselle testaajalle aika jos kertoo olevansa autoton eikä pääse julkisen terveydenhuollon omalle testipisteelle. Sitä en sitten tiiä miten toimitaan niitten kanssa, joilla on keskustaankin pitkä matka. Varmaan se on vaan taksilla hurautettava.

Vierailija
73/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela-kyytiin ei pääse ellei ole siihen oikeutettu.

On jo valmiiksi joku syy käyttää, johon on todistus. Tai sitten lääkäri kirjoittaa kertaluonteisesti oikeutuksen kyytiin.

Mutta miten toimitaan kun itse ilmoittaa menevänsä koronatestiin?

Ei Kela-taksi voi eikä pysty kirjaamaan ihmisen omatoimista ilmoitusta kelakyydiksi.

Sitäpaitsi se maksaa 25 euroa suunta, 50 euroa yhteensä.

Pitää itse ensin maksaa, jälkikäteen saa korvauksen.

Minulla ei ole 50 euroa joka hetki jemmassa testiä varten vaikka saisikin sen kyydin.

Se google...

Kelan korvaaman taksimatkan voi tehdä, kun sille on perusteena oma terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet. Kun varaa koronatestiin aikaa ja tietää tarvitsevansa Kela-taksia, kyydin käyttöön pitää muistaa pyytää lupa terveydenhuollosta. Se omavastuu 25€, eli jos matka maksaakin vain 15€, niin sitten maksat vain 15€ jne. Jos tarvitsee poistua autosta, tulee kaksi matkaa eli 2x omavastuu. Muuten selviää yhdellä matkalla. Mitä itse ollut noissa mukana, niin AINA on maksettu vain omavastuu.

Vierailija
74/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina mennyt bussilla koronatestiin ja niin myös muut perheenjäsenet. Viimeksi oli niin pitkäaikainen altistus, että laitoin varmuuden vuoksi pff3 maskin ja hanskat. Ja kävelin pitkähkön matkan. Menenin bussilla vain alle 15 min. En usko, että kaikilla on varaa taksiin tai mihinkään muuhun kommervenkkiin. Joka testi on ollut negatiivinen, onneksi. Edellinenkin, vaikka olin vuorokauden koronapositiivisen kanssa pienessä tilassa ilma suojauksia. Onneksi ei ollut muuntovirus.

Toivottavasi ffp3 maskisi oli ilman venttiiliä. Venttiilin kanssa se suojaa vain itseäsi ja päästää uloshengitysilman ulos. Uloshengitysventtiilillä varustettuja FFP-suojaimia ei suositella tilanteisiin, joissa on suojattava muita käyttäjän ilmateitse leviäviltä hengitystie-eritteiltä.

Vierailija
75/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikeen selität?

Ave Mestari! Kukaan muu kuin persu ei tuke joka ketjuun tunkemaan tuota älytöntä vihervihamielisyyttä ja ala haukkumaan ketään sen takia, että tällä ei ole autoa.

Se, että näkee persuja tai nassukoita joka paikassa, on sekin jonkin sortin häiriö. Toivottavasti kevätaurinko helpottaa sinunkin oloasi ja näet, että maailmassa on paljon muutakin kun ääripäiden hörhöilyt.

Vierailija
76/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikeen selität?

Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla kuljet töihin/kauppaan jne?

En ole tuo vastaaja, mutta toinen autoakäyttämätön: julkisilla pääsee töihin jos työt eivät ole kävelymatkan päässä (itse teen etätöitä), kauppa on kävelymatkan päässä ja isommat ruokatilaukset tilaan kotiin. Mökillekin pääsee julkisilla ja loppumatkan taksilla jos ei jaksa kilometriä pienten lasten/kantamusten kanssa kävellä. Lentokentälle mennään lähijunalla. Sairaalaan taksilla jos ei julkisilla jaksa (ei silloin jaksaisi varmaan autollakaan). Asun Helsingin keskustassa ja mökki on Pohjois-Suomessa.

Vierailija
77/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikeen selität?

Se, että näkee persuja tai nassukoita joka paikassa, on sekin jonkin sortin häiriö. Toivottavasti kevätaurinko helpottaa sinunkin oloasi ja näet, että maailmassa on paljon muutakin kun ääripäiden hörhöilyt.

Miksi kukaan järki-ihminen tulisi ylipäätään tänne haukkumaan autottomia? Täytyy olla päässä jotain vikaa.

Vierailija
78/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikeen selität?

Millä lailla se on typerä valinta? Jos 99% ajasta asiat järjestyvät ilman autoa, ympäristö kiittää ja lompakko kiittää. Minulla on kortti ja autokin, mutta en aja koska se vaan ei ole ekologinen vaihtoehto. Aika lyhytnäköistä syyttää ihmisiä jotka kantavat vastuunsa sinunkin edestäsi, mutta kertoo toki enemmän sinusta.

Testiin menin kävellen kun testauspiste on lähellä.

Nää "vastuunkantaja" reppanat ilmeisesti oikeasti kuvittelevat saavansa aikaan jotain pikku pipertelyllään. Olisi söpöä, jos ei olisi säälittävää. Jos asioihin oikeasti haluaa vaikuttaa isossa mittakaavassa, kannattaa lukea itsensä korkeaan, päättävään asemaan. Se vahoista eko-hamppu-kalsareista virkattu dyykkauskassin hyöty on tosiaan ainoastaan siinä, että pieni mitättömyys voi edes kuvitella tekevänsä jotain.

Olen pahoillani että koet olevasi niin mitätön ihminen. Kuitenkin jokaisella meistä on valinnan mahdollisuus ja jokaisen pitäisi elää niin että omalla elintavalla maapallo kestäisi. On se tietysti kurja katsoa peiliin ja löytää se vika sieltä, sen sijaan että naureskelee muille ihmisille.

Vierailija
79/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoton ystäväni haettiin ambulanssilla testiin Jorviin, ja palautettiin samalla kotiin. Ehdottomasti kielsivät tulemasta julkisilla tai taksilla.

Onpas erikoista, en usko hetkeäkään että kaikki autottomat haettaisiin lanssilla testiin XDD

Koko vuoden on toitotettu, että taksin kyydillä testeihin ei julkisilla. Taksikuskit varmasti tyytyväisiä tästä linjauksesta...

HUS muutti ohjeistustaan jo syksyllä eli julkisilla voi mennä testiin, kunhan käyttää maskia ja huolehtii käsihygieniasta. 

Vierailija
80/95 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää vaikka taksilla, minä kuljen omalla autolla. Vihreät hörhöt on kieltämässä yksityisautoilua vaikka jo pelkästään se on estänyt monen tartunnan leviämisen pidemmälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi