Miten koronatestiin pääsee ne, joilla ei ole autoa?
Kaikkialla puhutaan vain niistä drive in -testipisteistä. Ainakin Uudenmaan alueella. Niitä on Jorvissa, Meikussa, Vantaalla jne ja myös Mehiläisen testipisteet näytti olevan drive in -pisteitä. Entä jos ei omista autoa? Esim. pk-seudulla on valtavasti autottomia ihmisiä. Missä heidät testataan?
Kommentit (95)
Onko kellään nyt kokemuksia koronatestiin menosta jos ei autoa ole millä sinne menisi tai edes ajokorttia että autoa voisi lainata. Luulin tosiaan että näitä testauspisteitä olisi ihan sellaisillekin tarjolla, keillä ei ole autoa. Taidanpa jättää sitten menemättä kun on näin vaikeaksi tehty.
Ihan kävellen ja fillarilla oon päässyt, niinku kaikkialle muuallekin kotikuntani sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Autoton ystäväni haettiin ambulanssilla testiin Jorviin, ja palautettiin samalla kotiin. Ehdottomasti kielsivät tulemasta julkisilla tai taksilla.
höpöhöpö!
Bussilla vaan ja maski naamalle.
Näytteenottopaikan löytäminen oli vaikeampi
juttu, opasteita ei nimittäin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Niihin drive in -pisteisiin pitää ajaa autolla. Niissä on ihan paikka autojonolle, ja siinä jonossa autot jonottavat testipisteeseen. Pitääkö sen kävellen olevan jonottaa autojen seassa ja pelätä että joku ajaa siinä sitten päällekin vielä?
Meille annettiin aika koska mennä. Testiin kun ei pääse ilman tarve arviota. Odoteltiin kaistan sivulla parakista jonkin matkan päässä.
Ihan samalla tavalla kun sairaala onkin sairaana ollessa. Metrolla ja ratikalla veri vuotaa ja kuumeessa on ja oksentaa ja ripuloi eikä taida pysyä tajuissaan.
Eli joo kotiin jäädään.
Ainakin Tampereella on kaksi testipaikkaa (ehkä useampiakin): toinen on drive-in ja toinen sellainen johon voi mennä kävellen. Kävin itse jälkimmäisessä keväällä. Se on kuin tavallinen terveyskeskus, mutta hiljaisempi ja henkilökunta on suojavaatteissa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mut sillai oikeasti niin mitään covid-1984 ei ole olemassa.
Tässä mun lähellä on Mehiläinen & Hus drive in -piste, iso teltta. Siihen mennään toisen kadun puolelta kävellen tai fillarilla ja toisen puolelta autolla. Näin siis opasteiden mukaan, ei ole tarvinnut käydä. Pisteitä on myös ollut lähistön rakennuksissa ja ehkä on vieläkin.
Tää kiinnostaa muakin. Elän todella tarkasti budjetoitua pienituloisen pitkäaikassairaan elämää, ei säästöjä. Jos sairastun itse, voin kävellä 2,5km sairaalalle testiin. Jos lapseni sairastuu, en tiedä mitä tehdä, 6v ei voi kipeänä kävellä tuota matkaa. Asumme isohkon kaupungin keskustassa ja täälläkin tämä ongelma on. Harvempaan asutulla alueella varmaan vielä hauskempaa. Mulla ei ole 50€ laittaa koronataksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tää kiinnostaa muakin. Elän todella tarkasti budjetoitua pienituloisen pitkäaikassairaan elämää, ei säästöjä. Jos sairastun itse, voin kävellä 2,5km sairaalalle testiin. Jos lapseni sairastuu, en tiedä mitä tehdä, 6v ei voi kipeänä kävellä tuota matkaa. Asumme isohkon kaupungin keskustassa ja täälläkin tämä ongelma on. Harvempaan asutulla alueella varmaan vielä hauskempaa. Mulla ei ole 50€ laittaa koronataksiin.
Toki jos testiin on mentävä jossain kohtaa, terveydenhuollosta saan tähän ohjeet. Mutta rahaa kyytimaksuihin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään nyt kokemuksia koronatestiin menosta jos ei autoa ole millä sinne menisi tai edes ajokorttia että autoa voisi lainata. Luulin tosiaan että näitä testauspisteitä olisi ihan sellaisillekin tarjolla, keillä ei ole autoa. Taidanpa jättää sitten menemättä kun on näin vaikeaksi tehty.
Soita oman kunnan koronaneuvontaan ja kysy ohjeita sieltä. Itse kävin kesällä polkupyörällä ja puolisoni julkisilla niin häntä ohjeistettiin pitämään maskia matkan ajan.
Faith kirjoitti:
Ainakin Tampereella on kaksi testipaikkaa (ehkä useampiakin): toinen on drive-in ja toinen sellainen johon voi mennä kävellen. Kävin itse jälkimmäisessä keväällä. Se on kuin tavallinen terveyskeskus, mutta hiljaisempi ja henkilökunta on suojavaatteissa.
Missä nää sijaitsee, ovatko julkista terveydenhuoltoa käyttävien testipaikkoja myös?
Faith kirjoitti:
Tampereella oma olo kyselyssä kysyntään millä tulet testiin ja yhtenä vaihtoehtona on ”Joutuisin käyttämään julkista liikennettä”. Tämän kun valitsee niin ohjataan juuri mainitsemaasi jälkimmäiseen eli Hatanpään sairaalaan (aiemmin syksyllä oli myös Tays). Eli voi mennä julkisilla ja itsekin menin 4 kertaa näin testiin viime vuonna. Ihan älytöntä lähteä kävelemään oireisena 1,5h reissua suuntaansa Hatanpäälle. Kaikki autottomat ei asu pikku kävelymatkan päässä. Ja jos taksilla pitäisi mennä niin odottaisin kyydin korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoton ystäväni haettiin ambulanssilla testiin Jorviin, ja palautettiin samalla kotiin. Ehdottomasti kielsivät tulemasta julkisilla tai taksilla.
Siis hyväkuntoinen ihminen kuljetettiin vain testiin ja takaisin kotiin. Miksi?
Jos testiin menee bussilla niin tartuttaa samalla koko bussillisen ihmisiä. Miten voit kysyä noin typeriä?
No siis ei ainakaan meillä ole ollut tuollaista edes vaihtoehtona, vaan on vaan toivottu ettei mentäisi julkisilla, mutta kun ollaan kerrottu että emme pääse omalla autolla tai kävellen, vaan ihan julkisilla joudumme menemään niin eipä ole mitään ambulansseja saatu.
Vierailija kirjoitti:
Yleisillä menisin. Jos eivät maksa taksikuluja tai homma muuta kyytiä.
Kunnon lellitty kermaperse suomalaisen kommentti.
Mahdollisesti kannat tarttuvaa virusta, mutta et missään nimessä voi maksaa taksia.
Kaupungin tai valtion pitää se maksaa, koska sinä, aikuinen ihminen, olet niin lellitty.
Lontoossa ja Tukholmassa taksi tuo testisetin kotiovelle, teet testin ja auto vie sen analysoitavaksi.
Minä kävelin. Testispiste on keskellä asutusta.
Vierailija kirjoitti:
Niihin drive in -pisteisiin pitää ajaa autolla. Niissä on ihan paikka autojonolle, ja siinä jonossa autot jonottavat testipisteeseen. Pitääkö sen kävellen olevan jonottaa autojen seassa ja pelätä että joku ajaa siinä sitten päällekin vielä?
Minä kävin sellaisessa ja ihan kävellen menin. Odotin autojonossa omalla paikallani, kukaan ei ajanut päälle. Kun minun vuoroni tuli, siellä oli pressun alla yhdellä sivustalla tuoli jonne minut ohjattiin istumaan ja testi otettiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sä nyt selität? Vain osa pisteistä on drive-in testauspaikkoja, ja niihinkin pääsee taksilla.
Minulla on muutaman kilometrin päässä tälläinen, mutta jos en sinne halua, niin 4 km päässä ihan normaali testauspaikka.
Yleisillä menisin. Jos eivät maksa taksikuluja tai homma muuta kyytiä.