Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä naista voi jo kutsua tädiksi?

Vierailija
27.04.2020 |

Ilman että nainen loukkaantuu siitä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Tietysti jokaista täysi-ikäistä. Lisäksi tietysti niitä alle 18-vuotiaitakin, jotka oikeasti ovat jonkun tätejä.

Onpa sulla tylsää korona-aikaa kun tällaisia täytyy kysellä.

Vierailija
2/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista, jonka sisaruksilla on lapsia. Mutta täti se on vain niille sisarusten lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsuu tasan kaksi ihmistä tädiksi, veljeni ja hänen tyttärensä. Muille korjaan kyllä, että en ole heidän tätinsä. Jos tarvitsee jollain sanalla viitata, niin sitten vaikka XXXX-neiti.

Ei mekään saatu lapsina kutsua vieraita tädeiksi/sediksi tai vanhempia ihmisiä mummiksi tai ukiksi. Nämä ovat sukulaisille varattuja sanoja, vieraan ihmisen kohdalla käytettynä miellän epäkohteliaiksi ellei asiasta ole erikseen sovittu.

N35

Vierailija
4/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kutsuivat minua jo teini-ikäisenä tädiksi. Ei se ollut loukkaavaa. 

Vierailija
5/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua kutsuttiin ekan kerran joskus 18-vuotiaana. Asuin silloin maassa, jossa lapset puhettelivat aikuisia tädeiksi ja sediksi. 

Vierailija
6/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu vähän siitä kutsujan iästäkin. 2v voi sanoa tädiksi vaikka 14 vuotiasta, etenkin, jos hänellä on sen ikäinen täti. Oma 7v kuopukseni ei varmasti sano ketään alle 20 vuotiasta tädiksi, koska hänellä on 20v isosisko ja nuorin täti on yli 30v.

Minä, aikuinen nainen, saattaisin sanoa tädiksi lähinnä jotain yli 10 vuotta itseäni vanhempia naisia.

Vierailija
7/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kutsuu tasan kaksi ihmistä tädiksi, veljeni ja hänen tyttärensä. Muille korjaan kyllä, että en ole heidän tätinsä. Jos tarvitsee jollain sanalla viitata, niin sitten vaikka XXXX-neiti.

Ei mekään saatu lapsina kutsua vieraita tädeiksi/sediksi tai vanhempia ihmisiä mummiksi tai ukiksi. Nämä ovat sukulaisille varattuja sanoja, vieraan ihmisen kohdalla käytettynä miellän epäkohteliaiksi ellei asiasta ole erikseen sovittu.

N35

Oisko tätinainen tai tantta parempi?

Vierailija
8/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua kutsuttiin ekan kerran joskus 18-vuotiaana. Asuin silloin maassa, jossa lapset puhettelivat aikuisia tädeiksi ja sediksi. 

Niin, enkä loukkaantunut silloin enkä ole loukkaantunut koskaan sen jälkeenkään siitä, että mua sanotaan tädiksi. Nyt olen nelikymppinen ja harrastan hevosia, ja tunnen harrastukseni kautta paljon nuoria. Jotkut heistä sanovat mua heppaäidikseen tai (Nimi)-tädiksi, ja se on mulle kunnia-asia.

Vierailija
9/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N35

Mummut ovat herkkiä loukkaantumaan!

Lapset voi kutsua kaikkia aikuisia naisia tädiksi.

Vierailija
10/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35

Miksi pitäisi kutsua vierasta ihmistä sukulaisuussuhteeseen viittaa alla sanalla? Tai loukkaavalla nimityksellä? Lapsenkin voi opettaa kunnioittamaan kanssaihmisiä.

Vierailija
11/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia tädistä ja sedästä on tullut loukkaavia sanoja?

Kyllä niillä on aina viitattu myös vieraisiin nais- tai miespuolisiin vanhempiin henkilöihin. Ei vain sukulaisuuteen.

Ja niiden käytöllä ei ole ollut tiettyä ikärajaa. Riittää, että sanan käyttäjä on ollut selvästi nuorempi henkilö. 

Minusta ne on Suomessa olleet myös sellaisia kohteliaita teitittelytyylisiä sanavalintoja puhekielessä.

Vierailija
12/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N35

Miksi pitäisi kutsua vierasta ihmistä sukulaisuussuhteeseen viittaa alla sanalla? Tai loukkaavalla nimityksellä? Lapsenkin voi opettaa kunnioittamaan kanssaihmisiä.

Ei viittaa vain sukulaisuussuhteeseen.

TÄTI

1. Isän tai äidin sisko.

Esimerkiksi: Tätini Anna, Anna-tätini. Laajemmin

Esimerkiksi: Isotäti. Kummitäti.

2. lastenkielessä, lapsille puhuttavassa kielessä yleensä aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana.

Esimerkiksi: Vieras täti. Puistotäti. Saat sanoa minua tädiksi.

3. puhekieltä vanhahkosta (sovinnaisesti pukeutuvasta ja käyttäytyvästä) naisesta, tantta, tantti.

Esimerkiksi: Tätejä vilkuttamassa kuninkaallisille.

https://www.suomisanakirja.fi/täti

Vierailija
13/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tädistä ja sedästä on tullut loukkaavia sanoja?

Kyllä niillä on aina viitattu myös vieraisiin nais- tai miespuolisiin vanhempiin henkilöihin. Ei vain sukulaisuuteen.

Ja niiden käytöllä ei ole ollut tiettyä ikärajaa. Riittää, että sanan käyttäjä on ollut selvästi nuorempi henkilö. 

Minusta ne on Suomessa olleet myös sellaisia kohteliaita teitittelytyylisiä sanavalintoja puhekielessä.

Ajattelen samoin. Nykyään ei enää juuri teititellä tai puhuta ihmisestä kolmannessa persoonassa, mutta vielä muutama kymmenen vuotta sitten lapset saattoivat puhutella aikuisia tyyliin "tietääkö täti" tai "muistaako setä". 

Suomessa ei ole kauheasti sellaisia neutraaleja sanoja, joilla viitata ihmisiin kolmannessa persoonassa. Monessa kielessä voidaan sanoa "rouva/herra (sejase)" tai on joitain muita puhuttelusanoja.

Vierailija
14/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä täditellä, sedätellä, enotella, mummotella tai vaaritella vieraita, ainoastaan sukulaisia.

Vierailija
15/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä täditellä, sedätellä, enotella, mummotella tai vaaritella vieraita, ainoastaan sukulaisia.

Miksei? Monethan mummuttelevat, tädittelevät ja sedittelevät itseään.

Vierailija
16/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26, enkä pahastu, jos lapsi kutsuu, tai lapselle puhuttaessa minua kutsutaan, tädiksi. Se on minusta lapsen käyttämänä täysin korrekti nimitys paitsi äidin tai isän sisarelle, myös vieraalle aikuiselle naiselle. Mieluummin täti kuin vaikka tyttö.

Itse saatan kutsua tädiksi viisikymppistä tai vanhempaa naista. Siis tästä naisesta muille puhuessani. En kuitenkaan naista itseään puhuttelisi täti-nimityksellä.

Vierailija
17/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikanaan opetin lapseni sanomaan isänsä uutta naista Jaana-tädiksi (nimi muutettu). Tämä kun oli minua pari vuotta vanhempi. En tiedä miten tämä täti siihen suhtautui.

Juu... olin katkera miehen pettämisestä. 

Vierailija
18/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsui eräs äiti yleisessä vessassa lapselleen tädiksi, kun olin 12-vuotias.

Vierailija
19/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

26.

Vierailija
20/27 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätittely on ihan vastaavaa nimittelyä kuin tytöttely.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän