Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olimme kasvissyöjäperheen vieraina kerran..

Vierailija
03.07.2006 |

mukana oli yhteensä 6 aikuista, joista 1 kasvissyöjä, 1 kasvispainotteinen sekasyöjä(edellisen mies), 2 sekasyöjää (toinen pariskunta) sekä me 1 sekasyöjä ja 1 kasviksia karttava lihansyöjä.

Ok, mieheni voisi syödä kasviksia enemmänkin, olen yrittänyt ja yrittänyt.. joku selkeä salaatti jo saattaa mennä, mutta lämpimät kasvisruuat ei uppoa, ei edes lautaselle halua ottaa (vrt. lasten syömäharjoitukset...) =0)

No olemme siis kaikki tuttuja keskenämme jo vuosien vuosien takaa, tunnemme kaikki toistemme tavat. Mutta.... tarjolla oli vain ja ainoastaan kasvisruokaa. Ei mitään muuta. Mieheni joutui - olkoonkin, että ei-tykkäämisestä johtuen - nävertämään salaattia ja leipää, kun ei ollut " muuta" tarjolla. Työpäivän päätteeksi olisi varmaan kaivannut tukevampaa sapuskaa. Kävimmekin sitten kotimatkalla nakkarilla.. =0)

Huom. kaikille olisi varmaan maistunut kalaruoka, ainakin jossain muodossa...

Tässä taas toisinpäin tuo kasvisruokailijoiden huomioonottaminen...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä kyllä tarjotaan aina pelkkää kasvisruokaa, muu ei tulisi mieleemmekään. Sillä tietenkin teemme vieraillemme sellaista ruokaa, mitä voimme itsekin syödä! Ei kai kala-allerginenkaan tarjoa kotonaan kala-ateriaa (ja tee itselleen vielä vaikka jotain toista ruokalajia) vain siksi, että joku vieraista sattuu tykkäämään juuri kalasta.

Mielestäni olennaisinta on tarjota vieraille sellaista ruokaa, josta he pitävät, ja jota he pystyvät terveydellisistä tai eettisistä syistä syömään. Itse pyrin ottamaan tämän aina huomioon (tiedän että yksi ystävistäni ei pidä paprikasta, toinen sienistä jne., joten niitä emme heille tarjoakaan). Olemme mieheni kanssa innokkaita kulinaristeja, joten meiltä ei tietääkseni ole kukaan koskaan nälkäisenä lähtenyt, vaan päin vastoin ruokiamme on aina kehuttu tosi maukkaiksi. Kasviksista voi tehdä mm. ihania pastoja, tai näin kesällä niitä voi grillata jne.

Vierailija
22/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et ole tainnun kuulla ironiasta?

Ei, meillä ei pakoteta vieraita syömään liharuokaa ja itsekin nautimme sekä kasvis- että liharuoasta. Mutta silti vierastan ajatusta, että nimen omaan sekaruoan syöjien pitäisi hävetä käyttäytymistään ja kasviruokaan syöjien valintaa pitäisi kunnioittaa ja arvostaa jopa niin pitkälle, että heille pitäisi olla aina sopivaa syötävää tarjolla ja mielellän isäntäväenkään ei saisi heidän läsnäollessaan pihvejään syödä.

Faktahan nyt kuitenkin on se, että ihminen ei ole kasvissyöjä luonnostaan, se on ns. lajille epänormaalia käyttäytymistä.

t. 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin jos olisin vakaumuksellinen kasvissyöjä, en varmaankaan sitten söisi teillä mitään, mutta se olisi varmaan teille ihan ok, koska jos olisitte ystäviäni, tietäisitte että olen vakaumuksellinen kasvissyöjä, enkä syö lihaa. Millä perusteella voi muuten olla vakaumuksellinen lihansyöjä? Mitä niin pahaa voisi olla kasviksissa? Kasvissyöntihän usein liittyy eläinten oikeuksien puolustamiseen.

Vierailija:

Minulla on vakaumus syödä liharuokaa mahdollisimman paljon. En voi kuvitellakaan laittavani omassa kodissani, vakaumukseni pyhätössä muuta kuin liharuokaa. Joten jos meille tulee joku kasvissyöjä, niin kyllä oletan hänen KUNNIOITTAVAN minun vakaumustani SYÖMÄLLÄ liharuokaa kanssani.

Näinkö? Ei taitaisi mennä läpi. Päin vastaista tilannetta sen sijaan kehoitetaan sietämään ja KUNNIOITTAMAAN. Miksi helkkarissa?

Vierailija
24/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä menen kasvissyöjän luo syömään, niin en tosiaan oleta hänen tarjoavan liharuokaa.

Sen sijaan minä tarjoan ystävälleni kasvisruokaa jos hän tulee meille vaikka olenkin sekasyöjä.

Miksi?

Esimerkiksi siksi että vuosia kasvissyöjänä olleen ihmisen vatsa voi tulla TODELLA kipeäksi jos hän yhtäkkiä söisi lihaa. Sekasyöjän kohdalla on lähinnä tämä " en mä tykkää" -ongelma.

Sekasyönti harvemmin on mikään vakaumus, kun taas kasvissyönti usein on. Haluan kunnioittaa vieraani vakaumusta.

Kasvikset kuuluvat myös meidän ruokapöytään vaikka olen sekasyöjä. Liha taas ei kuulu kasvissyöjän pöytään.

Kasvisruoka ON hyvää ja nautin siitä itsekin. Kasvissyöjä ei voi ajatella samaa, jos kokkaisi minua varten lihaa.

Vierailija
25/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse et ole tainnun kuulla ironiasta?

Ei, meillä ei pakoteta vieraita syömään liharuokaa ja itsekin nautimme sekä kasvis- että liharuoasta. Mutta silti vierastan ajatusta, että nimen omaan sekaruoan syöjien pitäisi hävetä käyttäytymistään ja kasviruokaan syöjien valintaa pitäisi kunnioittaa ja arvostaa jopa niin pitkälle, että heille pitäisi olla aina sopivaa syötävää tarjolla ja mielellän isäntäväenkään ei saisi heidän läsnäollessaan pihvejään syödä.

Faktahan nyt kuitenkin on se, että ihminen ei ole kasvissyöjä luonnostaan, se on ns. lajille epänormaalia käyttäytymistä.

t. 18

kieltää isäntäväkeä pihvejä syömästä! se olisi todella kummallista ja epäkohteliasta.

Faktasi ihmisen " luontaisesta" lihansyönnistä on aikansa elänyt.... mutta jos olet onnellinen pihviä syödessäsi, jatka samaan tapaan!

Vierailija
26/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on edelleen ihan sama fakta kuin aina ennekin. Ei nykyaika voi muuttaa mennyttä!

Vierailija:

Faktasi ihmisen " luontaisesta" lihansyönnistä on aikansa elänyt.... mutta jos olet onnellinen pihviä syödessäsi, jatka samaan tapaan!

Vierailija
27/27 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos ollaan ystäviä, kunnioitetaan toisten vakaumuksia, ruoka-aineallergioita ja yritetään tarjota mahdollisimman hyvää ruokaa, ihan vain siksi, että ollaan ystäviä! Totta kai kaikki yrittää tehdä ystävilleen sellaista ruokaa, josta uskoo heidän pitävän.

Ja vaikka itse sattuisinkin pitämään vaikkapa paprikasta, en valmista siitä ruokaa jos joku ystäväni ei satu siitä pitämään. Enkä tosiaankaan ole niin omanapainen, että odottaisin kasvissyöjäystäväni kokkaavan minulle jauhelihakastiketta, vaikka itse olenkin sekasyöjä. Meidän ystävät tuskin odottavat meille tullessaan saavansa esim. grillimakkaraa, josta me ei tykätä ollenkaan. Ja tietysti jos kasvissyöjäystäväni tulee meille kylään, yritämme valmistaa sellaista ruokaa, että siinä olisi jotain myös kasvissyöjälle, esim. lisukkeista, salaateista jne. Liha-/kana- tai kalaruokaa olemme kuitenkin yleensä tehneet, koska emme ole niin hyviä kasviruokien kokkaajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän