Tarjonta ja kääntäminen; tietääkö kukaan riskeistä?
Siis onko kenelläkään tietoa siitä, liittyykö vauvan kääntöyritykseen mitään riskejä. Tällä hetkellä vauva poikittain ja viikkoja 32. Ehtii toki vielä kääntyä, mutta mietityttää, suostuako vaiko eikö, jos meinaavat yrittää väkisin kääntää.
Kommentit (4)
että kieltäytyy kääntämisestä ehdottomasti. Oli kuullut tai lukenut jostain tapauksesta, jossa vauva oli neliraajahalvaantunut epäonnistuneen kääntöyrityksen jälkeen. Itse ehkä kallistuisin odottamaan vauvan omaa kääntymistä, ja jos näin ei käy, niin sektioon.
siis todennäköisesti vauva kääntyy vielä raivotarjontaan. Itsellänikin esikoinen kääntyi vasta rv 34. Kuitenkin kannattaa ottaa selvää, mikä on oman sairaalasi käytöntö perätilavauvojen kanssa. Yleensä käännösyritys on rv 36 (ja siihen ei ole pakko suostua), jos jää vauva jää perätilaan, osassa sairaaloita suositellaan suoraan sektiota, osassa alatiesynnytystä. Mutta tämänkin saat päättää itse (siis saat vaatia sektion, mutta alatiesynnytystä et voi vaatia, jos lääkärit vastustavat sitä).
Itsellä valinta olisi selvä - ei yritetä kääntää ja sektio.
joten silloin en edes ajatellut asiaa pahemmin. Kakkonen olikin sitkeästi perätilassa aina rv 37 kontrolliin asti, jolloin oli kääntynyt spontaanisti raivotarjontaan (syntyi rv 41+6).
Tämä kolmonen istuu edelleen pepullaan ja nyt menossa rv 32. Uskon vakaasti että kääntyy ajoissa mutta olen myös päättänyt että ulkokäännökseen en suostu. Olen nimittäin ihan vakuuttunut, että jos kahden "raivotarjontalapsen" jälkeen kolmas pysyy perätilassa loppuun asti, on siihen olemassa jokin hyvä syy, esim. lyhyt tai omituisesti kiertynyt napanuora, joka ei mahdollista sikiön kääntymistä.
Lisäksi käännösyrityksistä onnistuu alle puolet ja niistäkin vain 40-50% pysyy raivotarjonnassa.
Kääntämiseen liittyy pieni synnytyksen käynnistymisen riski (vauvaa tarkkaillaan koko ajan käännösyrityksen ajan). En ota kantaa kumpaankaan suuntaan (siis kannatanko käännösyritystä tai perätilavauvan synnytystä alateitse), mutta kuitenkin kerron, että käännösyritykseen EI KOSKAAN OLE PAKKO SUOSTUA, samoin jos vauva on perätilassa, SINUA EI VOIDA PAKOTTAA SYNNYTTÄMÄÄN ALAKAUTTA.
Paljon siis joudut itse valitsemaan .... kannattaa googletella ja hankkia tietoa ja toki uskoa asiantuntijoihin (sairaalan henkilökuntaan.