Te koronaeristäytyjät. Oletteko tajunneet että,
Kommentit (40)
Kerro toki, ap, minne minun pitäisi mennä. Ei ole live-musiikkia, ei elokuvia, ei teatteria, ulkomaille en pääse, kylpylätkin taitavat olla kiinni joten hotelliloma Suomessakaan ei onnistu. Eli minne minun pitäisi nyt mennä ja mitä tehdä?
Olen miettinyt tämän eristyksen aikana mitä kaipaan elämääni. Olen todennut, että kaipaan kirjastoa ja taidemuseoita. Siinäpä se. :D Kun ne avataan, aion käyttää niitä entistä useammin!
Meinasin laueta housuihini onnesta, kun jattelin, että tästä voisi tulla pysyvä maailmantila. En kuitenkaan usko siihen, eiköhän viimeistään syksyllä tule paluu normaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki, ap, minne minun pitäisi mennä. Ei ole live-musiikkia, ei elokuvia, ei teatteria, ulkomaille en pääse, kylpylätkin taitavat olla kiinni joten hotelliloma Suomessakaan ei onnistu. Eli minne minun pitäisi nyt mennä ja mitä tehdä?
No menet nyt vaikka kiertelemään jonnekin ostoskeskukseen, hengailet kaikessa rauhassa, teet ostoksen sieltä toisen täältä, vaihdat myyjien kanssa muutaman sanan hedelmien tuoreudesta, menet apteekkiin neuvottelemaan parhaimmasta peräpukamavoiteesta, haukut nuorisoa turhasta parveilusta ja otat räkimisen ja tekoyskimisen tyynesti vastaan pää pystyssä ja hengitystiet avoimina.
Tunge itsesi kuntosalille, hikoile kuin sika, pyyhi samalla pyyhkeellä nostotangot ja välillä hikeä kasvoiltasi.
Kyllä kekseliäs ihminen osaa itse miettiä mistä sen tartunnan parhaiten itselleen saa, eikä siihen tarvita hallitusta neuvoa antamaan ja kouluja availemaan.
Terv. THL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No menet nyt vaikka kiertelemään jonnekin ostoskeskukseen, hengailet kaikessa rauhassa, teet ostoksen sieltä toisen täältä, vaihdat myyjien kanssa muutaman sanan hedelmien tuoreudesta, menet apteekkiin neuvottelemaan parhaimmasta peräpukamavoiteesta, haukut nuorisoa turhasta parveilusta ja otat räkimisen ja tekoyskimisen tyynesti vastaan pää pystyssä ja hengitystiet avoimina.
Tunge itsesi kuntosalille, hikoile kuin sika, pyyhi samalla pyyhkeellä nostotangot ja välillä hikeä kasvoiltasi.
Kyllä kekseliäs ihminen osaa itse miettiä mistä sen tartunnan parhaiten itselleen saa, eikä siihen tarvita hallitusta neuvoa antamaan ja kouluja availemaan.
Terv. THL.
Loistavaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. THL.
Ymmärrän ironian mutta vastaan silti:
Mikään maailmassa ei olisi saanut minua kiertelemään huvikseni ostareilla ennenkään. Ostan netistä kaiken, minkä voin. Isompien tuotteiden kohdalla tilaan netistä ja haen paikan päältä, ettei tarvitse viettää kaupassa hetkeäkään kauempaa kuin on pakko. Poikkeuksena puutarhaliikkeet, niissä aion käydä, mutta vielä on liian aikaista hakea taimia, kun on yöpakkasia.
En käy kuntosalilla.
Tuossa edellä joku mainitsi taidenäyttelyt ja kirjastot, niihin menisin vaikka heti, jos pääsisin. Onneksi kirjastot avautuvat jälleen noin kolmen viikon kuluttua, ellei päätöstä muuteta.
Paljon yksinkertaisempaa on katsoa, missä on oman kunnan koronatestipiste ja mennä sinne hengailemaan.
Olen mieluummin karanteenissa koko pitkän loppuelämäni kuin koronapotilaana lyhyen.
Todennäköisyyksistä on kyse. On pienempi todennäköisyys sairastua, kun minimoi ulkopuoliset kontaktit. Jo on kyse loppuelämästä, niin sitten on. Epäilen kyllä vahvasti. Kun tarpeeksi paljon ihmisiä sairastuu ja kuolee, niin jossain vaiheessa virus laantuu väen vähetessä. Ainakin jossain päin maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. THL.Ymmärrän ironian mutta vastaan silti:
Mikään maailmassa ei olisi saanut minua kiertelemään huvikseni ostareilla ennenkään. Ostan netistä kaiken, minkä voin. Isompien tuotteiden kohdalla tilaan netistä ja haen paikan päältä, ettei tarvitse viettää kaupassa hetkeäkään kauempaa kuin on pakko. Poikkeuksena puutarhaliikkeet, niissä aion käydä, mutta vielä on liian aikaista hakea taimia, kun on yöpakkasia.
En käy kuntosalilla.
Tuossa edellä joku mainitsi taidenäyttelyt ja kirjastot, niihin menisin vaikka heti, jos pääsisin. Onneksi kirjastot avautuvat jälleen noin kolmen viikon kuluttua, ellei päätöstä muuteta.
Kirjasto, tuota minä en muistanutkaan ja jos vielä Oodi, niin THL kiittää kansalaista kekseliäisyydestä.
Hengailupaikka, jonne kerääntyvät keskustan asunnottomat, narkkarin, kamankäyttäjät ja mielenterveysongelmaiset, on tällä hetkellä parhaita paikkoja joukkor aiskata keuhkonsa koronaviruksilla ja kannattaa lainata paljon kirjoja, ainakin sieltä juuri palautettujen hyllystä, missä ne parhaat teokset yleensä ovat, ettei vaan jää käyttämättä jokainen tilausuus henkäistä kirjallisuuden helmien sivujen seasta tuoreen painomusteen lisäksi aimo annos vielä hengissä piilevää koronaa.
Pienemmissäkin kirjastoissa on palautettujen joukossa nyt paljon kirjallisuuden aarteita, jopa useamman viikon koronapotilaan ilona olleita teoksia ja sairaalaan tai krematorioon joutumisen seurauksena perikunnan melkein ajallaan palauttamia arvoteoksia uudelleen luettavaksi.
THL:n kunniamaininta tehokkaasta työstä kansanterveyden hyväksi annettu AP:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. THL.Ymmärrän ironian mutta vastaan silti:
En käy kuntosalilla.
Kirjasto, tuota minä en muistanutkaan ja jos vielä Oodi, niin THL kiittää kansalaista kekseliäisyydestä.
Hengailupaikka, jonne kerääntyvät keskustan asunnottomat, narkkarin, kamankäyttäjät ja mielenterveysongelmaiset, on tällä hetkellä parhaita paikkoja joukkor aiskata keuhkonsa koronaviruksilla ja kannattaa lainata paljon kirjoja, ainakin sieltä juuri palautettujen hyllystä, missä ne parhaat teokset yleensä ovat, ettei vaan jää käyttämättä jokainen tilausuus henkäistä kirjallisuuden helmien sivujen seasta tuoreen painomusteen lisäksi aimo annos vielä hengissä piilevää koronaa.
Pienemmissäkin kirjastoissa on palautettujen joukossa nyt paljon kirjallisuuden aarteita, jopa useamman viikon koronapotilaan ilona olleita teoksia ja sairaalaan tai krematorioon joutumisen seurauksena perikunnan melkein ajallaan palauttamia arvoteoksia uudelleen luettavaksi.
THL:n kunniamaininta tehokkaasta työstä kansanterveyden hyväksi annettu AP:lle.
Ihan ilosi pilatakseni:
Käytän 5000 asukkaan paikkakunnan kirjastoa. Odotan pääseväni noutamaan puolikymmentä kirjaa, jotka ovat koko tämän ajan seisseet kyseisen kirjaston hyllyllä. Tein niihin jo varauksen, joten kun pääsen hakemaan niin ne ovat valmiiksi noutohyllyssä.
Olen nauttinut tästä ajasta täysin rinnoin.
Mahtavaa kun ei tarvi ryntäillä minnekään, ei tarvi väkisellä harrastaa tai shoppailla, meikata, eikä edes pukeutua mitenkään, käydä kissanristiäisissä. Laitan hyvää ruokaa, hoidan pihaa, samoillen luonnossa, saunon. Miehen kanssa suhde on parantunut. Lapsen kotikoulu sujuu hienosti ja hän on oppinut nopeammin kuin koulussa (eihän hän siellä saa opettajalta huomiota kuin 2 minuuttia per yksi oppitunti). En ole aiemmin tajunnut millaista ajanhukkaa kaikki ryhmätoiminta on.
Tämä on nyt sitä oikeaa hidasta elämää, mitä olen tiedostamattani kaivannut. Urakin taitaa lähteä vaihtoon.
Olen ollut ihan tyytyväinen tähän eristysaikaan. Kaipaan ainoastaan sitä, että voisi mennä spontaanisti pelotta minne vain. Nyt en käy missään kun ostoksetkin tulee kotiovelle.
Ehkä jatkan näin hiljaiseloa vaikka korona uhka häipyisikin ja edelleen tilata ruuat kotiin, koska se säästää todella paljon aikaa. Pelotta ulkona liikkuminen olisi ihanaa ja sitä odotan. Ehkä se on mahdollista vasta sitten kun toimiva rokote on keksitty.
Entä sitten? Ei haittaa eristäytyminen minua. Kerrankin saa ihan luvan kanssa olla epäsosiaalinen mökkihissukka.
Vierailija kirjoitti:
Espanjantaudin aikoihin isoisäni äiti perheineen eristäytyi tai oikeastaan eli tavallista elämää maalla. Isoisän enon perhe asui kaupungissa, heistä espanjantautiin sairastui 5 ja kuoli 4.
Kun tauti oli aikansa jyllännyt, elämä palautui normaaliksi, vaikka mitään rokotetta ei ollut.
Korona on luonnon oma tapa iskeä takaisin liikakansoituksen takia. Nytkin väkeä kuolee eniten alueilla, joilla asuu eniten väkeä.
Mitä vähemmän kontakteja, sitä pienempi riski sairastua. Koskaan se riski ei ole nolla, mutta eristäytyneillä harvoin samanlainen kuin niillä, jotka nytkin tekevät lähtlä markettiin koko perheen voimin.
Jos luonnon on tarkoitus tällä koronalla iskeä liikakansoituksen kimppuun niin miksi eniten väkeä kuolee lännessä eikä aasiassa tai afrikassa? Lännen väkimäärä oli jo ennen koronaa laskusuunnassa vanhenevan väestön pienenevän lapsiluvun johdosta niin kun taas aasiassa ja afrikassa väestö räjähtää käsiin niin tässä ei ole logikkaa.
Olen ollut lähes nykyisen kaltaisessa eristyksessä jo 3 vuotta muiden sairauksieni vuoksi. Teen etätöitä ja tilaan kaiken tarvitsemani netistä kotiinkuljetuksella. Ulkoilen koiran kanssa. Ainoa merkittävä ero on, että en tapaa läheisistäni nyt muita kuin iäkkäitä vanhempiani. Muilla suvussani ei ole mahdollisuutta eristäytyä kuten minä, joten he eivät voi käydä vanhuksia tapaamassa. Minä voin ja aion voida jatkossakin. Nyt mulla on vain 2 kpl FFP3-tason hengityssuojaimia. Säästän niitä sellaista tilannetta varten, että mun olisi aivan pakko mennä käymään lääkärissä tai labrassa. Kun niiden valmistus ensi kuussa pyörähtää käyntiin Suomessa ja niitä alkaa saada taas tavalliset kansalaisetkin, voin tavata muitakin läheisiäni. Ennen pandemiaa kävin hakemassa aika usein ruokia tai ihan vaan lasillisella viiniä läheisessä ravintolassa, mutta se ei ole mulle niin tärkeä asia, ettenkö voisi olla vaikka seuraavat 10 vuotta käymättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässä ollessa sitten. Ei muuttanut eristäytyminen mun elämää mitenkään.
No niin koulut auki ja yhteiskunta auki sitten vaan. Jos kerran pöhköjen mukaan mikään ei ole muuttunut ja hienoa on siellä poterossa kyykkiä vaikka loppuelämänsä, niin minkä vit* n takia sitten muut täällä körvistellään ja ajetaan taloutta alas? Paluu normaaliin ja heti!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjantaudin aikoihin isoisäni äiti perheineen eristäytyi tai oikeastaan eli tavallista elämää maalla. Isoisän enon perhe asui kaupungissa, heistä espanjantautiin sairastui 5 ja kuoli 4.
Kun tauti oli aikansa jyllännyt, elämä palautui normaaliksi, vaikka mitään rokotetta ei ollut.
Korona on luonnon oma tapa iskeä takaisin liikakansoituksen takia. Nytkin väkeä kuolee eniten alueilla, joilla asuu eniten väkeä.
Mitä vähemmän kontakteja, sitä pienempi riski sairastua. Koskaan se riski ei ole nolla, mutta eristäytyneillä harvoin samanlainen kuin niillä, jotka nytkin tekevät lähtlä markettiin koko perheen voimin.Jos luonnon on tarkoitus tällä koronalla iskeä liikakansoituksen kimppuun niin miksi eniten väkeä kuolee lännessä eikä aasiassa tai afrikassa? Lännen väkimäärä oli jo ennen koronaa laskusuunnassa vanhenevan väestön pienenevän lapsiluvun johdosta niin kun taas aasiassa ja afrikassa väestö räjähtää käsiin niin tässä ei ole logikkaa.
Tätä on takana pari hassua viikkoa. Eihän sieltä saa edes mitään luotettavia tietoja, miten tauti leviää. Todennäköisesti monissa maissa luvut ovat monikertaisia virallisesti raportoituihin.
Toiseksi syntyvuus on joitain Aasian ja Afrikan alueita lukuunottamatta suorastaan romahtanut kaikkialla maailmassa. Väestön vanheneminen sen sijaan lisääntynyt, ihmiset elävät kauemmin ja kauemmin.
On ollut kysymysmerkki, kuka ja miten nämä vanhukset elättää maissa, joissa heikot eläkejärjestelmät. Vanhuksia ei ole koskaan ennen ollut kuten nyt. Ehkä viruksella oli tilaisuus siksi kehittyä tällaiseksi.
Toinen jännä juttu on Aasian maiden tapa abortoida tyttösikiöt, minkä takia miehiä on naisia enemmän. Tästä kirjoitettiin paljonkin jossaain vaiheessa. No, luonto näyttää tasapainottavan tilannetta, virus kohtalokkaampi juuri miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässä ollessa sitten. Ei muuttanut eristäytyminen mun elämää mitenkään.
No niin koulut auki ja yhteiskunta auki sitten vaan. Jos kerran pöhköjen mukaan mikään ei ole muuttunut ja hienoa on siellä poterossa kyykkiä vaikka loppuelämänsä, niin minkä vit* n takia sitten muut täällä körvistellään ja ajetaan taloutta alas? Paluu normaaliin ja heti!!
Et taida ymmärtää siis vieläkään että ei ihmiset missään poteroissa elä vaan yrittävät minimioida taudin tarttumista - hyvästä syystä.
Ei tässä mitään kiirettä ole tehohoitoon tai krematorioon.
Antaa kiireisempien tappaa itsensä ja hallituksen "turha" väestö, niin mukavampaa normielämään on palata sen jälkeen.
Todennäköisesti nyt kun vanhukset tapetaan joukkoimmunitettia hakemalla, omassa vanhuudessa hoitoa saa jo huomattavasti paremmin, sillä kun muistelee millaista häpeää eurooppa koki juutalaisvainojen vuoksi ja antoi judeille israelin, olettaisin samanlaisen häpeäreaktion syntyvän myös suomessa.
Siinä vaiheessa kun pandemia hiipuu ja tajutaan että tuli tapettua maasta kaikki ne joita sivistysvaltion pitäisi suojella.
Aikaa parempaa odotellessa ja THL:n ja hallituksen joukkoimmuniteetti kuoleman arpaa väistellessä menee ensi vuoden puolelle, mutta mikäs kiire tässä valamiissa mualimassa.