Sokeripussi on maksanut vuonna 1989 6,95 markkaa
Löysin vanhoja kuitteja. Pizza kotimaisessa pizzeriassa kahdella täytteellä 29 markkaa.
Palkkani on tuolloin ollut 5300 markkaa.
Nyt palkkani on noin 3000 euroa ja sokeripussi maksaa noin euron. Eipä ole kaikki hinnat suhteessa nousseet, päin vastoin. Ei ollut paljoa ostoksia noilla kuiteilla, heitin jo pois, joten en muuta muista.
Sen sijaan asuntojen hinnat on nykyään euroina sama kuin vastaavat markkoina tuolloin. Omakotitalomme - joka peruuntui laman vuoksi - rakennuskustannukset arvioitiin olevan 500 000 markkaa.
Kommentit (28)
Lukion vanhemman lehtorin palkka oli v.1995 muistaakseni n.16000 mk/kk bruttona, mutta siinä oli ikälisiä ja ylitunteja. Ei huono lainkaan. Hintataso pitää suhteuttaa aina palkkatasoon.
Vierailija kirjoitti:
Tilastonikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vuokra ysärin lopussa 2200mk yksiössä ja vuonna 2005 se oli 550e (eri yksiö, mutta suunnilleen samankokoinen). Kyllä monessa asiassa hintoja nostettiin euron varjolla.
Mutta senkin muistan, että kananmunien hinta laski. Ja nyt ihmettelen, että miksi kananmunat on ollut kalliita markka-aikaan? Vai muistanko ihan väärin?
Asuntojen hinnat (pääkaupunkiseudulla) ja vuokrat ovat seuranneet palkkojen nousua. Oikeastaan minkään muun hinta ei olekaan. Tilastot eivät tue väitettä, että markat olisivat muuttuneet euroiksi niin kuin ihmiset höperehtivät. Lisätietoa tilastokeskusken sivuilta, jos vielä epäilyyttää.
No en mä väittänytkään että markat olisi muuttunut euroiksi.
Et sinä, mutta moni muu asioihin perehtymätön väittää. Samoin kuin väittää, että palkat vain pienenevät ja ihmiset köyhtyvät, mikä ei pidä paikkaansa.
No niinpä. Meidän neukkukuutioasunto oli maksanut vuonna 1980 67 000 markkaa. Kun myimme sen 15 vuotta sitten saimme siitä 55 000 euroa, todella peruskuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Lukion vanhemman lehtorin palkka oli v.1995 muistaakseni n.16000 mk/kk bruttona, mutta siinä oli ikälisiä ja ylitunteja. Ei huono lainkaan. Hintataso pitää suhteuttaa aina palkkatasoon.
Euroina siis noin 2700€. Ostovoimakorjattuna se olisi nykyisin noin 3800€.
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini oli merkonomi ja tilintarkastaja verotoimistossa. Sai noin 11 000 mk, vuonna 1998.
Onko nyt vertailua tällä palstalla Mitä joku verotoimiston ihminen tai lehtori saavat tällä hetkellä palkakseen`
Ja kiitos keskustelun aloittajalle, tämä on tosi mielenkiintoista.
Markat eivät ole muuttuneet euroiksi, mutta kun alkuun euro oli 6 markkaa, niin se suhde on muuttunut ja nykyään 1 euro on 5 markkaa. Se kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Markat eivät ole muuttuneet euroiksi, mutta kun alkuun euro oli 6 markkaa, niin se suhde on muuttunut ja nykyään 1 euro on 5 markkaa. Se kannattaa muistaa.
Totta.
Silti tämä vertailu on ihan mielenkiintoista, varsinkin, kun näkee ettei rahanarvonmuutos toteudu ollenkaan samalla tavoin monissa asioissa.
No en mä väittänytkään että markat olisi muuttunut euroiksi.