Kukaan ei välitä enää rajoituksista, "koska koulutkin jo avataan." !
Noniin.
Tämä oli arvattavissa.
Kukaan ei välitä enää koko koronasta mitään.
On kuulemma ohi.
Koulutkin avataan.
Lapsi ja sen kaverit ovat nähneet harvakseltaan, ja vain pihalla.
Nyt kavereiden kotona oli sanottu, että enää ei ole rajoituksia, ne puretaan.
Nuoriso on pakkautunut jengeiksi ja mulla face täynnä kutsuja jos jonkinlaisiin illanviettoihin.
Tämäkö oli tarkoitus Li Andersson?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus voi päättää mitä päättää. En ole astmaatikkona menossa opettamaan, eivätkä lapseni ole menossa kouluun. Saikutan loppukevään. Luuleeko hallitus opettajia niin tyhmiksi, että me lähdemme ilman suojaimia itseämme tartuttamaan ja katsomaan säilyykö henki vai ei. Voi olla, että sivistystoimenjohtaja on toukokuussa ainoa terveenä oleva opetustoimen viranomainen, jos hän koulut päättää avata hallituksen suosituksesta. Menköön itse pitämään massatunteja loppukevääksi vaikka koulun juhlasaliin.
Mikä tekee sinusta tärkeämmän kuin ne kaikki muut joka menevät joka päiviä töihin että sinullakin olisi ruokaa, sähköä ja vettä?
Toivottavasti olet edes niitä opettajia jotka pitää oikeita tunteja etänä samoin kuin pitäisi luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulut avataan, niin ihan tasan tarkkaan lähden minäkin shoppailemaan jne. Ja varmaan näistä etätöistäkin palataan varmaan taas toimistoon, jossa ravaakin sitten kaikenlaista väkeä.
Mä oon käynyt jo shoppailemassa. Oli paljon väkeä.
En tiedä, missä päin te kirjoittajat asutte, mutta oma havaintoni on, että kyllä te yleistätte ihan liikaa. Eihän muita ole määrätty karanteeniin kuin ulkomailta tuleet 2 viikoksi ja kotona sairastavat. Riskiryhmäläiset ovat karanteeninomaisissa oloissa ja heidän kehotetaan välttämään liikkumista ilmisten ilmoilla, mitä nyt käväistä harvoin ruokakaupassa tai apteekissa ja koiran kanssa pikaisesti pihalla. Riskiryhmäläiset ovat suurelta osalta jo sen ikäisiä, että eivät he baareissa notku edes normaikoinakaan, mitä nyt kahvilassa ja lounaspaikoissa voivat toki poiketa. Juttukavereita olisi ihan kiva tavata toisinaan nokakkain. Te nuoret ja terveet saatte toki liikkua niin vapaasti kuin se nyt on mahdollista, kun monet kaupat ym. ovat kiinni. Käväisin tänään alkuiltapäivästä kaupassa eikä sielläollut minkäänlaista ryysistä, vaan asiakkaat poimivat nopeasti ostoksensa ja jonottivat kiltisti turvaavälit pitäen kassalle. Ja jonot olivat hyvin lyhyitä. Mutta kyllä vähitellenalkaa vanne kiristää päätä, kun ihmisen perusoikeutta vapaaseen liikkuvuuteen rajoitetaan kauan ja vielä uhkaillaan pidentää aikaa ties miten paljon.
Mietin että pidän lapseni kotona loppu lukuvuoden koska me aikuiset käymme koko ajan töissä ja näin leviämisriski aika suuri jos joku meistä sen saa.
Nyt tarpeeksi lukenut tätä opettajien kitinää ja uhoa miten lähtevät ties minne shoppailemaan ja muuten perseilemään että olen mieleni muuttanut. En otakaan sitä opetusvatuuta itselleni virallisesti jos ne joille siitä maksetaan ovat noin lapsellisia.
Kouluja ei ole avattu koko Euroopassa.
Tanskassa luokissa pitää olla 2 metriä toisiin pulpetteihin.
Hollannissa aukeaa toukokuun puolessa välissä niin, että vain osa koulun oppilaista paikalla. Ei koko koulu.
Missä on tämän päivän yhteisvastuullisuus?
Ja kuka vastaa näiden lasten ja nuorten hätähuutoihin, ellei aikuiset. Auttavat puhelimet eivät enää pysty auttamaan.
Ja kenen etu on tärkeintä ja arvokkaampi - lasten ja nuorten vai ettei opettajat mahdollisti sairastu koronaan. Yhteiskunnan valintoja ja arvomaailma.
Nyt pitäisi kiristää loppukevääksi,koulut ehdottomasti kiinni.maskipakko. Pariksi viikoksi täysi stoppi kaikkeen ylimääräseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin lapsen ja äitini kanssa tänään shoppailemassa, oli hirveästi väkeä! Mutta omalle mummulleni (85v) vietiin ruuat ulko-oven taakse. Otin tosin vanhan muorin kissan syliini kun se oli ulkona, voiko se nyt tartuttaa muoriin?
Mutta huomaa kyllä ettei ihmiset välitä enää.
Olit itse shoppailemassa. Mikä tekee sinusta spesiaalin? Muut ajattelevat samoin. "Keväisen nyt kun hiljaista." Kohta sato alkaa näkyä :/
Itse kävin eilen aamulla Lidlissä ja siellä oli yksi mummo (kaljaa ei voinut vielä ostaa). Paluumatkalla tsekkailin, että Prisman parkkipaikka näytti ajankohta huomioiden tosi täydeltä. Ilmeisesti bonusten missaaminen huolestuttaa enemmän kuin korona.
Sopulit eivät siis osaa käyttää aivoja ja levittäytyä.
Ei johdu koulujen avaamisesta, vaan siitä että jengi ei enää jaksa. En minäkään rajoituksia enää jaksa, ihan sama avataanko koulut vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin lapsen ja äitini kanssa tänään shoppailemassa, oli hirveästi väkeä! Mutta omalle mummulleni (85v) vietiin ruuat ulko-oven taakse. Otin tosin vanhan muorin kissan syliini kun se oli ulkona, voiko se nyt tartuttaa muoriin?
Mutta huomaa kyllä ettei ihmiset välitä enää.
Olit itse shoppailemassa. Mikä tekee sinusta spesiaalin? Muut ajattelevat samoin. "Keväisen nyt kun hiljaista." Kohta sato alkaa näkyä :/
Itse kävin eilen aamulla Lidlissä ja siellä oli yksi mummo (kaljaa ei voinut vielä ostaa). Paluumatkalla tsekkailin, että Prisman parkkipaikka näytti ajankohta huomioiden tosi täydeltä. Ilmeisesti bonusten missaaminen huolestuttaa enemmän kuin korona.
Sopulit eivät siis osaa käyttää aivoja ja levittäytyä.
Joo prismat ovat suosiossa. Itse kävin prismassa tekemässä isot ostokset ja porukkaa riitti. Moni tuote oli kuitenkin loppu niin menin ne hakemaan läheisestä cittarista, joka oli ihan tyhjä! Ei tarvi miettiä kumpaan kauppaan jatkossa menen....
Vierailija kirjoitti:
Hallitus voi päättää mitä päättää. En ole astmaatikkona menossa opettamaan, eivätkä lapseni ole menossa kouluun. Saikutan loppukevään. Luuleeko hallitus opettajia niin tyhmiksi, että me lähdemme ilman suojaimia itseämme tartuttamaan ja katsomaan säilyykö henki vai ei. Voi olla, että sivistystoimenjohtaja on toukokuussa ainoa terveenä oleva opetustoimen viranomainen, jos hän koulut päättää avata hallituksen suosituksesta. Menköön itse pitämään massatunteja loppukevääksi vaikka koulun juhlasaliin.
Minustakin hallitus saa suositella ja päättää ihan mitä haluaa, minä en niitä noudata. Ihan elän niinkuin itse haluan. Pidän vappuna isot bileet ja elän muutenkin kuten haluan. Hallitus ei minun tekemisistäni päätä.
Avattaisiinpa ensin erilaiset mielenterveyskuntoutusryhmät, lastenpsykiatrian akuuttiosaston toimintaterapiat, perheneuvolat jne.
KOULUN AVAAMINEN ei liity niin olennaisesti lasten hyvinvointiin, kovin monelle koulu on pahan alku ja juuri: kirjaimellisesti homeinen paikka jossa kiusataan, Ja jossa on liikaa meteliä ja hälinää, stressiä ja paineita. Monelle kotikoulu on ollut pelastus.
Minusta koulut pitäisi avata mahdollisimman pian, eikä tässä tilanteessa pitäisi mennä vain hyväosaisten edellä ja heikommat jättää oman onnensa nojaan. Ne ovat arvo ja moraali kysymyksiä.
Ja Suomessa kun ei ole koulupakkoa tai pakollista työvelvoitetta missään ammatissa, paitsi lääkäreillä ja poliiseilla, niin perheet niin halutessaan voisi järjestää lapsille kotiopetuksen ja opettajat irtisanoa työsopimuksen. Hyväosaisilla on muutenkin enemmän mahdollisuus tehdä valintoja elämässään, niin myös tässä. Koronakriisi ei ole tämän kevään juttu, vaan tulee kestämään vielä vuoden pari.
Jokainen lapsi nauttii lain tuomaa turvaa ja oikeutta, myös vähempiosaisten lapset ja siihen oikeuteen kuuluu saada käydä koulua ja opiskella. Ja luulen tässä tapauksessa vapaaehtoisia opettajia löytyvän pilvin pimein, ettei opetus jää ainakaan henkilök.pulasta kiinni. Sillä aina löytyy vastuunkantajia, se nähtiin jo sodan aikana.
Ja niissäkin olosuhteissa lapset saivat käydä koulua.
Pari ekaa viikkoa oli hiljaisempaa, vähemmän autoja ja parkkipaikat tyhjempiä. Nyt ajalen lähes päivittäin vilkkaan ostosalueen läpi, kaikki parkkipaikat ihan normaalin täynnä ( muutkin kuin ruokakaupat siis), porukkaa virtaa ja ostoksilla ei käy 1 perheestä vaan isommilla kokoonpanoilla mennään. Itseä kaupassa käyntiahdistaa, pakko oli kerran käydä, seisoin jonotusmerkillä, eteenkiilattiin ja jäätiin lehtiä tutkimaan ihan eteen- sitten kassa odottaa maksua ja toinen ihminen pakkaa siinä maksukoneen vieressä kiinni...liian stressaavaa mulle.
Myös puistot on täynnä, samoin retkeilypaikat ja ulkona ulkoilee isovanhemmat lastenlasten kanssa. Tätä on jatkunut alusta asti. Jos se tartuntatilanne olisi ollut räjähtämässä- olisi se jo tapahtunut.
Nyt olisi hallituksen hyvä antaa tiukka suositus etätöiden jatkamisesta- muuten koulujen avaaminen aiheuttaa sen että kaikki palaa työpaikoilleen, yht äkkiä meidän perheellä onkin 150 lähikontaktia viikossa. Avokonttorissa et pysty pitämään välejä tai ison rakennuksen hississä tai portaissa. Koska näin voidaan jatkaa, ulkoilu yhdessä ei selkeästi ole riski, eikä kaupat. Useimmat ihmiset haluavat jatkaa etätöitä ja pitää lapset viimeiset viikot kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajilta kysytään, heidän työvelvoite pitäisi poistaa tuonne vuoden 2022 alkuun, tietysti täydellä palkalla, jolloin viimeisten tietojen mukaan saadaan rokote, jolloin opettajan riski saada koronavirus on alentunut.
Ja jos kouluja ei nyt avata, sama itku opettajilla jatkuu kesäloman jälkeen, kun epidemia ei suinkaan ole ohi, vaan tätä samaa parkua ja valitusta jatkuu ainakin pari vuotta.
Ihan vaan sulle tiedoksi. Jos pitää valita nykytilanteen ja koulujen avaamisen suhteen, niin ehdottomasti äänestäisin koulujen avaamisen puolesta. Silloin saisi pidettyä työpäivät 8-9 tunnin pituisina, toisin kuin nyt vedetään 12-tuntista työpäivää
T. Opettaja.
Ei sinua ap. kukaan pakota lapsia laittamaan kouluun, ei nyt, eikä aikaisemmin, sillä Suomessa ei ole koulupakkoa, vaan oikeus kouluun ja opiskeluun.
Jos teidän perhe ei halua käyttää sitä oikeutta, niin miksi olen sen viemässä muilta perheiltä pois, jotka haluaisivat käyttää sitä?
Onko se sinulta jotenkin pois?
Vai onko nyt niin, jos sinä et saa, sitä ei saa muutkaan?
65 kirjoittaa asiallisesti tästä tilanteesta. Pahinta tässä on se, että ns. virallinen tiedotus ontuu tai on epämääräistä. THL:n edustaja sanoi pari päivää sitten televisiossa, ettei epidemian huippu ole vielä lähelläkään varsin tiukoista rajoituksista huolimatta tai juuri niiden takia. Rajoituksia ei kuitenkaan voida jatkaa loputtomiin ilman Suomen talouden romahtamista. Sillä taas voi olla vakavammat seuraukset kuin koronalla. Lisäksi rajoitusten jatkaminen ilman näkymää niiden päättymiseen saattaa johtaa hällä väliä-asenteisiin, joka taas pahentaa koronatilannetta. Tämä näkyy etenkin nuorten kohdalla jo nyt. Ps. olen kyllä sitä mieltä, että koulujen avaaminen pariksi viikoksi on ns. hölmän tölmäys, vaikka se voisi olla hyväksi heikoimmassa asemassa oleville lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajilta kysytään, heidän työvelvoite pitäisi poistaa tuonne vuoden 2022 alkuun, tietysti täydellä palkalla, jolloin viimeisten tietojen mukaan saadaan rokote, jolloin opettajan riski saada koronavirus on alentunut.
Ja jos kouluja ei nyt avata, sama itku opettajilla jatkuu kesäloman jälkeen, kun epidemia ei suinkaan ole ohi, vaan tätä samaa parkua ja valitusta jatkuu ainakin pari vuotta.
Olen oppilaan äiti, en ope.
Minusta voitaisiin mennä etäopetuksella vuoden loppuun saakka. Siitä vielä jatkettaisiin, jos tarve vaatii.
Sota-aikaan koulut oli kiinni vuoden. Edes yo-kirjoituksia ei jäejestetty. Kun koulut alkoivat taas, osa meni alemmalle luokalle ja osa eteni normaaliin tahtiin. Tiedot ja taidot tsekattiin koululla ja sitten päätettiin.
Sota-aikana lapset kävivät koulua ja opetusta annettiin, vaikka taivaalta pudotettiin pommeja.
Mummini oli opettaja sodan aikana ja lapset kävi koulua hänen kodissaan normaalisti. Ja nyt asun samaisessa talossa.
Lapset ja opettaja saattoivat kesken oppitunnin juosta maakellariin, jos tuli ilmahälytys.Kaikesta muuta oltiin sodan aikana valmiit luopumaan, mutta ei lasten opetuksesta.
Näin oli myös sisällissodan aikana. Kiertokoulut oli yleisiä.
Ennen opettajat olivatkin "kansan kynttilöitä". Nyt ovat etunenässä luopumassa lasten opettamisesta.
Aaa... Täähän selittääkin sen, miksi he loistivat tutustumipäivän ajan ja jo seuraavana päivänä olivat palaneet loppuun.
Jarrutellaan vaan, niin tää ei lopu koskaan.