Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Zopinox reseptiäni ei uusittu. Tällä hetkellä huonosti nukuttaa. Mikä muu auttaa helposti nukahtamaan?

Vierailija
24.04.2020 |

Siinäpä kysymys.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin koukkuun bentsodiatsepiineihin syötyäni niitä yli 20 vuotta.

Lopetin itse, koska riippuvuus vitutti.

Valinta oli hyvä kun aloitin ja hyvä kun lopetin, ilman mitään lääkäreitä.

Siis minä lopetin ei sosialistinen valtio.

Vierailija
62/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu, mikä pitää nykyihmisiä unettomana on se, että tehdään paljon aivotyötä. Se jos mikä uuvuttaa aivoja, etenkin jos ei ole mitään keinoa palautua siitä ja välillä tyhjentää mieltä.

Monet liikkuu terveyttä edistäen tai painonpudotusmielessä, mutta kannattaa muistaa, että liikunta auttaa myös aivoterveyttä minkä takia kannattaa liikkua. Ja lisäksi edistää unta.

https://aivosaatio.fi/liikunta-edistaa-aivojen-virkeytta-ja-terveytta/

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/08/26/tama-ylivoimaisesti-paras-kein…

"On myös osoitettu, että kävelyllä käynti pienentää dementiariskiä jopa 40 prosenttia. Tähän riitti kävely viitenä päivänä viikossa.

- Dementialääkkeiden kehittämiseen syydetään miljardeja – mutta löytö, että kävely auttaa näin paljon on sivuutettu todella vähällä huomiolla. Ehkä se on liian helppo ja tavallinen ratkaisu!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin sairaalassa joskus Imovanea (sam lääke kuin Zopinox käsittäkseni), en pystynyt nukkumaan sen avulla. Seuraavaksi antoivat Tenoxia, niin johan rupesi nukuttamaan ihan kummasti. Hoitsut antoi lääkkeitä ihan tuosta vain, ei siellä sairaalassa vaadittu mitään reseptejä mihinkään. Sain myös lisäksi kovaa kipulääkettä Tramalia (ihan pistoksena jopa). Tramal + Tenox oli sellainen combo että nukkui 10h kuin tukki vaikka joku olisi huutanut samassa huoneessa. : )

Kannattaa huomioida, että myös unen laadulla on merkitystä. Lääkkeet voi leikata sitä palauttavaa syvän unen jaksoa. Eli on tavallaan tokkurassa, mutta keho ei saa unesta kaikkia niitä terveysvaikutuksia samalla tapaa. Esim. syvän unen aikana aivot puhdistuu kuona-aineista. Päälle tulee lääkkeiden haitat.

Tämä pätee suurimpaan osaan ihmisiä. Minuun tämä ei päde parasomnioiden takia jotka juurikin sielä NREM unen aikana ilmenevät, yöni ovat levottomia ja heräilen jatkuvasti. Bentsodiatsepiineilla rauhoitun ja silloin se syvä on laadukkaampaa.

Vierailija
64/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei saa apua helposti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, rauhoita vagus-hermosi hengittämällä syvään.

Ohje:

Sisäänhengitys 4 sek.

Pidätä hengitystä 4 sek.

Uloshengitys 4 sek.

Pidätä 4 sek.

Sisäänhengitys 4 sek.

Voi v mitä sontaa.

Ei todellakaan ole sontaa stressiä ajatellen. Syvähengitys on hyvä tapa rauhoittaa hermostoa.https://areena.yle.fi/1-50390735

Jotkut saavat unen päästä sillä lailla kiinni, että keskittyvät syvähengitykseen nukahtamishetkelläkin.

Nuo on ihan höpöjä juttuja. Saman tien voi sanoa että joogaa parituntia niin saat unta.

Todellisuudessa amerikkalainen lääkäri saattaisi määrätä lääkekannabista unettomuuteen ja syvähengittää sitä, niin unensaanti olisi 100%.

Jos aletaan hengittelemään ilmaa, niin ei ilmassa ole mitään unta edistävää.

Tuo on huuhaahoitoa.

Ap:n tilanteessa olevia on paljon. Suomessa on hyvin vaikea saada apua erilaisiin vaivoihin, jos lääkkeet on eräällä tavalla tarkassa valvonnassa. Sillä systeemillä aiheutetaan enemmän harmia kuin hyötyjä.

Pienen ongelmakäyttäjien prosentin takia kymmenet prosentit kärsii esimerkiksi unettomuudesta tai aikuisiän adhd:sta. Viimeksi mainittuun on todella hankala saada apua ja ihminen saattaa pitkäänkin ja toistuvasti epäonnistua elämässään töissä ja opinnoissa.

Sulla on aika lääkekeskeinen ajattelutapa. Minä olen saanut hyötyä syvähengittelyistä siinä että oppii rentottamaan kehoa, mutta ei se tietenkään ainoa apu unettomuuteen ole. Yksi syy unettomuuteen on, että keho ja mieli (ja hermosto) käy kierroksilla, ja juuri tähän pureutuu erilaiset rentouttavat keinot, mitkä pyrkii rauhoittamaan hermostoa. Unettomuuden hoito on kokonaisuus, joka koostuu osasista. Napit laittaa uneen ja bentsodiatsepiinit rauhoittaa hermostoa, mutta ne ei ratkaise ongelmia taustalla mikä ylläpitää unettomuutta. Jollekin ne on todella haitallisiakin.

Tiedostan kyllä, että jotkut kokee joskus ainoastaan lääkkeistä hyötyä unettomuuteensa, ja ei siinä mitään.

Vierailija
65/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syvähengityksestä on ollut apua unen saantiin; keskittyminen siihen estää ajatusten sekavaa harhailua.

Vierailija
66/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu, mikä pitää nykyihmisiä unettomana on se, että tehdään paljon aivotyötä. Se jos mikä uuvuttaa aivoja, etenkin jos ei ole mitään keinoa palautua siitä ja välillä tyhjentää mieltä.

Monet liikkuu terveyttä edistäen tai painonpudotusmielessä, mutta kannattaa muistaa, että liikunta auttaa myös aivoterveyttä minkä takia kannattaa liikkua. Ja lisäksi edistää unta.

https://aivosaatio.fi/liikunta-edistaa-aivojen-virkeytta-ja-terveytta/

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/08/26/tama-ylivoimaisesti-paras-kein…

"On myös osoitettu, että kävelyllä käynti pienentää dementiariskiä jopa 40 prosenttia. Tähän riitti kävely viitenä päivänä viikossa.

- Dementialääkkeiden kehittämiseen syydetään miljardeja – mutta löytö, että kävely auttaa näin paljon on sivuutettu todella vähällä huomiolla. Ehkä se on liian helppo ja tavallinen ratkaisu!"

Juuri tämä.

Vierailija
67/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nukkunut huonosti vuodesta 2000. Zopinoxia käyttänyt koko ajan, nyt siirtynyt Stellaan, vieläkin joskus.

Melatoniinia ja Mirtazapinia käytän myös.

Unettomuus on saatanasta.

Tuo Stilnoct/Stella on kyllä metka pilleri!

Jos heräät kesken vaikutusajan tai et nukahda heti,

niin aamulla saatat havahtua, ja luulla nähneesi erittäin erikoista unta.

Nouset sängystä ja kävelet keittiöön, olkkariin tai minne nyt ikinä menetkin ja huomaat,

OHO! ei se ollutkaan unta ja mitä täällä on oikein tapahtunut!?

Voisin verrata kokemusta Peter Franzenin "millaistas viinaa tuo absintti oikein on" legendaariseen sketsipätkään, ehkä vaan ei ihan niin rajuja ole tapahtunut kuin siinä pätkässä mutta kokemuksena ihan kuvaava tuo sketsi.

Vierailija
68/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin sairaalassa joskus Imovanea (sam lääke kuin Zopinox käsittäkseni), en pystynyt nukkumaan sen avulla. Seuraavaksi antoivat Tenoxia, niin johan rupesi nukuttamaan ihan kummasti. Hoitsut antoi lääkkeitä ihan tuosta vain, ei siellä sairaalassa vaadittu mitään reseptejä mihinkään. Sain myös lisäksi kovaa kipulääkettä Tramalia (ihan pistoksena jopa). Tramal + Tenox oli sellainen combo että nukkui 10h kuin tukki vaikka joku olisi huutanut samassa huoneessa. : )

Tietenkään ei sairaalassa tarvitse reseptiä, mutta ei ne hoitsut tuosta vain niitä anna!! Lääkäri kylläkin määrää sen lääkkeen! Ei saa olla imbesilli!!

Vierailija
69/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että myös unen laadulla on merkitystä. Lääkkeet voi leikata sitä palauttavaa syvän unen jaksoa. Eli on tavallaan tokkurassa, mutta keho ei saa unesta kaikkia niitä terveysvaikutuksia samalla tapaa. Esim. syvän unen aikana aivot puhdistuu kuona-aineista. Päälle tulee lääkkeiden haitat.

Voi leikata, nimenomaan. Oma uni voi kuitenkin olla heikompilaatuista kuin lääkeuni. Lääkehaittoja ei tule samalla tavalla kaikille. Myös itse unettomuus tuo ongelmia, jotka ovat osalla ihmisistä suuremmat kuin lääkehaitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi