Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Zopinox reseptiäni ei uusittu. Tällä hetkellä huonosti nukuttaa. Mikä muu auttaa helposti nukahtamaan?

Vierailija
24.04.2020 |

Siinäpä kysymys.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa elämä kuntoon, niin ei tarvitse lääkkeitä.

Ei uni ole sellainen asia mitä voi itse kontrolloida.

Elintavat eli omat toimet ovat juurikin keskiössä unettomuuden hoidossa.

Vierailija
22/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voisi suostua määräämään Ataraxia (väsyttävä antihistamiini eli allergialääke). 

Opettele muokkaamaan elämäntapoja niin, että saat nukkuminen helpottuu. Tsemppiä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin unilääkkeisiin koukkuun (=edellinen annos ei enää tehonnut kun tolet nousi ja jos yritin nukkua ilman lääkettä niin uni oli surkeaa ja katkonaista ja unettomuus paheni. Pilleri oli saatava jos meinasi nukkua)

Kävin läpi helvetillisen pitkäkestoisen vieroitusvaiheen missä minulla oli tosi kurja olo. Unettomuus paheni ja olin kokoajan pää sumussa, ja päälle sai fyysisiä viekkareita.

Nyt kun olen päässyt lääkkeistä eroon, nukun paremmin kuin aikoihin. Uni on edelleen häiriintyneempää mitä se oli aikanaan ennen pillerikoukkua mutta saattaa olla öitä kun nukun kuin tukki.

Parhaat "unilääkeet" mulle nykyään:

- stressinhallinta. Unettomuuteen sisältyy itsessään paljon stressiä (= huoli jaksamattomuudesta ja siitä jos ei nuku. Stressi elämässä voi viedä unet)

- kävelylenkit (auttaa relaamaan ja myöskin kasvattaa unipainetta kun fyysisesti liikuttaa kehoaan)

- säännöllinen terveellinen syöminen ja kofeiinin ja alkoholin välttäminen

- iltapalalla erityisesti väliä millainen se on

- rentoutusharjoitukset

- säännöllinen unirytmi ja unihygienia (valot pois ajoissa, relausta ajoissa ennen nukkumaanmenoa, viileä makkari, älylaitteiden valo virkistää ja niihin sinivalosuodatin. Talvisin tahdistan sisäistä kelloa kirkasvalolla)

Mikään yksittäinen aine ei ratkaise unettomuusongelmaa.

Vierailija
24/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihityttää, into pinkeänä kihisten odotan, mitä neuvoja ketjun aloittaja vielä saakaan päivän mittaan.

En tokikaan tiedä alkuperäisen kirjoittajan unettomuuden laatua,  että tiedä vaikka siihen se sauna, viina ja terva auttaisikin.

Olen kuullut ammattilaisten suusta vaikka minkälaista neuvoa mitä voisin tehdä parantaakseni unenlaatuani. Tässä siis puhuu 35 vuotta unettomuudesta ja parasomnioista kärsinyt henkilö.

Voisin toki, 48 tuntia yhteen soittoon valvoneena lähteä lenkille tai vaikkapa ryhtyä meditoimaan. Minulla jo yhdenkin vuorokauden valvominen aiheuttaa näkö ja kuuloharhoja, sekoamisen pelko on välillä todellinen.

En tiedä, olisiko täällä palstoilla ketään unitutkijaa tai muuta neuro-asiantuntijaa ottamaan kantaa näihin "nukahtamis,- ja unilääkereseptin ruikuttajien" ongelmiin..

Vierailija
25/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiinia vain aamuisin vähäinen määrä.

Sokeria ei lainkaan.

Tupakoinnin lopettaminen.

Liikuntaa päivittäin.

Iltaisin kun on puhelimella/tietokoneella niin himmentää näytön ja laittaa sinivalon suodattimen päälle.

Melatoniini.

Korvatulpat.

Harjoittelee sitä nukkumaan mennessä ettei mieti asioita ollenkaan vaan antaa ajatusten tulla ja mennä. Jossain vaiheessa alkaa siirtymään uneen kun ajatukset on tasoa "koiralla vaaleanpunainen HIHII tulee sieltä mersu kotka, täällä!". Miettiminen ja aktiivinen ajattelu pitää unettomana. Aivot pitää oppia saamaan ilman lääkkeitä off asentoon.

Sitä aivojen saamista "off asentoon" ei auta jos stimuloi mieltänsä yömyöhään kaikella:

whatsapp keskustelut, soittelu, Netflix sarjat, työstressin murehtiminen ym

Kannattaa harjoitella siihen että paria tuntia ennen nukahtamista alkaa laittaa kierroksia kunnolla alas. Pistää valoja pois, sopii kavereiden kanssa että ei viestittelyä enää tietyn kellonajan jälkeen kun yrittää nollata, ei tee mitään paljon mieltä stimuloivaa. Pahinta mahdollista itsensä virkistystä on esim. kouluhommien tekeminen yömyöhään tai liian myöhään tapahtuva liikkuminen jolloin keho käy vielä kierroksilla nukkumaan mennessä. Pahimmassa tapauksessa kofeiinia on vielä nautittu liian myöhään. Kun kokee pienenkään väsymyksen tunteen niin ei kun suoraan sänkyyn.

Kun on kroonisesti uneton aivot helposti jää "on asentoon" ja kaikki mahdollinen pyörii mielessä nukahtamishetkellä. Syntyy myös huolikierre "en saa unta. Nonii en taaskaan saa unta. miksen saa unta?" Saattaa jopa suuttua ja turhautua kun ei saa unta. Ja sitten ylläri pylläri, ei saa unta.

Meditaatio ja rentoutusharjoitukset voi olla aika tehokkaita oppimisessa oman mielen hiljentämiseen. Niitä ei tarvi tehdä ennen nukkumaanmenoa vaan kyllä niiden harjoittelu auttaa myös nukahtamishetkellä.

Vierailija
26/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun päivittäin ja aloittanut syödä terveellisesti sekä kahvia vähentänyt. Painokin alkanu pudota. Ap

Vierailija
27/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

insomnia kirjoitti:

Hihityttää, into pinkeänä kihisten odotan, mitä neuvoja ketjun aloittaja vielä saakaan päivän mittaan.

En tokikaan tiedä alkuperäisen kirjoittajan unettomuuden laatua,  että tiedä vaikka siihen se sauna, viina ja terva auttaisikin.

Olen kuullut ammattilaisten suusta vaikka minkälaista neuvoa mitä voisin tehdä parantaakseni unenlaatuani. Tässä siis puhuu 35 vuotta unettomuudesta ja parasomnioista kärsinyt henkilö.

Voisin toki, 48 tuntia yhteen soittoon valvoneena lähteä lenkille tai vaikkapa ryhtyä meditoimaan. Minulla jo yhdenkin vuorokauden valvominen aiheuttaa näkö ja kuuloharhoja, sekoamisen pelko on välillä todellinen.

En tiedä, olisiko täällä palstoilla ketään unitutkijaa tai muuta neuro-asiantuntijaa ottamaan kantaa näihin "nukahtamis,- ja unilääkereseptin ruikuttajien" ongelmiin..

Se ongelma niissä lääkkeissä voi olla myös että ne aiheuttaa unettomuutta pitemmän päälle eikä uni tule kuin pillerillä. Vieroituksessa koin pitkään ihan brutaalia unettomuutta, esim vedin kaksi päivää samoilla silmillä ja seuraavan yönkin unet jäi kolmeen tuntiin. Ei ollut ennen niitä ihan vastaavaa unettomuuta. Tämä on oma kokemus. Ja kuule kyllä minäkin olen unettomuudesta kärsinyt. Ihan hulluuden rajamaastossa menty parin tunnin yöunilla. Ja nykyään nukun paljon paremmin. Minä oon saanut hyötyä näistä neuvoista joita ivaat. Olisipa minulle aikanaan annettu mielummin  jotain muuta apua kuin lääkeapua unettomuuteen.

Vierailija
28/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisi saada noita lääkkeitä suoraan apteekista vastuullisille aikuisille. Työelämä on niin raju että ei tässä kerkeä lääkäreiden kanssa tappelemaan ja lopulta joku aina kirjoittaa reseptin.

Vaan turhaa työtä työtätekevälle.

On niin kätevä lääke vuorotyöläisellekin tai jos on juonut liikaa kahvia eikä uni tule.

Suomi on ihan helvetin tarkka näistä lääkkeiden väärinkäytöistä.

Hirveää holhousta pienen ongelmakäyttäjäprosentin takia.

Tarvittaisi United Statesin of American lait tännekin.

Vapautta enemmän.

Ongelma on se, että olette äänestäneet ja hyväksyneet sinne sosiaalisen totalitarismin.

Saan apteekista murto-osalla suomen hinnoista kaikki lääkkeet mitä mieleen tulee haluta.

Tottakai vapaassa maassa valikoima on laajempi kuin neuvostojen maassa.

Jos tarvitsisin unilääkkeitä, rauhoittavia vaikkapa antibiootteja tai ehkäisypillereitä ihan mitä vaan menen ja ostan.

En tarvitse tänään mutta jos tarvitsen vastuu elämästäni on minulla.

Toki konsultoisin lääkäriä jos en tiedä käynti maksaa 1,90 euroa.

N. 48

Rayong

Vierailija
29/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus ja päivittäinen liikunta ei aina ole paras mahdollinen yhdistelmä. Jos unet jää vajaaksi, siinä voi käydä niin että kroppa ei palaudukaan siitä jatkuvasta liikunnasta ja menee ylikierroksille (=uni ei tule).

Jos syö liian vähän, sekin voi aiheuttaa huonoa nukkumista. Itsellä on toiminut se, että syön illalla tukevammin (ei liian) jotta saan nukuttua hyvin.

Itse teen niin unettomuudesta kärsivänä että liikun vain kun energiaa on raskaammin, mutta pääsääntöisesti teen palauttavaa liikuntaa esim kevyt jooga tai kävely, koska en univajeisena jaksa liikkua aina. Tuo liikunta on mulle enemmän stressinhallintaa kuin kunnonkohotusta. Unettomuudessa on tärkeää ollut oppia kuuntelemaan kehoa mitä se tarvii.

Vierailija
30/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

insomnia kirjoitti:

Se ongelma niissä lääkkeissä voi olla myös että ne aiheuttaa unettomuutta pitemmän päälle eikä uni tule kuin pillerillä. Vieroituksessa koin pitkään ihan brutaalia unettomuutta, esim vedin kaksi päivää samoilla silmillä ja seuraavan yönkin unet jäi kolmeen tuntiin. Ei ollut ennen niitä ihan vastaavaa unettomuuta. Tämä on oma kokemus. Ja kuule kyllä minäkin olen unettomuudesta kärsinyt. Ihan hulluuden rajamaastossa menty parin tunnin yöunilla. Ja nykyään nukun paljon paremmin. Minä oon saanut hyötyä näistä neuvoista joita ivaat. Olisipa minulle aikanaan annettu mielummin  jotain muuta apua kuin lääkeapua unettomuuteen.

Mä halusin vain tuoda keskusteluun mukaan sen toisen ääripään, toin sen tiedostaen hyvin kärkkäästi provosoiden esille. 

Pyydän anteeksi kun loukkasin sinua, ei ollut tarkoitus kenellekkään henkilökohtaisesti osoittaa ivaa tai muutakaan mielipahaa aiheuttaa.

Vierailija
31/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on saada mieli rauhoitetutuksi hyvissä ajoissa ennen nukkumaanmenoa. Toki käytännössä tosi vaikeaa nykyiseen työelämään ja/tai perhe-elämään yhdistettynä. Rauhallinen käveylenkki tekee hyvä illalla, mutta liikunnasta ei saa ottaa mitään stressiä, koska se voi jopa pahentaa ongelmaa.

Vierailija
32/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa elämä kuntoon, niin ei tarvitse lääkkeitä.

Ei uni ole sellainen asia mitä voi itse kontrolloida.

Elintavat eli omat toimet ovat juurikin keskiössä unettomuuden hoidossa.

Kyllä, mutta eivät kaikilla riitä. Hankala neuvoa, kun ei tiedä aloittajan unettomuuden laatua. Pelkkä lääkärin kieltäytyminen auttamisesta ei muuta sairausasteista unettomuutta pelkästään elintavoilla hoidettavaksi.

Vierailija
33/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus voi joskus johtua uniapneasta tai vaikka levottomien jalkojen oireyhtymästä.  Silti harva pääsee unitutkimuksiin.

Vierailija
34/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on saada mieli rauhoitetutuksi hyvissä ajoissa ennen nukkumaanmenoa. Toki käytännössä tosi vaikeaa nykyiseen työelämään ja/tai perhe-elämään yhdistettynä. Rauhallinen käveylenkki tekee hyvä illalla, mutta liikunnasta ei saa ottaa mitään stressiä, koska se voi jopa pahentaa ongelmaa.

Mitään stressiä ei liikunnasta juuri tule ottaa! Minä itse hyödyn kevyestä ' liikunnasta ",  koska se palauttaa stressistä.Ja se ei ole mitään kuntoliikuntaa, se on vaikkapa korttelin ympäri kävelyä kun olo on jännittynyt ja stressaantunut. Erityisesti liikunta joka yhdistyy syvähengitykseen auttaa kehoa rentoutumaan. Minulla ei toimi mikään "alanpas rentoutuman ja kuuntelen rentoutusnauhaa". Joogatyyliset harjoitukset jossa keskitytään liikkeen ja hengityksen yhdistelmään sekä mielen rentoutumisen yhdistelmään toimii koska niissä saa ajatukset keskittymään liikkeeseen. Yksinkertaisimmillaan sitä että pysähtyy paikoilleen, hengittelee sisään nostamalla kätensä ylös sivukautta ja laskemalla ne alas hengityksen tahdissa. Keskittyy tilaan missä on, ja hetkeen ja tyhjentää mieltänsä. Tekee vaikka venytyksiä johon yhdistää samalla hengityksen.

Kun tekee noita tuntuu helpommalta stressaavassakin tilanteessa rentoutua kun pääsee vähän samaan mielentilaan. :)

Vierailija
35/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei uusittu?

Jos et saanut perusteluja, pyydä niitä ja selvitä olisiko mahdollista saada tukea uniongelman ratkaisemiseen jotain muuta kautta, esim. nettineuvontaa.

Asian vierestä mutta ehkä lääkärin motiivin olla uusimatta liittyen:

Mulle aikanaan annettiin nukahtamis- ja unilääkereseptejä krooniseen unettomuuteen mutta en voinut käyttää niitä koska aiheuttivat elämänlaadun huononemista. Kokeiltiin sit melatoniinia ym, ei apua. Ainoa hyvä uni oli se uuvuttamalla saatu, pitkä unikoulu sen lopulta toi.

Selvitä Ap vastaus kysymykseen että miksei uusittu. Ja sitten esitä uusia kysymyksiä. Toivon että ongelma ratkeaa

Vierailija
36/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tuollaista uusita? Harmiton lääke, pelkkään nukahtamiseen.

Koska se on bentsojohdannainen, ja lääkärit on aivopesty uskomaan että niihin tulee pysyvä riippuvuus ja teho katoaa. Näin ei automaattisesti tapahdu, mulla ainakin riitti vuosia se puolikas- 1 tabletti.

Melatoniini auttaa joitakin.

Mirtatsapiini tehokas kuin myös Ketipinor, mutta lihottavat jopa kymmeniä kiloja.

Vierailija
37/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Tee fyysistä rasitusta päivällä (liiku tai siivoa reippaasti), käy ulkona niin saat valoa.

2) Älä juo kofeiinipitoisia juomia (=kahvi, musta tee, kolat, ES) klo 16 jälkeen

3) Rauhoita illat eli älä roiku sinivaloruuduilla tai pidä kirkkaita valoja 2-3 h ennen nukkumaanmenoa. Lue jotakin vaikka. Laita puhelin äänettömälle, niin kukaan myöhäinen WA-tyyppi ei vaivaa sinua. Tee jalkahoito, lämpimät jalat lisäävät raukeutta, samoin tekee lämmin suihku.

4) Älä stressaa. Jos uni ei tule, niin pelkkä makoilukin on lepoa. Älä mieti mitään suuria murheita sängyssä. Niiden aika on päivällä.

5) Älä nuku liian pitkään aamulla, vaan herää samaan aikaan joka päivä. Näin löytyy helpommin vuorokausi- ja unirytmi. Syöminen samaan aikaan auttaa tässä myöskin.

Vierailija
38/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitäisi saada noita lääkkeitä suoraan apteekista vastuullisille aikuisille. Työelämä on niin raju että ei tässä kerkeä lääkäreiden kanssa tappelemaan ja lopulta joku aina kirjoittaa reseptin.

On niin kätevä lääke vuorotyöläisellekin tai jos on juonut liikaa kahvia eikä uni tule.

Vapautta enemmän.

Ongelma on se, että olette äänestäneet ja hyväksyneet sinne sosiaalisen totalitarismin.

Saan apteekista murto-osalla suomen hinnoista kaikki lääkkeet mitä mieleen tulee haluta.

Jos tarvitsisin unilääkkeitä, rauhoittavia vaikkapa antibiootteja tai ehkäisypillereitä ihan mitä vaan menen ja ostan.

N. 48

Rayong

Ei se Suomessa äänestämällä parane mihinkään. Yksikään puolue (paitsi vihreät ja piraatit) ei tunnusta yksilönvapauksia.

Joidenkin oikeistopuolueiden arvoissa mainitaan yksilönvapaudet, mutta esimerkiksi viime syksyn kannabiskeskustelukin antoi selvää viitettä siitä, että ei tunnusteta sittenkään yksilönvapauksia.

Eli Suomessa yksittäinen ihminen ei saa hengittää sisäänsä tai laittaa sisäänsä valitsemia asioita ilman rangaistusta.

Omaa mieltä tai kehoa ei siis kirjaimellisesti omisteta itse, vaan siitä päättää valtio.

Tämä on se selvä merkki kansalaisille. Kansalaiset myös sisäistävät sen ja hyväksyvät sen.

Suomi on monessa suhteessa arvomaailmaltaan Venäjän kaltainen.

Täällä ollaan enemmän kollektiivisia ja myös tuetaan toinen toisiamme.

Siksi lääkkeiden tai huumausaineiden vapauttaminen olisi virhe.

Yksittäinen kansalainen on sijoitus. Siihen on sijoitettu sievoinen summa rahaa ja tämän takia Suomi onkin maailmalla yksi menestyksekkäimpiä maita. Jos asiaa ajatellaan vaikkapa maanviljelyksen kannalta, niin jokainen kansalainen symboloi yhtä maissia. Jokaiselle taimelle annetaan vettä ja ravinteita, sitten odotetaan kelvollista satoa.

Yhdysvalloissa tulee laihaa satoa, osa ihmisistä ei tuota mitään ja kurjuus leviää kaduille haisevine kakkapötköineen. Tämä on valitettavaa. Jos maissi sairastuu virukseen tai tuholaiset iskevät, se on omillaan.

Sellainen on huonoa cultivointia.

Jos suomalaisia oli kolmekertaa enemmän, niin olisimme maailmanvaltiaita. Silloin meidän systeemi leviäisi joka puolelle maailmankolkkaan.

Ap;lle suosittelen lenkkeilyä ja reippailua raittiissa ulkoilmassa. Myös kansallismielistä kirjallisuutta kannattaa lukea ennen nukkumaanmenoa. Koronakriisinkin aikana olemme osoittaneet että kukaan ei voita meitä siinä mihin ryhdytään.

Vierailija
39/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapautta enemmän.

N. 48

Rayong

Siinä on vaan se homma, että uskoisin että kyseinen tapa myydä lääkkeitä altistaa ihmisiä myös sille että he saavat lääkkeistä enemmän harmia. Lisäksi ongelmana on ihan sellaisiakin kuin antibioottiresistenssi

Vierailija
40/69 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatreilta saa kyllä reseptin Zopinoxiin ja paljon vahvempiinkin bentsoihin tarvittaessa. Ei tietenkään ihan halpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän