Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitteko, että Suomessakin olisi paikka, josta selviäsi kenen tahansa kansalaisen ikä, tulot, osoite, omistama auto, omistaman asunnon arvo, kenen kanssa asuu jne.?

Vierailija
23.04.2020 |

Ruotsalaisilla on tällainen kiva Merinfo.se -palvelu, josta tällaiset tiedot näkyvät.
Ihan randomilla heitin ruotsalaiselta kuulostavan nimen ja tällainen osuma tuli: https://www.merinfo.se/person/Kalmar/Anders-Jansson-Uller-1972/bqori-2y…

Selailin ihan huvikseen muita nimiä ja huvittavaa on sellaiset "Olof omistaa valkoisen BMW:n, jonka osti marraskuussa 2019. Olof asuu 5,4 miljoonan kruunun arvoisessa asunnossa 38-vuotiaan naisen kanssa" tai "Matilda on 24-vuotias ja asuu vuokra-asunnossa. Hän jakaa vuokra-asunnon naisen ja miehen kanssa".

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa Ruotsissa asuvat mitä mieltä ruotsalaiset ovat tästä. Ja saako omia tietojaan pois halutessaan?

Vierailija
62/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt samaan ilmiöön. Avointa dataa mainostajille, stalkkaajille ja rosvoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hyvä systeemi kyllä, mutta minusta on hieman harmi, ettei ole joka kotiin asennettuja valvontakameroita ja tuossa linkkiä niiden kameroiden kuviin. Joutuu ihan paikanpäälle menemään katselemaan ikkunasta, jos haluaa nähdä, miltä ihmisten asunnoissa näyttää sisällä.

Vierailija
64/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon. Kiva joku vainoava exä tulee pistään paloiksi kun selviää et uus kumppani tms

Vierailija
65/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa tätä todeksi. Olen tyrmistynyt.

Vierailija
66/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monta ruotsalaista ystävää ja kuulin tästä ensimmäisen kerran kuukausi sitten. Järkyttävää.

Kysyin suomalaiselta Tukholmassa asuvalta kaverilta että mitä mieltä hän on tästä. Hän oli samaa mieltä kanssani, paljastaa ihan liikaa tietoja.

Hävettää, että kävin läpi kuitenkin kaikki ruotsalaiset ystäväni tiedot kyttäämässä.

Vierailija
67/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää tuollaisia asioita jos on rikollinen, maassa jossa pureva itsepuolustus on kiellettyä muutenkin...

Vierailija
68/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi... jouduin muuttamaan ja laittamaan omat tiedot salaiseksi hullun vainoajan takia. Löysi valitettavasti sukulaisiani.

Jos Suomessa olisi vastaavanlainen sivu en tiedä miten olisin päässyt vainoajasta. Onneksi ei ole.

Vierailija
69/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa ruotsin prinssi on näemmä porsche miehiä.

Olen nähnyt hänen huristelevan kadulla kun pari vuotta sitten olin kokousmatkalla Tukholmassa.

On muuten kamala systeemi. Mietinkin kerran että miksi tukholmalaisen ystävän ystävistä (asianajajia) niin monella on ns salatut tiedot.

Vierailija
70/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh saatana. Löysin serkkuni tiedot, piti katsoa kuinka hyvin tuo orwellilainen kyttäyssysteemi toimii. Hänellä on harvinainen suomalainen sukunimi niin uskoin löytäneeni oikean henkilön, ainakin asuinpaikka mätsää ja ikä, vaikka sitä en tiedä tarkkaan. Tai siis nyt tiedän... selvisipä vuositulotkin ja se, että asuu samanikäisen naisen kanssa hänen alivuokralaisenaan. Nyt tiedän naisestakin saman verran kuin serkustani tuon kätevän Visa fler som bor på denna adress -toiminnon ansiosta. 

Pitäisikö lähettää heille kukkia salaiselta ihailijalta, sekin näköjään onnistuu kätevästi merinfon kautta. 

Olen järkyttynyt.

Vierailija
71/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin huvikseen Lindaa, kun en muutakaan keksinyt ja näköjään löytyi hän ja miehensäkin tuolta. Eikös niiden pitänyt muuttaa salaiseen osoitteeseen miehen poliisityön takia??? Mutta tuolla näkyy osoite ja kaikki, jopa miehen omistamat  5 ajoneuvoa malleineen ja jopa VÄREINEEN. Jopa sellainen tieto että ostanut alkuvuodesta mustan Mersun.

En oikein tiedä mitä tästä pitäis ajatella. Näin äkkiseltään too much information.

Mitäkö pitäisi ajatella? - Miten olisi ajatelma siitä, että olet/ olit itse utelias kun halusit kokeilla, että mahtaisitko itse löytää sen kautta jonkun mahd. tutun.

Toisaalta kirjoituksesi oli myös hyvä muistutus siitä, että lienee tässäkin mahdollisa, ettei tämänkään palvelun kautta kaikkien ruotsissa elävien tiedot löydy.

Yksityisyys ja omannäköinen ja oloinen elämä lienee vasaisuudessakin hankalinta huono-osaisemmilla, jotka joutunevat heti selittämään ja kertomaan selityksen miksi heillä on sitä ja tätä ollut vara joskus hankkia. Kun varakkaammat voivat vain todeta että rahalla saa ja hevosella pääsee (ja huomattavin osa varallisuudesta on piilossa verottajalta veroparatiiseissa). 

Sinkkumies 

Joo, no varmaan kävi ilmi tuosta viestistäni ihan ilman tuota ajatelman kyhäelmääsikin, että kokeilin palvelua. Tuntui niin uskomattomalta. Mutta mitä sitten? Ei mua Lindan osoite (tai miehensä auton väri) sinänsä kiinnosta, vaan kokeilin näkyykö osoite vaikka sen piti nimenomaan olla salainen miehen poliisintyön takia ja ihmettelin ylipäätään tuota palvelua. Mikä on tuon palvelun funktio, että tuollaisia tietoja laitetaan ajoneuvojen värejä myöten. Onko tämä palvelu tehty paparazzeja varten? Tai muita stalkkaajia, kyttääjiä, rikollisia ja murtomiehiä helpottamaan?

Vierailija
72/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Avoimuus ja julkisuus on monta kertaa hyvä juttu mutta tällaisesta "ruotsalais malli" vaikutaa jotenkin sanosinko ahdistavalta ja tunkkaiselta kyttäämiskulttuurilta. 

Sinkkumies

Rikollisten olisi kiva selvittää missä asunnossa kannattaa "vierailla".

Vierailija
73/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karulta kuulostavat. Oikeastaam villeinkin dystopiakirjallisuus on pelkkää lasten puuhastelua tuon rinnalla.

Vierailija
74/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on hyvä systeemi kyllä, mutta minusta on hieman harmi, ettei ole joka kotiin asennettuja valvontakameroita ja tuossa linkkiä niiden kameroiden kuviin. Joutuu ihan paikanpäälle menemään katselemaan ikkunasta, jos haluaa nähdä, miltä ihmisten asunnoissa näyttää sisällä.

Olisi myös hyvä kun pääsisi katsomaan kenen tahansa työpöytää tai puhelinta.

Vierailija
75/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessakin  saa henkilöstä paljon tietoa nettiä selaamalla.

Facebook (yllättävän monella on julkinen profiili), Instagram, Twitter, Linkedin, verotiedot, Fonecta, Trafi, väestörekisteri jne jne. 

Googlaan joskus nimeni.

Tulee YTJ:n tiedot yritystoiminnastani, erään toisen yhtiön vastuuhenkilöt(olen ko. yrityksen hallituksessa), sekä n. 5:n kaimani tietoja.

Aika anonyymi olen, en kuulukaan twitteriin enkä naamakirjaan.

Vierailija
76/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei halvinta mallia :  svart Mercedes-Benz AMG S 63. Fordonet köptes 2020-01-17. Mutta uskomatonta näin tarkat tiedot.

Vierailija
77/77 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä löydä Tukholmassa asuvaa poikaani tuolta, jostain syystä. Sen sijaan hitta.se kertoo iloisesti kaikenlaista. Myös sen, että hän "asuu yhdessä" naishenkilön kanssa. Joka on siis hänen seitsemänkymppinen vuokraemäntänsä, alivuokralainen kun on. Toisaalta kyllä kerrotaan, minkä hintainen bostadsrätt pojallani muka on. Aika järkyttävää, miten paljon Ruotsissa tietoa saa jakaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi