Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen perfektionisti ja kärsin tästä kamalasti.

Vierailija
23.04.2020 |

Olen ollut kohta kaksi vuotta hoitovapaalla ja tuntuu että pääni hajoaa.

Kotona oloni aikana olen käynyt läpi suhdettani äitiini (joka on ollut vaikea). Olen jäänyt ilman ehdotonta rakkautta ja hyväksyntää.

Olen käynyt läpi lapsuuden traumojani sairauteeni johtuen ja muitakin vaikeita asioita.

Viime aikoina olen ollut todella itkuherkkä ja tuntuu että kotona olo on todella raskasta. Silti haluan olla lasteni kanssa, enkä laittaa niitä hoitoon. Mieheni sanoi että olenko masentunut, mutta en tunne näin.

Itse ajattelen olevani aivan älytön kontrollifriikki (nuorena anoreksia ja nyt varmaan sitten tämä täydellisyyden tavoittelu). Kodin on pakko olla tip top ja viimeisen päälle sisustettu. Ruuan pitää olla täydellistä. Leivosten pitää olla täydellisiä. Vaatteet täydellisiä. Lelut täydellisiä. Odotan kaikelta täydellisyyttä.

Pääni räjähtää kun en pysty hallitsemaan kaikkea kotiin, itseeni ja lapsiini liittyvää. Apua :(

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa oikein kukaan muu voi auttaa kuin ammattilainen, siis psykiatri/psykologi. Minä sain avun, mutta se prosessi vei vuosia. Enkä vieläkään ole perfektionismista täysin vapaa, mutta nykyään se onneksi kohdistuu vain töihin ja työntekoon.

Vierailija
2/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petri Hiissa: Täydellinen kirja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

O.o ja minä luulin olevani perfektionisti.

Oisko mitään artikkeleja tai kirjoja jotka käsittelis asiaa joista vois olla apua?

Vierailija
4/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa, kyllä se siitä.

Vierailija
5/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O.o ja minä luulin olevani perfektionisti.

Oisko mitään artikkeleja tai kirjoja jotka käsittelis asiaa joista vois olla apua?

Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, ettei perfektionisti olisi jo lukenut läjän artikkeleita ja kirjoja? Tai jo aikoja sitten toteuttanut näitä ohjeita parhaan -pun intended- kykynsä mukaan?

Vierailija
6/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vikaa. Olin pitkään työttömänä, mutta siitä huolimatta kärsin ylikuormittumisesta ja stressistä, koska kaiken pitää olla niin täydellistä. Kodin pitää olla tip top siisti, sisustuksen tulee olla täydellinen ja jos ostan jotain uutta niin sen pitää sopia täydellisesti, syömäni ruoan pitää olla terveellistä jne. Vaatteiden pitää olla myös täydellisesti tyyliäni enkä voi ikinä ostaa vain ekoja kivoilta näyttäviä vaatteita vaan pitää käydä läpi liuta eri vaatekauppoja, jottei vain jossain olisi vielä kivempia ja paremmin tyyliini sopivia.

Tuon lisäksi nyt uusimpana juttuna minulle on tullut se, että minun tulisi myös käyttäytyä täydellisesti. Jos erehdyn joskus sanomaan jotain jonka voisi tulkita ilkeäksi tai epäempaattiseksi niin siitä seuraa heti hirveä soimaus ja voi olla etten saa unta, kun mietin vain sitä "väärin" sanomaani juttua. Samoin jos joku sanoo minulle vähänkin pahasti niin tunnen itseni heti hirveäksi ihmiseksi, ts. käsitykseni siitä että olen täydellinen romuttuu. Esimerkkinä yksi vähän ikävä kommentti aiheutti minulle juuri monen päivän päänsäryn.

En pysty ymmärtämään sitä, että joku voi vain rentoutua vaikka kotona olisi sotkuista tai että joku kärsisi tekemisen puutteesta, kun itselläni on aina kilometrin pituinen todo-lista lähtien kaikista kotitöistä, esimerkiksi nytkin pitäisi putsata mikroaaltouuni, laittaa parveke kesäkuntoon, pestä ikkunat, siivoilla kaappeja, käydä läpi vanhoja vaatteita jotta saisi lisää kaappitilaa yms. yms. Ja sitä mukaa kun noita juttuja tekee niin tulee uusia tehtäviä.

Vierailija
8/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen perfektionisti, mutta koska mikään ei kuitenkaan riitä minulle, niin en vaivaudu edes yrittämään. Liian suuri urakka, sekä urakan skippaaminen molemmat aiheuttavat sietämätöntä ahdistusta. Oikein kunnon ansa.

Vierailija
9/11 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa vikaa. Olin pitkään työttömänä, mutta siitä huolimatta kärsin ylikuormittumisesta ja stressistä, koska kaiken pitää olla niin täydellistä. Kodin pitää olla tip top siisti, sisustuksen tulee olla täydellinen ja jos ostan jotain uutta niin sen pitää sopia täydellisesti, syömäni ruoan pitää olla terveellistä jne. Vaatteiden pitää olla myös täydellisesti tyyliäni enkä voi ikinä ostaa vain ekoja kivoilta näyttäviä vaatteita vaan pitää käydä läpi liuta eri vaatekauppoja, jottei vain jossain olisi vielä kivempia ja paremmin tyyliini sopivia.

Tuon lisäksi nyt uusimpana juttuna minulle on tullut se, että minun tulisi myös käyttäytyä täydellisesti. Jos erehdyn joskus sanomaan jotain jonka voisi tulkita ilkeäksi tai epäempaattiseksi niin siitä seuraa heti hirveä soimaus ja voi olla etten saa unta, kun mietin vain sitä "väärin" sanomaani juttua. Samoin jos joku sanoo minulle vähänkin pahasti niin tunnen itseni heti hirveäksi ihmiseksi, ts. käsitykseni siitä että olen täydellinen romuttuu. Esimerkkinä yksi vähän ikävä kommentti aiheutti minulle juuri monen päivän päänsäryn.

En pysty ymmärtämään sitä, että joku voi vain rentoutua vaikka kotona olisi sotkuista tai että joku kärsisi tekemisen puutteesta, kun itselläni on aina kilometrin pituinen todo-lista lähtien kaikista kotitöistä, esimerkiksi nytkin pitäisi putsata mikroaaltouuni, laittaa parveke kesäkuntoon, pestä ikkunat, siivoilla kaappeja, käydä läpi vanhoja vaatteita jotta saisi lisää kaappitilaa yms. yms. Ja sitä mukaa kun noita juttuja tekee niin tulee uusia tehtäviä.

Olet ihan kuin minä

Ap

Vierailija
10/11 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää keskustelua aiheesta :)

Vierailija
11/11 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän sairaaloisen perfektionistisen ihmisen kanssa ja ei ole helppoa. Esimerkiksi silmittömät raivokohtaukset siitä, että jotkut tavarat eivät ole aseteltu tiettyyn järjestykseen, ovat tavallisia.