Sydän tykyttää jatkuvasti ja muljahtelee
Onko muilla tämmöstä, on tutkittukin mutta häiritsevää silti vaikkei syytä ole löytynyt. Yhtäkkiä vaan syke nousee ja sitten siitä tulee huono olo, niin kuin urheillessakin. Joskus TV:tä katsellessakin alkaa sydän tykyttää ja samoin nukkumaan mennessä, jolloin on vaikea nukahtaa.
Kommentit (34)
Minulla oli tuota pari vuotta sitten juuri näihin aikoihin, olen reilu kolmekymppinen mies, hoikka ja kohtuu liikunnallinen. Sitä kesti muutaman kuukauden, rytmihäiriöitä, lisälyöntejä eli muljahtelua, lähes joka päivä. Todella epämukavan tuntuista ja menin lääkäriin tarkastukseen jossa otettiin sydänfilmikin ja siihen sattui jopa yksi muljahdus osumaan. Lääkärin mukaan olivat harmittomia, vaikkakin toki ikävän tuntuisia. Stressiä hänkin epäili, mutta ei mitään varmaa vastausta siihen koskaan tullut, että mistä ne johtui. Sitten ne vaan yhtäkkiä hävisivät. Joitain yksittäisiä on voinut olla senkin jälkeen, muttei tuossa laajuudessa.
Itselläni on ollut vuosikausia, ajoittain ”pahempana” ja ajoittain lievänä. Unenpuute, stressi ja liika kahvi ainakin vaikuttaa selvästi.
Mulla just leikattiin tämä kolme viikkoa sitten.
Ensin annettiin 24 tunniksi seurantalaitteet, johon tarttuikin yksi "läpätyskohtaus." Siitä lääkäri tunnisti sydämessä olevan oikoradan, jossa sähkö virtaa väärin.
Se ei ole tappava juttu, mutta varsin epämiellyttävä ja tietysti pelottava juttu, joka lisääntyy jos sitä ei hoida.
Kuukautta myöhemmin oli leikkaus. Aamulla sairaalaan, nivusesta letku sisään paikallispuudutuksella. Viisi tuntia osastolla ja illaksi kotiin. Aivan mahtavaa toimintaa. Siihen loppuivat leoatukset
Vierailija kirjoitti:
Sydän pettämässä tai tukkeuma tulossa. Käyppä lääkärissä ennenkuin saat koronan ja kuolet.
Juuri näin on varmasti käymässä 8D Jos olisit lukenut alkutekstin, tietäisit että lääkärissä käyty.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla just leikattiin tämä kolme viikkoa sitten.
Ensin annettiin 24 tunniksi seurantalaitteet, johon tarttuikin yksi "läpätyskohtaus." Siitä lääkäri tunnisti sydämessä olevan oikoradan, jossa sähkö virtaa väärin.
Se ei ole tappava juttu, mutta varsin epämiellyttävä ja tietysti pelottava juttu, joka lisääntyy jos sitä ei hoida.
Kuukautta myöhemmin oli leikkaus. Aamulla sairaalaan, nivusesta letku sisään paikallispuudutuksella. Viisi tuntia osastolla ja illaksi kotiin. Aivan mahtavaa toimintaa. Siihen loppuivat leoatukset
Olis kiva toisaalta että iteltäkin olisi joku syy löytynyt. Mutta mulle myös tehty 24 h Holter ja muitakin tutkimuksia. Rasituskoekin, mutta ei mitään normaalista poikkeavaa ole löytynyt.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasongelma.
Tätä minäkin nostaisin. Itsellä kilpirauhasvaivat oireilivat noin. Tässä linkki jossa kerrotaan miten kilpirauhasen vajaatoiminta sekä liikatoiminta voivat vaikuttaa sydämeen.
https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhasen-sydanvaikutukset-jaavat-help…
Mulla tuota tekee liian alhaiset hiilihydraatit ja suolan puute. Muljahtelua. Tai sitten sydän ensin hakkaa tiheään, sitten jättää tahdin väliin, ja PUM yksi kunnon lyönti ja sitten lyö taas normaalisti. Joskus taas sydämen syke humisee korvissa tai oikeastaan koko päässä, ärsyttävää erityisesti silloin kun yrittää illalla nukahtaa.
Täällä sama vaiva nukkumaan mennessä. Itsellä unettomuutta, raudanpuute todettu ja kova stressi. Ei mitään vikaa ekg:ssa. Lääkärin mielestä stressireaktio :/ En tiedä millä menisi ohi
Minulla myös aivan vastaavaa. Tämän lisäksi joskus öisin heräilen paniikkikohtaiksen kaltaisiin oireisiin; kurkkua kuristaa, tuntuu kuin olisin tukehtumassa, rinnan päällä tuntuu kuin painoa, sydän hakkaa ja tekee välilyöntejä.
Uniapnea tutkittu, eikä sitä ole. 24h sydänfilmiin seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasongelma.
Tätä minäkin nostaisin. Itsellä kilpirauhasvaivat oireilivat noin. Tässä linkki jossa kerrotaan miten kilpirauhasen vajaatoiminta sekä liikatoiminta voivat vaikuttaa sydämeen.
https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhasen-sydanvaikutukset-jaavat-help…
Mulla on kilpirauhaslabrat katsottu ihan vasta ja useampaankin kertaan vuosien kuluessa, ei niissä mitään poikkeavaa ole ollut. Ultrattukin on kilpirauhanen joten se kyllä kunnossa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuota tekee liian alhaiset hiilihydraatit ja suolan puute. Muljahtelua. Tai sitten sydän ensin hakkaa tiheään, sitten jättää tahdin väliin, ja PUM yksi kunnon lyönti ja sitten lyö taas normaalisti. Joskus taas sydämen syke humisee korvissa tai oikeastaan koko päässä, ärsyttävää erityisesti silloin kun yrittää illalla nukahtaa.
Mä pyrin syömään monipuolisesti, syön hiilareita mielestäni tarpeeksi ja suolaakin jonkun verran.
Tiedän tuntee, se on todellakin inhottava tunne kun tulee sellainen voimakas muljahdus ja joskus useampia. Sitten kun niitä alkaa tulla niin tuntuu että tilanne kestää viikkoja. Ja todella tuntuu itelläkin päässä ja korvissa, ei kivaa yhtään.
Urheillessa myös inhottavaa kun tuntuu että kerkeä edes lähteä liikkeelle kun sydän takoo jo miljoonaa.
AP
Syötkö paljon sokerisia tuotteita tai hiilihydraatteja? jätäpä pois muutamaksi viikoksi. Itse huomasin eron aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö paljon sokerisia tuotteita tai hiilihydraatteja? jätäpä pois muutamaksi viikoksi. Itse huomasin eron aika pian.
En syö sokeria juurikaan, pyrin sitä välttämään mutta joskus jotain herkkuja ja en nyt ihan kaikkia ruokia katso onko sokeria mutta ainakin ne näkyvimmät olen jättänyt pois pari vuotta sitten. Vehnän jätin pois ja siitä kyllä muuten olo parani paljon.
AP
Kokeile Propralia nukkumaan mennessä.