Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani lapsi syntyi vaikeavammaisena, ei usko tupakan olevan osasyy aiheuttajista. Olenko tunnekylmä :(

Vierailija
23.04.2020 |

Tuttavani sai syksyllä 2018 lapsen, joka syntyi todella vaikeavammaisena ja on todella surullista katseltavaa kaikin puolin. Kyseessä on naapuri, lapsemme leikkii yhdessä (hänellä esikoinen muutaman vuoden vanhempi) taloyhtiömme leikkialueella.
Nyt kun näemme ulkoilemassa silloin tällöin kun satumme olemaan samaan aikaan leikkialueella en tiedä miten pukisin sanoiksi tukeni yms kun en vain haluaisi möläyttää suoraan, mitä ajattelen tästä koko tilanteesta... Hän on todella raskas ihminen, tai sitten en vain itse omista empatiakykyä tarpeeksi. Jokaisella kerralla kuulen, kuinka taas hänelle jaettiin tällaiset kortit elämään, kaikki on mennyt hänen elämässään pieleen, kukaan ei voi ymmärtää hänen elämänsä raskautta hetkeäkään ja kaikki muut on kultalusikka perseessä syntyneitä.
Esikoisen ADD-diagnoosi, toinen lapsi syntyi omien sanojensa mukaan vihanneksena, oman äidin alkoholismi, esikoisen isän päihderiippuvuus, kuopuksen isä ei ole elämässä enää mukana, rahavaikeudet yms. Eli vaikeita asioita hänen elämässään.
Mieleeni on kuitenkin muutaman (ellei useampi) kerran tullut, kuinka moni elämän ongelmista olisi ollut ehkäistävissä aivan omilla valinnoilla, vai onko aivan idioottimaista ajatella näin...
Kummassakin raskaudessa on siis täysin polttanut askin päivässä tupakkaa, on siis aivan itse kertonut avoimesti, koska onhan ne ennen vanhaankin polttanut ja ihan terveitä tullut. Ja neuvolaan aina kertonut ettei tupakoi, koska ei jaksa enempää paskaa elämäänsä, alkoholia on juonut molemmissa raskauksissa muutaman viikonloppuna. Koska hänen oma äitinsä myös joi häntä odottaessa ja ei näe vaikutusta asiaan. Lisäksi hänellä on jonkinmoinen mielenterveyteen liittyvä lääkitys, en muista lääkkeen nimeä mutta on kuitenkin sellainen itsellään. Ja ylipainoa on toki reilusti ja syövät aika epäterveellisesti (eineksiä ja noutoruokaa monta kertaa viikossa).

Olen vaan niin loppunut tähän valitukseen kaiken aikaa ja olenkin ajoittanut meidän ulkoilua eri aikoihin heidän kanssaan. Tulee itselleenkin todella negatiivinen mieli hänen seuransa jälkeen. Olenko aivan hirveä ihminen 😩...
Uskon, että aika moni elämänsä ongelmista olisi vain itse hoidettavissa oikeilla valinnoilla. Kivittäkää minut...

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisestä nyt ei edes vaikeaa kehitysvammaa pysty vielä toteamaan.

Vierailija
22/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole tunnekylmä vaan pelkästään typerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuttavani lapsi syntyi vaikeavammaisena, ei usko tupakan olevan osasyy aiheuttajista."

Ei kovin vaikeavammainen vaikuta olevan, jos osaa pohtia tällaisia syy-yhteyksiä.

Vierailija
24/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän apta ja välttelisin itsekin tollasen kuvaamansa hlön seuraa.

Kaikki kommentit siitä miten ei voi tietää oliko alkoholilla, tupakalla ja epäterveellisellä vaikutusta lapsen vammaisuuteen on roskaa. Miksipä sitä mitään yrittäisi siis vältellä ja elää terveellisesti kun ei voi tietää?

Vierailija
25/25 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneinä vuosikymmeninä olisi syntynyt paljon enemmän vaikeavammaisia, kun odottajat polttivat enemmän tupakkaa ja konjakkiryyppyä suositeltiin keskenmenon ehkäisyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi